RYNEK KONCERNÓW AMERYKAŃSKICH

Należy zauważyć że wiele z koncernów jest udziałowcami np. VOLOV, DAF-a, RENAULT, itd. więc produkcja zawiera także marki tych firm. Zaś niektóre jak Kenworth należą do "Paccar Group" w skład której wchodzą takie firmy jak: Kenworth, Peterbill, Daf, Foden, Leyland. Jednak wykres przedstawia tylko produkcję ciężarówek, bo np. rzeczywista wielkość produkcji International za rok 2000 to 115.593 szt. a Kenwortha 102.445 szt.

Za rok 2000 udział tych koncernów to 365.872 szt. zaś za 1998r. 355.918 szt. daje to przyrost produkcji 9.954 szt. Poniższy wykres ilustruje wpływ koncernów na przyrost produkcji, procentowy udział na powyższym (kolor żółty):

Przeliczamy: 

- Weźmy średnią masę samochodu ciężarowego w USA ok. 8 ton, to w roku 1998 masa wyprodukowanych samochodów ciężarowych wynosi 2.847.344 ton (ok. 2,84 mil ton) zaś w 2000 aż 2.926.976 ton (ok. 2,92 mil ton) czyli o 79.632 ton (ok. 7,96 tys. ton) więcej.

- A teraz przymnijmy, że każda z  365.872 szt. ciężarówek wyprodukowanych w 2000r. zostanie kupiona i przewiezie w jedynym kursie 12 ton towaru. Wtedy ilość przewiezionego towaru wyniesie 4.390.464 ton (dla jednego kursu 365.872szt. ciężarówek). Do tego doliczmy że każda z ciężarówek z 12 ton przejedzie 100 km to w sumie zrobiłyby 36.587.200 km (ok. 36,6 min km). 

- Wiedząc że średnia odległość Ziemi od Słońca wynosi 149.597.870 km (ok. 15 mil km) to gdyby każda z 365.872 szt. ciężarówek z 2000r przejechała 410 km (tyle to robią kierowcy w jeden dzień) w sunie zrobiły by 150.007.520 km (ok. 15 mil km) czyli więcej niż odległość Ziemia-Słońce.

- Gdyby ustawić nasze 365.872 szt. ciężarówek jedna za drugą i przyjąć średnią długość jednej 6,5m to to suma długości była by równa 2387,168 km.

- Jadąc 100 km/h przez 24 godzi. co dziennie (czyli 2400km dziennie) w ciągu niecałych 171 lat można dojechać na Słońce.

- Mogę się założyć że nikt z Was nie ośmieli się przeliczyć ile km zrobiły ciężarówki na całym Świecie od początku ich istnienia.

09-08-2002