MACK

        Firma rozpoczęła 1902 r. produkcję autobusów, w 1905 r. — samochodów ciężarowych (W latach 1902-05 pod marką Manhattan), a w 1911 r. przejęła Saurer/USA (produkcja ciężarówek w USA w latach 191 1-18), w 1912 r. — HewittIUSA (1 906-14 r.), a w 1963r. Bernard/Francja (1923-66 r.). W latach 1979(10% akcji) —1990 r. (100%) została prze jęta przez koncern Renault V.l. Od 2000 r. Mack razem z RVI należy do Volvo. Jest nietypowym producentem amerykańskim ponieważ stosuje własne silniki i częściowo własne skrzynie biegów produkowane w Hagerstown. Mack wyprodukował w 1998 r. 32 877 samochodów ciężarowych (wszystkie o GW + 6 t) w USA, Wenezueli, Australii i N. Zelandii. Sprzedaż światowa w 1998 r. wyniosła 34 671 pojazdów. Zakłady produkcyjne w USA znajdują się w Winnsboro/South Carolina, Macungie/Pensylyania i GroyelUtah. Mack od 1998 r. oferuje na rynku USA samochody Renault Magnum Integral z silnikiem Mack ETECH. W 1999 r. zadebiutował nowy model Vision. Program:

• Mid-Liner MS — podwozia (kabina COE Renault, 1998 r. — restyling); 4x2; GW 11,8-15,9 t; silniki D Mack 6,2 l/1 92-223 KM,

• Mid-Liner CS — podwozia (kabina CBE, 1998 r. — restyling); 4x2; GW 11,8-15,9 t; silniki iw..

• RB 600— podwozia specjalizowane GW 20,9-31,6 t; ciągniki siodłowe GW 108,8-1 27t (prod. od 1989 r., kabina CBE); 6x4; silnik D Mack 2 53-405 KM,

• DM 600, DMM 600, DMM 600 EX — podwozia, specjalizowane wywrotki (kabina CB DM ma inną obudowę silnika i błotniki od DMM/DMMEX); 4x216x4 GW 15,9-42 silniki Macl 275-3 50 KM,

• RD 600— podwozia, wywrotki GW 15-38,6 t, ciągniki siodłowe GW 54,5-109 t (kabiny CBE); 4x2/6x4; silniki Mack 2 50-400 KM,

• RD 800 Sx — podwozia, wywrotki GW 47 t; ciągnik siodłowy GW przeszło 110 t (stara kabina CBE); 6x4; silnik Mack 16,5 l/500 KM,

• LE — podwozia, śmieciarki (prod. od 1994 r., kabina COE Super Low Entry); 6x4; GW 25-29 t; silniki D Mack 275-300 KM,

• MR — podwozia (kabina COE); 6x4; GW 21-35 t; silniki D Mack 275-350 KM,

• FDM — podwozia, betoniarki (kabina COE, silnik umieszczony centralnie); silnik D Mack 12 l/310-380 KM,

• CL 603, CL 613, CL 703— podwozia, wywrotki GW 20,9-38,6 t, ciągniki siodłowe GW 108,8 t (prod. od 1992 r., kabina CBE); 6x4; silniki Mack 304-507 KM,

• CH 612 — 4x2, CH 602— 6x4, CH 613— 6x4 — podwozia GW 20,9-38,6 t, ciągniki siodłowe GW 63,5-108,8 t (prod. od 1998 r., kabiny od CL: krótki Day Cab i 7 wersji sypialnych Millennium Sleeper); silniki D Mack 2 79-507 KM (oferowany w Europie).

• Vision — ciągniki siodłowe (prod. od 1999 r.); 6x4; silnik D 12 l/275-460 KM.

• Freedom: M, L, XL XXL— podwozia, skrzyniowe (prod. od 2001 r., kabina COE od Renault Midlum); 4x2; GW 11,8-16,8t; silnik Mack D 210 KM.

• Granite/Granite Bridge Formula — podwozia, wywrotki (prod. od 2000 r., zupełnie no wakabina CBE); 6x4; GW 25,4-26,3 t; silniki Mack 300-3 10 KM.

2002-02-12