FREIGHTLINER

Na zlecenie koncernu transportowego Consolidated Freightways od 1929 r. firma Fageol, a od 1939 r. Peterbilt produkowały ciężkie ciężarówki pod marką Freightliner. W 1947 r. wydzieliła się z Peterbilta niezależna firma Freightliner. W latach 1951-77 pojazdy były sprzedawane pod marką White-FreightIiner. Firma jako pierwsza w USA w 1953 r. wprowadziła ciężarówki typu COE (kabina nad silnikiem) i od 1981 r. w 100% należy do Daimiera Benza (od 1998 r. DaimIeraChryslera). Na podstawie umowy z końca 1997 r. z dniem 1 stycznia 1998 r. Freightiiner przejął dział produkcji samochodów ciężarowych Forda i reaktywował markę Sterling. W 1998 r. Freightliner wyprodukował 110 264 samochody ciężarowe (99 571 w USA, 3311 w Kanadzie, w Meksyku 7382; wszystkie o GW + 6 t) i 4793 podwozia autobusowe/autobusy. Pojazdy są produkowane w USA (fabryki w. Portland, Cleveland, Mt.Holly, Gastonia i Gaffney), Kanadzie (St. Thomas/Ontario), Meksyku i montowane w RPA, Arabii Saudyjskiej, Izraelu. Freightliner razem ze Sterlingiem sprzedał w 1998 r. na świecie 128 000 pojazdów, w tym w USA-107 819, a w Kanadzie 10 739 sztuk. Firma kontynuje także produkcję samochodów strażackich i specjalizowanych pod marką American La France. W październiku 1998 r. Freightliner przejął producenta nadwozi autobusowych Thomas Built. W 1999 r. firma zaprezentowała 2 nowe modele: Century Ciass S/T i Columbia. Program:

• Buisness Class: FL 50, FL 60, FL 70, FL 80, FL 106 - podwozia, wywrotki GW 8,1-28,1 t; ciągniki siodłowe GW 24-47,6 t (kabina CBE); 4x2/6x4/8x4; silniki D: Caterpillar: 177KM, 212 KM, 283 KM i 304 KM; Cummins: 5,9 1/195-250 KM; Cummins 8,3 1/285 KM; Detroit Diesel: 250 KM, 304 KM, 8,5 1/319 KM, 8,5 1/350 KM, MB 4,2 1/152-170 KM; MB 6,5 1/231-279-300 KM,

• Buisness CIass FL 112 Conventinal (prod. od 1995 r. z zaokrągloną kabiną od modeli FL 50/FL 106) - podwozia GW 15,4-29 t; ciągniki siodłowe GW 42-52,1 t; silniki D: Caterpillar 280 do 425 KM, Cummins 280 do 450 KM; Detroit Diesel 300 do 400 KM,

• Cargo LCF: FC 70, FC 80 (prod. od 1998 r., na bazie i z kabiną Ford/Sterling Cargo) -podwozia; 4x2/6x4; GW 11,6-23,61; silniki D Cummins: 175 KM, 190 KM, 195 KM, 210 KM, 215 KM, 230 KM,

• FLC 112 QR, FCL 112 Com/entinal - podwozia, wywrotki GW 15,3-38,1 t; ciągnik siodłowy GW41.8-69.9t(kabiny CBE); 4x2/6x4; silniki D Caterpillar, Detroit Diesel, Cummins 278 do 470 KM,

• FLD 112 Conventinal, FLD 120 Converrtinal -- ciągniki siodłowe 41,8-69,9 t (kabina CBE), 4x2/6x4; silniki D Caterpillar, Detroit Diesel, Cummins 186 do 500 KM (oferowane w Europie),

• FLD 112 SD - podwozia, wywrotki, betoniarki; GW 15,9-38,5 t; ciągniki siodłowe GW 40-69,9 t; (kabiny CBE z różnymi wlotami powietrza, reflektorami i zderzakami); 6x4; silniki j.w.

• FLD 120 SD Classix XL - ciągniki siodłowe 4x2/6x4 (kabina CBE) GW 54,5-90,7 t; silniki Caterpillar, Detroit Diesel, Cummins 435-608 KM,

• FLB - ciągniki siodłowe (kabina COE, ostatnia modernizacja w 1993 r„ od 1998 r. tylko na eksport); 4x2/6x4; GW 36,3-47,6 t silniki Caterpillar, DD, Cummins 304 do 500 KM,

• C 112 Century CIass, C 120 Century CIass, Century CIass S/T - ciągniki siodłowe (prod. d 1995 r, wersja S/T premiera 1999 r., prod. od stycznia 2000 r., kabiny CBE krótkie lub ypialne Sleeper Cab), 4x2/6x4; GW 36,3-63,6 t; silniki Detroit Diesel: 300 KM, 360 KM, 12,7 1/430 KM lub Cummins 435 KM (oferowany w Europie),

• Argosy - ciągnik siodłowy (nowość 1998 r., kabina COB), 4x2/6x4; GW 36,3-65,8 t; silniki Caterpillar, Cummins 335-608 KM (oferowany w Europie),  

• Columbia 120 - ciągniki siodłowe (premiera IX.1999 r., prod. od marca 2000 r); 6x4; GW 54,5 t; silniki D: Cummins 435 KM, DD 430 KM, Caterpillar 430 KM.