VOVLO FL 7,5-12

 

Pojazd idealny w mieście

Volvo FL(7,5-12) jest małym, ale bardzo sprawnym pojazdem, dostosowanym do przewozów ładunków w miastach. Bogata specyfikacja podstawowa oraz dopracowane w szczegółach wyposażenie sprawiają, że pojazdy FL(7,5-12) spełniają oczekiwania stawiane, na przykład, w odniesieniu do dystrybucji produktów żywnościowych do sklepów i restauracji, przewozów towarów, a w wersji z wywrotką i dźwigiem mogą być wykorzystywane przez służby komunalne przy różnorodnych pracach konserwacyjno-remontowych. Kabina FL(7,5-12) posiada nowoczesną aerodynamiczną konstrukcję oraz wiele nowatorskich rozwiązań technicznych, dzięki którym uzyskuje się zarówno większą wydajność, jak i niższe koszty eksploatacji. Można wybrać pojazd o masie całkowitej 7,5, 8, 9, 10, 11 lub 12 ton i maksymalnej masie zestawu 18 ton.

Bogata specyfikacja podstawowa Volvo FL zapewnia możliwość dobrego przystosowania pojazdu do wymaganego rodzaju przewozów, przy uwzględnieniu konkretnego zastosowania oraz własnych, ściśle określonych wymagań. FL(7,5-12) posiada nowy, sterowany elektronicznie silnik wysokoprężny o pojemności 6 litrów i dwóch poziomach mocy - 180 i 220 KM - łączący płynność jazdy z dyna miką, przy niewielkim zużyciu paliwa. Istnieje możliwość wyboru jednej z dwóch wielkości kabiny: krótkiej kabiny dziennej lub długiej kabiny sypialnej, z których każda zapewnia wygodne i bezpieczne wsiadanie, doskonałą ergonomię, komfort i wysokie bezpieczeństwo. Cechy te przyczyniają się do dobrego samopoczucia kierowcy i większej produktywności we wszystkich zakresach zastosowania.                                                                                             

Silniki FL wykonano zgodnie ze standardem emisji Euro2 lub Euro3.

• FL(7,5-12) jest odpowiednim pojazdem do wszystkich rodzajów przewozów w dystrybucji towarów w środowisku miejskim.

• FL(7,5-12) jest dostosowany do lżejszych przewozów związanych z utrzymaniem czystości, na przykład z krótką kabiną kierowcy, dodatkowym fotelem dla pasażera.

• FL(7,5-12) charakteryzuje się dobrymi osiągami i właściwościami przydatnymi podczas lżejszych przewozów usługowych, może być dostarczony w wersji z wywrotką i dźwigiem, np. z silnikiem D6B (220 KM) i niezależną od sprzęgła przystawką odbioru mocy.

Dwie bezpieczne wersje kabiny kierowcy

    

FL(7,5-12) mogą być dostarczane z dwiema różnymi wielkościami kabin: z krótką kabiną dzienną lub długą kabiną sypialną z dużym łóżkiem umożliwiającym przenocowanie. Przebywając w nowej kabinie FL użytkownik przekona się, że środowisko pracy uległo tu znacznej poprawie. Bezpieczeństwo jazdy i bezpieczeństwo podczas zderzenia to kwestie podstawowe dla Volvo. Świadomość pracy w bezpiecznym środowisku przyczynia się do wzrostu wydajności pracy kierowcy. Z zewnątrz kabiny nieco się zmniejszyły i są o ok. 125 mm krótsze licząc od zderzaka do przedniej ściany zabudowy, dzięki bardziej zwartej instalacji, między innymi, otworu wlotu powietrza i filtru powietrza. Konstrukcję i formę nowej kabiny charakteryzują miękkie i opływowe kształty, dzięki czemu zmniejsza się opór powietrza, a przez to również zużycie paliwa. Dla użytkownika oznacza to po prostu obniżenie kosztów eksploatacji. Do poszczególnych wielkości kabin istnieją opracowane przez Volvo i odpowiednio dostosowane systemy spojlerów, które w jeszcze większym stopniu obniżają zużycie paliwa.

Fotel kierowcy dla wygody użytkownika

Siedzenie kierowcy w Volvo FL(7,5-12) odznacza się starannie opracowanymi rozwiązaniami ergonomicznymi oraz logiką. Tablica rozdzielcza, która została lekko wygięta, posiada wszystkie przyrządy i urządzenia sterujące na właściwym miejscu. Kierowca ma zawsze całkowitą kontrolę zarówno nad ruchem drogowym jak i nad różnymi układami pojazdu. Ponadto, pomocą służy mu nowy komputerowy system informacji i kontroli, zapewniający, dzięki nowej technologii komputerowej, bardziej bezpieczną jazdę oraz niższe koszty eksploatacji.

Wygodne i bezpieczne wsiadanie

Stopnie do FL(7,5-12) są bardzo nisko położone, są szerokie i wygodne. Wchodzenie i wychodzenie z kabiny ułatwia jeden antypoślizgowy stopień, drzwi otwierane pod kątem 90° oraz dwa solidne uchwyty. Niższy stopień posiada specjalny, nieco szerszy kształt, co sprawia, że wychodząc z kabiny, kierowca widzi stopień. Ponadto, możliwe jest odchylenie kierownicy w stronę szyby przedniej, aby uzyskać więcej miejsca podczas zajmowania miejsca w fotelu kierowcy lub przy wchodzeniu i wychodzeniu z kabiny od strony pasażera.

Dopasowana i wygodna pozycja do jazdy

W Volvo FL(7,5-12) można szybko ustawić bardzo wygodną pozycję do jazdy. • Nachylenie i wysokość kierownicy jest regulowana płynnie, prosto i szybko za pomocą pedału nożnego, nachylenie reguluje się w zakresie 20°, a ustawienie w pionie w zakresie 130 mm. Pewność i bezpieczeństwo są zapewnione dzięki temu, że obie ręce kierowcy spoczywają przez cały czas na kierownicy.              • Fotel kierowcy, wyposażony w wygodne poduszki, dostępny jest w czterech wersjach: sztywny (nieresorowany), resorowany mechanicznie lub resorowany pneumatycznie w dwóch wariantach, posiadających wiele możliwości ustawienia, 150 mm w przód/w tył oraz 100 mm w pionie. W wyposażeniu standardowym znajduje się zagłówek, natomiast elektryczne ogrzewanie poduszki siedzenia i oparcia dostępne są w ramach dodatkowej opcji.

• Zmiana biegów jest bardziej płynna dzięki krótszej dźwigni zmiany biegów, ok. 45 mm, co umożliwia wykonywanie krótszych ruchów dźwignią i zapewnia wyraźnie zaznaczone położenia poszczególnych biegów.

Sterowanie komputerowe zapewnia większe bezpieczeństwo eksploatacji i bezpieczeństwo w ruchu drogowym

Nowymi systemami elektronicznymi można z łatwością sterować za pomocą dźwigni kontrolnej, umieszczonej po prawej stronie kierownicy. Można wybierać z menu różne funkcje, wykrywać usterki oraz programować systemy elektroniczne. Technicy serwisu Volvo mogą przeprowadzać bardziej zaawansowane analizy za pomocą komputera PC, który podłącza się do układu poprzez gniazdo umieszczone w tablicy rozdzielczej. Systemy elektroniczne oraz łącza transmisji danych oferują użytkownikowi wiele korzyści:

• Zwiększa się bezpieczeństwo eksploatacji, dzięki temu, że ograniczono do minimum ilość przewodów elektrycznych i połączeń.

• Jazda jest bezpieczniejsza i bardziej ekonomiczna, dzięki temu, że kierowca może na bieżąco otrzymywać szczegółowe informacje na temat działania i stanu pojazdu.

• Można szybko diagnozować usterki i prześledzić funkcjonowanie różnych układów samochodu.

Panel informacyjny

Wszystkie informacje dotyczące funkcjonowania pojazdu ukazują się kierowcy na wyraźnym wyświetlaczu. Można na nim odczytać informacje dotyczące funkcjonowania pojazdu w postaci tekstu lub różnych symboli. Za pomocą przycisków umieszczonych na dźwigni kontrolnej kierowca wybiera to, co chce zobaczyć. System posiada kilka poziomów zabezpieczenia, co oznacza, że do zmiany pewnych funkcji systemu konieczne jest posiadanie kodu dostępu.

Komputerowy system Dynafleet - Logger Tool zapewnia zwiększoną wydajność i niższe koszty

Komputerowy system Dynafleet-Logger Tool firmy Volvo przyczynia się do bardziej efektywnych, niezawodnych i oszczędnych przewozów. Dynafleet integruje się z systemem elektronicznym pojazdu, dzięki czemu uzyskuje się zaawansowane informacje dotyczące pojazdu i kierowcy, monitorowanie informacji o pojeździe oraz komunikację pojazdu z centrum dyspozycyjnym przewozów.

Tempomat oraz komputer pokładowy obniżają zużycie paliwa

Bezpieczną i oszczędną jazdę można uzyskać dzięki systemowi utrzymywania stałej prędkości jazdy, który dostępny jest w ramach dodatkowej opcji. System można uzupełnić praktycznym komputerem pokładowym, który zapewnia na przykład możliwość ciągłego odczytywania danych eksploatacyjnych w odniesieniu do zużycia paliwa, jak również takie dostosowanie prędkości jazdy, które pozwoli uzyskać optymalnie niskie zużycie paliwa.

Doskonały komfort jazdy i przyjemny klimat

Kabina kierowcy posiada efektywną amortyzację wstrząsów podwozia dzięki dwóm resorom gumowym, umieszczonym z przodu oraz jednemu centralnemu punktowi zawieszenia z tyłu, z dwoma resorami gumowymi i dwoma amortyzatorami zamontowanymi po przekątnej. FL(7,5-12) posiada efektywną instalację ogrzewczą i wentylacyjną, które zapewniają przyjemną temperaturę w kabinie kierowcy w każdych warunkach jazdy. Jako dodatkowa opcja dostępny jest system klimatyzacji powietrza oraz dwa rodzaje nagrzewnic parkingowych. Powietrze w kabinie, którym oddycha kierowca, jest skutecznie oczyszczone z kurzu i pyłków za pomocą papierowego filtru. Poziom hałasu w kabinie jest niski niezależnie od warunków jazdy. Można go jeszcze bardziej obniżyć, zamawiając dodatkową opcję polegającą na wyposażeniu samochodu w materiały dźwiękochłonne i izolujące.                      

Dobra widoczność

FL(7,5-12) posiada duże powierzchnie przeszklone, nisko umieszczone szyby w drzwiach oraz odpowiednio rozmieszczone lusterka wsteczne. Wszystko to sprawia, że kierowca bardzo dobrze kontroluje bezpośrednie otoczenie pojazdu.

• Dwuczęściowa zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna została wykonana z tworzywa sztucznego; dolna część tej osłony, o szarym odcieniu, jest przezroczysta, natomiast górna część jest ciemnoszara i można ją polakierować na taki sam kolor jak kabinę. Światła pozycyjne zostały zamontowane w górnej krawędzi, nad osłoną przeciwsłoneczną.

• Osłona zabezpieczająca przed wiatrem zmniejsza zabrudzenie szyb bocznych i lusterek wstecznych.

• Dwa duże lusterka wsteczne zapewniają dobrą widoczność z tyłu; elektryczna regulacja i ogrzewanie lusterek stanowią opcję. Lusterko szerokokątne oraz lusterko zbliżające po stronie pasażera stanowią dodatkową opcję.

• Elektrycznie opuszczane szyby boczne (opcja).

• Wygodną obsługę elektrycznie regulowanych lusterek wstecznych oraz szyb bocznych zapewniają przyciski umieszczone na płycie drzwiowej.

• Opcję stanowi lusterko zbliżające, które można zamontować na stałe na środkowej części osłony przeciwsłonecznej.

• Reflektory, stabilnie zamontowane w zderzakach, zapewniają kierowcy bardzo dobrą widoczność. Na spojlerze pod zderzakiem można zamontować dodatkowe światła przeciwmgielne.

Wysokie bezpieczeństwo

Przy konstrukcji kabiny FL wy korzystano doświadczenia wieloletniej pracy Volvo nad poprawą bezpieczeństwa. Obydwie wersje kabin poddano różnorodnym testom. Podstawę testów stanowiła najtrudniejsza na świecie szwedzka próba uderzeniowa. Podczas takiej próby kabina poddawana jest oddziaływaniu sił z trzech kierunków, co imituje przebieg wypadku z udziałem samochodu ciężarowego. Ponadto Volvo poddaje wszystkie kabiny własnej, jedynej w swoim rodzaju, próbie zderzenia, podczas której kompletny pojazd wjeżdża z prędkością 30 km/godz. na nieruchomą przeszkodę. Wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia jest gwarantowany przez następujące wyjątkowe właściwości kabiny FL(7,5-1 2):

• Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości, przy czym wysokiej wytrzymałości towarzyszy jej niska masa. Główny szkielet tworzy klatka bezpieczeństwa, zapewniająca kierowcy przestrzeń do przeżycia w razie wypadku.

• Pochłaniająca energię bezpieczna kierownica oraz miękkie materiały tablicy rozdzielczej i strefy kolan.

• Układ regulacji kierownicy powodujący jej ustąpienie podczas zderzenia.

• Pedały o specjalnym kształcie.

• Wzmocnione siedzenie wyposażone w ogranicznik ruchu, który ogranicza wyrzut ciała do przodu podczas zderzenia.

• Trójpunktowy pas bezpieczeństwa o optymalnej geometrii i regulowanym górnym punkcie mocowania zapewnia duże bezpieczeństwo oraz wygodę.

• SAS-Airbag (poduszka powietrzna) jako opcja. Innych uczestników ruchu chronią:

• Miękka konstrukcja o łagodnych łukach i gładkich powierzchniach.

• Wyjątkowym elementem ochronnym jest przednia osłona zabezpieczająca przed wjechaniem pod pojazd (FUPS), w postaci mocnej belki stalowej połączonej ze zderzakiem (opcja).

Przemyślana przestrzeń kabiny

Przestrzeń kabiny została dobrze zaplanowana i przemyślana. Spełnia ona wysokie wymagania odnośnie ilości miejsca oraz możliwości wyposażenia. Podobnie starannie zaplanowane są miejsce kierowcy, tablica rozdzielcza oraz półka na radio/schowek nad szybą przednią. Poza tym wystrój wnętrza jest dostosowany do zarówno do krótkiej, jak i długiej kabiny. Możliwości wyposażenia kabiny zapewniają dużą dowolność dostosowania wyposażenia i wystroju do własnych potrzeb. W obu kabinach kierowca może wygodnie przejść na stronę pasażera, dzięki temu, że w części przedniej kabiny tunel silnika jest niższy, a kierownicę można z łatwością odchylić w stronę szyby przedniej.

Kilka praktycznych detali

Łatwo dostępne schowki i kilka praktycznych detali, które ułatwiają kierowcy codzienne przebywanie w kabinie, na przykład:

• Dwie otwarte przegródki na niewielkie przedmioty, umieszczone w środkowej części tablicy rozdzielczej. Zacisk do papieru ułatwia przechowywanie dokumentów.

• Na tylnej ścianie umieszczono dużą otwartą półkę na segregator lub podkładkę do pisania, dwie duże butelki i jeden kubek; półka ta dostępna jedynie jako opcja dla krótkiej kabiny.

• Zamykany na klucz schowek, mocowany na stałe do tunelu silnika - dostępny jako opcja.

• Solidna podkładka do pisania z tworzywa, wyposażona w uchwyt na dokumenty i wycięcie, aby ułatwić położenie podkładki na kierownicy-dostępna jako opcja.

• Łatwo dostępny uchwyt na kubek oraz długopisy umieszczony obok drążka zmiany biegów.

• Schowek podręczny umieszczony w tablicy rozdzielczej przed siedzeniem pasażera.

• Trzy siatkowe przegródki umieszczone na tylnej ścianie kabiny.

• Trzy duże lampy sufitowe zapewniają dobre oświetlenie do czytania i pisania. Dwie z nich zamontowano nad drzwiami tak, aby oświetlały również stopnie.

Półka na radio nad przednią szybą

Przestrzeń nad szybą przednią można wykorzystać jako półkę pod radio. Pod spodem zamontowane są dwie duże osłony przeciwsłoneczne. Półka na radio posiada:

• Cztery gniazda zgodne z normą ISO dla urządzeń radiowych/komunikacyjnych oraz dodatkowe wyłączniki.

• Miejsce na elektroniczny tachograf (podłączany do jednego z gniazd ISO).

• Miejsce na trzy głośniki.

• Schowek z siatką przed fotelem pasażera.

Niezawodna skrzynka elektryczna

W zabezpieczonym miejscu na tablicy rozdzielczej, przed fotelem pasażera, znajduje się skrzynka elektryczna, zawierająca komponenty elektroniczne, przekaźniki i bezpieczniki. Pod skrzynką elektryczną znajduje się miejsce na dwa przekładniki napięcia. Pobór prądu oraz montaż przekaźników, itp. dla wyposażenia dodatkowego i elementów zabudowy odbywa się w oddzielnej części. Prąd można również pobierać z przygotowanego przyłącza przy akumulatorze oraz z dwóch złączy ISO na podwoziu. Wszystkie połączenia elektryczne wykonuje się w prosty i bezpieczny sposób w odpornej na wilgoć skrzynce połączeniowej, która jest zamontowana na ścianie kabiny za skrzynką elektryczną. Można się do niej z łatwością dostać, otwierając pokrywę przednią samochodu. System elektroniczny i wszystkie funkcje pojazdu można łatwo kontrolować za pośrednictwem przyłącza komputerowego, umieszczonego pod tablicą rozdzielczą po stronie kierowcy. Za pomocą komputera PC i specjalnie przystosowanych programów, mechanicy serwisu Volvo są wstanie szybko sprawdzić, wykryć usterki i zaprogramować elektroniczne jednostki sterujące pojazdu.

Dodatkowy fotel pasażera

Kabinę krótką można wyposażyć w dodatkowy fotel, zamontowany na stałe na tunelu silnika. Trzypunktowy pas bezpieczeństwa stanowi wyposażenie standardowe również dla tego fotela.

Kabina sypialna z wygodnym łóżkiem

Kierowcom śpiącym w samochodzie kabina długa oferuje wygodne łóżko o wymiarach 610x1900 x90 mm. Zasłonki, które można zaciągnąć na wszystkich szybach, stanowią wyposażenie standardowe. Pod łóżkiem znajdują się dwa pojemne schowki na narzędzia i rzeczy osobiste. Kabinę krótką można wyposażyć opcjonalnie w praktyczną i łatwą w użyciu leżankę dla krótszego odpoczynku. Dwa okna w ścianie tylnej i szyberdach stanowią standard zarówno w kabinie krótkiej, jaki długiej.

Najwyższej jakości zabezpieczenie antykorozyjne

Wszystkie zewnętrzne płyty kabiny, narażone na działanie czynników atmosferycznych, wykonano z ocynkowanej blachy, zapewniającej długi okres sprawności technicznej. Kabiny są zabezpieczane przed korozją i lakierowane z wykorzystaniem unikalnej metody produkcyjnej Volvo, zapewniającej najwyższą jakość w połączeniu z minimalną szkodliwością dla środowiska. Niektóre zewnętrzne elementy kabiny są wykonane z różnych tworzyw sztucznych, które również są wytwarzane w oparciu o metody produkcyjne, wywierające minimalny wpływ na środowisko. Większość elementów plastikowych posiada oznaczenia, ułatwiające późniejszą identyfikacje materiałów.

Skuteczne zabezpieczenie przed kradzieżą

Immobilizer (opcja) to urządzenie blokujące uruchomienie silnika, zapewniające bardzo skuteczne zabezpieczenie przed kradzieżą. System ten opiera się na elektronicznej jednostce sterującej i kluczyku, który posiada zaprogramowany nadajnik. Aby można było uruchomić silnik, system elektroniczny musi otrzymać właściwy sygnał z nadajnika w kluczyku.

Wygodna obsługa

Do większości punktów wymagających obsługi można uzyskać łatwy dostęp po otwarciu dużej pokrywy z przodu pojazdu. Umycie szyby przedniej również nie przysparza trudności. Pod szybą znajduje się duży uchwyt, a pod zderzakiem umieszczono antypoślizgowy stopień. Jeżeli zachodzi konieczność odchylenia kabiny, wykorzystuje się do tego pompę hydrauliczną, zamontowaną za kabiną po prawej stronie. Kąt odchylenia kabiny wynosi ok. 52°. W otworach zderzaka umieszczono dwa zaczepy holownicze.

System podwozia dostosowany do zadań transportowych

FL(7,5-1 2) spełnia bardzo wysokie wymagania pod względem produktywności i opłacalności. Podwozia pojazdu FL(7,5-12) posiadają szeroką bazę komponentów, zapewniających dużą elastyczność w połączeniu z niską masą i dużą wytrzymałością. Podwozia są dostępne z krótkim lub długim zwisem. Każde podwozie można dokładnie dostosować do własnych konkretnych zadań transportowych.

Podwozie z długim zwisem

Podwozia z długim zwisem są dostępne z szerokim wyborem rozstawu osi: 2800-6400 mm. Oś przednia jest oferowana dla dwóch różnych obciążeń osi: 4,1 i 4,7 tony, zależnie od masy całkowitej.

Rama podwozia dostosowana do zadań transportowych

Rama podwozia jest wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości w postaci odpowiednio przystosowanych profili. Dwa różne warianty łączą w sobie dużą wytrzymałość z niską masą. Podłużnice ramy za kabiną są równoległe-szerokość 860 mm lub 862 mm-i posiadają taką samą wysokość na całej długości. Podłużnice przygotowano do prawidłowego montażu zabudowy, zaopatrując je w zespoły otworów na elementy mocujące zabudowy, przystosowane do rozstawu osi. Jeżeli na samochodzie ma być zastosowana zabudowa platformy lub kontenerem, większość elementów mocujących zabudowy jest już zainstalowana na podłużnicach ramy.

Resor paraboliczny zapewnia wysoki komfort jazdy

Oś przednia posiada resor paraboliczny, łączący w sobie dużą trwałość i niską masę. Jazda jest wygodna i komfortowa, nawet przy niewielkim obciążeniu osi. Zawieszenie resoru wykonano w postaci bezobsługowych resorów gumowych i zamocowania z tyłu. Amortyzatory i zamontowany z przodu stabilizator poprzeczny stanowią wyposażenie standardowe. Resor przedni w tradycyjnej wersji wielopiórowej jest dostępny jako wariant w przypadku ciągłej jazdy z wysoko położonym środkiem ciężkości lub dużym obciążeniem osi. Resor paraboliczny osi tylnej z 4 piórami zalecany jest do większości zadań transportowych, natomiast standardowy resor wielopiórowy z 15 piórami dostępny jest dla samochodów śmieciarek. Charakterystyka różnych resorów dostosowana jest do określonego obciążenia osi, wynoszącego 5,2; 7,2 lub 7,8 tony. Zawieszenie resoru wykonano w postaci bezobsługowych resorów gumowych. Dwa amortyzatory stanowią standard.

Zawieszenie pneumatyczne zapewnia wysoki komfort i usprawnia obsługę ładunku

Wraz z pneumatycznie zawieszoną osią tylną do FL(7,5-12) oferowany jest nowoopracowany system o większej możliwości regulacji i zdecydowanie mniejszej masie, ok. 40 kg, który można wykorzystać do zwiększenia masy załadunku. Dwa duże miechy pneumatyczne zamontowane zostały za osią tylną. Zawieszenie wykonano z wykorzystaniem pióra resora w kształcie litery Z i jednego osadzonego w łożyskach gumowych, wzdłużnego drążka reakcyjnego po każdej stronie. Resory typu Z są zespolone z belką poprzeczną, która działa jak stabilizator poprzeczny. Oś tylna mocowana jest w kierunku bocznym z poprzecznym drążkiem reakcyjnym. Dwa amortyzatory stanowią standard. Ręczna regulacja wysokości (opcja): +130 mm/-75 mm. W miechach znajdują się elementy gumowe, funkcjonujące jako resory rezerwowe w przypadku uszkodzenia miecha pneumatycznego, dzięki którym można z niewielką prędkością dojechać do najbliższego warsztatu w celu dokonania wymiany miecha. Układ zawieszenia pneumatycznego posiada sterowany elektronicznie system regulacji wysokości, wyposażony w wiele wyszukanych funkcji. Zawieszenie pneumatyczne można włączyć tylko dla osi tylnej, względnie dla osi tylnej i przedniej. W układzie zawieszenia pneumatycznego Volvo na funkcjonowanie resorów nie mają wpływu siły dynamiczne powstające podczas jazdy. Wytrzymałe, osadzone na łożyskach gumowych drążki reakcyjne i pióra resorów przenoszą siły na podwozie, a wzmocnione nylonem miechy gumowe typu wałkowego pełnią funkcję resorów. Zastosowana tu zasada konstrukcyjna oznacza, że podwozie może poruszać się w pionie, nie powodując znaczniejszych wzdłużnych ruchów pojazdu, co ułatwia rozładunek/załadunek towarów przy rampie. Wysokość platformy jest utrzymywana przez cały czas na stałym poziomie dzięki bazującej na obciążeniu automatycznej regulacji ciśnienia w miechach pneumatycznych. Sprężarka z ręczną regulacją poziomu posiada dużą rezerwę wydajności, dzięki czemu układ pracuje szybko i niezawodnie. Wysokowydajny osuszacz powietrza stanowi wyposażenie standardowe.

• Automatyczna regulacja wysokości podwozia jest sterowana przez elektroniczną jednostkę sterującą.

• Panel informacyjny w kabinie pokazuje działanie układu.

• Ręczna regulacja wysokości jest możliwa przy użyciu zaopatrzonego w kabel ręcznego panelu sterującego. Możliwe jest zaprogramowanie wysokości na panelu sterującym.

• Jedna z funkcji polega na tym, że automatyczna regulacja wysokości funkcjonuje również bez kluczyka w stacyjce. Wysokość platformy jest regulowana automatycznie przez 60 minut lub do momentu wyczerpania się powietrza, co jest rozwiązaniem dobrym, na przykład podczas załadunku/rozładunku przy rampie w miejscu, w którym silnik nie powinien być włączony przez cały czas.

Bardzo skuteczne hamulce tarczowe

Wszystkie pojazdy FL(7,5-12) są Wyposażone w nowy, bardzo skuteczny układ hamulców tarczowych Volvo (dostępny już wcześniej w oferowanych przez Volvo ciężkich modelach FM/ FH). Krótsza droga hamowania, niższa masa i wydłużona żywotność to zalety, zapewniające zarówno zwiększony poziom bezpieczeństwa, jak i niższe koszty. Układ ABS (urządzenie przeciwpoślizgowe) jest w wyposażeniu standardowym. W porównaniu z tradycyjnym układem hamulców bębnowych nowy układ zapewnia lepsze wyczucie i kontrolę nad hamulcami, przy czym pracują one ciszej i wytwarzają mniej wibracji.

Układ hamulców tarczowych Volvo w skrócie:

• Zwarta, łatwa w obsłudze konstrukcja o niskiej masie.

• Mocna tarcza hamulcowa, wykonana ze specjalnej stali, mocowana do piasty koła za pomocą połączenia śrubowego.

• Pneumatyczny układ hamulcowy na sprężone powietrze z rozpieraczem hamulca postojowego do kół tylnych.

• Podwójne tłoki rozpieracza w hamulcu każdego koła zapewniają równomierne zużycie okładziny.

• W hamulcu każdego koła znajduje się czujnik, rejestrujący zużycie okładzin i sygnalizujący, kiedy należy je zmienić.

Dobre właściwości manewrowe

Układ kierowniczy jest bardzo wydajny dzięki zastosowaniu nowego typu przekładni kierowniczej o wysokim ciśnieniu roboczym. Kierowanie odbywa się łatwo i wygodnie nawet przy niskich prędkościach, przy czym kąt skrętu kół został zwiększony do ok. 52°, dzięki czemu samochód jest bardzo sprawny i posiada małą średnicę zawracania. Jeżeli wymagany jest maksymalny prześwit, dostępne jest podwozie wywrotkowe w wersji bez spojlera pod zderzakiem oraz ze specjalnie ukształtowanym dolnym stopniem, dzięki czemu uzyskuje się lepszy kąt natarcia z przodu pojazdu.

Łożyska zespolone dla kół

Instalacja łożysk kół osi przedniej i tylnej/osi swobodnej jest wykonana z wykorzystaniem łożysk zespolonych, co ułatwia ich serwis i wydłuża żywotność. Są to łożyska samosmarujące, w pełni bezobsługowe.

Prostokątne zbiorniki paliwa ze stali

Zbiorniki paliwa ze stali są dostępne w trzech różnych wielkościach: 130, 200, 260 litrów. Zbiornik jest montowany po prawej stronie podwozia. Oddzielający wodę filtr paliwa zamontowany przy zbiorniku paliwa stanowi wyposażenie standardowe. Jako opcja dostępne jest ogrzewanie elektryczne.

Niezawodna instalacja elektryczna

W skrzyni akumulatorowej po lewej stronie podwozia są zainstalowane dwa akumulatory. Standardowa pojemność akumulatorów wynosi 105 Ah, a jako opcję można wybrać 135 lub 160 Ah. Wydajność prądnicy wynosi 55A (standard) lub 80A (opcja). Wszystkie połączenia instalacji elektrycznej wykonano z wykorzystaniem odpornych na wilgoć złączy DIN, a przewody elektryczne są zamocowane w osłoniętych miejscach podwozia. Na podwoziu znajdują się dwa gniazda DIN do podłączenia np. bocznych świateł gabarytowych, urządzenia ostrzegawczego przy cofaniu oraz doprowadzenia prądu do wyposażenia zabudowy. Światła tylne nowego typu zajmują znacznie mniej miejsca. Posiadają one kabel elektryczny o długości ok. 1 metra, który umożliwia ich dowolne umiejscowienie na oddzielnym wsporniku podwozia, na osłonie zabezpieczającej przed wjechaniem pod pojazd lub na zabudowie.

Przygotowanie do zabudowy

FL(7,5-12) jest w pełnym zakresie przygotowany do uproszczenia zabudowy i gwarantuje, że można ją przeprowadzić w szybki sposób i z zachowaniem odpowiedniej jakości. Chodzi po prostu o zapewnienie większej niezawodności, niższych kosztów i dłuższej żywotności, czyli w skrócie o następujące własności:                                                                                                                        • Równoległe podłużnice ramy o jednakowej wysokości, bez jakichkolwiek komponentów wystających powyżej górnej płaszczyzny podłużnic.

• Znormalizowane grupy otworów do mocowania zabudowy do podwozi pojazdów. Mocowania są standardowe i montowane są bezpośrednio w zakładach produkcyjnych Volvo.

• Między zamocowaniami tylnych resorów można zamontować belkę z hakiem. • Mniejszy odstęp (ok. 125 mm) między przednim zderzakiem a przednią ścianą zabudowy.

• Przygotowane miejsce w podwoziu na napędzaną silnikiem (pasami) prądnicę 380 V.

• Dodatkowy otwór przelotowy na kable w kabinie.

• Oddzielna płytka na 9 dodatkowych przekaźników w skrzynce elektrycznej.

• Uziemiony przełącznik do obsługi zabudowy, zamontowany na tablicy rozdzielczej.

• Przewody elektryczne doprowadzone do półki radiowej i miejsce na przełączniki.

• Przyłącze B+ przy akumulatorach na 15A.

• Dwa złącza DIN na ramie podwozia do podłączenia elektrycznego zabudowy.

• Łatwe do umieszczenia światła tylne o zwartej budowie z kablem elektrycznym o długości 1 metra.

Układ napędowy o dostosowanych osiągach i niskim zużyciu paliwa

We wszystkich obszarach transportu właściwości układu napędowego mają duże znaczenie dla produktywności, dostępności i kosztów eksploatacji pojazdu. Do FL(75-1 2) można wybrać jeden z dwóch poziomów osiągów, zapewniających dobre właściwości jezdne i wysoką produktywność dla zalecanych mas całkowitych pojazdu. Stosowane przez Volvo metody rozwojowe i produkcyjne o wysokiej jakości zawsze gwarantują uzyskanie wysokiego stopnia dostępności pojazdu i długiego okresu żywotności technicznej wszystkich komponentów zespołu napędowego. Ponadto całkowity stopień sprawności zespołu napędowego jest wysoki, dzięki czemu można liczyć na niskie zużycie paliwa.

Dwie nowe wersje silnika

Nowy silnik Volvo o pojemności 6,0 l - D6B - jest nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym z turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowującego. Zastosowano w nim pełne sterowanie elektroniczne oraz technikę łączy danych do precyzyjnego sterowania jego działaniem i komunikowania się z innymi elektronicznymi jednostkami sterującymi silnika. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie obrotów, od 1400 do 1800 obr/min. Pod względem prowadzenia pojazdu zapewnia to dobre własności jezdne oraz szybką reakcję, dzięki czemu łatwo można utrzymać wysokie tempo jazdy. Zastosowane rozwiązania techniczne przyczyniają się również do niskiego zużycia paliwa, zmniejszenia emisji, wzrostu niezawodności i wydłużonej żywotności. Silnik D6B oferowany jest w dwóch różniących się mocą wersjach - 180, 220 KM - z których wszystkie są dostępne w standardzie emisji Euro2 lub Euro3 (opcja).

D6B180: 180 KM (132 kW)/ 2400 obr/min. Moment obrotowy: 575 Nm/ 1400-1800 obr/min.

D6B220: 220 KM (162 kW)/ 2400 obr/min. Moment obrotowy: 700 Nm/ 1400-1800 obr/min.

Filtr spalin przydatny w miejscach wrażliwych na zanieczyszczenia

FL(7,5-12) może być wyposażony w filtr spalin Volvo przyczyniający się do poprawy warunków środowiskowych na terenach miejskich i zabudowanych. Filtr spalin usuwa 80-90% substancji wywierających negatywny wpływ na zdrowie - tlenku węgla, węglowodorów i pyłów.

Manualne lub automatyczne skrzynie biegów

Do FL(7,5-12) można wybrać jeden z kilku wariantów skrzyni biegów, zarówno automatycznych, jak i manualnych. Moc silnika, masa całkowita (masa zestawu) oraz obszar zastosowania to czynniki współdecydujące o możliwości wyboru skrzyni biegów, patrz tabela kombinacji zespołów napędowych. Manualne skrzynie biegów są wyposażone w dźwignię zmiany biegów, co w połączeniu ze sprawniejszą synchronizacją sprawia, że zmiana biegów jest wygodniejsza, a wyraźnie zaznaczone położenia poszczególnych biegów znajdują się w małych odstępach od siebie. 

Do FL(7,5-12) można wybrać jeden z następujących wariantów skrzyni biegów:

AT545 - automatyczna 4-biegowa skrzynia biegów z hydraulicznym zmiennikiem momentu obrotowego. Charakteryzuje się dobrym ruszaniem z miejsca i płynną zmianą biegów, co jest idealną własnością w transporcie towarów w mieście. Do FL(7,5- 12) dostępna jest w zestawie z silnikiem D6B180.

T600B - w pełni zsynchronizowana 6-biegowa skrzynia biegów. Zakres przełożenia 1,00- 7,54:1. Posiada ona niewielką masę i jest dostępna w kombinacji z silnikiem D6B180. Synchronizacja za pośrednictwem podwójnych stożków zapewnia płynną zmianę biegów. Obszar zastosowania to głównie dystrybucja towarów przy maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 12 ton oraz masie zestawu wynoszącej maks. 18 ton.

T700B - w pełni zsynchronizowana 6-biegowa skrzynia biegów. Zakres przełożenia 1,00-7,54:1. Dostępna w kombinacji z silnikiem D6B220. Synchronizacja za pośrednictwem podwójnych stożków zapewnia płynną zmianę biegów. Obszar zastosowania to dystrybucja cięższych towarów i transport usługowy przy masie zestawu wynoszącej maks. 18 ton.

Bezobsługowe wały napędowe

Wszystkie kołnierze w układzie wału napędowego między skrzynią biegów a mostem tylnym posiadają nacięcia krzyżowe. Jest to połączenie wklęsło wypukłe pozwalające na występowanie wysokich wartości momentu obrotowego. Seria FL posiada również nie wymagające smarowania przeguby łożyska wału napędowego, co wiąże się z redukcją poziomu koniecznego serwisu.

Mniej przestojów serwisowych oznacza więcej godzin na trasie

W FL(7,5-12) wydłużone zostały przebiegi rniędzyserwisowe dla zespołu napędowego i układów podwozia, co oznacza mniej przeglądów serwisowych i skrócenie łącznego czasu poświęcanego na konserwację pojazdu w warsztacie. W praktyce uzyskuje się więcej godzin produktywnej pracy przewozowej i niższe koszty utrzymania, przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia środowiska. Zasada podstawowa to dwa przeglądy w zakresie konserwacji zapobiegawczej na rok (łącznie z wymianą oleju/filtrów) - przegląd podstawowy i przegląd pełny - wymagające obecnie mniej czasu. Nie wymagające smarowania przeguby i łożyska wału napędowego to przykład rozwiązań pozwalających zaoszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze. Przebiegi między kolejnymi zmianami oleju i filtrów w układzie napędowym uległy wydłużeniu, co pokazuje poniższe zestawienie:

• Silnik - maks. 40 000 krn, częstotliwość przeglądu ustala się na podstawie warunków jazdy i obciążenia indywidualnie dla każdego pojazdu lub dokonuje się go co 6 miesięcy (w zależności, co nastąpi wcześniej).

• Automatyczne skrzynie biegów - maks. 40 000 km lub nie rzadziej niż co 18 miesięcy.

• Manualne skrzynie biegów - maks. 120 000 km.

• Mosty tylne - maks. 120 000 krn.

Przystawki odbioru mocy do wszelkich zastosowań

Model FL(7,5-12) oferuje wiele możliwości napędu przystawek odbioru mocy dla układów hydraulicznych, pomp, sprężarek, itp. Tradycyjny dźwig załadowczy oraz układ hydrauliczny wywrotki może być napędzany za pomocą podłączonej do skrzyni biegów przystawki odbioru mocy, która może wykorzystywać napęd za pomocą wału lub bezpośrednio zamontowanej pompy hydraulicznej. System ten zapewnia wysoką niezawodność eksploatacyjną i długi okres żywotności w połączeniu z dużą mocą. Jeżeli dodatkowa moc jest potrzebna podczas jazdy, można zastosować przystawkę odbioru mocy napędzaną kotem zamachowym (zależną od sprzęgła), która zapewnia stałą dużą moc. Można wybrać wariant napęd bezpośredni pompy hydraulicznej lub napęd za pomocą wału.

Most tylny z przekładnią pojedynczą gwarantuje niewielkie straty

W FL(7,5-12) można zastosować most tylny z przekładnią pojedynczą typu hipoidalnego, łączący w sobie dużą wytrzymał ość z niską masą i niewielkimi stratami. Oszczędne zużycie paliwa można również uzyskać dzięki odpowiedniemu doborowi przełożenia. Blokada mechanizmu różnicowego, która zapewnia poprawę jazdy po śliskim podłożu jest wyposażeniem standardowym.

Warianty mostu tylnego: RS1O26SM - maks. 8 ton obciążenia osi tylnej, maks. masa zestawu 18 ton. Przełożenia: 3,07 - 3,31 - 3,73 - 4,10 - 4,56.

Podsumowanie

Efektywność

Dostosowanie do potrzeb transportowych

- Dwa typy kabin (krótka kabina dzienna, kabina sypialna) o dobrych możliwościach wyposażenia.

- Dodatkowy fotel dla pasażera (opcja).

- Pneumatyczne zawieszenie podwozia z elektroniczną regulacją wysokości.

- Podwozia przygotowane do zabudowy.

- Trzy warianty skrzyni biegów, automatycznych i manualnych.

- Przystawka odbioru mocy napędzana ze skrzyni biegów lub napędzana kołem zamachowym.

 - Filtr spalin Volvo (opcja).                                                                                           

Mała masa

- Rama kabiny i podwozia wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości.

- Hamulce tarczowe Volvo.

- Zawieszenie pneumatyczne Volvo.                                                                            

Duża prędkość średnia

- Dostosowana moc - 180, 220 KM.

- Skrzynie biegów z dużą rozpiętością przełożeń.                                                        

Wysokie bezpieczeństwo jazdy

- Wygodny stopień, ergonomiczne rozwiązania.

-Komputerowy system informowania kierowcy, komputer pokładowy.

- Właściwa temperatura w kabinie, wysoki komfort jazdy.

- Dobra stabilność na drodze, wygodne prowadzenie.

- Układ przeciwblokujący ABS.

- Układ hamulców tarczowych.                                                                                 

Wysoki poziom bezpieczeństwa w razie wypadku

- Przetestowana, bezpieczna kabina; użyte wewnątrz materiały dobrane tak, by nie powodowały obrażeń.

- 3-punktowe pasy bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym, SRS-Airbag (poduszka powietrzna - opcja).

Dyspozycyjność pojazdu

Wysoka bezawaryjność, doskonałe możliwości diagnostyczne i komunikacyjne.  - Technologie i metody produkcyjne gwarantujące wysoką jakość.

- Elektroniczna kontrola, sterowanie, diagnostyka.

- Dynafleet - informacja o pojeździe.

Długie przebiegi międzyserwisowe

- Wydłużone przebiegi między wymianami oleju i filtra oleju.

- Dwa przeglądy serwisowe rocznie (maks. 40 000 km).

- Bezobsługowe przeguby i łożyska wału napędowego.

Niskie koszty eksploatacji

Oszczędne zużycie paliwa.

- Aerodynamiczny kształt nadwozia, owiewki dachowe i boczne.

- Programowany regulator prędkości, komputer pokładowy.

- 6-litrowy silnik, charakteryzujący się niskim zużyciem paliwa.

Żywotność

Długa żywotność

- Elementy kabiny narażone na działanie czynników atmosferycznych wykonane ze stali ocynkowanej, z gruntownym zabezpieczeniem antykorozyjnym.

- Elektroniczne systemy kontrolujące pracę wszystkich ważniejszych układów.

- Bezobsługowe, samosmarujące łożyska kół.

2002-06-16