VOLVO FL 16-19

Objętość: tekst - 33,6kB; obraz - 190kB

Zdolność przewozowa dorównująca klasie ciężkich samochodów ciężarowych.
Podstawowym zastosowaniem Volvo FL(16-19) są przewozy cięższych ładunków w środowisku miejskim, ale pojazdy te sprawdzają się również dobrze w przewozach na nieco większe odległości. Bogata specyfikacja podstawowa oraz bogate wyposażenie sprawiają, że pojazdy te spełniają rygorystyczne wymagania stawiane, na przykład, w odniesieniu do dystrybucji towarów, cięższych przewozów związanych z utrzymaniem czystości oraz do pewnych rodzajów przewozów budowlanych. FL(16-19) posiada nowoczesną aerodynamiczną konstrukcję oraz wiele nowatorskich rozwiązań technicznych, dzięki którym uzyskuje się zarówno większą wydajność, jak i niższe koszty eksploatacji. Można wybrać pojazd o masie całkowitej 16, 17, 18 lub 19 ton. Maksymalna masa zestawu dla FL(16-19) wynosi 28/32 tony.

Bogata specyfikacja podstawowa Volvo FL(16-19) zapewnia możliwość doskonałego przystosowania pojazdu do wymaganego rodzaju przewozów, przy uwzględnieniu konkretnego zastosowania oraz własnych, ściśle określonych wymagań. FL(16- 19) posiada nowy, sterowany elektronicznie silnik wysoko prężny o pojemności 6 litrów i o trzech poziomach mocy - 180, 200 i 250 KM - łączący płynność jazdy z dynamiką, przy niewielkim zużyciu paliwa. Istnieje możliwość wyboru jednej z dwóch wielkości kabiny kierowcy: krótkiej kabiny dziennej lub długiej kabiny sypialnej, z których każda zapewnia wygodne i bezpieczne wsiadanie, doskonałą ergonomię, komfort i wysokie bezpieczeństwo. Cechy te przyczyniają się do dobrego samopoczucia kierowcy i większej produktywności we wszystkich zakresach zastosowania. Wszystkie silniki wysokoprężne (D6B) wykonano zgodnie ze standardem emisji Euro2 lub Euro3.
• FL(16-19) jest odpowiednim pojazdem do cięższych przewozów w dystrybucji towarów. Wielkość kabiny można dostosować do potrzeb - może to być krótka kabina dzienna albo długa kabina sypialna z wygodnym łóżkiem, wykorzystywanym przy przewozach na dalsze odległości.
• W dziedzinie przewozów usługowych FL(16-19) jest doskonały do cięższych przewozów komunalnych, przykładowo pojazd taki może być wyposażony w krótką kabinę kierowcy, dodatkowy fotel dla pasażera, bardzo sztywne resorowanie paraboliczne z tyłu oraz automatyczną skrzynię biegów.
• FL(16-19) sprawdza się również jako pojazd ratowniczy, gdyż silnik odznacza się dobrymi osiągami (250 KM) oraz posiada niezależną od sprzęgła przystawkę odbioru mocy, która pozwala na ciągłą pracę.
• FL(16-19) w wersji 4x2 charakteryzuje się dobrymi osiągami i właściwościami przydatnymi podczas przewozów średniej wielkości ładunków budowlanych z wywrotką i dźwigiem oraz dla różnego rodzaju przewozów w zbiornikach.

Dwie bezpieczne wersje kabiny kierowcy.

FL(16-19) mogą być dostarczane z dwiema różnymi wielkościami kabin: z krótką kabiną dzienną lub długą kabiną sypialną z dużym łóżkiem kierowcy. Przebywając w nowej kabinie FL użytkownik przekona się, że środowisko pracy uległo tu znacznej poprawie. Bezpieczeństwo jazdy, jak i bezpieczeństwo podczas zderzenia to kwestie podstawowe dla Volvo. Świadomość pracy w bezpiecznym środowisku przyczynia się do wzrostu wydajności pracy kierowcy. Z zewnątrz kabiny nieco się zmniejszyły i są o ok. 26-40 mm krótsze (w zależności od rozmiaru opon) licząc od zderzaka do przedniej ściany zabudowy, dzięki bardziej zwartej instalacji, między innymi, otworu wlotu powietrza i filtru powietrza. Konstrukcję i formę nowej kabiny charakteryzują miękkie i opływowe kształty, dzięki czemu zmniejsza się opór powietrza, a przez to również zużycie paliwa. Dla użytkownika oznacza to po prostu obniżenie kosztów eksploatacji. Do poszczególnych wielkości kabin istnieją opracowane przez Volvo i odpowiednio dostosowane systemy spojlerów, które w jeszcze większym stopniu obniżają zużycie paliwa.

Fotel kierowcy dla wygody użytkownika.

Siedzenie kierowcy w Volvo FL(16-19) odznacza się starannie opracowanymi rozwiązaniami ergonomicznymi. Tablica rozdzielcza, która została lekko wygięta, posiada wszystkie przyrządy i urządzenia sterujące na właściwym miejscu. Kierowca ma zawsze całkowitą kontrolę zarówno nad ruchem drogowym jak i nad różnymi układami pojazdu. Ponadto, pomocą służy mu nowy komputerowy system informacji i kontroli, zapewniający, dzięki nowej technologii komputerowej, bardziej bezpieczną jazdę oraz niższe koszty eksploatacji.

Wygodne i bezpieczne wsiadanie.

Stopnie do FL(16-19) są położone nisko, są szerokie i wygodne. Wchodzenie i wychodzenie z kabiny ułatwiają dwa antypoślizgowe stopnie, drzwi otwierane pod kątem 90° oraz dwa solidne uchwyty. Niższy stopień posiada specjalny, nieco szerszy kształt, co sprawia, że wychodząc z kabiny, kierowca widzi stopień. Ponadto, możliwe jest odchylenie kierownicy w stronę szyby przedniej, aby uzyskać więcej miejsca podczas zajmowania miejsca w fotelu kierowcy lub przy wchodzeniu i wychodzeniu z kabiny od strony pasażera.

Dopasowana i wygodna pozycja do jazdy.

W Volvo FL(16-19) można szybko ustawić wygodną pozycję do jazdy.
• Nachylenie i wysokość kierownicy są regulowane płynnie, prosto i szybko za pomocą pedału nożnego, nachylenie reguluje się w zakresie 20°, a ustawienie w pionie w zakresie 130 mm. Pewność i bezpieczeństwo są zapewnione dzięki temu, że obie ręce kierowcy spoczywają przez cały czas na kierownicy.
• Fotel kierowcy, wyposażony w wygodne poduszki, dostępny jest w czterech wersjach: sztywny nieresorowany, resorowany
mechanicznie lub resorowany pneumatycznie w dwóch wariantach, posiadających wiele możliwości nastawienia, 150 mm w przód/w tył oraz 100 mm w pionie.
• W wyposażeniu standardowym znajduje się zagłówek, elektryczne ogrzewanie poduszki siedzenia i oparcia.
• Zmiana biegów jest bardziej płynna dzięki krótszej dźwigni zmiany biegów, ok. 45 mm, co umożliwia wykonywanie krótszych ruchów dźwignią i zapewnia wyraźnie zaznaczone położenia poszczególnych biegów.

Sterowanie komputerowe zapewnia większe bezpieczeństwo eksploatacji i bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Nowymi systemami elektronicznymi można z łatwością sterować za pomocą dźwigni kontrolnej, umieszczonej po prawej stronie kierownicy. Można wybierać z menu różne funkcje, wykrywać usterki oraz programować systemy elektroniczne. Mechanicy Volvo mogą przeprowadzać bardziej zaawansowane analizy za pomocą komputera PC, który podłącza się do układu poprzez gniazdo umieszczone w tablicy rozdzielczej. Systemy elektroniczne oraz łącza transmisji danych oferują użytkownikowi wiele korzyści:
• Zwiększa się bezpieczeństwo eksploatacji, dzięki temu, że ograniczono do minimum ilość przewodów elektrycznych i połączeń.
• Jazda jest bezpieczniejsza i bardziej ekonomiczna, dzięki temu, że kierowca może na bieżąco otrzymywać szczegółowe informacje na temat działania i stanu pojazdu.
• Można szybko diagnozować usterki i prześledzić funkcjonowanie różnych układów samochodu.

Panel informacyjny. 

Wszystkie informacje dotyczące funkcjonowania pojazdu ukazują się kierowcy na wyraźnym wyświetlaczu. Można na nim odczytać informacje dotyczące funkcjonowania pojazdu w postaci tekstu lub różnych symboli. Za pomocą przycisków umieszczonych na dźwigni kontrolnej kierowca wybiera to, co chce zobaczyć. System posiada kilka poziomów zabezpieczenia, co oznacza, że do zmiany pewnych funkcji systemu konieczne jest posiadanie kodu dostępu.

Komputerowy system Dynafleet - Logger Tool zapewnia zwiększoną wydajność i niższe koszty.

Komputerowy system Dynafleet - Logger Tool firmy Volvo przyczynia się do bardziej efektywnych, niezawodnych i oszczędnych przewozów. Dynafleet integruje się z systemem elektronicznym pojazdu, dzięki czemu uzyskuje się zaawansowane informacje dotyczące pojazdu i kierowcy, monitorowanie informacji o pojeździe oraz komunikację pojazdu z centrum dyspozycyjnym przewozów.

Tempomat oraz komputer pokładowy obniżają zużycie paliwa.

Bezpieczną i oszczędną jazdę można uzyskać dzięki systemowi utrzymywania stałej prędkości jazdy, który dostępny jest w ramach dodatkowej opcji. System można uzupełnić praktycznym komputerem pokładowym, który zapewnia możliwość ciągłego odczytywania danych eksploatacyjnych w odniesieniu do zużycia paliwa, jak również takie dostosowanie prędkości jazdy, które pozwoli uzyskać optymalnie niskie zużycie paliwa.

Doskonały komfort jazdy i przyjemny klimat.

Kabina kierowcy posiada efektywną amortyzację wstrząsów podwozia dzięki dwóm resorom gumowym, umieszczonym z przodu oraz jednemu centralnemu punktowi zawieszenia z tyłu, z dwoma resorami gumowymi i dwoma amortyzatorami zamontowanymi po przekątnej. FL(16-19) posiada efektywną instalację ogrzewczą i wentylacyjną, które zapewniają przyjemną temperaturę w kabinie kierowcy w każdych warunkach jazdy. Jako dodatkowa opcja dostępny jest system klimatyzacji powietrza oraz dwa rodzaje nagrzewnic parkingowych. Powietrze w kabinie, którym oddycha kierowca, jest skutecznie oczyszczone z kurzu i pyłków za pomocą papierowego filtru. Poziom hałasu w kabinie jest niski niezależnie od warunków jazdy. Można go jeszcze bardziej obniżyć, zamawiając dodatkową opcję polegającą na wyposażeniu samochodu w materiały dźwiękochłonne i izolujące.

Dobra widoczność.

FL(16-19) posiada duże powierzchnie przeszklone, nisko umieszczone szyby w drzwiach oraz odpowiednio rozmieszczone lusterka wsteczne. Wszystko to sprawia, że kierowca bardzo dobrze kontroluje bezpośrednie otoczenie pojazdu.
• Dwuczęściowa zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna została wykonana z tworzywa sztucznego; dolna część tej osłony, o szarym odcieniu, jest przezroczysta, natomiast górna część jest ciemnoszara i można ją polakierować na taki sam kolor jak kabinę. Światła pozycyjne zostały zamontowane w górnej krawędzi, nad osłoną przeciw słoneczną.
• Osłona zabezpieczająca przed wiatrem zmniejsza zabrudzenie szyb bocznych i lusterek wstecznych.
• Dwa duże lusterka wsteczne zapewniają dobrą widoczność z tyłu; elektryczna regulacja i ogrzewanie lusterek. Lusterko szerokokątne oraz lusterko zbliżające po stronie pasażera.
• Elektrycznie opuszczane szyby boczne.
• Wygodną obsługę elektrycznie regulowanych lusterek wstecznych oraz szyb bocznych zapewniają przyciski umieszczone na płycie drzwiowej.
• Opcję stanowi lusterko zbliżające, które można zamontować na stałe na środkowej części osłony przeciwsłonecznej.
• Reflektory, stabilnie zamontowane w zderzakach, zapewniają kierowcy bardzo dobrą widoczność. Na spojlerze pod zderzakiem można zamontować dodatkowe światła przeciwmgielne (poza wersją wywrotki, która nie może być wyposażona w spojler).

Wysokie bezpieczeństwo.

Przy konstrukcji kabiny FL wykorzystano doświadczenia wieloletniej pracy Volvo nad poprawą bezpieczeństwa. Obydwie wersje kabin poddano różnorodnym testom. Podstawę testów stanowiła najtrudniejsza na świecie szwedzka próba uderzeniowa. Podczas takiej próby kabina poddawana jest oddziaływaniu sił z trzech kierunków, co imituje przebieg wypadku z udziałem samochodu ciężarowego.
Ponadto Volvo poddaje wszystkie kabiny własnej, jedynej w swoim rodzaju, próbie zderzenia, podczas której kompletny pojazd wjeżdża z prędkością 30 km/godz. na nieruchomą przeszkodę.
Wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia jest gwarantowany przez następujące wyjątkowe właściwości kabiny
FL(16-19):
• Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości, przy czym wysokiej wytrzymałości towarzyszy niska masa. Główny szkielet tworzy klatka bezpieczeństwa, zapewniająca kierowcy przestrzeń do przeżycia w razie wypadku.
• Pochłaniająca energię bezpieczna kierownica oraz miękkie materiały tablicy rozdzielczej i strefy kolan.
• Układ regulacji kierownicy powodujący jej ustąpienie podczas zderzenia.
• Pedały o specjalnym kształcie.
• Wzmocnione siedzenie wyposażone w ogranicznik ruchu, który ogranicza wyrzut ciała do przodu podczas zderzenia.
• Trzypunktowy pas bezpieczeństwa o optymalnej geometrii i regulowanym górnym punkcie mocowania zapewnia duże bezpieczeństwo oraz wygodę.
• SAS-Airbag (poduszka powietrzna). 

Innych uczestników ruchu chronią:
• Miękka konstrukcja o łagodnych łukach i gładkich powierzchniach.
• Wyjątkowym elementem ochronnym jest przednia osłona zabezpieczająca przed wjechaniem pod pojazd (FUPS), w postaci mocnej belki stalowej połączonej ze zderzakiem.

Przemyślana przestrzeń kabiny kierowcy. 

Przestrzeń kabiny została dobrze zaplanowana i przemyślana. Spełnia ona wysokie wymagania odnośnie ilości miejsca oraz możliwości wyposażenia. Podobnie starannie zaplanowane są miejsce kierowcy, tablica rozdzielcza oraz półka na radio/schowek nad szybą przednią. Poza tym wystrój wnętrza jest dostosowany zarówno do krótkiej, jak i długiej kabiny. Możliwości wyposażenia kabiny zapewniają dużą dowolność dostosowania wyposażenia i wystroju do własnych potrzeb. W obu kabinach kierowca może wygodnie przejść na stronę pasażera, dzięki temu, że w części przedniej kabiny tunel silnika jest niższy, a kierownicę można z łatwością odchylić w stronę szyby przedniej.

Kilka praktycznych detali.

Łatwo dostępne schowki i kilka praktycznych detali, które ułatwiają kierowcy codzienne przebywanie w kabinie, na przykład:
• Dwie otwarte przegródki na niewielkie przedmioty, umieszczone w środkowej części tablicy rozdzielczej. Zacisk do papieru ułatwia przechowywanie dokumentów.
• Na tylnej ścianie umieszczono dużą otwartą półkę na segregator lub podkładkę do pisania, dwie duże butelki i jeden kubek; półka ta dostępna jedynie jako opcja dla krótkiej kabiny.
• Zamykany na klucz schowek, mocowany na stałe do tunelu silnika.
• Solidna podkładka do pisania z tworzywa, wyposażona w uchwyt na dokumenty i wycięcie, aby ułatwić położenie podkładki na kierownicy.
• Łatwo dostępny uchwyt na kubek oraz długopisy umieszczony obok drążka zmiany biegów.
• Schowek podręczny umieszczony w tablicy rozdzielczej przed siedzeniem pasażera.
• Trzy siatkowe przegródki umieszczone na tylnej ścianie kabiny.
• Trzy duże lampy sufitowe zapewniają dobre oświetlenie do czytania i pisania. Dwie z nich zamontowano nad drzwiami tak, aby oświetlały również stopnie.

Półka na radio nad przednią szybą.

Przestrzeń nad szybą przednią można wykorzystać jako półkę pod radio. Pod spodem zamontowane są dwie duże osłony przeciwsłoneczne. Półka na radio posiada:
• Cztery gniazda zgodne z normą ISO dla urządzeń radiowych/komunikacyjnych oraz dodatkowe wyłączniki.
• Miejsce na elektroniczny tachograf (podłączany do jednego z gniazd ISO).
• Miejsce na trzy głośniki.
• Schowek z siatką przed fotelem pasażera.

Niezawodna skrzynka elektryczna.

W zabezpieczonym miejscu na tablicy rozdzielczej, przed fotelem pasażera, znajduje się skrzynka elektryczna, zawierająca komponenty elektroniczne, przekaźniki i bezpieczniki. Pod skrzynką elektryczną znajduje się miejsce na dwa przekładniki napięcia.
Pobór prądu oraz montaż przekaźników, itp. dla wyposażenia dodatkowego i elementów zabudowy odbywa się w oddzielnej części. Prąd można również pobierać z przygotowanego przyłącza przy akumulatorze oraz z dwóch złączy ISO na podwoziu. Wszystkie połączenia elektryczne wykonuje się w prosty i bezpieczny sposób w odpornej na wilgoć skrzynce połączeniowej, która jest zamontowana na ścianie kabiny za skrzynką elektryczną. Można się do niej z łatwością dostać, otwierając pokrywę przednią samochodu.
System elektroniczny i wszystkie funkcje pojazdu można łatwo kontrolować za pośrednictwem przyłącza komputerowego, umieszczonego pod tablicą rozdzielczą po stronie kierowcy. Za pomocą komputera PC i specjalnie przystosowanych programów, mechanicy Volvo są w stanie szybko sprawdzić, wykryć usterki i zaprogramować elektroniczne jednostki sterujące pojazdu.

Dodatkowy fotel pasażera.

Kabinę krótką można wyposażyć W dodatkowy fotel, zamontowany na stałe na tunelu silnika. Trzypunktowy pas bezpieczeństwa stanowi wyposażenie standardowe również dla tego fotela.

Kabina sypialna z wygodnym łóżkiem.

Kierowcom śpiącym w samochodzie kabina długa oferuje wygodne łóżko o wymiarach 610x1900x90 mm. Zasłonki, które można zaciągnąć na wszystkich szybach, stanowią wyposażenie standardowe. Pod łóżkiem znajdują się dwa pojemne schowki na narzędzia i rzeczy osobiste. Kabinę krótką można wyposażyć opcjonalnie w praktyczną i łatwą w użyciu leżankę dla krótszego odpoczynku. Dwa okna w ścianie tylnej i szyberdach stanowią standard zarówno w kabinie krótkiej, jak i długiej.

Najwyższej jakości zabezpieczenie antykorozyjne.

Wszystkie zewnętrzne płyty kabiny, narażone na działanie czynników atmosferycznych, wykonano z ocynkowanej blachy, zapewniającej długi okres sprawności technicznej. Kabiny są zabezpieczane przed korozją i lakierowane z wykorzystaniem unikalnej metody produkcyjnej Volvo, zapewniającej najwyższą jakość w połączeniu z minimalną szkodliwością dla środowiska. Niektóre zewnętrzne elementy kabiny są wykonane z różnych tworzyw sztucznych, które również są wytwarzane w oparciu o metody produkcyjne, wywierające minimalny wpływ na środowisko. Większość elementów plastikowych posiada oznaczenia, ułatwiające późniejszą identyfikację materiałów.

Skuteczne zabezpieczenie przed kradzieżą.

Immobilizer (opcja) to urządzenie blokujące uruchomienie silnika, zapewniające bardzo skuteczne zabezpieczenie przed kradzieżą. System ten opiera się na elektronicznej jednostce sterującej i kluczyku, który posiada zaprogramowany nadajnik. Aby można było uruchomić silnik, system elektroniczny musi otrzymać właściwy sygnał z nadajnika w kluczyku.

Wygodna obsługa.

Do większości punktów wymagających obsługi można uzyskać łatwy dostęp po otwarciu dużej pokrywy z przodu pojazdu. Umycie szyby przedniej również nie przysparza trudności. Pod szybą znajduje się duży uchwyt, a pod zderzakiem umieszczono antypoślizgowy stopień. Jeżeli zachodzi konieczność odchylenia kabiny, wykorzystuje się do tego pompę hydrauliczną, zamontowaną za kabiną po prawej stronie. Kąt odchylenia kabiny wynosi ok. 52°. W otworach zderzaka umieszczono dwa zaczepy holownicze.

System podwozia dostosowany do zadań transportowych.

FL(16-19) spełnia bardzo wysokie wymagania pod względem produktywności i opłacalności. Podwozia pojazdu FL(16-19) posiadają szeroką bazę komponentów, zapewniających dużą elastyczność w połączeniu z niską masą i dużą wytrzymałością. Podwozia dostępne są z krótkim lub długim zwisem. Każde podwozie można dokładnie dostosować do własnych konkretnych zadań transportowych.

Podwozie z długim zwisem. 

Podwozia z długim zwisem są dostępne z szerokim wyborem rozstawu osi: 3400-6500 mm. Oś przednia jest oferowana dla dwóch różnych obciążeń osi: 7,1 i 7,5 tony, zależnie od masy całkowitej.

Rama podwozia dostosowana do zadań transportowych.

Rama podwozia jest wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości w postaci odpowiednio przystosowanych profili. Dwa różne warianty łączą w sobie dużą wytrzymałość z niską masą. Podłużnice ramy za kabiną są równoległe - szerokość 848 mm
- i posiadają taką samą wysokość na całej długości. Podłużnice przygotowano do prawidłowego montażu zabudowy, zaopatrując je w zespoły otworów na elementy mocujące zabudowy, przystosowane do napędu i rozstawu osi. Jeżeli na samochodzie ma być zastosowana zabudowa platformą lub kontenerem, większość elementów mocujących zabudowy jest już zainstalowana na podłużnicach ramy.

Resor paraboliczny zapewnia wysoki komfort jazdy.

Oś przednia posiada resor paraboliczny, łączący w sobie dużą trwałość i niską masę. Jazda jest wygodna i komfortowa, nawet przy niewielkim obciążeniu osi. Zawieszenie resoru wykonano w postaci bezobsługowych resorów gumowych i zamocowania z tyłu. Amortyzatory i zamontowany z przodu stabilizator poprzeczny stanowią wyposażenie standardowe. Resor przedni w tradycyjnej wersji wielopiórowej jest dostępny jako wariant w przypadku ciągłej jazdy z wysoko położonym środkiem ciężkości lub dużym obciążeniem osi. Resorowanie z tyłu odbywa się z wykorzystaniem opatentowane go przez Volvo resoru parabolicznego typu S, który posiada niską masę i zapewnia bardzo dobre utrzymywanie kierunku jazdy oraz stabilizację poprzeczną. Jest on dostępny w dwóch wariantach: dla standardowego zwisu tylnego z 3 piórami resorowymi oraz dla samochodów śmieciarek w krótszej wersji z 4 piórami resorowymi. Charakterystyka resoru jest dostosowana do określonego obciążenia osi, wynoszącego 11,5 lub 13,0 ton. Zawieszenie resoru wykonano w postaci bezobsługowego resoru gumowego z przodu i ślizgacza z tyłu. Dwa amortyzatory i tłumik gumowy stanowią standard.

Przystosowane do wymagań ADR.

(Europejskiej Konwencji w Sprawie Międzynarodowego Transportu Drogowego Towarów Niebezpiecznych) - bezpośrednio z Volvo. Pojazdy do przewozu równomiernie rozłożonych ładunków są dostępne bezpośrednio z Volvo w wersji przystosowanej do wymagań ADR-FRA (zgodnych z przepisami francuskimi). Wyposażenie ADR jest przy montażu dokładnie dostosowywane do konkretnego wariantu, rozstawu osi, wyposażenia, itd. Stosowane są oryginalne komponenty Volvo, posiadające taką samą wysoką jakość jak inne elementy samochodów ciężarowych. W wersji ADR-FRA skrzynia akumulatorowa oraz zbiornik paliwa są zamontowane po lewej stronie podwozia.

Resorowanie pneumatyczne zapewnia wysoki komfort i usprawnia obsługę ładunku.

Wraz z resorowaniem pneumatycznym do FL(16-19) oferowany jest kompletny układ zawieszenia pneumatycznego o większej możliwości regulacji. Z przodu znajdują się dwa miechy pneumatyczne, zamontowane bezpośrednio nad osią przednią. Zawieszenie osi przedniej wykonano z wykorzystaniem poprzecznego drążka Panharda i jednego drążka trójkątnego po każdej stronie, który mocuje oś w kierunku wzdłużnym. Dwa amortyzatory i zamontowany z przodu stabilizator poprzeczny stanowią wyposażenie standardowe. Wysokość regulacji: +110 mm/-80 mm. Resorowanie pneumatyczne osi tylnej jest takie samo, jak dla serii ciężkich ciężarówek Volvo. Zastosowano cztery miechy pneumatyczne, a zawieszenie osi wykonano w postaci osadzonego na łożyskach gumowych drążka typu V i wzdłużnego drążka reakcyjnego. Dwa amortyzatory stanowią standard. Wysokość regulacji: +180 mm/- 70 mm. Układ resorowania pneumatycznego posiada sterowany elektronicznie system regulacji wysokości, wyposażony w wiele wyszukanych funkcji. Resorowanie pneumatyczne można włączyć tylko dla osi tylnej, względnie dla osi tylnej i przedniej. W układzie resorowania pneumatycznego Volvo na funkcjonowanie resorów nie mają wpływu siły dynamiczne powstające podczas jazdy. Wytrzymałe, osadzone na łożyskach gumowych drążki reakcyjne i pióra resorów przenoszą siły na podwozie, a wzmocnione nylonem miechy gumowe typu wałkowego pełnią funkcję resorów. Zastosowana tu zasada konstrukcyjna oznacza, że podwozie może poruszać się w pionie, nie powodując znaczniejszych wzdłużnych ruchów pojazdu, co ułatwia pracę przy podłączaniu platformy wymiennej/przyczepy lub rozładunku/załadunku towarów przy rampie. Wysokość platformy jest utrzymywana przez cały czas na stałym poziomie dzięki bazującej na obciążeniu automatycznej regulacji ciśnienia w miechach pneumatycznych. Sprężarka posiada rezerwę wydajności, a
podwozie z resorowaniem pneumatycznym jest wyposażone w dodatkowy zbiornik powietrza, dzięki czemu układ pracuje szybko i niezawodnie. Wysokowydajny osuszacz powietrza stanowi wyposażenie standardowe.
• Automatyczna regulacja wysokości podwozia jest sterowana przez elektroniczną jednostkę sterującą.
• Panel informacyjny w kabinie pokazuje działanie układu.
• Ręczna regulacja wysokości jest możliwa przy użyciu zaopatrzonego w kabel ręcznego panelu sterującego. Możliwe jest za programowanie trzech różnych wysokości dla pełnego resorowania pneumatycznego oraz jednej wysokości dla tylnego resorowania pneumatycznego.
• Jedna z funkcji polega na tym, że automatyczna regulacja wysokości funkcjonuje również bez kluczyka w stacyjce. Wysokość platformy jest regulowana automatycznie przez 60 minut lub do momentu wyczerpania się powietrza, co jest rozwiązaniem dobrym, na przykład podczas załadunku/rozładunku przy rampie w miejscu, w którym silnik nie powinien być włączony przez cały czas.

Bardzo skuteczne hamulce tarczowe.

Wszystkie pojazdy FL(16-19) są wyposażone w nowy, bardzo skuteczny układ hamulców tarczowych Volvo (dostępny już wcześniej w oferowanych przez Volvo ciężkich modelach FM/ FH). Krótsza droga hamowania, niższa masa i wydłużona żywotność to zalety, zapewniające zarówno zwiększony poziom bezpieczeństwa, jak i niższe koszty. Układ ABS (urządzenie przeciwpoślizgowe) należy do wyposażenia standardowego. W porównaniu z tradycyjnym układem hamulców bębnowych nowy układ zapewnia lepsze wyczucie i kontrolę nad hamulcami, przy czym pracują one ciszej i wytwarzają mniej wibracji.

Układ hamulców tarczowych Volvo w skrócie:

• Zwarta, łatwa w obsłudze konstrukcja o niskiej masie.
• Mocna tarcza hamulcowa, wykonana ze specjalnej stali, mocowana do piasty koła za pomocą połączenia wspornikowego, umożliwia niezakłócone rozchodzenie się ciepła.
• Pneumatyczny układ hamulcowy na sprężone powietrze z rozpieraczem hamulca postojowego do kół tylnych.
• Podwójne tłoki rozpieracza w hamulcu każdego koła zapewniają równomierne zużycie okładziny.
• W hamulcu każdego koła znajduje się czujnik, rejestrujący zużycie okładzin i sygnalizujący, kiedy należy zmienić okładziny.

Dobre właściwości manewrowe.

Układ kierowniczy jest bardzo wydajny dzięki zastosowaniu nowego typu przekładni kierowniczej o wysokim ciśnieniu roboczym. Pojazd prowadzi się łatwo i wygodnie nawet przy niskich prędkościach. Kąt skrętu kół został zwiększony do ok. 52°, dzięki czemu samochód jest bardzo sprawny i posiada małą średnicę zawracania. W przypadku zastosowania resorowania pneumatycznego z przodu oraz dużych kół kąt skrętu kół wynosi 46°. Jeżeli wymagany jest maksymalny prześwit, dostępne jest podwozie z krótkim zwisem w wersji bez spojlera pod zderzakiem oraz ze specjalnie ukształtowanym dolnym stopniem, dzięki czemu uzyskuje się lepszy kąt natarcia z przodu pojazdu.

Łożyska zespolone dla kół. 

Instalacja łożysk kół osi przedniej i tylnej /osi swobodnej jest wykonana z wykorzystaniem łożysk zespolonych, co ułatwia ich serwis i wydłuża żywotność. Są to łożyska samosmarujące, w pełni bezobsługowe.

Prostokątne zbiorniki paliwa ze stali.

Zbiorniki paliwa ze stali są dostępne w wielu różnych wielkościach: 130, 200, 300, 400 litrów. Zbiornik jest montowany po prawej stronie podwozia. Oddzielający wodę filtr paliwa zamontowany przy zbiorniku paliwa stanowi wyposażenie standardowe. Jako opcja dostępne jest ogrzewanie elektryczne.

Niezawodna instalacja elektryczna.

W skrzyni akumulatorowej po lewej stronie podwozia są zainstalowane dwa akumulatory. Standardowa pojemność akumulatorów wynosi 160 Ah, a jako opcję można wybrać 105, 135 lub 220 Ah. Wydajność prądnicy wynosi 55A (standard) lub 80A (opcja).
Wszystkie połączenia instalacji elektrycznej wykonano z wykorzystaniem odpornych na wilgoć złączy DIN, a przewody elektryczne są zamocowane w osłoniętych miejscach podwozia. Na podwoziu znajdują się dwa gniazda DIN do podłączenia np. bocznych świateł gabarytowych, urządzenia ostrzegawczego przy cofaniu oraz doprowadzenia prądu do wyposażenia zabudowy. Światła tylne nowego typu zajmują znacznie mniej miejsca. Posiadają one kabel elektryczny o długości ok. 1 metra, który umożliwia ich dowolne umiejscowienie na oddzielnym wsporniku podwozia, na osłonie zabezpieczającej przed wjechaniem pod pojazd lub na zabudowie.

Przygotowanie do zabudowy.

FL( 16-19) jest w pełnym zakresie przygotowany do uproszczenia zabudowy i gwarantuje, że można ją przeprowadzić w szybki sposób i z zachowaniem odpowiedniej jakości. Chodzi po prostu o zapewnienie większej niezawodności, niższych kosztów i dłuższej żywotności.

Układ napędowy o dostosowanych osiągach i niskim zużyciu paliwa.

We wszystkich obszarach transportu właściwości układu napędowego mają duże znaczenie dla produktywności, dostępności i kosztów eksploatacji pojazdu. Do FL(16-19) można wybrać jeden z trzech poziomów osiągów, zapewniających dobre właściwości jezdne i wysoką produktywność dla zalecanych mas całkowitych pojazdu. Stosowane przez Volvo metody rozwojowe i produkcyjne o wysokiej jakości zawsze gwarantują uzyskanie wysokiego stopnia dostępności pojazdu i długiego okresu żywotności technicznej wszystkich komponentów zespołu napędowego. Ponadto całkowity stopień sprawności zespołu napędowego jest wysoki, dzięki czemu można liczyć na niskie zużycie paliwa.

Trzy nowe wersje silnika.

Nowy silnik Volvo o pojemności 6,0 I - D6B - jest nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym z turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowującego. Zastosowano w nim pełne sterowanie elektroniczne oraz technikę łączy danych do precyzyjnego sterowania jego działaniem i komunikowania się z innymi elektronicznymi jednostkami sterującymi silnika. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie obrotów, od 1400 do 1800 obr/min. Pod względem prowadzenia pojazdu zapewnia to dobre własności jezdne oraz szybką reakcję, dzięki czemu łatwo utrzymać wysokie tempo jazdy. Zastosowane rozwiązania techniczne przyczyniają się również do niskiego zużycia paliwa, zmniejszenia emisji, wzrostu niezawodności i wydłużonej żywotności. Silnik D6B oferowany jest w trzech różniących się mocą wersjach - 180, 220, 250 KM - z których wszystkie są dostępne w standardzie emisji Euro2 lub Euro3.

D6B180: 180 KM (132 kW)/ 2400 obr/min. Moment obrotowy: 575 Nm/1400-1800 obr/min.
D6B220: 220 KM (162 kW)/ 2400 obr/min. Moment obrotowy: 700 Nm/1400-1800 obr/min.
D6B250: 250 KM (184 kW)/ 2400 obr/min. Moment obrotowy: 825 Nm/1400-1800 obr/min.

Manualne lub automatyczne skrzynie biegów.

Do FL(16-19) można wybrać jeden z kilku wariantów skrzyni biegów, zarówno automatycznych, jak i manualnych. Moc silnika, masa całkowita (masa zestawu) oraz obszar zastosowania to czynniki współdecydujące o możliwości wyboru skrzyni biegów, patrz tabela kombinacji zespołów napędowych na początku. Manualne skrzynie biegów są wyposażone w krótszą dźwignię zmiany biegów, co w połączeniu ze sprawniejszą synchronizacją sprawia, że zmiana biegów jest wygodniejsza, a wyraźnie zaznaczone położenia poszczególnych biegów znajdują się w małych odstępach od siebie.

Do FL(16-19) można wybrać jeden z następujących wariantów skrzyni biegów:

MD3060P3 - automatyczna 5- biegowa skrzynia biegów z hydraulicznym zmiennikiem momentu obrotowego. Jest ona dostęp na dla wszystkich modeli/ poziomów osiągów i może być zastosowana we wszystkich obszarach transportu, gdzie pożądane jest wykorzystanie własności jezdnych automatycznej skrzyni biegów. Jest ona przeznaczona dla maksymalnej masy całkowitej wynoszącej 19 ton. Jako opcja dostępny jest wbudowany zwalniacz hydrauliczny, który zapewnia większe bezpieczeństwo za kierownicą, przy jednoczesnym oszczędzaniu hamulców. Skrzynia biegów jest sterowana elektronicznie, a jej działanie jest zintegrowane z systemem elektronicznym pojazdu.

T600A - w pełni zsynchronizowana 6-biegowa skrzynia biegów. Zakres przełożenia 1,00- 9,03:1. Posiada ona niewielką masę i jest dostępna w kombinacji z silnikiem D6B180. Synchronizacja za pośrednictwem podwójnych stożków zapewnia płynną zmianę biegów. Obszar zastosowania to głównie dystrybucja towarów przy maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 19 ton oraz masie zestawu wynoszącej 28 ton.

T700A - w pełni zsynchronizowana 6-biegowa skrzynia biegów. Zakres przełożenia 1,00- 9,03:1. Posiada ona niewielką masę i jest dostępna w kombinacji z silnikiem D6B180 i D6B220. Synchronizacja za pośrednictwem podwójnych stożków zapewnia płynną zmianę biegów. Obszar zastosowania to dystrybucja cięższych towarów i pojazdy służb miejskich przy maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 19 ton oraz masie zestawu wynoszącej 28 ton.

R800 - 9-biegowa (8+1) skrzynia biegów ze zmianą zakresów. Posiada ona dużą wytrzymałość i bieg do jazdy powolnej, co zapewnia duży zakres przełożenia 1,00-13,16:1 - a także dobrze dobrane stopnie biegów, zapewniające oszczędność paliwa przy wysokiej prędkości na trasie. Jest ona dostępna dla wszystkich modeli FL, przy czym maksymalna masa zestawu wynosi 32 tony.

TO800 - w pełni zsynchronizowana 6-biegowa skrzynia biegów, w której najwyższy bieg pełni funkcję nadbiegu. Zakres przełożenia 0,79-6,08:1. Jest ona dostępna w połączeniu z silnikiem D6B250 i zapewnia oszczędność paliwa przy wysokiej prędkości na trasie. Doskonały wybór przy lokalnych i regionalnych przewozach nieco cięższych towarów. Maksymalna masa całkowita wynosi 19 ton.

Bezobsługowe wały napędowe.

Wszystkie kołnierze w układzie wału napędowego między skrzynią biegów a mostem tylnym posiadają nacięcia krzyżowe. Jest to połączenie wklęsło-wypukłe pozwalające na występowanie wysokich wartości momentu obrotowego. Seria FL posiada również nie wymagające smarowania przeguby i łożyska wału napędowego, co wiąże się z redukcją poziomu koniecznego serwisu.

Mniej przestojów serwisowych oznacza więcej godzin na trasie.

W FL(16-19) wydłużone zostały przebiegi rniędzyserwisowe dla zespołu napędowego i układów podwozia, co oznacza mniej przeglądów serwisowych i skrócenie łącznego czasu poświęcanego na konserwację pojazdu w warsztacie. W praktyce uzyskuje się więcej godzin produktywnej pracy przewozowej i niższe koszty utrzymania, przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia środowiska.
Zasada podstawowa to dwa przeglądy w zakresie konserwacji zapobiegawczej na rok (łącznie z wymianą oleju/filtrów) - przegląd podstawowy i przegląd pełny - wymagające obecnie mniej czasu. Nie wymagające smarowania przeguby i łożyska wału napędowego to przykład rozwiązań pozwalających za oszczędzić zarówno czas, jak i pieniądze.
Silnik - maks. 20 000-40 000 krn, częstotliwość przeglądu ustala się na podstawie warunków jazdy i obciążenia indywidualnie dla każdego pojazdu lub dokonuje się go co 6 miesięcy w zależności, co nastąpi wcześniej. Automatyczne skrzynie biegów - maks. 40 000 krn lub nie rzadziej niż co 18 miesięcy. Manualne skrzynie biegów - maks. 120 000 krn. Mosty tylne - maks. 120 000 krn.

Przystawki odbioru mocy do wszelkich zastosowań.

Model FL(16-19) oferuje wiele możliwości napędu przystawek odbioru mocy dla układów hydraulicznych, pomp, sprężarek, itp.
Tradycyjny dźwig załadowczy oraz układ hydrauliczny wywrotki może być napędzany za pomocą podłączonej do skrzyni biegów przystawki odbioru mocy, która może wykorzystywać napęd za pomocą wału lub bezpośrednio zamontowanej pompy hydraulicznej. System ten zapewnia wysoką niezawodność eksploatacyjną i długi okres żywotności w połączeniu z dużą mocą. Jeżeli dodatkowa moc jest potrzebna podczas jazdy, można zastosować przystawkę odbioru mocy napędzaną kołem zamachowym (zależną od sprzęgła), która zapewnia stałą dużą moc. Można wybrać wariant napęd bezpośredni pompy hydraulicznej lub napęd za pomocą wału.

Most tylny z przekładnią pojedynczą gwarantuje niewielkie stratami.

W FL(16-19) można zastosować most tylny z przekładnią pojedynczą typu hipoidalnego, łączący w sobie dużą wytrzymałość z niską masą i niewielkimi stratami. Oszczędne zużycie paliwa można również uzyskać dzięki odpowiedniemu doborowi przełożenia. Wyposażenie standardowe stanowi blokada mechanizmu różnicowego, która zapewnia poprawę jazdy po śliskim podłożu.
Warianty mostu tylnego:
RS1332SV - maks. 13 ton obciążenia osi tylnej, maks. masa zestawu 28 tony. Przełożenia: 3,73 - 4,30 - 4,89 - 5,63 - 6,14 - 6,17.

PODSTAWOWE INFORMACJE.

EFEKTYWNOŚĆ

Dostosowanie do potrzeb transportowych.
- Dwa typy kabin (krótka kabina dzienna, kabina sypialna) o dobrych możliwościach wyposażenia.
- Dodatkowy fotel dla pasażera (opcja).
- Pneumatyczne zawieszenie podwozia z elektroniczną regulacją wysokości.
- Przystosowane do wymagań ADR (Europejskiej Konwencji w Sprawie Międzynarodowego Transportu Drogowego Towarów Niebezpiecznych).
- Podwozia przygotowane do zabudowy.
- Pięć wariantów skrzyni biegów, automatycznych i ręcznych.
- Przystawka odbioru mocy napędzana ze skrzyni biegów lub napędzana kołem zamachowym.

MAŁA MASA.

- Rama kabiny i podwozia wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości.
- Hamulce tarczowe Volvo.
- Zawieszenie pneumatyczne Volvo.

DUŻA PRĘDKOŚĆ ŚREDNIA

- Dostosowana moc- 180, 220, 250 KM.
- Skrzynie biegów z dużą rozpiętością przełożeń.

WYSOKIE BEZPIECZEŃSTWO JAZDY.

- Wygodny stopień, ergonomiczne rozwiązania.
- Komputerowy system informowania kierowcy, komputer pokładowy.
- Właściwa temperatura w kabinie, wysoki komfort jazdy.
- Dobra stabilność na drodze, wygodne prowadzenie.
- Układ przeciwblokujący ABS.
- Automatyczna skrzynia biegów z hydraulicznym zwalniaczem.

WYSOKI POZIOM BEZPIECZEŃSTWA W RAZIE WYPADKU.

- Przetestowana, bezpieczna kabina; użyte wewnątrz materiały dobrane tak, by nie powodowały obrażeń.
- 3-punktowe pasy bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym, SRS-Airbag (poduszka powietrzna).

DYSPOZYCYJNOŚĆ POJAZDU.

Wysoka bezawaryjność, doskonałe możliwości diagnostyczne i komunikacyjne.
- Technologie i metody produkcyjne gwarantujące wysoką jakość.
- Elektroniczna kontrola, sterowanie, diagnostyka.
- Dynafleet - informacja o pojeździe.

DŁUGIE PRZEBIEGI MIĘDZYSERWISOWE.

- Wydłużone przebiegi między wymianami oleju i filtra oleju.
- Dwa przeglądy serwisowe rocznie w zależności od warunków jazdy i obciążenia.
- Bezobsługowe przeguby i łożyska wału napędowego.

KOSZTY EKSPLOATACJI.

OSZCZĘDNE ZUŻYCIE PALIWA.

- Aerodynamiczny kształt nadwozia, owiewki dachowe i boczne.
- Programowany regulator prędkości, komputer pokładowy.
- 6-litrowy silnik, charakteryzujący się niskim zużyciem paliwa.

ŻYWOTNOŚĆ.

DŁUGA ŻYWOTNOŚĆ.

- Elementy kabiny narażone na działanie czynników atmosferycznych wykonane ze stali ocynkowanej, z gruntownym zabezpieczeniem antykorozyjnym.
- Elektroniczne systemy kontrolujące pracę wszystkich ważniejszych układów.
- Bezobsługowe, samosmarujące łożyska kół.


2003-11-09