VOLVO FH 16

objętość: tekst- 6,04kB; obraz- 155kB

Kabiny są znane: sleeper, Globetrotter o wysokości wewnętrznej 1960 mm i XL o wysokości 2100 mm. Zmieniono materiały obiciowe i ich kolorystykę, niektóre elementy deski rozdzielczej, a kierownica jest obciągnięta specjalnie wytłoczoną skórą. O ile z zewnątrz FH 16 niemal nie różni się od FH 12, bo tylko drobne elementy stylistyczne mają podkreślać, że to jest ten najmocniejszy ciągnik (np. chromowane listwy na masce). W dziedzinie bezpieczeństwa VOLVO znów wykonało krok naprzód. Może mieć system ACC, czyli inteligentny tempomat, który działa tak jak inne, gdy przed nami nikt nie jedzie. Kiedy w polu widzenia radaru zamontowanego koło reflektorów pojawi się inne auto, system oblicz jego prędkość i wydaje polecenie do układu sterowania silnikiem, by zmniejszyć dawkę paliwa. Gdy różnica prędkości jest zbyt duża, system może korzystając z EBS uruchomić hamulec zasadniczy, może załączyć retarder albo ostrzec sygnałem dźwiękowym kierowcę. Jest w tym systemie opcja ostrzegania przed kolizją, polegająca na tym, że jeśli do 30 m przed samochodem pojawi się jakiś duży obiekt, zostanie automatycznie włączony alarm.

Podwozia FH 16 mają trzy wysokości od terenówek, dalekiego transportu i zawieszenia pneumatycznego dla zastawów pojemnościowych. Hamulce EBS są oferowane z systemem stabilizacji ESP, który jest dostępny w konfiguracjach 6x2 i 6x4.

Nowe FH 16 oparto oczywiście na udanym modelu FH 12, najwięcej zmian dotyczy oczywiście nowego silnika D16C. 6- cylindrowego rzędowego silnika co łączy go z poprzednikiem, to średnica i skok tłoka, a więc i pojemność 16,1 l. Silnik ma więcej podobieństwa do ostatniego silnika D9A niż do D12D. Blok i głowica są żeliwne, głowica jest jednoczęściowa, bo potrzebna była odpowiednia sztywność dla górnego wałka rozrządu. Inaczej niż w D12, mechanizm rozrządu jest umieszczony z tyłu. Najważniejsze zalety to mniejszy hałas, niższa waga, lepsze chłodzenie silnika, możliwość zastosowania przystawek odbioru mocy w wygodnym miejscu. Nowy silnik jest krótszy od starego, ale odrobinę wyższy. Jest lżejszy od starego o ponad 100 kg.

Moc silnika 550 KM osiągana przy 1600 obr./min i moment 2500 Nm/950-1500 obr. oraz 610 KM (średnie zużycie paliwa wynosi 35,6 l/100km, natomiast zużycie w terenie górzystym wynosi 50,2 l/100km) i 2800 Nm to podstawowe, ale nie jedyne zalety jednostki, opracowanej w ramach rodziny 6- cylindrowym motorów o zbliżonej architekturze. Projektanci zapewniają, że w ciągu 2 sekund mamy do dyspozycji 90 procentami momentu maksymalnego.

Blok silnika wykonano z tego samego materiału, co blok D9, układ sterujący wtryskiem EMS jest identyczny, lecz inne oprogramowanie. Nowa technologia projektowania i odlewania bloku spowodowało wyciszenie pracy silnika, skutkiem czego niepotrzebne okazały się płaszcze i ekrany akustyczne.

Tłoki wykonane w starych wymiarach, są inaczej zbudowane i dwuczęściowe. Układ smarowania jest nowy, a układ chłodzenia bardzo podobny do starego, bowiem choć wzrosły potrzeby, jednocześnie poprawiło się oddawanie ciepło.

2002-09-19