NOWE VOLVO FH12, FH16.

   

    Volvo rozpoczął produkcję samochodów osobowych w 1925 r., a ciężarowych w 1928 r,, z silnikiem diesel w 1933 r„ w 1981 r. przejął firmę Wbite/USA, w 1996 r. większość! akcji Terberg/Holandia, a w styczniu 1999 r. - 12,9% akcji Scanii. Udział ten został zwiększony w kwietniu 1999 r. do 21,5%, a w lutym 2000 r. - do 46,9%. W marcu 2000 r. Komisja Europejska nie zgodziła się na przejęcie następnych 27,8% akcji Sca­nii. W grudniu 1999 r. Volvo kupiło 5% Mitsubishi, które ma być do 2001 r. zamienio­ne na 19,9% nowo tworzonego działu „Mitsubishi Trucks". W kwietniu 2000 r. Volw przejęto 100% Renault V.l. Za to koncern Renault dostał 20% udziałów Volvo.

    Volvo wyprodukowało w 1998 r. na całym świecie 94 998 samochodów użytkowych (22. miejsce na świecie, w Szwecji 18 927 pojazdów), w tym 84 768 samochodów de-żarowych (9. miejsce na świecie, w Szwecji - 15 147, w Belgii - 26 904, w WIk. Bry­tanii - 2930, a w Polsce 1736 ciężarówek), w tym wszystkie - o GW +61 (6. miejsce na świecie), w tym 80 000 - o GW +16t(2. miejsce na świecie). Samochody ciężaro­we Volvo są produkowane w Szwecji, Belgii, WIk. Brytanii (do 2000 r.), Polsce, USA, Brazylii, Australii i Indiach, a montowane w Kolumbii, Peru, Iranie, Maroku, Tunezji, Botswanie, Egipcie (od 1999 r.), Arabii Saudyjskiej (od 1999 r.) i Malezji (wznowienie w 1999 r.). W 1999 r. zmontowano także próbne serie w Rosji i Chinach (CNHDTC), W 1998 r. zakończył się montaż w Meksyku i Pakistanie, to samo ma się stać w 2000 r, w WIk. Brytanii. W 1999 r. Volvo wyprodukowało 84 659 samochodów ciężarowych, w tym w Szwecji -15 348, w Belgii - 25 350, w WIk. Brytanii - 2090, a w Polsce 1073 szt. W Polsce samochody ciężarowe Volvo są wytwarzane od 1993 r., w 1998 r. sprze­dano u nas 1680, a w 1999 r. - 990 pojazdów. Volvo sprzedało na całym świecie w 1998 r. - 83 280, a w 1999 r. - 85 090 samochodów ciężarowych, w tym w Euro­pie Zachodniej: w 1998 r. - 37 810, a w 1999 r. - 36 630 pojazdów. W 1999 r. zade­biutował nowy model FM 10, a w kwietniu 2000 r. - nowy FL (następca FL 6). Zmodernizowany w 1999 r. FH 12 otrzymał nagrodę „Truck of the Year 2000". Na salonie w Amsterdamie '2000 zadebiutowały: FM 12 4x4/6x6 i silniki spełniające normy Euro 3, Rok 1999 i 2000 to dla Volvo okres wielkich nadziei i rozczarowań. Chodzi oczywiście o połączenie ze Scanią które w końcu zaowocowało unią finansową z Renault VI. Nie­jako na otarcie tez Volvo FH 12 otrzymało prestiżowy tytuł „Truck of the Year" i to po raz drugi w swojej historii. Dobry humor mogło zapewnić przedstawicielom firmy wprowadzenie na przełomie marca i kwietnia najmniejszego z pojazdów Volvo - FL Pojazdy serii FL oferowane są w czterech klasach masy całkowitej: 7,5-12 ton, 12-15 ton, 16-191 oraz w wersji 26-tonowej jako pojazd 3-osiowy z napędzanymi dwiema osiami. Konstrukcja kabiny nowego Volvo FL pozostała prawie nie zmieniona wprowa­dzono tylko zmiany w jej zewnętrznym wystroju, wymieniono natomiast niektóre ele­menty poszycia zewnętrznego. Nowe FL tak jak poprzednio oferowane jest zarówno z kabiną dzienną jaki wydłużoną sypialną (dłuższa o 345 mm).

               

    Najważniejsza zmiana w układzie napędowym to elektroniczne sterowanie pracą siinika. Silniki D6B wyposażone zostały w układy sterownia przeniesione z pojazdów FM/FH. Rodzina silników D6B to zmodernizowany silnik D6A (z mechanicznym stero­waniem pompy wtryskowej) oferowany w trzech wersjach: 180 KM (132 kW), 220 KM (162 kW) oraz 250 KM (185 kW). Wszystkie silniki są wyposażone w turbosprężarkę oraz chłodnicę powietrza doładowanego. Są to jednostki rzędowe, 6-cylindrowe, z dwoma głowicami wyposażonymi w dwa zawory na każdy cylinder. Wymiana oleju w silniku przewidziana jest co 40 000 km lub co 7 miesięcy. W chwili obecnej silniki te dostępne są zarówno w wersji Euro 2 jak i Euro 3.


    

    Nowe FL oferowane jest z zawieszeniem mechanicznym lub pneumatycznym, niezależ­nie od wersji zawieszenia przeszły kurację, która miała na celu polepszenie właściwo­ści oraz ich odchudzenie. Pneumatyczne zawieszenie wyposażono w elektroniczne ste­rowanie pozwalające utrzymać stałą wysokość podwozia, zamiast dotychczas stosowa­nego zawieszenia tylnego z czterema miechami obecnie stosowane (dla pojazdów FL 7,5-12 ton oraz FL 12-15 t) wyposażone jest tylko w dwa miechy powietrzne. Wcią­gnikach siodłowych FL zawieszenie pneumatyczne dostępne jest tylko dla osi tylnej. Podwozia pod zabudowę oraz samochody budowlane dostępne są z ramami o rozsta­wie osi 2800-6500 mm. Wszystkie wersje 2-osiowe FL wyposażone są w hamulce tar­czowe wszystkich kół, dla krajów Unii Europejskiej wyposażeniem standardowym jest także układ ABS w całej gamie pojazdów. Następne pod względem wielkości pojazdy Volvo to rodzina ciężarówek FM przeznaczona do transportu regionalnego i na średnie odległości, do prac komunalnych oraz jako podstawa do tworzenia pojazdów budowlanych. 

Zalety:

Jeśli przewozisz towary codziennego użytku, śmieci, drobnicę, materiały budowlane lub ładunki innego rodzaju, które wymagają korzystania z wygodnych i odpowiednio przystosowanych pojazdów, przyjrzyj się najmłodszemu w rodzinie VOLVO modelowi FL. Jest idealny w warunkach miejskich, niezastąpiony w dystrybucji i wszędzie tam, gdzie od pojazdu wymagasz zwinności i dużych możliwości ładunkowych. Podczas prac konstruktorskich nad nowym VOLVO FL wykorzystano wiele uznanych rozwiązań, stosowanych w modelach FH/FM. Można się o tym przekonać m.in. patrząc na linię pojazdu i kabinę kierowcy. Nie bez znaczenia jest także wysokie bezpieczeństwo i najnowocześniejsza elektronika pojazdu. Elektronicznie sterowany, paliwo oszczędny 6-litrowy silnik zgodny jest ze standardem emisji Euro 2 i Euro 3.


        

W pojazdach serii FM, w zależności od GW, występują trzy rodzaje silników. Najmniejszy D7C to jednostka 7,3 l, zbudowana w technice wielozaworowej (po 4 na cylinder), wyposażona w elektronicznie sterowaną pompę wtryskową. Regulowana jest na dwie wielkości mocy 184 lub 210 kW (247 lub 282 KM). Większy silnik DIOBto znana jednostka 2-zaworowa 9,6 l, do której dodano elektronikę sterująca pracą pom­py wtryskowej. Największy dostępny w FM silnik to jednostka D12C o pojemności 12,1 l wyposażona w 4 zawory na cylinder, zasilana pompą rzędową sterowaną EDC. Silnik wyposażono w elektroniczną szynę danych, dzięki której polepszyła się komunikacja pomiędzy elektronicznymi urządzeniami pojazdu. Uwagę zwraca hamulec silnikowy VEB charakteryzujący się wysoką sprawnością, osiągający moc 285 kW przy 2300 obr/min. Silnik ten oferowany jest w serii FM z wartościami mocy: 250, 279 i 309 kW (335, 374 i 414 KM). Na rodzinę FM składają się z pojazdy FM7, FM10 oraz FM 12. FM7 (prod. od 1998 r.) - najlżejszy w rodzinie, przeznaczony jest głównie do prac dys­trybucyjnych oraz w ruchu lokalnym, także do lekkich prac budowlanych. Dostępny jest z trzema kabinami: krótką dzienną, długą oraz Globetrotter, zarówno jako ciągnik sio­dłowy jak i podwozie pod zabudowę. Budowany w konfiguracjach 4x2, 6x2, 6x4. Vo­lvo FM7 dostępne jest z zawieszeniem mechanicznym i pneumatycznym, cechą charak­terystyczną zawieszenia mechanicznego są resory wykonane w kształcie litery S, co po­lepsza jakość i bezpieczeństwo jazdy. Volvo FM 10 (prod. od 1999 r.) to samochód prze­znaczony do ruchu regionalnego ale także dalekobieżnego, szczególnie "specjalizuje" się jednak w zadaniach komunalnych i budowlanych. Dostępny jako ciągnik siodłowy w konfiguracji 4x2, 6x2 i 6x4 oraz jako podwozie we wszelkich konfiguracjach od 4x2 do 8x4. Dostępny z trzema rodzajami kabin, dostępność zawieszeń podobna jak w FM 7. Najcięższy z rodziny FM pojazd - FM 12 (prod. od 1998 r.) -to przede wszystkim dalekobieżny pojazd drogowy oraz samochód budowlany. Zasilany jest większym z w/w silników, może występować w konfiguracjach osi od 4x2 do 8x6. Oferowany jest z rozstawem osi z zakresu 3400-6400 mm. Podwozie występuje w dwóch wersjach wysokości: standard - 1000 mm oraz obniżona - 900 mm. Ciągnik siodłowy z ramą na wysokości 900 mm oraz oryginalnym siodłem Volvo oferuje płytę sprzęgu na wyso­kości 1080 mm. W przypadku pojazdów budowlanych oferowane są wersje o podwyż­szonym prześwicie, gdzie przy wysokości ramy 1200 mm prześwit osi przedniej wy­nosi ok. 410 mm a przy osi tylnej ok. 320 mm. 

Zalety:

FM to całkiem nowa generacja samochodów ciężarowych Volvo. Ich konstrukcja umożliwia efektywną i ekonomiczną eksploatację przez 24 godziny na dobę, a poziom komfortu i bezpieczeństwa przewyższa niemal wszystko, co dotychczas było znane w tej klasie pojazdów. FM ma wiele zastosowań. Biorąc za podstawę jedną konstrukcję bazową, stworzono całą gamę modeli przeznaczonych do wykonania różnych zadań — zarówno w transporcie regionalnym, jak i lokalnym. Klienci zajmujący się dystrybucją artykułów spożywczych, otrzymają specjalistyczny samochód ciężarowy, przeznaczony do takich właśnie zadań. To samo dotyczy wywozu śmieci, przewozu niebezpiecznych ładunków czy transportu na potrzeby budownictwa. Różne warianty wyposażenia dodatkowego, jak też cały szereg akcesoriów pozwalają dopasować pojazd do indywidualnych potrzeb i upodobań Klienta. więcej>>


    Największe z pojazdów Volvo to samochody serii FH. FH 12 (prod. od 1993 r.) napę­dzany jest silnikiem stosowanym w FM - D12C regulowanym na te same zakresy mo­cy tj. 250,279 i 309 kW (335, 374 i 414 KM) a dodatkowo może być dostarczony w wersji 338 kW (453 KM). Wersja FH 16 (prod. od 1993 r.) korzysta z udoskonalone­go silnika D16B o pojemności 16,11 l. Silnik wyposażony jest turbosprężarkę oraz chłodnicę powietrza doładowywanego i ma po cztery zawory na cylinder. Praca rzędo­wej pompy wtryskowej sterowana jest EDC, silnik osiąga moc 346 i 382 kW (464 i 512 KM). Seria FH to przed wszystkim 2-osiowe ciągniki siodłowe ale także podwozia 2- i 3-osiowe z napędem zarówno tylko jednej jak i dwóch osi. FH dostępny jest z czterema rodzajami kabin o różnej objętości. Volvo FH 12 które uzyskało tytuł Truck of the Year 2000 nie było nowym pojazdem, lecz ulepszoną wersją poprzedniego modelu. Zmiany wprowadzone w połowie 1999 roku objęty m.in. podwozie. Budowane obec­nie FH 12 mają tzw. new chassis concept, co oznacza np. standardowe wyposażenie w systemy ABS oraz TCS. Standardowo przy wszystkich kotach znalazły się hamulce tar­czowe, sterowanie pneumatyczne zastąpiono uktadem EBS. Zmiany te pociągnęły za sobą konieczność przekonstruowania przedniego i tylnego zawieszenia tak, aby mogły przenieść one większe siły powstające przy hamowaniu pojazdu. Wraz ze zmianami w podwoziu Volvo wprowadziło na rynek kompaktowy zwalniacz YR3250 oraz zmody­fikowany system automatycznej zmiany biegów Geartronic.

   

Zalety:

VOLVO FH to jeden z najbardziej cenionych samochodów ciężarowych, przeznaczonych do transportu dalekobieżnego. Jego mocne strony to: bezpieczna i przestronna kabina, duże możliwości konfiguracji pojazdu, a tym samym łatwość dostosowania go do indywidualnych potrzeb Klienta, duża ładowność, łatwość prowadzenia, niskie koszty eksploatacji, nowoczesne rozwiązania techniczne. M.in. za te zalety pojazd FH otrzymał prestiżową nagrodę „TRUCK OF THE YEAR 2000”. Volvo FH12 jest pierwszą w historii ciężarówką, która nagrodę „Truck of the Year” zdobyła już dwukrotnie.

W roku 1999 Volvo FH 12 uznano za najbardziej ekonomiczną ciężarówkę europejską podczas Trans-Euro Testu „Miilennium Challenge”. Jednym z kryteriów, branych pod uwagę podczas tego testu, było zużycie paliwa na 100 krn. 

Zużycie paliwa podczas Trans-Euro Testu w 1999 roku, w litrach na 100 krn

Volvo FH12 420 36,67 Scania Pl 24420 Euro3 38,19
M-B Actross 400 37,29 Renault Premium 400 38,53
DAF 480 95XF Space Cab 37,76 Foden Alpha 2000 380 38,72
MAN F2000 460 38,08 Iveco EuroTech Cursor 430 39,78

2002-03-30