viaTOL - Co to takiego?

System viaTOLL.

Jak działa?
System viaTOLL jest oparty na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. System ten składa się z kilku podstawowych elementów, a jego działanie najprościej można przedstawić w następujący sposób. Nad drogami płatnymi znajdą się bramownice, wyposażone w anteny. Anteny umożliwiają komunikację między przekaźnikami a viaBOX-em zamontowanym w pojeździe. Za każdym razem, gdy pojazd (wyposażony w viaBOX) przejeżdża pod bramownicą, zostaje naliczona opłata za przejazd konkretnym odcinkiem drogi płatnej. Kierowca zostaje o tym powiadomiony pojedynczym sygnałem z viaBOX-a. Proces naliczenia opłaty przebiega w pełni automatycznie bez potrzeby redukowania prędkości pojazdu lub zatrzymywania się.

System viaTOLL działa także na państwowych autostradach płatnych, a pojazdy wyposażone w urządzenia viaBOX mogą korzystać z wyznaczonych pasów elektronicznego poboru opłat. Gdy pojazd taki zbliża się do bramki w miejscu poboru opłat, otwiera się ona automatycznie.

 

Rodzaj pojazdu

Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1km

Emisja spalin pojazdu samochodowego
Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków
max Euro 2  Euro 3 Euro 4 min. Euro 5 max Euro 2 Euro 3 Euro 4 min. Euro 5

Pojazdy i zespoły pojazdów inne niż autobusy o DMC** powyżej 3,5 t do 12 t

0,40 0,35 0,28 0,20 0,32 0,28 0,22 0,16

Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej ** co najmniej 12 t 

0,53 0,46 0,37 0,27 0,42 0,37 0,29 0,21

Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej

0,40 0,35 0,28 0,20 0,32 0,28 0,22 0,16

** dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).

07-06-2012