TATRA

    Produkująca od 1850 r. bryczki, a od 1881 r. wagony kolejowe firma Nesseldorf, zbudowała w 1897 r. pierwszy samochód osobowy „President", a w 1898 r. - pierwszą ciężarówkę. W 1901 r. silniki Benza zostały zastąpione własnymi. W 1919 r. zmieniono nazwę firmy i marki na Tatra. W 1996 r. 43,5% udziałów firmy przejął koncern Skoda Plzen, do którego od 1995 r. należy także 52,4% Śkody LIAZ (obecnie Truck International). W 1998 r. Tatra wyprodukowała 1656, a w 1999 r. -1238 pojazdów. Tatry są produkowane/montowane w Czechach, Słowacji (firma Tatra Sipox), Chinach (od 1984 r. Przez firmę Changzheng Automobile Manufactory, produkcja ta nie jest wliczona do Tatry, tylko do koncernu CNHDTC, patrz Changzheng) i Indiach (od 1998 r., patrz Tatra-Ind).

    W 1999 r. podpisano umowę o otwarciu montowni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W 1999 r. zadebiutowały nowe wersje serii TERR No.1: podwozie 815-260 R25 i wywrotka 815-260 S24 i 2 wojskowe modele z kabinami TERR No 1; T 815 W26 6x6.1 R i Armax T 815-26 WR 25 oraz nowa wersja wywrotki Jamal pod nazwą 163-360

SK4. Program:  

• T 815-2 podwozia - serie R, R: P11, R11, R12, R24, R35, R41, R55, R81, R91 (premiera T815 w 1977 r., prod. od 1981 r„ T815-2 do 1991 r.); 4x4/6x4/6x6/8x8; GW 19-361; ład. 11 -26,31; silniki D Tatra 12,7 I/308-342-362 KM, opcja silniki Cummins, DD, Deutz,

 

• T 815-2 wywrotki - seria S: S01, S11, S13, S21, S23, S24, S31, S34, S43, S81 (kabiny j.w.); 4X4/6x6/8x8; GW 19-361; ład. 9,1-21,51; silniki j.w.,

 

• T815-2 ciągniki siodłowe - seria N: N01, N11, N12, N14, N31, N32, N34, N51 (kabiny j.w.); 4x4/6x6; GW 43,2-85t; silniki j.w., TotroT816-63W47,  

• TERR No 1 815 wywrotki - seria S: S13, S24, S25 (prod. od 1997 r., zrestylizowana kabina T815); 6x6; GW 28,5-33 t; ład. 16,4-19,5 t; silniki D: Tatra W 1/342-381 KM: Detroit Diesel 11,1 1/335 KM,

• TERR No 1 850 podwozia - seria R: R25 (kabina j.w.); 6xx6; GW 28,51; ład. 18,81; silnik D Tatra 12,7 1/342 KM,

• TERR No 1 815-250 J21 - podwozia (kabina LE - nisko usytuowana przed przednią osią); 6x6; GW 311; ład 21,1 t; silnik D Tatra 12,7 1/308 KM,  

 

• TERR No 1-T 815-270 N52 - ciągnik siodłowy (premiera 2000r., prod. od 2002r., nowa kabina COE); 4x4 GW 44; silnik 12,7l/408 KM,

• JAMAL: 815-24 BSK8, 163-360 SK4 - wywrotki (prod. od 1997 r., kabina CBE); 6x6; GW 33-361; ład. 18,9-22,2 t; silnik 12,7 1/342-362 KM,

• T 815-2 podwozia, skrzyniowe dla wojska - seria V: W15, VPS15, VPK15, WN20, VP20, WN26, VP26 (premiera 1997 r., kabina od T815); 4x4/6x6/8x8; GW 15-281; ład. 5,6-121; silniki D Tatra 12,7 1/231 KM; 19,0 I/320-360 KM,

• T816 podwozia, skrzyniowe dla wojska - seria V: W41, W86, VR86, G3 LIWA (prod. od 1986 r., kabina j.w.); 4x4/8x8; GW 15-34,31; ład. 5,8-17,51; silniki D 12,7 1/272 KM, Deutz 15,91/544 KM,

• T815-2 skrzyniowe dla wojska - seria V: W45, W26 (prod. od 1998 r., kabina od TERR No 1); 4x4/6x6; GW 14,1-22 t; ład. 5,2-101; silnik Tatra D 12,7 1/308 KM,

• Armax T815-2 podwozia dla wojska - seria WR: WR25 (prod. od 1999 r., kabina j.w.);6x6; GW 261; ład. 161; silnik Tatra D 12,7 1/342 KM,

• Force T816-6 VWN9T- ciągnik balastowy (prod od 1998 r„ kabina j.w.); 8x8; GW 1151; silnik D V12 21,91/830 KM.