NOWA SCANIA R

Objętość: tekst - 19,7kB; obraz - 164kB

Nowa Scania radykalnie zmieniła swoją kabinę ale nie zmieniając szkieletu. Ale który została ulepszona część przednia i wewnętrznych elementów. Elementy zostały tak wykonane ,aby podczas uderzenia deformowały się w najbezpieczniejszy sposób dla kierowcy. Przednia szyba została wklejona co usztywnia konstrukcję. Natomiast belka FUPS (zapobiega przed wjechaniem samochodu osobowego pod ciężarówkę) została wykonana jako dodatkowy zderzak, który ma działać jak spojler. Patrząc na nową kabinę zaraz zauważymy zmieniony gril, który został zaokrąglony jak również powiększony co wpływa korzystanie na chłodzenie silnika. Zostały zmienione na bokach wloty powietrza również zaokrąglone. Zmienione zostały również przednie światła, które wykonano dwukomorowo, czyli światła mijania i pozycyjne znajdują się w jednej większej komorze, a w drugiej mniejszej światła drogowe (długie). Ogólnie można stwierdzić że nowa kabina Scanii R została zaokrąglona co daję lepszy efekt wizualny niż poprzednia która była już trochę przestarzała. 8 lat dla kabiny to trochę za dużo. Patrząc na nowego Actros-a, Volvo lub Stralisa to Scania przy nich wyglądała jak staruszek. Kabina została podwyższona o 7 cm co poprawia komfort pracy kierowcy ponieważ zmniejszona została komora silnika, teraz zaledwie mierzy 14 cm. Najciekawsze jest to że nie popsuło to stabilności pojazdu na zakrętach. Następny atut podwyższenia kabiny jest to że została on bardziej wyciszona. Również zmieniono zawieszenie kabiny co spowodowało zmniejszenie wagi kabiny. Wchodząc do kabiny zauważymy że nie musimy tak wysoko dźwigać nogi, bo został dolny stopień obniżony. Kabina występuje w trzech wersjach wysokości. Standardowej czyli z niskim dachem, High z podwyższonym dachem o 20 cm która posiada wiele schowków na przednią szybą i nie tylko. Ostatnia kabina to oczywiście Topline która oferuje najwięcej miejsca dla dwóch kierowców, a jeszcze więcej dla jednego. Pierwsza to z niskim dachem, ale już podwyższony z powodu obniżonego tunelu. Łóżko dolne zostało powiększone, teraz mamy do dyspozycji 200 cm na 80 cm. A tutaj nowość w Scanii ponieważ dolne łóżko posiada barierkę zabezpieczającą przed wypadnięciem samego siebie lub przedmiotów.

Kokpit został całkowicie zmieniony, w ogóle nie przypomina że jest to Scania. Deska została obniżona i przesunięta w stronę szyby przedniej. Na środku znajduje się półka, a pod nią jest poręczna szuflada. Scania R jest ciężarówką bezlewarkową co wpływa korzystnie na poruszanie się w kabinie. Z skrzynią manualną długi lewarek można złożyć na tunel silnika. Na desce już nie znajdziemy trzech lewarków (hamulec postojowy, tempomat, retarder), jak w poprzedniku w którym znajdował się hamulec postojowy jak również retarder. Teraz retarder i system zmiany biegów Opticruise którego już nie znajdziemy na tunelu silnika znajduje się po prawej stronie kierownicy w postaci uchwytu. Tablica wskaźników nie ma nic wspólnego z poprzednią. Zrezygnowano z dużego tachografu na desce i zastosowano cyfrowy nad głową, koło miejsca przeznaczonego na CB radio. Koło wskaźników prędkościomierza i obrotomierz znajduje się średnich wymiarów wyświetlacz komputera pokładowego. Prawy panel tradycyjnie łukiem wchodzący do kabiny, tylko nieznacznie. Na górze znajduje się hamulec a koło niego radio, a pod nim znajdziemy parę przełączników i panel sterowania klimatyzacją lub wentylacją. Na życzenie ten panel może być dłuższy i wówczas znajdziemy tam miejsce na urządzenie do automatycznego pobierania opłat za przejazd autostradą, lub mikrokomputer do komunikowania się z systemem zarządzania flotą, albo potężny ekran dotykowy, za pomocą którego można przekazywać informacje o ładunku i kontrolować pracę całego zestawu. Może również służyć jako system nawigacji satelitarnej. Podczas wypoczynku możemy oglądać filmy z DVD. Zmienione jest również miejsce nad głową w której zainstalowaną niecodzienne wyposażenie – składaną teczkę, podkładkę  na której po oparciu na kierownicy można wygodnie wypełnić papiery. Nowe jest również koło kierownicy. Posiada cztery ramiona idące poziomo. Na kierownicy możemy posiadać przyciski do sterowania radiem, komputerem pokładowym i wieloma innymi rzeczami. Dwa po lewej stronie służą do uruchamiania i ustawienia prędkości stałej, jak również przy zjazdach z góry. Prawy to nawigator wyświetlacza komputera pokładowego. Można dzięki niemu zobaczyć chwilowe i średnie zużycie paliwa, doładowanie, temperaturę oleju, czas jazdy i pracy oraz przebyte kilometry. Kierownica jest ustawiana mechanicznie bądź pneumatycznie, lecz mały guzik aktywatora schowany jest po lewej stronie kolumny, dość wysoko. Ogólnie można stwierdzić że kierownica jest bardzo przyjemna w dotyku jak i przyjemna wizualnie.

W Scanii zastosowano nowe fotele ISRI które mają wygodnie trzymające plecy kształty i wydłużony zakres regulacji na odległość. Drzwi posiadają nowe obicia i nowe miejsce się znalazło dla klamki podłokietnikiem.

Wnętrze kabiny Topline.

Scania zostaje ciągle odchudzana od wprowadzenia 4 generacji została odchudzona o 400 kg, a teraz znowu o 270 kg. Jak wiadomo jest to ważny aspekt w transporcie bo posiadamy większą ładowność i zmniejsza się zużycie paliwa. A kto jest bardzo oszczędny może wybrać ramę o grubości 7 mm wykonaną ze specjalnego stopu, co odchudza nam Scanie o ponad 100 kg. Klasyczna rama jest wykonana jest z 8- lub 9 mm podłużnic. Najlżejsza rama jest wyposażona jeszcze w dodatkowy w poprzeczny łącznik podłużnic o specjalnej konstrukcji. Nowością jest siodło zastosowane po raz pierwszy w Scanii i nie tylko. Siodło jest montowane bezpośrednio na ramie co znowu daje kilkadziesiąt kilogramów mniej. Lżejsze jest również tylne zawieszenie wykonane z 4 poduszek powietrznych. Kompresor jest sterowany elektronicznie co daje mniejsze straty na powietrzu i na paliwie (konstruktorzy obiecują nam że zaoszczędzimy 1% paliwa). Znowu widzimy że elektronika ma bardzo szerokie zastosowanie. W jakimkolwiek urządzeniu gdzie występuje elektronika poprawia sprawność urządzenia i zmniejsza zużycie paliwa bądź energii. Komputer włącza nowy kompresor w odpowiednim momencie, np. wtedy gdy wjeżdżamy z największą mocą pod górę, lub gdy z niej zjeżdżamy.

Wnętrze kabiny High

Ulepszono układ hamulcowy. Ponieważ najnowszej generacji EBS z hamulcami tarczowymi lepiej kontroluje obciążenie samochodu, następnie na podstawie danych z obciążenia i warunków jazdy odpowiednio dozuje siłę hamowania. Do układu hamulcowego również wchodzi dla przypomnienia hamulce silnikowe jak również retarder. Jak wyżej pisałem można nim sterować nie odrywając rąk od kierownicy, przyciskami przy kierownicy.

Nowością jest zastosowanie w Scanii instalacji elektrycznej CAN- bus, jest to jedna magistrala a do niej są podłączone wszystkie urządzenia elektryczne. Zaletą takiego układu jest możliwość szybkiego zlokalizowania usterki instalacji dzięki gnieździe znajdującego się na lewej stronie kokpitu. Mając pilot do drzwi którym nie tylko możemy zamykać je i uruchamiać alarm, ale również przeprowadzić szybki test działania instalacji oświetleniowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu można szybko sprawdzić czy na przykład żarówka ze stopu się nie przepaliła, jak wiadomo sprawdzenie samemu światła stopu jest raczej nie możliwa.

Teraz mamy do dyspozycji siedem silników zmodernizowanych zaczynając od 11- litrowych o mocach od 340 i 380 KM, idąc dalej 12- litrowe o mocach 420 (średnie zużycie paliwa wynosi 32,7 l/100km, natomiast zużycie w terenie górzystym wynosi 47,5 l/100km) i 470 KM, i najmocniejsze 16- litrowcach V8 o mocach 500 i 580 KM. Wszystkie silniki mogą spełniać normy spalin EURO 4. 12- litrowe motory zostały oparte na obecnych silnikach DC 12, ale posiada nowy system turbocompound i chłodnicę EGR. Dzięki temu zostało obniżona emisja NOx o 30%, cząstek stałych o 80% i to co najważniejsze nie zwiększyło się zużycie paliwa.

Krótko mówiąc Scania zrobiła duży krok do przodu po 8 latach od wypuszczenia generacji 4. Począwszy od kabiny, a kończąc na silnikach. Ale tylko od użytkowników zależy jak się przyjmnie nowe dziecko konstruktorów Scanii. Ale patrząc na coraz większe zainteresowanie Szwedzką ciężarówką 4 generacji, to Scania R nie powinna mieć kłopotów.

W skrócie o Scanii R

Kabiny sypialne serii R

Można wybierać pomiędzy trzema różnymi wysokościami dachu:

  • Standardowa kabina sypialna

  • Kabina sypialna High z podwyższonym dachem (+20 cm)

  • Kabina Topline (+52 cm)

Wszystkie kabiny wyposażone są w wielopunktowy system zawieszenia i charakteryzują się prawie płaską podłogą. We wszystkich kabinach dostępne są fotele pokryte skórą, tkaniną welurową lub dekoracyjną. Na tylnej ścianie kabiny zamontowane są rozkładane, komfortowe leżanki.

Silniki

Wszystkie silniki oparte są na tej samej modułowej koncepcji spalania i mają wysokociśnieniowe pompowtryskiwacze. Silniki zapewniają uzyskiwanie wysokiego momentu obrotowego już przy niskich obrotach. Szeroka, płaska krzywa momentu obrotowego zapewnia doskonałe własności trakcyjne i najbardziej ekonomiczne zużycie paliwa.

  • Silnik 11-litrowy 340 (1600 Nm)

  • Silnik 11-litrowy 380 (1800 Nm)

  • Silnik 12-litrowy 420 (2100 Nm)

  • Silnik 12-litrowy 470 turbocompound (2200 Nm)

  • Silnik 16-litrowy V8 500 (2400 Nm)

  • Silnik 16-litrowy V8 580 (2700 Nm)

  • Silnik 12-litrowy 420 turbocompound (2,100 Nm) Euro 4

Skrzynie biegów

  • 12 biegów (dla mocy do 380 KM)

  • 12 biegów plus 2 biegi pełzające

Opcje: Scania Opticruise i Retarder Scania

Tylne mosty

Osie tylne mają jednostopniową redukcję (bez zwolnic), z wyborem przełożenia przekładni głównej w szerokim zakresie, w celu zapewnienia optymalnych własności trakcyjnych.

Zawieszenie

Wszystkie ciągniki siodłowe i podwozia umożliwiają wybór zawieszenia całkowicie pneumatycznego lub mieszanego (pneumatycznego i na resorach stalowych) ze sterowaniem elektronicznym. Tylne zawieszenie pneumatyczne może posiadać 2 lub 4 miechy powietrzne, w zależności od konfiguracji osi.

Wysokość ramy normalna

Ciągniki i podwozia 4x2, 6x2, ciągniki 6x2 z kierowaną osią pchaną, podwozia 6x2 z kierowaną osią wleczoną.

Wysokość ramy niska

Ciągniki i podwozia 4x2, 6x2, ciągniki 6x2 z kierowaną osią pchaną z zawieszeniem pneumatycznym, podwozia 6x2 z kierowaną osią wleczoną.

Wysokość ramy bardzo niska

Ciągniki 4x2 z zawieszeniem pneumatycznym,

SCANIA R część 2 >>>

2004-06-11