SCANIA KLASY "L"

SCANIA KLASY „L” DO SZYBKIEGO TRANSPORTU

Scania klasy L jest oparta na filozofii unikalnej technologii modułowej. Jest to technologia, która pozwala na produkcję samochodów ciężarowych dla określonych zastosowań w oparciu o ograniczoną liczbę elementów składowych, na przykład ciężarówka na długie trasy. Mniejsza ilość elementów składowych pozwała także na zaoferowanie serwisu o wyższym standardzie z jednoczesnym skróceniem czasu na obsługi, przeglądy i naprawy.

KLASA „L”

Produkowana na dobre drogi i wysokie prędkości średnie. Samochody ciężarowe klasy „L” przeznaczone są do eksploatacji na drogach o nawierzchni dobrej i bardzo dobrej, dla zastosowań, w których istotne znaczenie mają duże prędkości średnie na dużych odległościach. Pojazdy te charakteryzują się niską masą własną podwozia, co jest związane z uzyskaniem maksymalnej ładowności. Chociaż technologia modułowa pozwała na szeroki zakres wykorzystania, to zasadniczo samochody ciężarowe tej klasy są przeznaczone do pracy przy wyżej opisanych warunkach. W pojazdach z wypróbowane zespoły, zaczynając od zawieszenia i kończąc na układzie napędowym.

PROSTY MONTAŻ NADWOZIA

Samochody ciężarowe klasy „L” przy opuszczaniu fabryki są już częściowo przygotowane do zamontowania nadwozia, co redukuje koszty odbiorcy. Ciągniki są budowane do natychmiastowej eksploatacji. Oprócz innych korzyści, podwozie ciągnika można łatwo zaadaptować do indywidualnego zainstalowania sprzęgu siodłowego na wysokości nie mniejszej niż 955 mm.

SILNIKI O MOCY OD 310 DO 530 KM

Zakres możliwych do zastosowania silników jest szeroki, zaczynając od opcji silnika o pojemności 9 litrów i mocy 310 KM, a kończąc na 14-litrowym, 8-cylindrowym silniku widlastym V8 o mocy 530 KM. Tak więc, zależnie od doboru zestawu napędowego, otrzymujecie  moc potrzebną do transportu maksymalnego ładunku przy niskim zużyciu paliwa i utrzymywania wysokiej, przeciętnej prędkości na długich dystansach, głównie na najwyższym biegu. Część tajemnicy leży w filozofii niskich obrotów, przyjętej w firmie Scania, dzięki której możliwe jest rozwijanie pełnej mocy przy niskich obrotach silnika z jednoczesnym zmniejszeniem liczby zmian biegów. Przekazujemy Wam pojazd o ulepszonej ekonomiczności eksploatacyjnej i zmniejszonym zużyciu paliwa.

MAKSYMALNA ŁADOWNOŚĆ - MINMALNA WAGA

Zadowalająca ekonomika transportu jest sprawą przetransportowania maksymalnej ilości ładunku, wagowo lub objętościowo, przy minimalnych kosztach własnych. Samochody ciężarowe Scania klasy „L” odpowiadają temu warunkowi dzięki uniwersalnemu zakresowi ram podwozia o różnej wytrzymałości oraz różnym wysokościom podwozia. Jedną z głównych innowacji jest to, że wlot powietrza do silnika znajduje się teraz z przodu kabiny, co pozwała na maksymalne wykorzystanie cennej przestrzeni z tyłu kabiny w celu zwiększenia ładowności na całkowitej długości pojazdu.

TRZY RODZAJE RAM PODWOZIA

Ramy podwozia firmy Scania są dobrze znane z ich wytrzymałości, lekkości i łatwości montażu nadwozia, istotnych zalet, które staramy się ciągle rozwijać. Z tego względu, nadaliśmy naszym ramom jeszcze większą wytrzymałość i sztywność wykorzystując materiały będące w stanie wytrzymywać większe obciążenia i naprężenia bez zwiększania masy własnej konstrukcji. Samochody klasy „L” mogą być wyposażone w ramę typu F800 (pojazdy dwuosiowe), F950 (dla dwóch i trzech osi) lub F958 (dla trzech osi).

DOWOLNY UKŁAD PODWOZIA

Podwozia pojazdów Scania klasy „L” dają duże możliwości wprowadzenia własnych potrzeb odbiorcy w ich rozplanowaniu, ponieważ pojemność i usytuowanie zbiorników paliwa można określać indywidualnie. Przykładowo, dwa zbiorniki 600-litro we mogą być optymalnym wyborem w przypadku bardzo długich kursów. Zbiorniki mogą być aluminiowe lub stalowe — oczywiście, jedne i drugie odporne na korozję. Cechują się one długą trwałością i niskimi kosztami konserwacji.

NIEZRÓWNANY KOMFORT I WYGODNE PRZEMIESZCZANIE ŁADUNKU

Pojazdy Scania klasy „L” mogą być wyposażone w częściowe zawieszenie pneumatyczne tylko dla mostu tylnego lub też w całkowite zawieszenie pneumatyczne, w zależności od indywidualnych wymagań odbiorcy. Wyższy komfort może być jednym z wymagań, ale wybór jest uzależniony przede wszystkim od rodzaju transportowanego ładunku i charakteru zastosowania. Na przykład, w przypadku ciągników zazwyczaj wystarcza możliwość podnoszenia i opuszczania osi tylnej i sprzęgu siodłowego. Z tego powodu, tylne zawieszenie pneumatyczne jest stosowane jako standardowe w pojazdach klasy „L” a pełne zawieszenie tego typu wykonywane jest na żądanie odbiorcy. Całkowite zawieszenie pneumatyczne stanowi istotną zaletę przy transporcie towarów kruchych, wymianie kontenerów lub przy dostosowywaniu wysokości platformy do poziomu rampy ładunkowej dla ułatwienia załadunku i rozładunku.

ELC — SZYBSZY PRZEŁADUNEK TOWARÓW

Zalety pełnego zawieszenia pneumatycznego są wyraźnie widoczne w połączeniu z ELC (elektroniczne poziomowanie podwozia). Jest to system firmy Scania do regulacji wysokości platformy i ułatwienia przeładunków. Podczas jazdy, system ten pozwala na automatyczne utrzymywanie poziomu wybieranego z dwóch ustawień, w zależności od rodzaju nawierzchni drogi. Zapewnia to doskonały komfort jazdy przy jednoczesnym, maksymalnie ostrożnym transporcie ładunku, niezależnie od jakości nawierzchni. Ponadto, ELC stanowi niezastąpiony system przy transporcie towarów oraz załadunku i rozładunku. Sterowanie systemem ELC może odbywać się ręcznie przy pomocy pilota, albo też kierowca może zaprogramować system na dwie różne wysokości podwozia przy przeładunku. Zalety te pozwalają na skrócenie czasu załadunku lub rozładunku mniej więcej o połowę w porównaniu do systemów tradycyjnych. Co więcej, bardziej wydajna sprężarka pozwała na przeładunek towarów o większej masie, podczas gdy system ELC obniża zużycie sprężonego powietrza przy normalnej pracy o około 85%, co ma oczywiście korzystny wpływ na zużycie paliwa.

KABINY SCANI DO WSZYSTKICH ZASTOSOWAŃ – MODELE P, R LUB T

 

Pierwszą rzeczą, którą zauważa się w samochodach ciężarowych Scania klasy L są kabiny. Są to zespoły, których nie można nie widzieć ani nie zauważyć — po prostu przyciągają uwagę. Jednakże, nie zostały zaprojektowane tylko po to, żeby cieszyć oko. Poświęciliśmy znaczną troskę, aby zachować najwyższe wymogi odnośnie komfortu, bezpieczeństwa i ergonomii. Oczywiście, trudno nie powiedzieć o takiej zalecie jaką jest najmniejszy na rynku współczynnik oporu kabiny, co daje znaczne oszczędności na drogim paliwie. Mówiąc krótko, nie wierzymy aby można było łatwo znaleźć lepszą kabinę na rynku samochodów ciężarowych!

KABINY DŁUGIE LUB KRÓTKIE, WYSOKIE LUB NISKIE

Samochody Scania klasy „L” można zamówić z kabiną wybranego typu, w zależności od potrzeb lub wymagań odbiorcy jak również warunków pracy. Zarówno kabiny niskie (P) jak też wysokie (R) są dostępne w wersji z miejscem sypialnym lub bez. Prawdziwym hitem w naszej ofercie jest kabina CR19 Topline, w której odległość od podłogi do sufitu wynosi 228 cm, czyniąc wrażenie przestronności nieporównywalnej z żadnymi innymi, seryjnymi samochodami ciężarowymi oferowanymi na rynku.

KABINA T - KIEDY NAPRAWDĘ CHCESZ BYĆ ZAUWAŻONYM !

Spójrzmy na kabinę T — kabiny z wysuniętą maską silnika, które są faworyzowane przez wielu kierowców. Przez długi czas byliśmy jedynym na rynku producentem ciężarówek z kabiną z „nosem” dla samochodów ciężarowych do transportu na dużych odległościach. Kabiny typu T posiadają szereg zalet. Wraz z większym rozstawem osi, usytuowanie siedzenia kierowcy za osią przednią umożliwia osiągnięcie wyjątkowo wysokiego komfortu dla kierowcy (maksimum komfortu zapewnia cztero punktowe zawieszenie pneumatyczne). a Poruszanie się wewnątrz kabiny jest ułatwione dzięki całkowicie płaskiej podłodze. Kabiny typu T są także dostępne w dwóch wersjach: z miejscem sypialnym i bez. Obie wersje charakteryzują się przestronnością i wyjątkowym komfortem, zarówno podczas jazdy jak też odpoczynku. Kabina ta przyciąga zazdrosne spojrzenia wszędzie tam gdzie pojawi się nasza ciężarówka.

FUNKCJONALNY STYL

Wygląd kabin to coś więcej niż ładny kształt poszycia, które stanowią o tym, że wybór naszego modelu spośród konkurencyjnych należy uznać za właściwy. Dotyczy to przykładowo współczynnika oporu czołowego, który jest chyba najniższy w porównaniu do innych pojazdów. W praktyce, dalsze zmniejszenie oporu typowej kabiny będzie wyjątkowo trudnym zadaniem.

NIEZWYKLE CICHE WNĘTRZE KABINY

Cisza wewnątrz naszych kabin jest uderzająca. Jest to rezultat nie tylko jej skutecznej izolacji dźwiękowej, ale też zaokrąglonego kształtu odcinającego szum wiatru do absolutnego minimum. Standard prowadzenia pojazdu i kom fort jazdy są szczególnie wysokie przy czteropunktowym zawieszeniu pneumatycznym, dzięki zastosowaniu poprzecznych stabilizatorów i stopniowanych amortyzatorów.

PRZEMYŚLANA KONSTRUKCJA

Niezależnie od powyższego, konstrukcja charakteryzuje się wieloma innymi zaletami i szczegółowo przemyślanymi rozwiązaniami, mającymi na celu zapewnienie wygody dla kierowcy jak i pasażerów Przykładami tutaj są poręczne klamki drzwiowe lub automatycznie odkładany i chowany stopień który ułatwia wchodzenie i wychodzenie oraz zmniejsza opór kabiny podczas jazdy.

ZNAKOMITY DOSTĘP DO URZĄDZEŃ

Jednym z  celów przy opracowywaniu czwartej generacji samochodów ciężarowych Scania, było uzyskanie pojazdu, który mógłby zapewnić możliwie najlepsze warunki do pracy — zarówno wewnątrz jak też na zewnątrz. Przykładowo, chciano zapewnić jak najlepszy dostęp do wszystkich punktów wymagających codziennej kontroli i, jak też do wszystkich głównych elementów składowych i miejsc wymagających konserwacji okresowej. W rezultacie, prawie cały przód pojazdu jest dostępny po otwarciu kilku, mocowanych zawiasowo, pokryw a całkowity czas potrzebny na codzienny przegląd jest skrócony praktycznie do kilku minut. Jeszcze lepszy dostęp uzyskuje się po przechyleniu kabiny, co umożliwia skrócenie czasu przeglądów i obsługi.

POKÓJ HOTELOWY NA KOŁACH

Kabiny Scanii należą do najbardziej komfortowych na rynku. Mają mnóstwo miejsca na odpoczynek nocny, odprężenie i relaks. Na bagaże i rzeczy osobiste przy gotowano wiele przestronnych schowków.

TOPLINE — NAJWIĘKSZA KABINA

Kabina Topline jest największą z kiedykolwiek zbudowanych przez Scanię. Jest wyższa, szersza i dłuższa niż jakakolwiek kabina nosząca imię Scanii. Od czasu wprowadzenia w 1995 roku zaangażowano wiele wysiłku w zrobieniu jej jeszcze bardziej komfortowej, przestronniejszej i przyjemniejszej. Na przykład obniżono i wzmocniono pokrywę silnika, dzięki czemu jest bezpieczniej i wygodniej stanąć czy chodzić po niej. Koło kierownicy może być całkowicie odsunięta z przejścia, a drążek zmiany biegów złożony płasko na pokrywie silnika. Siedzenie kierowcy może być przesunięte aż do tyłu kabiny, a nowe siedzenie pasażera zostało zainstalowane tak dalece z tyłu jak to tylko możliwe tworząc komfort prawdziwego fotela do tak ważnego odpoczynku podczas zmian.

PODRÓŻUJĄC SAMOTNIE

W połowie wysokości na tylnej ścianie kabiny zamontowane jest lóżko. Jest specjalnie opracowane do zapewnienia wygodnego nocnego wypoczynku. Nawet w pozycji opuszczonej nie przeszkadza w ustawieniu siedzenia kierowcy do wygodnej jazdy. Kiedy jest podniesione pozostawia więcej miejsca na przebranie się. Niska osłona silnika, odsuwane koło kierownicy i składany drążek zmiany biegów ułatwiają swobodne poruszanie się po kabinie.

MIEJSCE DLA DWÓCH

Kabina Topline jest również idealna dla załogi dwuosobowej. Wyposażona w dwa słusznych rozmiarów łóżka i obszerną przestrzeń dla dwóch kierowców zarówno do pracy, jak i na czas odpoczynku. Wyższa leżanka jest zainstalowana powyżej szyby czołowej i może być łatwo złożona kiedy nie jest potrzebna. Niższa leżanka jest zamontowana na tylnej ściance kabiny i rozkłada się jako pojedynczy element.

ODPOWIEDNI ZESPÓŁ NAPĘDOWY DO KAŻDEGO RODZAJU TRANSPORTU

Dobór właściwego zespołu napędowego dla nowego samochodu ciężarowego jest często trudną sprawą, w której trzeba uwzględnić szereg czynników. Jakiego typu ładunki będą prze wożone? O jakiej masie? Jaki jest rodzaj dróg? Czy są tam strome wzniesienia? Jaki układ napędowy jest potrzebny do uzyskania pożądanej, średniej prędkości jazdy? Niezależnie od tych czynników, zespół napędowy musi spełniać nowe, przyszłe wymagania dla pracy z większym i dłuższym obciążeniem, ale bez zwiększania nakładów na obsługę.

WŁAŚCIWY ZESPÓŁ NAPĘDOWY TO WYŻSZA EKONOMICZNOŚĆ TRANSPORTU

Duża różnorodność silników, skrzyń biegów oraz przekładni głównych, oferowanych przez firmę Scania, ułatwia dobór konfiguracji układu napędowego, który zapewni optymalną ekonomiczność przy transporcie na długich trasach. Ekonomiczność transportu ma nawet większe znaczenie niż zużycie paliwa i stanowi właściwie funkcję ogólnej jakości elementów składowych. Jedną z wielu korzyści odnoszonych przez  odbiorców jest to, że sami produkujemy wszystkie elementy układu napędowego — od silników do mostów tylnych i przekładni głównych. Tak więc mamy pewność, że kompletny układ napędowy spełnia oczekiwania  i jest perfekcyjnie dopasowany do przewidywanych zastosowań. Końcowym wynikiem jest odnoszenie większych korzyści ekonomicznych przez odbiorców.

PALIWO OSZCZĘDNE PRZEKŁADNIE GŁÓWNE

Scania oferuje szereg przekładni głównych dla zapewnienia optymalnego wykorzystania mocy silnika przy niskich obrotach. Typoszereg zaczyna się od szybkiej przekładni 2,92, odpowiedniej dla trans portu ładunków o dużej pojemności na oponach niskoprofilowych i kończy na silnej przekładni głównej 4,25, stosowanej przy prowadzeniu zestawów drogowych o masie do 60 ton. Tak więc, różnorodność układów napędowych, oferowanych przez firmę Scania, ułatwia wybór samochodu ciężarowego o minimalnym zużyciu paliwa dla określonej ładowności.

WŁAŚCIWE SILNIKI O MOCY OD 310 DO 530 KM

Silniki Scania były zawsze faworyzowane przez właścicieli i kierowców. Nie jest to nic dziwnego , gdyż silniki  cechują się szeregiem charakterystycznych zalet, dzięki którym są tak atrakcyjne dla wspomnianych użytkowników. Silniki mają niskie zużycie paliwa, są niezwykle niezawodne i osiągają bardzo duży przebieg pomiędzy kolejnymi przeglądami. Reagowanie układu wtryskowego jest natychmiastowe a pełną moc uzyskuje się nawet przy niskich obrotach. W większości przypadków, krzywa momentu obrotowego jest płaska od 1100 obr/min, co redukuje liczbę koniecznych zmian biegów. Mówiąc prościej, silnik Scania pracuje bardziej płynnie i jego obsługa jest po prostu przyjemnością. Chociaż charakterystyki silników są ciągle ulepszane, to możemy mówić o odniesieniu sukcesu w ograniczeniu emisji spalin bez wpływu na charakter naszych zespołów napędowych. Poziom hałasu jest również imponująco niski, co wynika z ulepszeń konstrukcyjnych, nowego rodzaju zamocowania silnika i modyfikacji izolacji dźwiękowej.

SKRZYNIE O ŁATWEJ ZMIANIE BIEGÓW

Łatwość obsługi i krótkie ruchy dźwigni zmiany biegów to cechy wyróżniające skrzynie biegów w Scaniach klasy L. System zmiany biegów jest prosty i logiczny, tak samo jak sposób zmiany zakresu i przełączania półbiegów. Dzięki pomysłowemu połączeniu z kabiną, na dźwignię zmiany biegów nie przechodzą żadne drgania a samo przejście dźwigni posiada skuteczną izolację dźwiękową.

SKRZYNIE GR8O1 ORAZ GR900

Skrzynie biegów serii GR są sprawdzone, niezawodne, ze zmianą zakresu biegów, nadające się do ciężkich i trudnych zastosowań. Różnica między poszczególnymi zespołami jest taka, że w skrzyni GR900 przewidziany jest jeden bieg pełzający. Przełożenia są optymalnie dobrane zarówno pod względem ekonomicznym jak tez technicznym a bieg pełzający w skrzyni GR900 zapewnia płynne prowadzenie pojazdu przy wyjątkowo niskich prędkościach w trudnych warunkach.

SKRZYNIE GRS89O I GRS900 - 12 BLISKO ROZSTAWIONYCH BIEGÓW

Skrzynie biegów Scania serii GRS, ze zmianą zakresów biegów i funkcją półbiegów, są najczęściej stosowane w pojazdach przeznaczonych do transportu na dużych odległościach. Podstawową różnicą pomiędzy tymi dwiema skrzyniami jest to, iż GRS900 posiada dwa biegi pełzające. Każda z tych skrzyń posiada integralną funkcję półbiegów oraz przełącznik zakresów, co daje w sumie 12 biegów drogowych, dostępnych przy tylko trzech różnych położeniach dźwigni. Łatwe, proste i wygodne! W zakresie prędkości wysokich, każdy z sześciu górnych biegów różni się od sąsiedniego zaledwie o około dwieście obrotów, co zapewnia natychmiastowe i maksymalne wykorzystanie momentu obrotowego przy każdej zmianie biegu. Funkcja półbiegów umożliwia łatwą i wygodną zmianę biegów a także optymalne zużycie paliwa gdyż bieg najwyższy jest napędem bezpośrednim.

HAMULCE TARCZOWE - BEZPIECZEŃSTWO

Większość modeli Scanii klasy L może być wyposażonych w duże wentylowane tarcze hamulcowe celem zwieszenia bezpieczeństwa i obniżenia kosztów eksploatacji. W rzeczywistości w niektórych modelach są one montowane standardowo. Wersje wyposażone w tarcze hamulcowe są również wyposażone w ABS (układ zapobieganiu blokowaniu kół) i w EBS (elektroniczne sterowany układ hamulców). Układ EBS gwarantuje najwyższej jakości skuteczność hamowania przy najlepszej wydajności układu. W układzie EBS zawory hamulcowe są sterowane sygnałami elektronicznymi, a nie jak poprzednio sprężonym powietrzem eliminując opóźnienia tak charakterystyczne przy układach sterowanych powietrzem, które to opóźnienia były tym dłuższe im dalej było od sprężarki do hamowanego koła. Przy układzie EBS, zawory hamulcowe są sterowane impulsami elektronicznymi zamiast sprężonym powietrzem, eliminując całkowicie zwłokę czasową, charakterystyczną dla systemów sterowanych sprężonym powietrzem, która dodatkowo staje się tym dłuższa im hamowane koło jest bardziej oddalone od sprężarki. Niezależnie od szybszego hamowania, w systemie tym hamulce są załączane dokładnie w tym samym momencie na każdym kole, co daje maksymalną siłę hamowania oraz lepszą stabilność podczas hamowania. Oprócz zwiększonego bezpieczeństwa. zastosowanie hamulców tarczowych redukuje długość drogi hamowania oraz tendencję do rozpraszania się współczynnika tarcia. Zostaje zmniejszony także ciężar własny pojazdu. Zwiększona zostaje również ogólna ekonomiczność samochodu, gdyż zużycie szczęk hamulcowych jest równomierne i wszystkie szczęki można wymienić za jednym razem.

ZWALNIACZ SCANIA TO KOMFORT I EKONOMICZNOŚĆ

Jakiemukolwiek kierowcy, który wypróbował hydrauliczny zwalniacz firmy Scania, będzie trudno zaakceptować inny układ hamulcowy. Całkowicie proste połączenie zwalniacza z hamulcem wydechowym — obydwa elementy obsługiwane są pedałem hamulca — uważana jest za najlepszy, pomocniczy układ hamulcowy z dostępnych na rynku. Wbudowany w skrzynię biegów. zwalniacz Scania spełnia kilka pożytecznych funkcji. które znacznie poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Przykładowo, wystarcza jedno wciśnięcie przycisku dla zaprogramowania układu na utrzymywanie stałej prędkości przy zjeździe z góry. W połączeniu z układem EDC ustalającym bezpieczną prędkość średnią oraz funkcją regulacji prędkości podczas zjazdu, zwalniacz zapewnia kierowcy wyjątkową wygodę w prowadzeniu pojazdu, podobnie jak przy zastosowaniu autopilota. Zwalniacz ma także pozytywny wpływ na ogólną rentowność przewozów. Po pierwsze, jest on lekki, co pozwala na zwiększenie ładowności. Po drugie, stałe używanie zwalniacza redukuje zużycie hamulców do absolutnego minimum.

ABS — BEZPIECZNE HAMOWANIE WE WSZYSTKICH WARUNKACH

Układ ABS — lub też hamowanie bez blokowania kół —jest jednym z najważniejszych urządzeń zwiększających bezpieczeństwo. Zasadniczo oznacza on, że podczas hamowania koła nie ulegają zablokowaniu. niezależnie od rodzaju nawierzchni czy też różnych nawierzchni pod poszczególnymi parami kół lub osi. Jeżeli układ ABS współpracuje z układem regulacji siły pociągowej (TC) — systemem firmy Scania zapobiegającym ślizganiu się kół napędowych na śliskiej nawierzchni — to zapewnia się maksymalne bezpieczeństwo we wszystkich warunkach drogowych: na nawierzchni suchej lub mokrej. śliskiej czy też oblodzonej.

 

OGÓLNE PARAMETRY SCANI KLASY L

KABINY

SILNIK

CP14 CP19 CP19L 9- litrów 310KM
CR14 CR19 CR19 Topilne 11- litrów 340KM 380KM
CT14 CT19 12- litrów 360KM 400KM 420KM
14- litrów 460KM 530KM

KONFIGURACJA KÓŁ I ZAWIESZENIA

SKRZYNIA BIEGÓW

4x2paraboliczne/ pneumatyczne 6x2- pneumatyczne/ pneumatyczne GR8O1  8-stopniowa, ze zmianą zakresów, przeznaczona dla silników o pojemności 9 litrów. Lżejsza o około 40 kg od skrzyni GR900.
4x2- pneumatyczne/ pneumatyczne 6x2*4- paraboliczne/ pneumatyczne GR900* 8-stopniowa, ze zmianą zakresów i biegiem pełzającym.
6x2- paraboliczne/ pneumatyczne 6x4- paraboliczne/ pneumatyczne GRS890* 2-stopniowa, ze zmianą zakresów i funkcją pófbiegów.
6x2- pneumatyczne/ pneumatyczne 6x4- pneumatyczne/ pneumatyczne GRS900* 12-stopniowa, ze zmianą zakresów i funkcją półbiegów oraz dwoma biegami pełzającymi. Na żądanie, system „Opticruise” dla automatycznej zmiany biegów.
6x214- paraboliczne/ pneumatyczne * Dostępna z wbudowanym hydraulicznym zwalniaczem Scania.

2002-04-01