SCANIA 114C 380 8x4 – WYWROTKA

Objętość: tekst - 5,59kB; obraz - 171kB

Prezentowana Scania jest najczęściej wybierana przez użytkowników w tej konfiguracji. Nie znajdziemy w niej żadnego super wyposażenia, ponieważ jak wiadomo Scania jest solidnym produktem i tanim w eksploatacji co z tego wynika trzeba trochę pieniędzy wyciągnąć z portfela co jest trudne. Jeszcze jak sobie wymyślimy porządne wyposażenie to wiadomo z czym się to wiąże, z dodatkowymi opłatami. Więc omawiana Scania nie posiada elektrycznych lusterek i podnoszonych szyb, klimatyzacji ani radia. Jedyna rzecz co została to bardzo wygodny fotel kierowcy który posiada elektryczne podgrzewanie tak przydatne w zimę jak również nadmuchiwane poduszki, fotel daje możliwość regulacje w szerokim zakresie w poziomie (20 cm) i w pionie (11 cm). W kabinie nie znajdziemy zbyt dużo miejsca na gimnastykę bo w najwyższym miejscu jest 100 cm. Jedyna w swoim rodzaju kierownica regulowana dwustopniowo co umożliwia dobre dopasowanie pozycji do jazdy dla każdej osoby w różnym wzroście, to jest duży plus Scanii. Jedyną nowością jest nowa dźwignia zmiany biegów która dobrze leży w dłoni. Drążek jest dobrze zabezpieczony przed przypadkowym włączeniem nie pożądanego biegu np. wstecznego czy „C” crawlera (bieg pełzający). Biegi wchodzą płynnie i lekko, nieco więcej siły trzeba do włączenia 3 (7), 4 (8) oraz R i C. Przy rożnych prędkościach obrotowych jest wyczuwalna zmiana oporu towarzyszące przy kręceniu kierownicą. Przy bardzo wolnych obrotach musimy się trochę namęczyć przy zawracaniu. Niestety jest to wada każdej wywrotki wieloosiowej, trudniej jest opanować jazdę po terenie gdy nie posiadamy napędu na jedną z osi kierowanych. Kto jeździł taką wywrotką zauważył że przód powoli reaguje na nasze polecenia. Niestety wybranie przednionapędowców odznacza się niższa ładownością i oczywiście wyższą ceną.

Układ hamulcowy nie posiada wyłącznika ABS co jest wadą w przypadku jazdy na grząskim podłożu, która wydłuża drogę hamowania.

Masa pojazdu naszej Scanii wynosi 15 000kg, natomiast masa całkowita wynosi 43 000 kg co daje możliwość załadowania na nią 27 900 kg.  

Układ napędowy 380 konny jest wystarczający bo dostarcza momentu obrotowego w optymalnych wartościach i przedziałach użytecznej prędkości obrotowej. Ostatni „8” bieg dobrano tak aby można było jechać z prędkością od 60 – 80 km/h w ekonomicznym zielonym polu obrotomierza które sięga 1500 obr./min. Maksymalne wartości momentu pojawiają się w obszarze od 1100 – 1300 obr./min. Należy jednak jeździć w wyższych obrotach zielonej strefy ponieważ zmniejsza się emisja szkodliwych NOx-ów, bo silnik jest częściowo obciążony. Pojemność zbiornika wynosi 200 litrów troczę to mało nawet przy oszczędnym 11 litrowym silniku, ale kto wybiera się wywrotką na długie wycieczki.

Podwozie posiada prześwit ok. 30 cm na wszystkich osiach. Jest do dobre rozwiązanie ponieważ jak przejdzie przód to raczej tył też powinien przejść bez przeszkód. Wywrotka jest tylno zsypowa typu rynna z zabudową znanej marki KH-kipper. Ale sterowanie nią nie należy do przyjemnych i wygodnych ponieważ sterownik jest umiejscowiony w ciasnym miejscu i za mocno wsunięty w głąb kabiny.

Scania P114 CB8x4NZ 380 wywrotka tylnozsypowa typu rynna z zabudową KH-kipper

Silnik

typ DC1104
elektroniczna regulacja silnika EDC
pojemność skokowa 10,6 dm3
średnica/skok 127/140 mm
ilość zaworów na cylinder 4
moc 280 kW/380KM/1900 obr./min
moment obrotowy  1800 Nm/1100-1300 obr./min
hamulec silnikowy dławienie wydechu

Skrzynia biegów 

typ GR900, dziewięciobiegowa
rozpiętość przełożeń 16,86-1,00
sterowanie ręczne

Skrzynia rozdzielcza

typ  nie dotyczy
Przystawka odbioru mocy z wałka za pośrednictwem skrzyni EG601

Oś przednia (1, 2)

nośność 2x8,5 t, resory paraboliczne
Oś tylna (3, 4) AD1500P ze zwolnicami, most napędowy RBP832
nośność 2x13 t, resory trapezowe
przełożenie przekł. gł. i zwolnić i = 3,91
Ogumienie 315/80 R 22,5 Michelin 154/150 K (XZY2, XZY2, XDY, XDY)
Układ hamulcowy  dwuobwodowy, z ABS, hamulce bębnowe na wszystkich osiach
Układ kierowniczy dwuobwodowy, wspomaganie hydrauliczne
Akumulatory  24 V/175 Ah
Kabina  dzienna CP14
Rozstaw osi  4300 + 1445 mm
Zabudowa KH-kipper typu rynna
skrzynia 5,90x2,50x1,30 m
podłoga 8 mm Hardox
ściany 5 mm Domex
objętość ok. 17,0 m3
waga ok. 4100 kg

2004-06-03