W 1911 r. dwie firmy - Scania (samochody osobowe 1901 -29 r., ciężarowe 1902-11 r.) i Yabis (ciężarówki 1902-11 r.) połączyły się i powstał koncern Scania Vabis, a pojazdy otrzymały markę Scania Vabis. W 1969 r. nastąpiło połączenie z Saabem AB, zmiana nazwy koncernu na Saab Scania AB i marki handlowej na Scania. W 1990 r. Saab Scania AB utworzyła filie Saab Automobile AB (50% akcji GM od 2000 r. - 100%) i Scania Trucks. Od stycznia 1999 r. 12,9% akcji Scanii należy do Volvo. Udział ten został zwiększony w kwietniu 1999 r. do 20,3%, a w lutym 2000 r. do 46,0%. W marcu 2000 r. Komisja Europejska nie zgodziła się na przejęcie przez Volvo następnych 27,8% akcji Scanii. Za to w marcu 2000 r. VW kupił 18,7% udziałów Scanii od grupy lnvestor. Scania wyprodukowała w 1998 r. na całym świecie 50 763 samochody użytkowe (32. miejsce na świecie, w Szwecji 12 086 pojazdów), w tym 46 206 samochodów ciężarowych (16. miejsce na świecie, w Szwecji - 9453, we Francji - 9609, w Holandii – 18 872, a w Polsce - 1117 pojazdów), w tym wszystkie o GW + 61 (13. miejsce na świecie), w tym wszystkie o GW +161 (6. miejsce na świecie). Samochody ciężarowe Scania są produkowane w Szwecji, Holandii, Francji, Brazylii, Argentynie, Meksyku i Polsce, a montowane w Malezji, Egipcie, Maroku, Tunezji, Kenii, Tanzanii, Mozambiku, Zimbabwe, Botswanie i RPA. W Polsce samochody ciężarowe Scania są wytwarzane od 1994 r. (w 1998 r. - 1117, a w 1999 r. - 723 sztuki). Sprzedaż w Polsce w 1998 r. wyniosła 968 szt, a w 1999 r. - 615 szt. Scania sprzedała na całym świecie w 1998 r. - 45 553, a w 1999 r. - 46 651 samochodów ciężarowych, w tym w Europie Zachodniej: w 1998 r. - 32 682, a w 1999 r. - 36 106 sztuk.


    Era pojazdów uniwersalnych już dawno minęła, obecnie użytkowane, budowane są z myślą o konkretnym przeznaczeniu, czyli każda z grup ma cechy charakterystyczne odróżniające ją od pozostałych pojazdów. W Scanii samochody podzielono na cztery grupy: L,D,C i G. Czynnikiem, który decyduje o przynależności do którejś z nich jest odpowiednia konfiguracja podwozia, układu napędowego oraz kabiny sprawiająca, że pojazd ma cechy, które predysponują go do pracy w jednym ze "środowisk".

 

Sztandarowym, najbardziej widocznym produktem każdej z firm ciężarówkowych są długodystansowe ciągniki siodłowe. Grupa pojazdów przeznaczona do obsługi dalekobieżnych tras oznaczona jest literą L i należą do niej zarówno ciągniki jak i podwozia z przeznaczeniem pod zabudowę, 2-3-osiowe, których budowa ramy pozwala na tworzenie zestawów o masie całkowitej 601. Scanie serii L budowane mogą być w oparciu o jedną z trzech ram: F 800 - pojazdy 2-osiowe, F 950 dla samochodów 2- lub 3-osiowych oraz F 958 w przypadku samochodów 3-osiowych. Zawieszenie pojazdów może być mieszane (stalowe resory piórowe z przodu i miechy powietrzne z tyłu) lub w całości powietrzne. Wyposażeniem standardowym układu powietrznego jest system ELC służący do regulacji wysokości zawieszenia oraz poziomowania ramy pojazdu, dostępny za dopłatą w pojazdach z zawieszeniem mieszanym. W samochodach serii L wykorzystywane są kabiny wagonowe: typu P o standardowej wysokości oraz podwyższane typu R lub też kabina typu T w układzie klasycznym, silnik wysunięty przed przedział kierowcy. Każda z kabin może występować zarówno w odmianie dziennej jak i wersji sypialnej. więcej >>


    Uboższym rodzeństwem samochodów dalekobieżnych są pojazdy produkowane z przeznaczeniem "na kraj" do transportu na średnie i krótkie odległości. Budowane są z myślą o eksploatowaniu ich na drogach dobrej jakości, często w ruchu miejskim. Pojazdy tej klasy znajdują się w Scanii w grupie oznaczonej literą D i podobnie jak klasa L mogą być budowane w oparciu o powodzie 2- i 3-osiowe, osie podporowe mogą być umieszczane zarówno przed, jak i za mostem napędowym, mogą byś także kierowane za pośrednictwem układu hydraulicznego. Mogą to być ciągniki siodłowe współ­pracujące z lekkimi naczepami lub tez pojazdy z przeznaczeniem pod zabudowę, regu­łą jest, że tworzą one zestawy o masie całkowitej do 36 ton. Scanie serii D budowane są w oparciu o dwie wysokości ram - "normalnie" i "nisko" zawieszoną. Rama "normalna" przeznaczona jest do transportu ładunków, które mają w maksymalnym stopniu wykorzystywać ładowność zestawu. Pojazd zbudowany w oparciu o nią może mieć dowolną konfigurację zawieszenia (powietrzne/mieszane). Samochód z ramą niską przeznaczony jest do przewozu ładunków masowych, za- i rozładunek, których może być wykonywany ręcznie, do prac dystrybucyjnych i przewozu ładunków przestrzennych. W przypadku samochodów z niską ramą tylna oś zazwyczaj zawieszona jest pneumatycznie (ułatwia rozładunek), oś przednia zaś w zależności od wymagań klienta może być zawieszona pneumatycznie lub na resorach piórowych.


   Roboczym osiołkiem w Scanii są pojazdy rodziny G przeznaczone praktycznie do każ­dego rodzaju prac, jakie są wykonywane, ze wskazaniem na trasy krótkie i średnie. Ich rama nośna to F950 lub F958, zawieszona wysoko. W pojazdach tych wykorzystuje się praktycznie całą gamę silników i skrzyń napędowych, włączając 6-biegową skrzynię automatyczną Allison. Scanie G mogą być wyposażone w kabiny F; R i T, dzienne lub sypialne lub też w załogowe odmiany kabiny P: CP 28 i CP 31. więcej>>

 

 

 

   


Ostatnią grupą samochodów Scanii są pojazdy oznaczone literą C - budowlane. Samochody te mogą two­rzyć zestawy o masie całkowitej do 1501. W Scanii, jak i we wszystkich firmach ciężarówkowych rok 1999 upłynął pod znakiem wprowadzania silników spełniających nor­mę czystości spalin Euro 3. Poprzednia modernizacja polegając na wprowadzeniu do zasilania 11- i 12-litrowych silników pompowtryskiwaczy sprawiła, że w większości przypadków modernizacja silnika ograniczyła się do zmiany jego nastawów. W gamie silników 9-litrowych znajduje się 6 rodzajów silników: Euro 2 zasilane rzędo­wą pompą, sterowaną mechanicznie o mocach: 220/230/310 KM, oraz silniki Euro 3 z rzędowymi pompami wtryskowymi sterowanymi elektronicznie EDC o mocach 230/260/300 KM. Większe silniki mają pojemność 10,6 l i wytwarzane są w wersjach Euro 2 i Euro 3 z takimi samymi wartościami mocy maksymalnej 340 i 380 KM, ale o in­nych wartościach maksymalnego momentu obrotowego. Wszystkie te silniki zasilane są elektronicznie sterownymi pompowtryskiwaczami. Silniki z grupy 12-litowych to jed­nostki: 360 KM (Euro 2) z rzędową pompą wtryskowa sterowną mechanicznie, 400 KM (Euro 2) zasilany pompą rzędowa ze sterowaniem EDC, oraz silniki o mocy 420 KM (Eu­ro 2 i Euro 3) z elektronicznie sterownymi pompowtryskiwaczami. Największe stosowa­ne w Scaniach silniki to widlaste jednostki 8-cylindrowe o pojemności 14,2 l, zasilane pompami rzędowymi z EDC. W układzie napędowym stosowane są skrzynie biegów Scanii oraz automatyczne skrzynie biegów Allison. W niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie auto­matycznego systemu zmiany biegów Opticruise. W zależności od konfiguracji układu napędowego stosowne są skrzynie biegów: 8-biegowa GR801 przeznaczona do silni­ków 9- i 11-litrowych, 12-biegowa GRS890, 8-biegowa GR900, 12-biegowa GRS900 z biegami manewrowymi. Skrzynie automatyczne Allison: GA750 (silnik 220 KM), GA751(260 KM), GA 851 (silnik 310 kM) oraz skrzynia GA 852 dla pojazdów 6x4. Kabiny Scanii serii 4 to trzy podstawowe grupy: P - niska (prod. od 1996 r.), R - wysoka (prod. od 1995 r.), T - kabina w układzie klasycznym (prod. od 1996 r.), z silnikiem wysuniętym przed kabinę kierowcy. Kabiny typu P występują w wersji: dziennej i sypialnej (kabina wydłużona). Kabina R i T to kabina dzienna, wydłużona sypialna oraz wydłużona i podniesiona sypialna. Dla zastosowań specjalnych przewidziano kabiny załogowe CP 28 i CP 31. Od 1999 r. oferowana jest także ultra niska kabina Frontline usytuowana przed przednią osią. Do wprowadzonych w styczniu 2000 roku silników Euro 3 w kwietniu br. dołączył nowy silnik V8. Nowa jednostka Scanii V8 jest związa­na z konstrukcjami zarówno 11-/ 12-litrowych silników jak i z silnikiem, który zastępu­je - 14-litrowym V8. Kadłub silnika ma cylindry rozchylone pod kątem 90°, wymiary cylindrów są identyczne jak w silnikach 11-litrowych. Wał korbowy silnika V8 spoczy­wa w 5 łożyskach głównych, stosowane są dwa rodzaje tłoków: dla silnika o mocy 580 KM tłok ze stalowym denkiem i aluminiową częścią prowadzącą, dla silnika o mocy 480 KM tłok w całości wykonany ze stopu aluminium. W silniku zastosowano w dwa wat­ki rozrządu, każdy z nich obsługuje 16 zaworów i 4 pompowtryskiwacze. Z przodu silnika umieszczono dwa paski zębate, z których jeden może służyć do napędu dostępne­go w opcji sterowanego elektronicznie wentylatora chłodnicy Wentylator nie reaguje na temperaturę powietrza przepływającego przez chłodnicę, tak jak to ma miejsce w wentylatorach z włącznikiem bimetalicznym, ale jego włączenie lub wyłączenie jest precyzyjnie sterowne na podstawie danych z czujników umieszczonych w silniku. Dodatkowo wentylator włącza się automatycznie w trakcie dłuższych zjazdów wspoma­gając działanie hamulca silnikowego. Turbosprężarka przeznaczona do stosowania w silnikach o większej mocy (580 KM) wyposażona jest w zawór obejściowy. Silnik za­silany jest dobrze znanymi z silników 11-/12-litrowych pompowtryskiwaczami. Jed­nostka sterująca pracą układu wtryskowego umieszczona jest na górze silnika, w po­bliżu pompowtryskiwaczy i chłodzona paliwem. Jednostka zarządzająca pracą układu wtryskowego EDC komunikuje się za pośrednictwem sieci CAN z innymi urządzeniami elektronicznymi w pojeździe.


W Polsce Scanie nie tylko są montowane ale także powstają nowe modele charaktery­styczne dla naszego rynku, spełniające wymagania polskich klientów. W ten sposób pod koniec 1999 powstał samochód budowlany 8x6. Scania C 8x6 wykorzystuje pozespoły z pojazdu 6x6. Z tyłu znajduje się wózek tandemowy, z mostami napędowymi RBP832+RP832 o maksymalnej nośności 30 t (opcjonalnie 26 t.) Osie zawieszone są na resorach trapezowych i prowadzone dwoma wzdłużnymi drążkami reakcyjnymi. Z przodu zastosowano most napędowy RP731 ze zwolnicami w piastach i blokadą me­chanizmu różnicowego oraz oś kierowaną AM 900, oddaloną od osi napędzanej o 1795 mm. Standardowo wózek przedni ma nośność 2x81, opcjonalnie 2x7,5 lub 2x9 t. W trakcie normalnej jazdy moment napędowy jest dzielony pomiędzy przedni most i tylny wózek w proporcjach 30:70%. Scanię 8x6 wyposażono w planetarne między-osiowe mechanizmy różnicowe: między osiami tylnego wózka oraz mechanizm różni­cowy pomiędzy osią przednią i tylnym wózkiem. Scania 8x6 ma ładowność techniczną 28 t oraz wynikającą z tego masę całkowitą techniczną - 481 (w praktyce prawo do­puszcza 32 t). Do napędu pojazdu mogą być użyte silniki 11- i 12-litrowe, o mocach 340/360/380 i 420 KM. Standardowo pojazd budowany jest z kabiną typu R opcjonal­nie można go wyposażyć w kabinę R.