RENAULT T

Objętość: tekst - 15,15kB; obraz - 249kB

 

 

Ustanowienie nowej normy emisji spalin Euro 6 stało się dla Renault Trucks okazją do całkowitego odnowienia swojej gamy pojazdów dalekobieżnych. Zaprojektowany we współpracy z pięćdziesięcioma klientami z różnych zakątków świata typoszereg T został poddany serii najintensywniejszych i najbardziej rygorystycznych testów w całej historii firmy. Renault Trucks T to unikatowy, modułowy pojazd z nowej gamy dalekobieżnej, wyposażony w przestronną kabinę o doskonałych właściwościach aerodynamicznych.

Prezentując nowy typoszereg pojazdów dalekobieżnych, Renault Trucks ujednoliciło swoją ofertę obejmującą obecnie jeden bazowy model pojazdu, który dzięki swojej modułowej budowie może zaspokoić potrzeby wszystkich klientów w segmencie transportu dalekobieżnego. Renault Trucks T opracowano z myślą o zaoferowaniu firmom transportowym doskonałej równowagi pomiędzy zużyciem paliwa i komfortem pracy. Wyposażony w aerodynamiczną kabinę, dopracowaną w tunelu aerodynamicznym, pojazd łączy w sobie wydajność i niskie zużycie paliwa modelu Premium Route z komfortem i prestiżem Magnum. Oprócz całkowicie nowej kabiny, oferuje również udoskonalony układ napędowy, z silnikami spełniającymi Euro 6. Jako kontynuator dziedzictwa Premium Route, nowy Renault Trucks T umożliwia przewoźnikom zmniejszenie kosztów paliwa. Dzięki zoptymalizowanej pod względem wydajności konstrukcji i nowemu układowi napędowemu, zużycie paliwa w serii T należy do najniższych na rynku. Mimo ograniczeń narzuconych przez normę Euro 6, jest ono do 5% niższe w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji.
Nowa gama dalekobieżna Renault Trucks została zaprojektowana w ścisłej współpracy z 50 klientami z całego świata, obejmującej wszystkie fazy procesu: od założeń projektowych po testy eksploatacyjne. Pojazdy testowe poddano najbardziej rygorystycznym i wyczerpującym testom niezawodności i trwałości w historii firmy. W ciągu siedmiu lat 300 ciężarówek spędziło 5 mln godzin na stanowiskach badawczych, przejechało 10 mln km w skrajnych warunkach i zostało sprawdzonych w rzeczywistej eksploatacji przez 50 klientów w różnych częściach świata.

Pracuje dla zysku!


Dla zagwarantowania, że nowe pojazdy staną się rzeczywistymi źródłami zysku, Renault Trucks już na wczesnym etapie ich projektowania skoncentrowało się na ekonomice paliwowej. Pojazd jako całość, jego kabina i każdy podzespół układu napędowego sprzyja oszczędzaniu paliwa. Pochylenie przedniej szyby o 12 st. i nadanie kabinie trapezowego kształtu – szerokość 2,30 m z przodu i 2,50 m
z tyłu – spowodowało poprawę współczynnika oporu powietrza (Cx) o 12%, dzięki czemu auta serii T zużywają o 5% mniej paliwa w porównaniu z przedstawicielami poprzedniej generacji. Jeszcze większą oszczędność można osiągnąć po uzupełnieniu pojazdu o dostępne w opcji spojlery kabiny: dachowy i boczne, spojlery międzyosiowe (bez lub z przedłużeniami) oraz przedłużenia drzwi zakrywające stopnie wejściowe. Seria T obejmuje modele o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu drogowego do 60 t, dostępne ze zbiornikami paliwa o łącznej pojemności do 1475 l, co przyczynia się do wzrostu wydajności w dalekobieżnym transporcie.
Nową gamę opracowano z myślą o optymalnym wykorzystywaniu zdolności przewozowych, tworząc kompleksowe rozwiązanie transportowe, maksymalnie korzystne dla klientów. Firma oferuje również efektywne rozwiązania w takich obszarach, jak finansowanie, ubezpieczenie, oszczędność paliwa, szkolenie kierowców i usługi serwisowe, ograniczające do minimum koszty przestoju. Dla pojazdów Renault Trucks T są dostępne m.in. program Optifuel, łączący w sobie szkolenie w zakresie ekonomicznej jazdy (Optifuel Training), prowadzone przez specjalistów Renault Trucks (może przyczynić się do redukcji zużycia paliwa o 15%!) i OptifuelInfomax – oprogramowanie do pomiaru i analizy zużycia paliwa. W razie potrzeby kierowca może użyć znajdującego się na desce rozdzielczej przycisku „24/7” w celu aktywacji funkcji ciągłego monitorowania lokalizacji (geolokalizcja) i bezprzewodowej transmisji parametrów roboczych pojazdu, co jeszcze bardziej ułatwia wybranej z 1600 na całym świecie stacji obsługi Renault Trucks sprawowanie opieki serwisowej nad pojazdem. Seria T została także przystosowana do pełnej integracji z Optifleet, oferowanym przez Renault Trucks systemem zarządzania flotą, zwiększającym opłacalność eksploatacji samochodu ciężarowego. Jego użytkownicy mogą zredukować koszty eksploatacji nawet o 5000 euro rocznie w przeliczeniu na jeden pojazd.
Przełączniki tam, gdzie chcesz…

Dalekobieżny model T zastąpił Magnum i Premium Route. Największa jest kabina High Sleeper Cab. Do pracy na krótszych trasach przeznaczone są T z niższymi szoferkami



Głównym powodem do dumy dla kierowcy jest wygląd jego pojazdu. Okazała krata wlotu powietrza w kształcie symbolu „?” i światło kierunkowskazu w kształcie bumerangu są bardzo wyraziste. W przypadku pojazdów dalekobieżnych jednym z priorytetów kierowców jest jakość pracy i wypoczynku w kabinie. W typoszeregu T dostępne są cztery warianty kabin, o szerokości 2,5 m, większe niż ich odpowiedniki dostępne w Premium Route. Wysoka kabina sypialna serii T, High Sleeper Cab, ma płaską podłogę, zaś w pozostałych kabinach tunel silnika ma wysokość zaledwie 200 mm. W topowej kabinie wysokość wnętrza to 2,10 m.
Kabina Renault Trucks T otrzymała nowe zawieszenie, wytrzymałe i jednocześnie zapewniające komfort jazdy. Ergonomiczna deska rozdzielcza z 7-calowym wyświetlaczem głównym (największym na rynku) i zmieniony układ przełączników umożliwiają przyjęcie optymalnej pozycji za kierownicą. Pojazdy T są również wyposażone w schowek dostępny zarówno z zewnątrz, jak i z wnętrza kabiny, do której prowadzą drzwi o kącie otwarcia 85 st.
Wiele uwagi poświęcono fotelom, posiadającym pełen zakres regulacji. Specjalnie dla Renault Trucks zaprojektowała je firma Recaro. Mają one w czerwony pas bezpieczeństwa, stanowiący charakterystyczny element wyposażenia tych samochodów. Koło kierownicy jest regulowane. Można zmieniać jego wysokość, odległość od kierowcy i kąt pochylenia. Kierowca ma możliwość dostosowywania swojego stanowiska pracy do własnych preferencji. Możliwa jest np. zmiana układu przełączników na desce rozdzielczej wraz z przypisanymi do nich funkcjami. Kierowca może zapisywać w postaci tzw. stron ulubionych wyświetlacza preferowane przez siebie wskazania tachografu, układu ogrzewania i klimatyzacji, zegara, wskaźników jazdy ekonomicznej i nastaw tempomatu. Raz zapisane, te ustawienia są dostępne od razu po włożeniu karty danego kierowcy do tachografu.

Przestronnie i jasno.



Dolna leżanka jest wyposażona w materac i może być rozsuwana do szerokości 800 mm. Do górnej leżanki zamocowano drabinkę. Leżankę tę można częściowo złożyć w kierunku tylnej ściany kabiny, powiększając w ten sposób przestrzeń na bagaże. Schowki zostały opracowane we współpracy z użytkownikami. Mają postać koszyków mieszczących typowe przedmioty i akcesoria używane w kabinie przez kierowców. Z kolei schowki mocowane do dachu kabiny ukształtowano tak, by podkreślały przestronność i jasność wnętrza. Schowki są wykonane ze specjalnego materiału, przyjemniejszego w dotyku w porównaniu z konwencjonalnym tworzywem sztucznym. Do dyspozycji kierowcy jest również chłodziarka o pojemności 24 l (lub nawet 40 l w kabinie z płaską podłogą).
Starannie dobrano kolorystykę wnętrza. Elementy w dolnej części kabiny są pokryte ciemnymi materiałami, odpornymi na poplamienie i zużycie. Przechodząc do wyższych jej partii, kolorystyka staje się coraz jaśniejsza, potęgując wrażenie przestronności i jasności wnętrza. Jaśniejsze kolory są również mniej męczące dla wzroku. Odpowiedni nastrój do odpoczynku kreuje miękkie światło punktowe, zaś jazdę w nocy ułatwia lubiane przez kierowców czerwone podświetlenie. Po wygodnym ułożeniu się na leżance, kierowca może za pomocą pilota zdalnego sterowania kontrolować oświetlenie wnętrza, funkcje telefonu i radia, ogrzewanie i klimatyzację, zamki drzwi, szyby boczne i wywietrznik dachowy. Nieprzepuszczające światła zasłony ułatwiają zaśnięcie nawet w dzień, a ponieważ odbijają promienie słoneczne, zapobiegają nagrzewaniu się wnętrza.

Zautomatyzowana ekologia.

Źródłem mocy w Renault Trucks T są nowe silniki DTI 11 i DTI 13, zgodne z normą emisji spalin Euro 6. Producent opracował je na bazie swoich, znanych z wysokiej sprawności i niskiego zużycia paliwa, jednostek Euro 5, optymalizując technologię oczyszczania spalin SCR. Modernizacji poddano ponad 50% elementów silnika. Udoskonalono też układ SCR, zwiększając jego wydajność. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów wzrosła skuteczność katalitycznej redukcji tlenków azotu (NOx). Układ oczyszczania spalin wzbogacono również o filtr cząstek stałych. Oferta jednostek napędowych o dużej mocy obejmuje dwa silniki: 11-litrowy i 13-litrowy. Obydwa to rzędowe konstrukcje dostępne w trzech poziomach mocy: DTI 11 – 380 KM/1800 Nm, 430 KM/2050 Nm i 460 KM/2200 Nm, a DTI 13 – 440 KM/2200 Nm,
480 KM/2400 Nm i 520 KM/2550 Nm.
Wszystkie warianty mają elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail, zapewniający precyzyjny wtrysk paliwa, co pozwala optymalnie kształtować przebieg procesu spalania we wszystkich stanach pracy silnika. Wtrysk odbywa się jak dotychczas za pomocą elektronicznie sterowanych pompowtryskiwaczy.
Wszystkie pojazdy serii T są wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver z nowo opracowanym układem sterowania. Jest ona wyposażona w elektronicznie sterowany układ zmiany biegów oraz nowy mechanizm przełączania z funkcją monitorowania temperatury, umożliwiającą jego skuteczniejsze chłodzenie. Optidriver może być wyposażona także w nowy tryb działania Fuel Eco, dostępny w połączeniu z tempomatem Eco Cruise Control. Tryb ten modyfikuje strategię zmiany biegów pod kątem zapewnienia jak najniższego zużycia paliwa. Przyszli użytkownicy mają również do wyboru sterowaną manualnie skrzynię biegów – typu B14 opracowaną przez grupę Volvo – o wyjątkowo wytrzymałej konstrukcji, wyposażoną w układ Driving Monitoring System, podpowiadający kierowcy, który bieg należy wybrać.
Cwana sprężarka

Kolejnymi nowościami w serii T są całkowicie nowy zespół dystrybucji sprężonego powietrza EACU (Electronic Air Control Unit), energooszczędna pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku oraz zbiorniki paliwa o pojemności do 1475 l. „Inteligentna” sprężarka powietrza i takiż układ klimatyzacji – aktywowane tylko wtedy, gdy to naprawdę konieczne – zapewniają przewoźnikom gwarancję maksymalnych osiągów przy minimalnym zużyciu energii.
Nowe jest także podwozie, z wytrzymałym hydraulicznym, „długodystansowym” zawieszeniem przednim. Lekkie zawieszenie tylne jest wyposażone w dwa miechy pneumatyczne. Rama podwozia powstaje ze stali o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie i ma częściowo nitowane poprzecznice. W celu dostosowania pojazdu do szerokiego spektrum zadań, Renault Trucks oferuje dodatkowe profile wzmacniające podłużnice ramy. Ułatwiono także obsługę techniczną poprzez odseparowanie instalacji elektrycznej od pneumatycznej. Wiązki elektryczne są poprowadzone po prawej stronie podwozia, a przewody pneumatyczne – po lewej.

Zwalniacze i asystenci.

W pojazdach z silnikami Euro 6 są dostępne trzy rodzaje hamulców dodatkowych. Pierwszy to hamulec wydechowy, zapewniający moc hamowania 203 kW w silniku DTI 11 oraz 227 kW w DTI 13. Drugie z możliwych rozwiązań to hamulec silnikowy Optibrake w silniku DTI 11 o maksymalnej mocy hamowania 303 kW oraz Optibrake+ w silniku DTI 13 o maksymalnej mocy hamowania 414 kW – najmocniejszy hamulec silnikowy na rynku. Hamulce te stanowią wyposażenie wszystkich pojazdów ze zautomatyzowaną skrzynią biegów. Trzecia opcja to zwalniacz (retarder) hydrodynamiczny Voith, montowany na skrzyni biegów, rozwijający moc hamowania 450 kW zarówno w pojeździe z DTI 11, jak i DTI 13. Dźwignia sterująca nim znajduje się obecnie po prawej stronie kierownicy.
Gwarantując bezpieczeństwo kierowcom i innym użytkownikom dróg, Renault Trucks zapewnia ochronę nie tylko im, ale także właścicielom firm transportowych, ponieważ unikają zakłóceń w swojej działalności. Renault Trucks wyposażyło pojazdy serii T w systemy wspomagające pracę kierowcy, które, mimo że nie zastępują człowieka, ostrzegają go o wykrytych niebezpiecznych zachowaniach. Np. kierowca słyszy ostrzeżenie, jeżeli pojazd przypadkowo zboczy z toru jazdy lub aktualna sytuacja grozi zderzeniem z przeszkodą. Renault T
wyposażono w aktywny tempomat, automatycznie utrzymujący bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego. I wreszcie, w celu zagwarantowania kierowcy maksymalnego bezpieczeństwa, pojazdy serii T mają w pełni elektronicznie sterowany hamulec postojowy, który aktywuje się automatycznie w chwili zatrzymania pojazdu. Ciężarówki gamy T wyposażono też w automatyczne wycieraczki przedniej szyby, skrętne reflektory główne oraz reflektory doświetlające zakręty. Poziom bezpieczeństwa biernego zwiększono, stosując czujnik zamknięcia siodła w ciągnikach siodłowych oraz wzmocnione mocowanie foteli, zgodne z regulaminem R14 EKG ONZ.


Dalekobieżna gama Renault Trucks spełnia potrzeby każdego przewoźnika działającego w segmencie transportu dalekobieżnego, bez względu na segment branżowy – transport ładunków drobnicowych, produktów chłodniczych, płynów czy żywych zwierząt. Klienci reprezentujący pierwsze dwie spośród wymienionych branż poszukują przede wszystkim możliwości ograniczania kosztów eksploatacji i osiągania efektywnego tempa jazdy. W ich przypadku idealny wybór stanowią pojazdy z kabiną sypialną Sleeper Cab lub High Sleeper Cab (dostępną w połączeniu z silnikami DTI 13 i DTI 11). Przewoźników transportujących produkty płynne i sypkie luzem interesuje przede wszystkim ładowność. Dlatego odpowiednią dla nich alternatywą jest pojazd z kabiną dzienną Day Cab lub standardową kabiną sypialną Night & Day Cab oraz silnikiem DTI 11. Klienci zajmujący się transportem żywego inwentarza, którym zależy na maksymalnym komforcie i prestiżu, wybiorą pojazd z kabiną High Sleeper Cab, z płaską podłogą i silnikiem DTI 13 rozwijającym moc do 520 KM.

*Informacje zaczerpnięte ze strony truck.com.pl. zdjęcia z renault-truck.com.pl

01-08-2014