MYTO - CO TO TAKIEGO?

Od 1 stycznia 2005 r niemieckie autostrady zostały objęte opłatami dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton. Opłatami objęto sieć 12 000 km autostrad federalnych z 2213 km połączeń i 251 skrzyżowaniami autostrad. Wysokość opłat zależy od przejechanych kilometrów. 

Samochody ciężarowe podzielono na 3 grupy. W kategorii C są ciężarówki o emisji Euro-1 (lub Euro-0), w kategorii B znajdują się pojazdy o emisji Euro-2 i Euro-3. Natomiast kategoria A obejmuje pojazdy Euro-4 i Euro-5.

Obecnie stawki mają obowiązywać do września 2006 r, wówczas kategoria C obejmie także samochody Euro-2, a kategoria B obejmie Euro-3 i Euro-4.

Są trzy sposoby uiszczenia zapłaty:

- automatycznie po wyposażeniu ciężarówki w tzw. OBU, czyli urządzenie w kabinie, które działa w systemie komunikacji satelitarnej i umożliwia samoczynne naliczanie opłat. Ale najpierw trzeba zarejestrować firmę transportową w Tool Collect a potem zainstalować odbiornik OBU.

- można wnosić opłaty ręcznie. Jeśli firma zarejestruje się w systemie Tool Collect, to opłatę można uiścić przez Internet na kilka dni przed wyjazdem na stronie www.mautdispo.com.

- ostatni sposób to sposób bezpośredni w czasie podróży, to wykorzystamy w tym celu jeden z 3500 terminali ustawionych przez Tool Collect przy autostradach i na stacjach benzynowych. 

Ci którzy zarejestrowali się w TC i mają wydaną kartę pojazdu, wsuwają ją do terminalu i on sczytuje część danych, przyspieszając całą procedurę.

Terminale są proste w obsłudze, obsługuje się je dotykając ekranu i wpisując dane na klawiaturze. najpierw podajemy kraj a następnie po koleji: numer rejestracyjny, klasę emisji spalin, liczbę osi, termin rozpoczęcia jazdy na autostradzie, miejsce rozpoczęcia i przeznaczenia podróży. System sam kalkuluje trasę jazdy, która może nie być trasą najkrurdszą. Możemy sami wprowadzić trasę następnie wprowadzamy dane i wybieramy sposób płatności. Terminale posiadają również wbudowany język polski co bardzo ułatwia obsługę. Płacąc gotówką lub kartą kredytową otrzymujemy dowód wpłaty który będzie niezbędny podczas kontroli przez BAG (tak jak nasza Inspekcja Transportu Drogowego), kara za jazdę bez opłaty mogą wynieś do  20 000 euro. Jeśli zapłaciliśmy przez Internet lub w terminalu, ale ale jesteśmy zarejestrowani w systemie będziemy sprawdzani bez zatrzymywania, a to dlatego bo patrol wpisze nasz numer rejestracyjny i sprawdzi w centarali TC, czy taki pojazd jest opłacony. Ci którzy jeżdżą często do Niemiec lub przez nie opłaca się założyć odbiornik OBU. 

 TABELA OPŁAT

  Pojazdy oraz kombinacje pojazdów do trzech osi Pojazdy oraz kombinacje pojazdów powyżej trzech osi
KATEGORIA A 0,09 EURO 0,10 EURO
KATEGORIA B 0,11 EURO 0,12 EURO
KATEGORIA C 0,13 EURO 0,14 EURO

 

15-10-2004