NOWY DAF XF

Objętość: tekst - 5kB; obraz - 63,5kB

Na początku października tego roku trafi do produkcji nowy, odmieniony XF. Zmiany, poza wizualnymi, obejmą także ramę, układ hamulcowy, pewnej modyfikacji ulegnie także rodzina stosowanych silników.

Tak naprawdę, mniej uważny obserwator mógłby przejść obok nowego XF-a w przekonaniu, że to dotychczasowy model. Zmiany kosmetyczne, które dotknęły zewnętrznego wystroju samochodu, to m.in.: zamiana miejscami znaczków DAF i XF, nowe lampy przednie podobne do tych z modelu CF, nieco inne kształty „plastików” zderzaka oraz wlotu powietrza do komory silnika, inne spoilery boczne i lusterka wsteczne po prawej stronie z dodatkowym zwierciadłem.

Zmiany wewnątrz to: inaczej umieszczony pedał przyspieszenia, tachograf przeniesiony nad szybę czołową, a na jego miejsce montowane radio i nowa tablica kontrolna z centralnym wyświetlaczem, jak w modelu CF. Zmiany dotknęły także kolorystyki wykończenia wnętrza, a w przypadku kabiny z dwoma leżankami: ta górna zwiększyła swoją długość z 1,88 do 2,05 m.

 

Po raz pierwszy do DAF-a trafia skrzynia z automatyką zmiany biegów AS-Tronic. Dla pojazdów 4x2 i 6x2 przewidziana jest w standardzie 12-biegowa, a dla cięższych zastosowań 16-biegowa skrzynia. Standardowo stosowane będą skrzynie 16-biegowe ze sterowaniem manualnym, wyposażone w Servo Shift. 

Rodzina silników XF składa się z czterech jednostek 381, 428, 480 (średnie zużycie paliwa wynosi 32,3 l/100km, natomiast zużycie w terenie górzystym wynosi 46,9 l/100km) oraz 530 KM. Zmieniono materiał, z którego wykonywany jest kadłub silnika, powiększono stopień sprężania z 16,4 do 17,4. Ma to zapewnić spadek zużycia paliwa o 1,5÷2%. Przebieg pomiędzy przeglądami może sięgać 120 tys. km.

Nowy materiał użyto także przy produkcji ramy, co wraz z innymi zmianami pozwoliło obniżyć masę własną ciężarówki.

W układzie hamulcowym nowego XF-a zastosowano hamulce tarczowe dla kół obydwu osi, z tarczami pływającymi tak jak w CF-ie. Układ hamulcowy jest wyposażony w EBS. 

W opcji natomiast dostępny jest DEB (Daf Engine Brake) oraz retarder, sterowanie obydwu jest zintegrowane z pedałem hamulca.

2002-10-04