MAN Nutzfahrzeuge prezentuje nowe samochody ciężarowe TGX i TGS.  

Światowa premiera następców TGA już jesienią MAN wprowadza segmentację w klasie ciężkich samochodów ciężarowych Druga Generacja Trucknology® jeszcze bardziej zoptymalizowana pod względem niezawodności i efektywności ekonomicznej.

TGX i TGS - tak nazywają się nowe ciężkie samochody ciężarowe spółki MAN Nutzfahrzeuge, które będą świętować swoją światową premierę na międzynarodowych targach pojazdów użytkowych w Amsterdamie w październiku bieżącego roku. Wprowadzając dwa nowe typy samochodów ciężarowych, MAN Nutzfahrzeuge optymalizuje swoje portfolio produktów w klasie ciężkiej, zyskując tym samym możliwość oferowania rozwiązań transportowych dopasowanych do każdego zakresu zastosowania i potrzeb klienta.

Nowe MAN TGX i TGS różnią się od swoich poprzedników nie tylko nowocześniejszym wizerunkiem, lecz również wyznaczają dzięki opracowanym całkowicie na nowo wnętrzom kabin nowe standardy w zakresie ergonomii i komfortu. Nowa forma pojazdów jest efektem intensywnie prowadzonych wśród kierowców ankiet oraz tak zwanych Cab Clinics, jak również rezultatem szeregu prób z zastosowaniem dynamicznego symulatora jazdy samochodami ciężarowymi przeprowadzonych przez MAN Nutzfahrzeuge i Technische Universität München (Politechnika w Monachium). Innowacje techniczne i rozwiązania ukierunkowane na klienta podkreślają dodatkowo aspiracje drugiej Generacji Trucknology®, by stosować jak najlepsze marki w zakresie niezawodności, efektywności ekonomicznej i bezpieczeństwa. MAN TGX i TGS powstają na bazie odnoszącego sukcesy TGA, który od chwili swojej prezentacji na przełomie wieków do dnia dzisiejszego został sprzedany w 230.000 sztuk.

Klient w centrum zainteresowania – pozycjonowanie TGX i TGS.

Wraz z wprowadzeniem nowych typów samochodów ciężarowych MAN Nutzfahrzeuge ponownie porządkuje swoje portfolio produktów w klasie ciężkiej: ze względu na różne wymagania klientów i zakresy zastosowań oba typy konstrukcyjne TGX i TGS opracowano na nowo i wyposaźnie różnymi cechami charakterystycznymi w wyraźne różnicujące cechy.

MAN TGX jest samochodem ciężarowym przeznaczonym do krajowego i międzynarodowego ruchu dalekobieżnego. Jeżeli chodzi o jazdę, pracę i mieszkanie, to TGX przekonuje do siebie trzema dostępnymi do wyboru kabinami kierowców, do wyboru  XL, XLX i XXL. Jeszcze lepsze rozplanowanie przestrzeni oferuje kierowcy maksymalną swobodę poruszania się. Nowe elementy wyposażenia i rozwiązania w zakresie szczegółów motywują kierowcę i nadają TGX charakter pojazdu komfortowego i bezpiecznego typowy dla samochodów osobowych.

MAN TGS spełnia specjalne wymagania w zakresie z wykorzystaniem wykorzystaniem trakcji, ruchu blisko i dalekobieżnego. Wraz z trzema dostępnymi do wyboru kabinami M, L i LX. TGS dysponuje kompaktowymi wymiarami, które pozwalają na zastosowanie maksymalnych długości nadwozi i ułatwiają manewrowanie. Praktyczny kształt wnętrza TGS wyznacza nowy „standard pojazdu do pracy“.

*materiały zaczerpnięte z oficjalnej strony Man-a

2007-11-04


 

W Holandii i Niemiec są testowane zestawy LZV lub EMS (długie i ciężkie zestawy). Testy obejmują dwie kategorie pojazdów o długości 25,25 m, a masie do 50 i do 60 ton. Pojazdom wytyczono bardziej rygorystyczne przepisy niż w Skandynawii.

Ważniejsze z nich to: Zestaw nie może przekraczać 25,25 m i 60 ton, musi mieć ABS na wszystkich składnikach zestawu, ciągnik o mocy zapewniającej minimum 5kW na tonę, nacisk na oś nie przekraczający norm holenderskim, zamontowane kamery ułatwiające manewrowanie, a kierowcy muszą mieć certyfikat zdobyty po egzaminie potwierdzającym umiejętności. Wymagane jest od nich pięcioletnie doświadczenie na zestawach tradycyjnych. Z przewozów testowanych wyłączono ładunki ADR, wszelkie płyny, kontenery 45-st i ładunki specjalne. Samochody testowane mogą się poruszać tylko po autostradach, a każdemu może być udzielone do 10 zezwoleń na zjazd z autostrady. Na każdym odcinku pozautostradą można przejechać maksymalnie 20km. Nie wolno wjeżdżać do miast i stref pieszych, nie wolno przekraczać przejazdów kolejowych, wszystkie te odcinki 20-km muszą mieć wydzielone ścieżki rowerowe. Zestawom tym nie wolno wyprzedzać.

Dopuszczono 5 typów kombinacji: ciągnik z naczepą i przyczepą, ciągnik i dwie naczepy, ciężarówka i przyczepa, ciężarówka i dwie przyczepy 

2007-02-20


W celu spełniania norm Euro 4 oraz Euro 5, producenci ciężarówek stosują dwie metody w celu uzyskania nowych rygorystycznych norm czystości. Pierwsza metoda to technologia SCR, a druga EGR.

Technologia SCR (selektywna redukcja katalityczna): pozwala na optymalizację czasów wtrysku paliwa, dzięki czemu paliwo spala się wydajniej, a emisja cząstek stałych jest zdecydowanie niższa. Tlenki azotu są rozkładane na nieszkodliwy azot i parę wodną w procesie następującym poprzez wtrysk do strumienia spalin płynu zwanego AdBlue, oraz reakcję w katalizatorze.

Technologia EGR (recyrkulacja gazów spalinowych): dotyczy ponownego kierowania do spalania w silniku nawet do 30% gazów spalinowych po ich schłodzeniu. Wpływa to na zmniejszenie poziomu tlenu, obniżenie temperatury spalania i ograniczenie emisji tlenków azotu. Negatywnym skutkiem jest wzrost emisji cząstek stałych (PM), co powoduje konieczność zastosowania dodatkowego filtra w celu spełnienia określonych norm emisji.

AdBlue (środek oczyszczający): Płyn stosowany w układzie SCR to AdBlue, przezroczysty, nietoksyczny i nieszkodliwy płyn na bazie mocznika i wody. Płyn znajduje się w osobnym zbiorniku zamontowanym w układzie SCR. Zużycie AdBlue wynosi zazwyczaj od 3 do 5% zużycia oleju napędowego.

W przyszłości płyn będzie dostępny na każdej stacji benzynowej. Obecnie płyn AdBlue jest dostępny w ponad 1000 punktów w całej Europie. Na stronie www.findadblue.com można znaleźć punkty gdzie można zatankować mocznik.

2007-01-01


Nowość Volvo FE.

 

Volvo FE to idealny samochód ciężarowy do transportu regionalnego, wywozu odpadów, lekkiego transportu budowlanego oraz transportu chłodniczego. Ergonomiczne wnętrze i nisko położone wejście do kabiny ułatwiają życie jeżeli w swojej pracy często musisz wsiadać i wysiadać z samochodu.

Ten pojazd to profesjonalne narzędzie, które zapewnia:

  • Przyjemność jazdy - mocny, dynamiczny silnik, płynna jazda i doskonała widoczność dookoła.
  • Niskie i wygodne wejście do kabiny
  • Funkcjonalne i wygodne otoczenie kierowcy, zapewniające pełną kontrolę.

2006-10-22


Nowe Volvo FL.

 

Volvo FL zaprojektowaliśmy z myślą o szybkim tempie życia w mieście. To idealny pojazd do realizowania szybkich dostaw w obszarach miejskich, wywozu śmieci i innych usługi komunalnych.

Ten pojazd to profesjonalne narzędzie, które zapewnia:

  • Wspaniałe właściwości jezdne - doskonała zwrotność i widoczność we wszystkich kierunkach oraz bezkonkurencyjny, dynamiczny silnik.
  • Wysoki poziom komfortu kierowcy, z wygodnym, nisko położonym wejściem do kabiny.
  • Dobrą opłacalność wynikająca z niezawodności i łatwości serwisowania.

2006-10-22


NOWE OBLICZE LIMITOWANEJ MAGNUMKI DXi13 VEGA.

 

Zmiany dotyczą wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego kabiny. Jest to imitowana kabina dla Magnumki o silniku DXi13 500KM. Kabinka posiada specjalny metaliczny kolor o nazwie Greay Anthracite. Kabina również dostała kilka nakładek w kolorze srebrnym które dodatkowo są podświetlane diodami w kolorze niebieskim np. znaczek z przodu. Pod szyba również dodano nakładkę srebrna z napisem Magnum, na lusterka i na wlotach powietrza na narożnikach kabiny. Tył samochodu został zasłonięty osłonami, tylnie światła są diodowe. Największe zmiany jednak są w środku kabiny. Łóżko jest zawieszone na tylniej ścianie, a pod łóżkiem stworzono kącik w którym kierowca może się zrelaksować. Znajdują się tam schowki na urządzenia audio, gry komputerowe, kuchenkę, ekspres do kawy i miejsce na inne urządzenia według uznania kierowcy. A nad głową znajduje się duży przesuwany monitor LCD. Oczywiście wszystkie materiały są najwyższej jakości. Oświetlenie w kabinie dominuje w kolorze niebieskim jak materiały którymi jest wykończony.

2006-10-22


MULTIFUNKCYJNA KIEROWNICA MAN-A TG-A.

Man TG-a wkońcu doczekał się nowej kierownicy. Kierownica posiada wiele przycisków za pomocą których można sterować między innymi: radioodtwarzaczem, telefonem, tempomatem (łącznie z ACC) i bremsomatem (właściwie automatycznym systemem hamowania: PriTarder, EVBec, retarder). Wszystkie zmiany które przeprowadzamy poprzez przyciski z kierownicy są wyświetlane na wyświetlaczu. Nowa kierownica jest dostępna od 2006r. która jest standartowym wyposażeniem kabin L, LX, XL, XLX (poniżej zdjęcia nowej kabiny), XXL. W kabinie M jest w opcji.

2006-01-27


NOWY RENAULT PREMIUM ROUTE.

  • Nowy dynamiczny i mocny styl

  • Nowe, ergonomiczne wzornictwo i wysokiej jakości wyposażenie kabiny zwiększające samopoczucie podczas prowadzenia samochodu i postoju.

  • Nowe silniki DXi11 o mocy: 440, 380, 330 KM gwarantujące wyższą średnią prędkość przejazdu.

  • Nowa automatyczna skrzynia biegów Optidriver II zmniejszająca zużycie paliwa.

  • I oczywiście najwyższa ładowność na rynku.

W najbliższym czasie zostanie poświęcony artykuł na temat nowej Renówki.

2005-10-12


NOWOŚĆ OD DAF-a, DAF XF105.

Podczas targów motoryzacyjnych RAI w Amsterdamie DAF Trucks zaprezentuje nowy model - XF 105. Ta nowoczesna konstrukcja, poszerzająca ofertę firmy DAF, charakteryzuje się nowym wyglądem zewnętrznym, całkowicie odmienionym wnętrzem kabiny, inną konstrukcją podwozia oraz nowoczesnym 12,9-litrowym silnikiem Paccar MX dostępnym w wersji Euro-4 oraz Euro-5. Produkcja modelu XF105 rozpocznie się w pierwszym kwartale 2006 roku. W celu odróżnienia najnowszej konstrukcji od modelu XF95 Euro-3, XF105 cechuje się nowym wyglądem kabiny.
Nowa kierownica jest teraz dostępna z wbudowanymi elementami sterującymi. Deska rozdzielcza w stylu „zakręconego" wokół kierowcy. Uzyskano niemal płaską podłogę w wyniku obniżenia tunelu silnika do 15 cm. W efekcie można łatwo przemieszczać się po kabinie. Wysokość powyżej tunelu silnika kabiny typu Space Cab wynosi 1,75 m, zaś typu Super Space Cab aż 2,10 m. Nowy przedział sypialny to dwa duże, wygodne łóżka. Dolna leżanka mierzy 210 cm długości oraz 81 cm szerokości. Jednoczęściowy materac ma grubość 15 cm. Do górnej leżanki, o wymiarach 205x70x10 cm, prowadzi drabinka wykonana z aluminium.
Model XF105 jest wyposażony w nowy 12,9-litrowy silnik. Będą wystepować następujące wersje silników: 300 kW (410 KM), 340 kW (460 KM) oraz 375 kW (510 KM) z maksymalnym momentem obrotowym odpowiednio 2000, 2300 oraz 2500 Nm, który osiągalny jest w szerokim zakresie obrotów silnika - od 1000 do 1500 obr./min. W później bedziemy mieli do wyboru jeszcze jeden silnik o mocy 560 KM (410 kW). 6-cylindrowy rzędowy silnik łączy doskonałą wydajność i elastyczność z ekonomicznym zużyciem paliwa. Zakładana żywotność wynosi 1,6 miliona kilometrów. Wysokociśnieniowy układ wtryskowy smart jest zintegrowany z blokiem cylindrów. Pozostałe nowości techniczne to pasek wieloklinowy do napędzania alternatora, kompozytowa pokrywa zaworowa ze zintegrowanym odpowietrznikiem miski olejowej, osłona napędu rozrządu z tyłu silnika, stalowe tłoki, pompa paliwowa połączona z pompą wtryskową oraz aluminiowa obudowa koła zamachowego. Nowy hamulec dekompresyjny Jacobs podwaja skuteczność hamowania, szczególnie w zakresie między 1000 a 1500 obr./min. Aby spełnić wymagania norm emisji Euro-4 i Euro-5, DAF XF105 będzie wyposażony w konwerter katalityczny DeNOx. Poprzez m.in. odpowiednie umieszczenie konwertera, a także 50- lub 75-litrowego zbiornika AdBlue możliwe było zainstalowanie zbiorników paliwa o łącznej pojemności do 1500 litrów.

2005-10-12


Nowy MAN TGL.

Nowy MAN TGL zastąpi dotychczasowego lekkiego Man- a LE 2000 w klasach tonażowych 7,5 - 12 ton. Stylistyka nowego Man- a nawiązuje do już istniejących TG-a. Materiały zastosowane w produkcji TGL zarówno kabiny jak i wnętrza zostały zaczerpnięte z TG-a w celu obniżenia kosztów produkcji. Projekt  TGL ma charakteryzować bliskie MAN- owi wartości jak: bezpieczeństwo, komfort, dynamikę i ekonomię. Man będzie produkowany z trzema różnymi wersjami kabin o różnych wielkościach: C, L, LX. Wspólna dla wszystkich szerokości wnętrza (2056 mm) stawia nową kabinę poza konkurencją. Kabina C (króka) jest dedykowana dla transportu krótkodystansowego oraz dla samochodów budowlanych. Posiada najlepszy komfort w przypadku dystrybucji ponieważ kabina posiada jeden stopień wejściowy i drzwi otwierające się pod kątem 90 stopni. Również jest przyjemne i łatwe przechodzenie za kierownicy na miejsce pasażera. Długość kabiny wynosi 1620 mm. Specjalnie dla tej kabiny zaprojektowano zintegrowany z tylną ścianą system schowków. Przewidziano w nim miejsce na dwie duże butelki, wieszaki na ubrania, przegrody na narzędzia, trójkąt i apteczkę. W zależności od typu silnika tunel ma 140 mm (czterocylindrowy) lub 260 mm (sześciocylindrowy). Za dopłatą możemy otrzymać klimatyzację.  Kabina L i LX przystosowane są do transportu krajowego i międzynarodowego bo zostały wyposażone w leżanki. Kabina L (głęboka)  posiada jedną leżankę o szerokości 75 cm zapewniający idealny wypoczynek. LX (głęboka i podwyższana) posiada standartowo jedną leżankę również o szerokości 75 cm a w opcji mamy możliwość zainstalowania drugiej w przypadku załogi dwuosobowe o szerokości 64 cm. Kabina L i LX posiadają długość 2280 mm, natomiast w kabinie LX wysokość od podłogi do sufitu wynosi 1925 mm, a głębokość 2145 mm. Kabina ta posiada również dolny schowek z dostępem z zewnątrz o pojemności 300 litrów. W kabinie możemy znaleźć klimatyzację, lodówkę, klimatyzowane fotele z pneumatycznym zawieszeniem oczywiście za wszystkie te dodatki musimy dopłacić. Kabiny C posiadają czteropunktowe mocowanie, przy czym elementy resorujące (sprężyny z amortyzatorami) stosowane są tylko w tylnej części kabiny. Zawieszenie przestrzennych odmian kabin L i LX bazuje na czterech poduszkach. W TGL możemy sobie wybrać z trzech dostępnych kokpitów: Baseline L, Baseline i Highline. Wyświetlacz w najprostszej wersji pokazuje nam wszystkie potrzebne informacje o stanie pojazdu: zużucie okładzin hamulcowych, napięcie w instalacji elektrycznej, zużycie paliwa, czas i dystans przejechanego dystansu. Highline został zintegrowany z pokładowym systemem audio i nawigacji. Kabiny spełniają normy ECE R29, wnętrze zabezpieczono trzema poziomymi pasami konstrukcji metalowej. Zawieszenie kabiny zostało tak zaprojektowane aby w razie wypadku pochłaniała część energii co za tym idzie zostało zwiększone bezpieczeństwo kierowcy i pasażera. Nisko umieszczona szyba przednia i nowe duże lusterka zapewniają dobrą widoczność za nami i również zmniejszono martwe pole. Zawieszenie Man- a posiada duży komfort jazdy i dużą ładowność dzięki zawieszeniu pneumatycznemu. Podłużnice ramy są wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości i są jak w poprzednich modelach połączone rurowymi poprzecznicami zwiększających sztywność ramy i stabilność pojazdu. Wszystkie TGL posiadają tarczowe wentylowane wewnętrznie hamulce z elektronicznym systemem EBS 2 dający w każdych warunkach  skuteczne hamowanie. Drogę oświetlają nam reflektory zbudowane technice D2R- Xenon. Silniki dla TGL pochodzą z szeregu D08, w celu obniżeniu spalania paliwa zastosowano wtrysk paliwa common rail z techniką 4- zaworową. Silniki posiadają następujące moce: 150, 180, 206, 240 KM. Silnik 206 KM wyposażono w turbosprężarkę dwustopniową. Posiada dzięki temu największy moment maksymalny w tej klasie 830 Nm. Natomiast w TGL zastosowano skrzynie biegów ZF i Eaton, w tym ZF S 5-42 i ZF 6S 850, a także 6- stopniowa TipMatik. TGL będą dostępne w o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) 7,5 t, oraz 8,8 t. Cięższe pojazdy będą posiadać DMC od 10- i 12- tonowe.

2005-07-30


Nowe silniki w Magnumkach czyli DXi.

    Mocną stroną silnika jest hamulec silnikowy Optibrake który osiąga moc 300 kW. należy on do wyposażenia dodatkowego, przy wyborze automatycznej skrzyni biegów dostajemy go w standardzie. Możemy również wybrać mocniejszy hamulec silnikowy o mocy 500 kW o nazwie Voith R115.

    Pokrywę nowego serca Magnumki zdobi srebrny napis "Renault", a silnik jest oznaczony symbolem "DXi 12". Z 12 litrów pojemności uzyskano 440 i 480 KM, a więc o 20 KM więcej niż z D12. Dodatkowo gdy zastosujemy zautomatyzowaną skrzynię biegów typu "Optidriver II", jego moc chwilowo może się zwiększyć o następne ok. 40 KM. Tą zwiększoną moc silnika zawdzięczamy komputerowi zaprogramowanego na "Optifuel", ale tylko podczas jazdy na ostatnim 12 biegu w zakresie 1050-1300 obr./min. Te chwilowe zwiększenie mocy pozwala nam na uniknięcie niepotrzebnych redukcji. Na podstawie przeprowadzonych testów wynika że nowe silniki oszczędzają nam 2% paliwa od poprzednich silników. Silniki z skrzynią "Optidrive II" posiadają bardzo szybką reakcję nie spotykaną w innych automatach. Przez zastosowanie nowej jednostki napędowej musiał zostać powiększony rozstaw podłużnic ramy. Nowy jest również most napędowy i pneumatyka zasilania przez elektronicznie sterowany kompresor. Można zaryzykować stwierdzenie że skrzynia "Optidrive II" jest szybsza  i dokładniejsza w doborze przełożeń, niż nie jeden doświadczony kierowca!

Dolna część jest szersza o 5 cm od poprzedniego modelu.

2005-03-23


    Od niedawna na rynku pojawiło się wiele dodatkowych urządzeń poprawiające bezpieczeństwo i pomagające w jeździe samochodem ciężarowym. Jak wiadomo w samochodach ciężarowych są już montowane seryjnie dodatkowe urządzenia poprawiające bezpieczeństwo jazdy ciężarówką np. takie jak: ABS, ASR, ESP. Od roku 2004 za dopłatom możemy mieć takie zabawki jak: ART, SPA, DBL.

  • ART - rozpoznaje wolniej jadący pojazd i tak operuje gazem, hamulcem silnikowym lub w ostateczności hamulcem zasadniczym, by utrzymać zaprogramowaną odległość od poprzednika. Co 50 milisekund radar skanuje obszar przed pojazdem w zasięgu 150 m i przekazuje dane do komputera. Dane są przekazywane za pośrednictwem CAN. ART dobiera prędkość z dokładnością 0,7 km/h. Jeśli przed ciężarówką nic nie jedzie to działa to jak zwykły tempomat. Jeśli kierowca nie ustali odległości to komputer ustali ją sam według algorytmu: przerwa= 60% aktualna prędkość jazdy. W przypadku gwałtownego hamowania poprzednika ART odpowiada użyciem hamulca zasadniczego, ale tylko w 20% jego maksymalnej mocy, w resztę musi ingerować sam kierowca.
  • DBL - kontroluje wielkość przyśpieszenia ciężarówki w odniesieniu do ziemskiego. Jeśli obliczone wartości będą oznaczać przekroczenie maksymalnej dozwolonej prędkości, a układ wtryskowy silnika przestał już podawać paliwo, rozpoczyna hamowanie począwszy od załączania retardera, a na hamulcu zasadniczym kończy.
  • SPA - używa kamer zamontowanych powyżej lusterek, które śledzą namalowane linie. Jeśli pojawia się zagrożenie ich przekroczenia, SPA uruchamia w siedzeniu fotela wibracje po stronie, która zbliża się do linii. System załącza się sam po przekroczeniu 80 km/h i wyłącza się na czas działanie kierunkowskazów. 

2004-10-15


Lżejsze "serce" MAN-a TGA.

    Nowy silnik D20 ma przewyższać poprzednika osiągami, kulturą i ekonomiką pracy i oczywiście mniejszą emisją toksycznych substancji. Niemieccy konstruktorzy zaprojektowali szejściocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 10518 ccm zasilany w systemie common rail firmy Bosch drugiej generacji o maksymalnym ciśnieniu wtrysku ponad 180 barów. Przy projektowaniu elementów wykorzystano nowoczesną technikę informatyczną. Blok skonstruowano przy pomocy metody elementów skończonych i wykonano z żeliwa oczywiście wysokiej jakości. Spowodowało to uzyskanie sztywnej i lekkiej struktury. Nowy silnik D20 jest lżejszy o 100 kg i posiada 25% mniej części niż silnik D2866. Silnik ma spalać o około 5% mniej paliwa i oczywiście zmniejszy się wydzielanie szkodliwych substancji do atmosfery. Silniki spełniają normy czystości spalin Euro 3 i mogą również sprostać normą Euro 4 i Euro 5. Poziom hałasu również został zmniejszony o 2 dB. Nowe silniki mają wydłużone okresy serwisowe co zmniejsza koszty pojazdu i nie potrzebne postoje. Przy transporcie dalekobieżnym przebiegi zostały wydłużone do 120 tyś km (wymiana oleju). Natomiast kapitalny remont przewidziany jest na 1,5 mln km w zależności o eksploatacji przez kierowcy i przestrzegania okresowych wymian olejów, filtrów, itp. Silniki występują w czterech wersjach mocy: 310 KM (1550 Nm), 350 KM (1750Nm), 390 KM (1900Nm), 430 KM ( 2100Nm). Wszystkie osiągają maksymalną moc przy 1500 obr./min i maksymalny moment obrotowy w zakresie 1000-1400 obr./min.

2004-08-25

2007-06-23