MERCEDES AXOR 2

Objętość: tekst - 6,64kB; obraz - 197kB

    

Axor.
Ciągnik siodłowy.

Ciągnik siodłowy Axor przystosowany jest do ciężkiego transportu zaopatrzeniowego oraz transportu na średnich dystansach. Mercedes-Benz Axor jest odpowiedzią na potrzeby klientów, którzy oczekiwali pojazdu o małym ciężarze własnym, niskim zużyciu paliwa i dużej ekonomiczności. Nowa seria obejmuje ciągniki siodłowe 4x2 o dopuszczalnym ciężarze całkowitym 18 t, w trzech klasach mocy: 260 kW (354 KM), 295 kW (401 KM) i 315 kW (428 KM). Pojazd dostępny jest w dwóch wariantach rozstawu osi (3.600 i 3.900 mm) i dwóch wariantach kabiny kierowcy.

Kabiny.
Spełnione normy bezpieczeństwa.


Ciągnik siodłowy Axor jest wyposażony seryjnie w kabinę sypialną z jedną leżanką do transportu dalekobieżnego. Standardowa kabina posiada długość zewnętrzną 2250 mm, a jej wysokość wynosi 1510 mm. Dolna leżanka posiada długość 2040 mm i szerokość 650 mm oraz zabezpieczenie przed wypadnięciem. Pod leżanką znajdują się schowki o pojemności ponad 300 l, a na tunelu silnikowym można zamontować wysuwany spod leżanki schowek z zamknięciem. W przypadku zamówienia kabiny z opcjonalnym wysokim dachem klient otrzymuje do dyspozycji pojazd przeznaczony do transportu dalekobieżnego. Standardowa, zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna kabiny wysokiej oraz opcjonalna górna leżanka o wymiarach 610 x 1900 mm umożliwiają bezproblemową eksploatację pojazdu w obsadzie 2-osobowej. Do zalet kabiny z wysokim dachem zaliczają się liczne schowki nad przednią szybą i drzwiami bocznymi, elektrycznie sterowany szklany szyberdach z przesłoną słoneczną i przeciw owadom. Szeroki kąt otwarcia drzwi >90 stopni, podświetlane stopnie wejściowe i wygodne poręcze ułatwiają wejście do kabiny. Duże szyby boczne i przednia, seryjne elektrycznie podgrzewane lusterka wsteczne, rampowe i szerokokątne oferują kierowcy bardzo dobrą widoczność. Lusterko oraz szyba pasażera są elektrycznie sterowane. Tablica przyrządów zawiera obrotomierz, prędkościomierz, wskaźniki stanu pojazdu oraz wyświetlacz ciekłokrystaliczny informujący o niebezpieczeństwach i informacjach obsługowych w języku polskim. Nowy elektroniczny tachograf firmy Kienzle jest zabudowany na konsoli środkowej ułatwiając jego obsługę. Obok tachografu znajduje się seryjne radio Truck Linę 20 wyposażone w układ RDS i odtwarzacz kaset. Kierownica wyposażona w pneumatyczne ryglowanie posiada duży zakres regulacji pozwalający dopasować się do każdej osoby. Standardowy, pneumatyczny fotel kierowcy zintegrowany z pasem bezpieczeństwa posiada zagłówek, a opcjonalny fotel komfortowy oferuje dodatkowo 3 poduszki lędźwiowe, podgrzewanie fotela i zagłówek zintegrowany z fotelem. Kabiny są wykonane jako całostalowe i w testach zderzeniowych potwierdziły spełnienie normy bezpieczeństwa ECE R 29, co podnosi bezpieczeństwo kierowcy i pasażera w razie wypadku.

Silniki.
Optymalne rozwiązanie zespołu napędowego.


Do napędu nowych ciągników siodłowych Axor zastosowane zostały, po raz pierwszy na rynku europejskim, rzędowe silniki sześciocylindrowe: OM 457 LA. Silniki te znalazły wcześniej zastosowanie w innych pojazdach użytkowych Mercedes-Benz i były cenione przez klientów ze względu na niskie zużycie paliwa, wysoką moc i niezawodność. Te 12-litrowe silniki Generacji Euro 3 dostępne są w 3 klasach mocy: 260 kW (354 KM), 295 kW (401 KM) i 315 kW (428 KM). Maksymalny moment obrotowy o wartościach pomiędzy 1850 Nm a 2100 Nm (w zależności od silnika) uzyskiwany jest przy 1100 obrotach/ min. W przypadku silnika o mocy 295 kW dostępny jest na zamówienie wariant wymagający tylko czterech punktów ekologicznych w ruchu tranzytowym przez Austrię. Zupełnie nową konstrukcję stanowi hamulec silnikowy "Turbobrake". W wyniku uzyskiwanego w silniku przeciwciśnienia, turbosprężarka powoduje zwiększone natężenie przepływu powietrza w silniku, co w praktyce gwarantuje podwojenie mocy hamulca silnikowego. Silnik połączony jest z dziewięciobiegową przekładnią synchronizowaną G 221-9 z pneumatycznie wspomaganym mechanicznym systemem zmiany biegów MPS. Optymalne rozwiązanie zespołu napędowego w połączeniu z wysokimi momentami obrotowymi silnika umożliwia niskie zużycie paliwa. Alternatywnym rozwiązaniem do skrzyni 9-biegowej są skrzynie 16-biegowe z mechanicznym sterowaniem (G 240-16) lub sterowaniem układem TelligentR (G 211-16), które są wyposażone w półbiegi przydatne w ciężkich warunkach eksploatacji pojazdu.

 11-01-2005