MERCEDES ATEGO do 16ton

Objętość: tekst - 18,6kB; obraz - 174kB


ATEGO

Pojazd klasy lekkiej o nazwie własnej Atego produkowany przez koncern DaimlerChrysler od roku 1998 obejmuje zakres dopuszczalnej masy od 6 do 16 t. Jest on przeznaczony do wykonywania zadań transportowych w systemie dystrybucyjnym i średniodystansowym. Obejmuje on 25 podstawowych typów, 6 klas mocy i 4 typy kabin. Istotnym kryterium konstrukcji pojazdu jest osiągnięcie przez niego przebiegu między wymianami oleju do 100 000 km w ruchu dalekobieżnym lub 60 000 km w ruchu międzymiastowym. W pojeździe tym jest natychmiast zauważalna ergonomia warunków pracy kierowcy: rozwiązanie łatwego wejścia i wyjścia z kabiny, wygodne przejście między fotelami kierowcy i pasażera, łatwy dostęp do elementów sterowania pojazdem, duża przestrzeń w kabinie kierowcy, duża ilość schowków w kabinie. Te czynniki w połączeniu z licznymi elementami bezpieczeństwa, jak: seryjny ABS, tylna i boczne belki przeciwwjazdowe, kabina spełniająca wymagania normy ECE R 29, opcjonalna poduszka powietrzna kierowcy oraz niskie koszty użytkowania czynią pojazd Atego bardzo atrakcyjnym.

Silniki pojazdu Atego.

Do napędu pojazdów Mercedes-Benz Atego stosuje się silniki 4- i 6-cylindrowe należące do typoszeregu 900, wyposażone w turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowanego. Od 1 kwietnia 2002 r. standardowo spełniają one normę emisji spalin Euro 3. Elektroniczne sterowanie silnika wraz z wtryskiem wysokociśnieniowym za pośrednictwem układu PLD (pojedyncze pompy wtryskowe, przewody wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze 6-otworkowe) pozwalają na uzyskanie bardzo niskiego zużycia paliwa. Maksymalny moment obrotowy jest osiągany już przy 1200 obr./min. W normalnych warunkach dzięki temu uzyskiwana jest możliwość jazdy nie wymagającej częstej zmiany biegów oraz osiągane są dobre rezultaty, jeśli chodzi o ruszanie z miejsca i przyspieszanie. Specjalna konstrukcja chłodnicy silnika i intercoolera umożliwia wykonanie w kabinie bardzo niskiego tunelu silnikowego i nieskrępowane przejście między fotelami.

Skrzynie biegów.

Program Atego do 16 t oferuje kilka typów skrzyń biegów. Najmniejsza skrzynia Mercedes-Benz typu G 56-6 jest wykonana jako 6-biegowa i dostosowana do mocy silnika 122 i 152 KM. Alternatywnie bez dopłaty do tych silników oraz seryjnie do silnika 177 KM może być zaoferowana skrzynia Mercedesa 6-biegowa typ G 60-6. Pojazdy Atego o masie od 8 do 15 t z silnikiem o mocy 231 KM otrzymują skrzynię 6-biegową M-B typu G 85-6 opracowaną do masy zestawu do 28 t. Zakres dopuszczalnej masy pojazdu od 12 do 16 t i silnika o mocy 279 KM jest zarezerwowany dla 12-biegowej skrzyni biegów typu G 100-12. 12 biegów uzyskiwanych jest ze skrzyni podstawowej 6-biegowej przez elektro-pneumatyczne sterowanie przekładni zwielokrotniającej (split). Przełączanie biegów w skrzyni G 100 odbywa się mechanicznie z pneumatycznym wspomaganiem siły na dźwigni zmiany biegów. Skrzynie typu G 85 i G 100 mają dużą rozpiętość przełożeń (9,2 i 12,2), która umożliwia niskie prędkości manewrowe i ruszanie oszczędzające sprzęgło pojazdu. Z drugiej strony gwarantują niską prędkość obrotową silnika przy ruchu międzymiastowym obniżającą zużycie paliwa. Skrzynia biegów 9-biegowa firmy ZF typ 9 S-75 Ecomid posiada bardzo dużą rozpiętość przełożeń 13,2 i jest wyposażona w bieg pełzający. Ma ona seryjne zastosowanie w pojazdach komunalnych typu zamiatarki lub opcjonalne w pojazdach z napędem na obie osie.

Tylne mosty.

W całej rodzinie pojazdów Atego do 16 t w zależności od obciążenia tylnego mostu stosowane są dwa typy mostów hipoidalnych z pojedynczym przełożeniem. Typ mostu HL 2 jest dostosowany do maksymalnego obciążenia 7t, a typ HL 4 aż do 11,2 t. Oba mosty posiadają duży zakres przełożeń, tj. dla mostu HL 2 występuje osiem przełożeń w zakresie 5,7:1 do 2,9:1, a dla mostu HL 4 aż piętnaście w zakresie 6,9:1 do 2,9:1. Atego z napędem na obie osie posiadają z przodu oś typ HL 3 o maksymalnym nacisku 6,1t.

Układ hamulcowy.

Szczególne znaczenie dla pojazdu Atego poruszającego się w ruchu miejskim lub międzymiastowym nabiera kwestia sprawnie działających hamulców. Z tego powodu zastosowano w nim seryjnie wentylowane hamulce tarczowe na obu osiach, które pracują przy ciśnieniu 10 bar. Do licznych zalet hamulców tarczowych zalicza się dużą odporność na przegrzanie, wysoki moment hamowania, dobre dozowanie siły hamowania na pedale hamulca. Ważna jest też ich niska masa własna w porównaniu z hamulcami bębnowymi. Dwuobwodowy układ pneumatyczny posiada seryjny układ przeciwblokujący ABS, który zapewnia kierowalność pojazdu przy hamowaniu awaryjnym. Hamulec silnikowy w postaci klapy dławiącej w układzie wydechowym z zaworem dekompresyjnym umożliwia osiągnięcie momentu hamowania do 80 kW przy silniku 4-cylindrowym i do 150 kW dla silnika 6-cylindrowego. Jest on wyposażeniem seryjnym dla Atego o dopuszczalnej masie całkowitej od 9,5 t.

Rama pojazdu.

Warunkiem podstawowym dla niskiego mocowania kabiny jest nowa koncepcja dzielonej ramy. Przednia jej część jest obniżona o 102 mm względem tylnej, rozgałęziona i wykonana z profilu stalowego w kształcie litery Z, co umożliwia uzyskanie odstępu między podłogą kabiny a nawierzchnią w zakresie 818-966 mm (w zależności od dopuszczalnej masy pojazdu i zastosowanego ogumienia). Szczególnie nisko zawieszona kabina kombinowana z jednym stopniem wejściowym (do 10,5 t DMC) ułatwia wejście do kabiny i sprzyja szczególnie dobremu zachowaniu pojazdu w czasie czołowego zderzenia. Tylna część ramy posiada typowy profil w kształcie litery C o identycznym rozstawie podłużnie 840 mm jak w klasie LK, poprzedzającej wprowadzenie Atego na rynek. Umożliwia to bezproblemowe przełożenie posiadanych już wcześniej zabudów między pojazdami. Obie części ramy są łączone ze sobą za pomocą połączeń śrubowych, gwarantujących trwałość połączenia w trudnych warunkach eksploatacji. Dzielona budowa ramy umożliwia dodatkowo wymianę jednej z uszkodzonych części, np. w trakcie wypadku, przez co obniżają się koszty całej naprawy. Podłużnice mają na swojej długości wykonane co 50 mm otwory, co ułatwia montaż zabudów i elementów wyposażenia pojazdu oraz ich ewentualną, łatwą zmianę położenia. Odpada też konieczność wiercenia dodatkowych otworów w ramie. Dzięki temu fabryczna powłoka lakiernicza (uzyskana w procesie kataforezy całej ramy) pozostaje nienaruszona i odporność na korozję jest zachowana. Zakres uzyskiwanych rozstawów osi w Atego waha się w przedziale od 3020 do 6260 mm, co umożliwia wykonywanie zabudów o długości do 9,7 m. Seryjnie montuje się stalowe belki rniędzyosiowe zintegrowane ze światłami obrysowymi, tylną belkę przeciwwjazdową stanowiącą integralną część ramy oraz stałe błotniki osi tylnej. Opcjonalna, przednia belka przeciwwjazdową uzupełnia ten pakiet bezpieczeństwa. Wszystkie Atego zawieszone mechanicznie posiadają resory paraboliczne na obu osiach. Pojazdy z pneumatycznym zawieszeniem tylnej osi dla masy całkowitej od 12 t mogą być wyposażone w pneumatyczne zawieszenie przedniej osi, co umożliwia użytkowanie pojazdu z zabudowami wymiennymi (BDF). Seryjny układ poziomowania ramy umożliwia utrzymywanie ramy na tym samym poziomie niezależnie od obciążenia i warunków eksploatacji. Zakres regulacji góra/dół wykorzystywany przy załadunku wynosi + 120/-80 mm. Liczne warianty zbiorników paliwa o pojemności 105. 125. 180, 180+100l lub 180+2x100 l umożliwiają ich dobór do zadania transportowego. Tworzywo sztuczne, z którego są wykonane, gwarantuje odpowiednią ich trwałość i odporność na korozję.

Kabiny.

W typoszeregu Atego stoją do dyspozycji cztery typy kabin: kabina standardowa krótka, krótka z przesuniętą do tyłu tylną ścianą o 180 mm, długa kabina sypialna ze standardową dolną leżanką oraz kabina sypialna z wysokim dachem i opcjonalną, górną leżanką przeznaczoną do ruchu dalekobieżnego. Wysokość wnętrza kabiny z wysokim dachem wynosi 1920 mm, a szerokość wszystkich kabin jest identyczna i wynosi 2300 mm. Bardzo niski poziom podłogi 818 mm, duże drzwi otwierające się o kąt ponad 95 stopni, seryjne oświetlenie stopni wejściowych nie zachodzących na siebie - ułatwiają codzienne życie kierowcy Atego. Tunel silnikowy w kabinie jest bardzo niski i umożliwia bezproblemowe przejście między fotelami oraz wygodne zajęcie miejsca na trzecim, opcjonalnym fotelu środkowym. Duża, przednia szyba oraz boczne szyby pozbawione słupków dają kierowcy znakomitą widoczność. Seryjne lusterka wsteczne, rampowe i szerokokątne pasażera dają duże pole widzenia do tyłu. Wszystkie lusterka są podgrzewane, a lusterko wsteczne pasażera jest także elektrycznie regulowane. Seryjny, stalowy szyberdach ułatwia wentylację w kabinie. Liczne standardowe schowki umieszczone są za fotelami kierowcy i pasażera, nad przednią szybą, w kieszeniach drzwi, na konsoli środkowej oraz dodatkowe na tunelu silnikowym. W przypadku zamówienia kabiny z opcjonalnym, wysokim dachem klient otrzymuje do dyspozycji pojazd przeznaczony do transportu dalekobieżnego. Standardowa osłona przeciwsłoneczna kabiny wysokiej oraz opcjonalna, górna leżanka o wymiarach 610x1900 mm umożliwiają wygodną eksploatację pojazdu w obsadzie 2-osobowej. Do zalet kabiny z wysokim dachem zaliczają się duże schowki nad przednią szybą i drzwiami bocznymi, pod dolną leżanką oraz elektrycznie sterowany, szklany szyberdach z przesłoną słoneczną i przeciw owadom. Tablica przyrządów zawiera obrotomierz, prędkościomierz, wskaźniki stanu pojazdu oraz wyświetlacz ciekłokrystaliczny informujący o błędach i danych obsługowych. Nowy, elektroniczny tachograf firmy Kienzle jest zabudowany na konsoli środkowej, co ułatwia jego obsługę. Kierownica wyposażona w pneumatyczne ryglowanie posiada duży zakres regulacji, pozwalający dopasować się do każdej osoby. Standardowy, pneumatyczny fotel kierowcy zintegrowany z pasem bezpieczeństwa jest standardem dla pojazdów od 12 t masy całkowitej. Kabiny niezależnie od wersji są wykonane jako całostalowe i w testach zderzeniowych potwierdziły spełnienie normy bezpieczeństwa ECE R 29, co podnosi bezpieczeństwo kierowcy i pasażera w razie wypadku.

Kontrola codzienna pojazdu.

Standardowy układ kontroli Atego „Check-Control" umożliwia kontrolę: 

  • poziomu oleju w silniku i podawanie odchyłek od poziomu nominalnego,
  • ciśnienia oleju silnikowego,
  • poziomu płynu chłodzącego,
  • zużycia okładzin hamulcowych,
  • poziomu płynu spryskiwaczy,
  • zanieczyszczenia filtra powietrza,
  • kondensacji pary wodnej w zbiornikach sprężonego powietrza,
  • przepalenia żarówek oświetlenia pojazdu.
Oznaczenie silnika OM 904 LA OM 906 LA
Typ silnika i układ cylindrów Silnik wysokoprężny, rzędowy układ cylindrów
Liczba cylindrów 4 6
Zawory na cylinder 3 (dwa ssące, jeden wydechowy)
Średnica/skok tłoka mm 102/130
Pojemność skokowa 1 4,25 6,37
Stopień sprężenia :1 17,4:1
Ciśnienie wtrysku bar Maksymalnie 1600 Maksymalnie 1600
System wtrysku System Poma-Przewód-Wtryskiwacz (PLD)
Moc silnika kW/KM 90/122 110/150 130/177 170/231 205/279
przy obrotach 1/min 2200
Maksymalny moment Nm 470 580 675 810 1100
przy obrotach 1/min 1200-1600

Zalety pojazdu.

  • Dynamiczne silniki Atego o wysokim momencie obrotowym i niskim zużyciu paliwa - silnik 4,2 l  o maksymalnym momencie 675 Nm i silnik 6,37 l o maksymalnym momencie 1100 Nm.
  • Silniki Atego w wersji Euro 3.
  • Duże przebiegi między wymianami oleju silnikowego do 100 000 km w transporcie dalekobieżnym i 60 000 km w międzymiastowym.
  • Wentylowane hamulce tarczowe o dużej skuteczności hamowania z systemem ABS.
  • Dwuczęściowa konstrukcja ramy ułatwiająca powypadkowe naprawy pojazdu.
  • Boczne belki międzyosiowe oraz tylna belka przeciwwjazdowa w seryjnym wyposażeniu pojazdu.
  • Docelowe błotniki tylnej osi w standardzie pojazdu.
  • Przestronna kabina kierowcy z licznymi schowkami, swobodne przejście między fotelami kierowcy i pasażera, niski poziom podłogi, wygodne wejście.
  • Długa kabina kierowcy dostępna z wysokim dachem i dwiema leżankami dla obsady 2-osobowej w ruchu międzynarodowym.
  • Szeroki zakres dopuszczalnej masy całkowitej Atego od 6 do 16t.
  • Wszystkie punkty obsługowe i kontrolne Atego znajdują się pod klapą obsługową.
  • Hamulec silnikowy (klapowy i dekompresyjny) o wysokiej skuteczności i mocy hamowania do 150 kW.
  • Zawieszenie pneumatyczne przedniej osi dla zabudów wymiennych w Atego od 12 do 16 t, dostępne w opcji.
  • Układ hamulcowy Telligent® zawierający układy ABS i ASR, skracający drogę hamowania do minimum.
  • Układ wspomagający ruszanie pojazdu na wzniesieniu, seryjny dla układu hamulcowego Telligent®.

 15-10-2004