MERCEDES ATEGO 2

Objętość: tekst - 9,13kB; obraz - 213kB

 

Kabiny Atego.
Duża przestrzeń, wygoda i tylko jeden stopień wejściowy.


Kabina Atego została zaprojektowana zgodnie z obecną tendencją Mercedesa, którą można streścić w trzech słowach - lekko, delikatnie i ergonomicznie. Przy opracowywaniu budowy kabiny uwzględniono także charakterystyczne elementy pracy statystycznego kierowcy pojazdu użytkowego. Okazało się, że kierowcę małej ciężarówki najbardziej męczy nie prowadzenie pojazdu, lecz ustawiczne wsiadanie i wysiadanie. Obliczono, że kierowca przeciętnie w ciągu dnia wsiada i wysiada z auta ponad 30 razy. Dlatego kabina Atego jest osadzona bardzo nisko i w wersjach o masie całkowitej nie przekraczającej 10,5 t, czyli takich jakich najczęściej używa się do transportu miejskiego, przewidziano tylko jeden stopień wejściowy. Kabiny S przeznaczone są do pracy na krótkich dystansach, a kabiny L na długich i te mogą być wyposażone w leżanki do wypoczynku. Dodatkowo istnieje możliwość zamawiania specjalnych wyposażeń jak np. specjalne obniżenie kabiny oraz różnych elementów wnętrza kabiny. W typoszeregu Atego stoją do dyspozycji cztery typy kabin: kabina standardowa krótka, krótka z przesuniętą do tyłu tylną ścianą o 180 mm, długa kabina sypialna ze standardową dolną leżanką oraz kabina sypialna z wysokim dachem i opcjonalną górna leżanką przeznaczona do ruchu dalekobieżnego. Wysokość wnętrza kabiny z wysokim dachem wynosi 1.920 mm a szerokość wszystkich kabin jest identyczna i wynosi 2.300 mm. Bardzo niski poziom podłogi 818 mm, duże drzwi otwierające się o kąt ponad 95 stopni, seryjne oświetlenie stopni wejściowych nie zachodzących na siebie - ułatwiają codzienne życie kierowcy Atego. Tunel silnikowy w kabinie jest bardzo niski i umożliwia bezproblemowe przejście między fotelami oraz wygodne zajęcie miejsca na trzecim opcjonalnym fotelu środkowym. Duża przednia szyba oraz boczne szyby pozbawione słupków dają kierowcy znakomita widoczność. Seryjne lusterka wsteczne, rampowe i szerokokątne pasażera dają duże pole widzenia do tyłu. Wszystkie lusterka są podgrzewane a lusterko wsteczne pasażera jest także elektrycznie regulowane. Seryjny stalowy szyberdach ułatwia wentylację w kabinie. Liczne standardowe schowki umieszczone są za fotelami kierowcy i pasażera, nad przednią szybą, w kieszeniach drzwi, na konsoli środkowej oraz dodatkowe na tunelu silnikowym. W przypadku zamówienia kabiny z opcjonalnym wysokim dachem klient otrzymuje do dyspozycji pojazd przeznaczony do transportu dalekobieżnego. Standardowa osłona przeciwsłoneczna kabiny wysokiej oraz opcjonalna górna leżanka o wymiarach 610 x 1.900 mm. umożliwiają bezproblemową eksploatację pojazdu w obsadzie 2-osobowej. Do zalet kabiny z wysokim dachem zaliczają się duże schowki nad przednia szybą i drzwiami bocznymi, pod dolna leżanką, elektrycznie sterowany szklany szyberdach z przesłona słoneczną i przeciw owadom. Tablica przyrządów zawiera obrotomierz, prędkościomierz, wskaźniki stanu pojazdu oraz wyświetlacz ciekłokrystaliczny informujący o niebezpieczeństwach i informacjach obsługowych w języku polskim. Nowy elektroniczny tachograf firmy Kienzle jest zabudowany na konsoli środkowej ułatwiając jego obsługę. Kierownica wyposażona w pneumatyczne ryglowanie posiada duży zakres regulacji pozwalający dopasować się do każdej osoby. Standardowy fotel pneumatyczny fotel kierowcy zintegrowany z pasem bezpieczeństwa jest standardem dla pojazdów od 12 t masy całkowitej. Kabiny niezależnie od wersji są wykonane jako całostalowe i w testach zderzeniowych potwierdziły spełnienie normy bezpieczeństwa ECE R 29, co podnosi bezpieczeństwo kierowcy i pasażera w razie wypadku.

Atego - zwrotny, niezawodny, ekonomiczny.
Klasy pojazdu Atego.


Pojazd klasy lekkiej o nazwie własnej Atego produkowany przez koncern DaimlerChrysler od roku 1998 obejmuje zakres dopuszczalnej masy od 6,5 do 16 t. Jest on przeznaczony do wykonywania zadań transportowych w transporcie dystrybucyjnym i średniodystansowym. Obejmuje on 25 podstawowych typów, 6 klas mocy i 4 typy kabin. Istotnymi kryteriami konstrukcji pojazdu są osiągniecie przez niego przebiegu między wymianami oleju do 100.000 km w ruchu dalekobieżnym lub 60.000 km w ruchu międzymiastowym. W pojeździe tym jest natychmiast zauważalna ergonomia pracy kierowcy jak rozwiązanie łatwego wejścia i wyjścia z kabiny, wygodne przejście między fotelami kierowcy i pasażera, łatwy dostęp do elementów sterowania pojazdem, duża przestrzeń w kabinie kierowcy, duża ilość schowków w kabinie. Te czynniki w połączeniu z licznymi elementami bezpieczeństwa jak seryjny ABS, hamulce tarczowe osi, tylna i boczne belki przeciwwjazdowe, kabina spełniająca wymagania normy ECE R 29, poduszka powietrzna kierowcy oraz niskimi kosztami użytkowania czynią pojazd Atego bardzo atrakcyjnym Po wprowadzeniu na rynek pojazdu Atego do 15 t koncern DaimlerChrysler od września 1998 roku rozpoczął sprzedaż 2 i 3-osiowych pojazdów Atego ciężkie o dopuszczalnej masie całkowitej 18 t, 25 t, 26 t. Jest on przeznaczony do wykonywania zadań transportowych w transporcie dystrybucyjnym i na średnich dystansach w transporcie krajowym. Docelowymi branżami dla pojazdu Atego od 18 t są branża komunalna, paliwowa, rynek dystrybucji towarów oraz sektor budowlany. Przy konstrukcji tego pojazdu orientowano się na takie wymagania rynku jak maksymalna nośność podwozia, wysoka niezawodność i ekonomika transportu, podwyższenie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Wykorzystanie sprawdzonego podwozia oraz zastosowanie systemu serwisowania i diagnozy Telligent umożliwiły wydłużenie przebiegów międzyobsługowych nawet do 120.000 km i uzależnienie ich od rzeczywistych obciążeń działających na pojazd.

 11-01-2005