MERCEDES ATEGO od18ton

Objętość: tekst - 46,1kB; obraz - 180kB

WPROWADZENIE, PRZEGLĄD TYPÓW

Po wprowadzeniu na rynek pojazdu Atego do 15 t koncern DaimlerChrysler od września 1998 roku rozpoczął sprzedaż 2- i 3-osiowych pojazdów Atego o dopuszczalnej masie całkowitej 18 t, 25 t, 26 t. Jest on przeznaczony do wykonywania zadań transportowych w systemie dystrybucyjnym oraz na średnich dystansach w transporcie krajowym. Docelowymi branżami dla pojazdu Atego od 18 t są: branża komunalna, paliwowa oraz sektor budowlany. Przy konstrukcji tego pojazdu orientowano się na takie wymagania rynku, jak: maksymalna nośność podwozia, wysoka niezawodność i ekonomika transportu, podwyższenie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Wykorzystanie sprawdzonego podwozia oraz zastosowanie systemu serwisowania i diagnozy Telligent® umożliwiło wydłużenie przebiegów między obsługowych nawet do 120 000 km i uzależnienie ich od rzeczywistych obciążeń działających na pojazd.

SILNIKI POJAZDU ATEGO

W pojazdach Mercedes-Benz Atego od 18 t do napędu stosuje się silniki 6-cylindrowe typoszeregu 900, wyposażone w turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowanego. Od 1 kwietnia 2002 r. standardowo spełniają one normę emisji spalin Euro 3. Elektroniczne sterowanie silnika wraz z wtryskiem wysokociśnieniowym za pośrednictwem układu PLD (pojedyncze pompy wtryskowe, przewody wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze 6-otworkowe) pozwalają na uzyskanie bardzo niskiego zużycia paliwa. Maksymalny moment obrotowy jest osiągany już przy 1200 obr./min. W normalnych warunkach dzięki temu uzyskiwana jest możliwość jazdy nie wymagającej częstej zmiany biegów oraz osiągane są dobre rezultaty, jeśli chodzi o ruszanie z miejsca i przyspieszanie.

Typ pojazdu   Wykonanie pojazdu Rozstaw osi mm   Moc silnika kW/KM Skrzynia bieg. (seria) Dop. masa całk. kg (seria)
1823 Podwozie 3900-6300 170/231 G 85-6 18 000
1823 L Podwozie, tył poduszki   3900-6300 170/231 G 85-6 18 000
1823 K   Podwozie wywrotki 3600, 3900 170/231 G 85-6 18 000
1823 AK   Podwozie wywrotki 4x4 3600, 3900 170/231 G 85-6 18 000
1823 LS Ciągnik siodłowy, tył poduszki 3600 170/231 G 85-6 18 000
1828 Podwozie 3900-6000 205/279 G 100-12 18 000
1828 L Podwozie, tył poduszki 3900-6000 205/279 G 100-12 18 000
1828 K Podwozie wywrotki 3600, 3900 205/279 G 85-6 18 000
1828 AK Podwozie wywrotki 4x4 3600, 3900 205/279 G 100-12 18 000
1828 A Podwozie, napęd 4x4 4200, 4500 205/279 G 100-12 18 000
1828 LS Ciągnik siodłowy, tył poduszki 3600 205/279 G 100-12 18 000
2523 L Podwozie, napęd 6x2/4 3450 170/231 G 100-12 25 000
2528 L Podwozie, napęd 6x2 4200-5100 205/279 G 100-12 25 000
2528 L Podwozie, napęd 6x2/4 3150-4050 205/279 G 100-12 25 000
2628/6x4 Podwozie, napęd 6x4 4200, 4500 205/279 G 100-12 25 000
2628 K Podwozie wywrotki 6x4 3300-3900 205/279 G 211-16 25 000
2628 B Podwozie betonomieszarki 6x4 3300, 3900 205/279 G 100-12 25 000

Zalety silników Atego są liczne:

  • zastosowanie techniki 3-zaworowej, wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni do komory spalania, elektroniczne sterowanie wtryskiem zmniejsza do minimum zużycie paliwa przez silnik,

  • interwały obsługowe zależne od rzeczywistych obciążeń silnika umożliwiają przebiegi do 120 000 km,

  • wysoki moment obrotowy 1100 Nm dla szerokiego zakresu obrotów,

  • silniki dostępne w wersji Euro 3,

  • maksymalna moc hamulca silnikowego do 150 kW.

Oznaczenie silnika OM 906 LA
Typ silnika i układ cylindrów Silnik wysokoprężny, rzędowy układ cylindrów
Liczba cylindrów   6
Zawory na cylinder 3 (dwa ssące, jeden wydechowy)
Średnica/skok tłoka mm 102/130
Pojemność skokowa 1 6,37
Stopień sprężania :1 17,4:1
Ciśnienie wtrysku bar Maksymalnie 1600
System wtrysku Wtrysk bezpośredni, System Pompa-Przewód-Wtryskiwacz (PLD)
Moc silnika kW/KM 170/231 205/279
przy obrotach 1/min 2300
Maksymalny moment Nm 810 1100
przy obrotach 1/min 1200-1500

SKRZYNIE BIEGÓW

Pojazdy Mercedes-Benz Atego od 18t są wyposażone w 3 typy produkowanych przez MB mechanicznych skrzyń biegów oraz automatyczną 5-biegową skrzynię firmy Allison typ MD 3060. Mechaniczna skrzynia 6-biegowa typ G 85-6/9,0 zastosowana seryjnie w pojazdach o mocy silnika 231 KM jest opracowana do masy zestawu 28 t. Skrzynia biegów typ G 100-12/10,0 przeznaczona jest seryjnie do silników o mocy 279 KM oraz opcjonalnie do silników o mocy 231 KM. Dwanaście biegów w skrzyni G 100 uzyskiwanych jest ze skrzyni podstawowej 6-biegowej przez elektropneumatyczne sterowanie przekładni zwielokrotniającej (SPLIT). Przełączanie biegów w skrzyniach G 85 i G 100 odbywa się za pośrednictwem układu hydraulicznego składającego się z dźwigni zmiany biegów w kabinie, przewodów hydraulicznych i siłowników przy skrzyni biegów. Skrzynia G 100 posiada ponadto pneumatyczne wspomaganie siły na dźwigni zmiany biegów. Zalety hydraulicznego układu zmiany biegów to prostota konstrukcji, łatwość sterowania, brak drgań na dźwigni pochodzących od podwozia pojazdu i nie wypadanie biegów na dużych nierównościach terenu.

Skrzynie typ G 85 i G 100 mają dużą rozpiętość przełożeń (9,2 i 12,2), która umożliwia niskie prędkości manewrów i ruszanie oszczędzające sprzęgło pojazdu. Z innej strony gwarantują niską prędkość obrotową silnika przy ruchu dalekobieżnym obniżającą zużycie paliwa.

Skrzynia biegów 16-biegowa typ G 211-16 jest seryjnie stosowana w 3-osiowych podwoziach wywrotek dla silnika 279 KM oraz opcjonalnie dla innych typów pojazdów o tej samej rnocy silnika. Standardowo jest ona sterowana hydraulicznie w układzie podwójnej litery H z przełącznikiem SPLIT, a opcjonalnie oferowany jest układ elektro-pneumatycznego sterowania skrzynią Telligent®, który szczególnie mocno odciąża pracę kierowcy w warunkach ruchu miejskiego.

Dla pojazdów z napędem na obie osie stosuje się dwa typy skrzyń rozdzielczych: typ VG 900 dla mocy silnika 231 KM oraz typ VG 1400 dla silnika o mocy 279 KM.

Oba wykonania występują w wersji 3-wałkowej z załączaną blokadą mechanizmu różnicowego międzymostowego i dołączanym przełożeniem terenowym.

PRZEDNIE OSIE

W typoszeregu pojazdów Atego od 18 t jest zabudowywana nienapędzana oś typ VL 4 o nośności 7,5 lub opcjonalnie o nośności 8,0 t. Dodatkowo w programie produkcyjnym dla ciężkich zastosowań jest możliwa do zabudowania w pojeździe nienapędzana oś typ VL 5 o nośności 9,0 t. Dla realizacji napędu na wszystkie osie w Atego od 18 t występuje oś przednia typ AL 7 o dopuszczalnym nacisku 7,5 lub 9,0 t.

TYLNE MOSTY

Wszystkie podwozia drogowe Atego ciężkie, w układzie napędowym 4x2 i 6x2, podwozia w układzie napędowym 6x2/4 z drugą osią pchaną i kierowaną, podwozia z niską ramą i ciągniki siodłowe otrzymują nowy, seryjny, tylny most typ HL 6 z przekładnią hipoidalną i pojedynczym przełożeniem, który jest wykonany z tłoczonych profili stalowych, a następnie spawany. Nośność tego mostu wynosi 13 t i jest on lżejszy od analogicznego mostu odlewanego z żeliwa o 90 kg. We wszystkich podwoziach wywrotek pojazdów z napędem na wszystkie osie oraz podwoziach betonomieszarek, standardowym mostem jest most typu HL 7 o podwójnym przełożeniu ze zwolnicami planetarnymi i nośności 11,5 t (koło talerzowe 233 mm) lub 13,0 t (koło talerzowe 300 mm). Wszystkie powyższe mosty posiadają standardową blokadę mechanizmu różnicowego, a pojazdy z napędem 6x4 oprócz blokad poprzecznych posiadają także blokadę międzymostową, gwarantującą zachowanie możliwości trakcyjnych pojazdu w ciężkich warunkach terenowych.

UKŁAD HAMULCOWY

Pojazdy Atego ciężkie poruszają się najczęściej w ruchu miejskim lub międzymiastowym, dlatego też warunek sprawnie działających hamulców jest podstawowym wymogiem bezpieczeństwa. Pojazdy służb komunalnych, pojazdy budowlane i dystrybucyjne często pracują na granicy dopuszczalnych obciążeń. Z tego powodu Atego od 18 t posiada w serii dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy pracujący przy ciśnieniu 10 bar, co gwarantuje skrócenie drogi hamowania. Układ przeciwblokujący koła podczas hamowania ABS, automatyczna korekcja luzu w hamulcach i seryjne wentylowane hamulce tarczowe w pojazdach drogowych i betonomieszarkach - to zalety tego układu. Hamulce tarczowe odznaczają się dużą odpornością na przegrzanie, wysokim momentem hamowania oraz dobrym dozowaniem siły hamowania na pedale hamulca. Ważna jest też ich niska masa własna w porównaniu z hamulcami bębnowymi i łatwa wymiana okładzin hamulcowych. Wywrotki, ze względu na niebezpieczeństwo uszkodzenia hamulców, posiadają na przedniej osi hamulce tarczowe, a na osiach tylnych hamulce bębnowe. Pojazdy z napędem na wszystkie osie wyposażone są seryjnie w hamulce bębnowe. Hamulec silnikowy w postaci klapy dławiącej w układzie wydechowym z zaworem dekompresyjnym umożliwia osiągnięcie momentu hamowania do 150 kW. Jest on wyposażeniem seryjnym dla Atego od 18 t. Na życzenie pojazdy możemy wyposażyć w układ hamulcowy Telligent®, sterujący elektronicznie hamulcami pojazdu, zawierający układy: ABS i ASR. Skraca on drogę hamowania, co ma szczególne znaczenie przy awaryjnym hamowaniu, zakłada wymianę klocków obu osi w jednym momencie, uwzględnia moment hamowania hamulców przyczepy/naczepy oraz informuje na bieżąco o stopniu zużycia okładzin hamulcowych.

RAMA POJAZDU

Rama Mercedes-Benz Atego od 18 t jest adaptowana z pojazdu Actros i spełnia wszystkie wymagania, które są postawione dla pojazdów dystrybucyjnych, budowlanych i komunalnych. Rama obliczona komputerowo pomimo małej masy własnej spełnia wymagania dużej elastyczności i wytrzymałości na obciążenia, dzięki zastosowaniu jakościowej stali stopowej E500 TM. W zależności od wersji pojazdu, ramy wykonane są z dwóch podłużnie o różnej grubości: 7,0/8,0/9,5 mm, łączonych ze sobą belkami poprzecznymi za pomocą skręcania i nitowania. Rama posiada fabrycznie sieć otworów wykonanych co 50 nim na całej długości podłużnie w celu ułatwienia montażu zabudów i wyposażenia dodatkowego, jak dodatkowe zbiorniki paliwa. Umożliwia to przenoszenie wyposażenia pojazdu, np.: zbiornika pneumatycznego czy akumulatora oraz nie ma konieczności wiercenia dodatkowych otworów i nie narusza się fabrycznie wykonanej powłoki antykorozyjnej. Żadne elementy podwozia pojazdu nie wystają ponad górną płaszczyznę ramy, co ułatwia dokonywanie zabudów pojazdu, w tym pojazdów z niską ramą. Rama jest wykonywana z rozstawami osi od 3300 do 6300 mm z rastrem rozstawów osi co 300 mm. Wszystkie warianty Atego z zawieszeniem mechanicznym posiadają resory paraboliczne ze stabilizatorem na wszystkich osiach, co podnosi komfort zawieszenia i zmniejsza masę własną pojazdu. Elementem zawieszenia pneumatycznego osi jest stabilizatoro-wahacz, który łączy w sobie funkcję stabilizatora i drążka reakcyjnego, obniżając masę pojazdu o około 75 kg w stosunku do rozwiązań tradycyjnych. Rama, dzięki układowi sterowania zawieszeniem Telligent®, może być uniesiona o 200 mm i obniżona o 90 mm w stosunku do położenia ramy do jazdy. Zastosowanie łożysk bezobsługowych w podwoziu pojazdu umożliwiło rezygnację z układu centralnego smarowania i obniżenie kosztów serwisowania pojazdu. Na życzenie pojazdy z zawieszeniem pneumatycznym wszystkich osi mogą być wyposażone w układ automatycznej stabilizacji pojazdu Telligent®, który elektronicznie oddziałuje na amortyzatory, zmieniając ich charakterystykę. Dzięki temu zawieszenie pojazdu jest dopasowane do obciążenia, sytuacji drogowej i stanu nawierzchni. Układ przeciwdziała nadmiernemu pochylaniu się pojazdu przy gwałtownych manewrach, na zakręcie i podwyższa komfort pracy kierowcy oraz zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Dla pojazdów z zawieszeniem częściowo pneumatycznym lub całkowicie pneumatycznym oferuje się opcjonalnie układ pomiaru obciążeń na osie zawieszone na poduszkach pneumatycznych. Poprzez wywołanie wskazania na desce rozdzielczej uzyskuje się informacje o stanie obciążenia osi, które są automatycznie aktualizowane w krótkich odstępach czasu. Mercedes-Benz Atego od 18 t posiada seryjnie zabudowany zbiornik paliwa z tworzywa sztucznego o pojemności 210 l, z wyjątkiem ciągników siodłowych, które mają zbiornik aluminiowy o pojemności 400 l. Na życzenie pojazdy mogą posiadać zbiorniki stalowe o pojemności między 300 l a 590 l i zbiorniki z aluminium o pojemności od 130 l do 590 l.

KABINY

W typoszeregu Atego od 18 t występują cztery typy kabin: kabina standardowa krótka, krótka z przesuniętą do tyłu tylną ścianą o 180 mm, długa kabina sypialna ze standardową dolną leżanką oraz kabina sypialna z wysokim dachem i opcjonalną górną leżanką przeznaczoną do ruchu dalekobieżnego. Wysokość wnętrza kabin wynosi 1516 mm, a dla wersji z wysokim dachem - 1920 mm. Szerokość wszystkich kabin jest identyczna i wynosi 2490 mm. Duże drzwi otwierające się o kąt ponad 95 stopni, seryjne oświetlenie trzech szerokich stopni wejściowych nie zachodzących na siebie - ułatwiają codzienne życie kierowcy Atego od 18 t. Tunel silnika w kabinie jest niski i umożliwia bezproblemowe przejście między fotelami oraz wygodne zajęcie miejsca na trzecim, opcjonalnym fotelu środkowym. Duża przednia szyba oraz boczne szyby pozbawione słupków dają kierowcy znakomitą widoczność. Seryjne lusterka wsteczne, rampowe i szerokokątne pasażera dają duże pole widzenia do tyłu. Wszystkie lusterka są podgrzewane, a lusterko wsteczne pasażera jest także elektrycznie regulowane. Seryjny stalowy szyberdach ułatwia wentylację w kabinie. Liczne standardowe schowki umieszczone są za fotelami kierowcy i pasażera, nad przednią szybą, w kieszeniach drzwi, na konsoli środkowej oraz dodatkowe na tunelu silnikowym. Dolna leżanka w kabinie długiej posiada długość 2040 mm i szerokość 650 mm oraz zabezpieczenie przed wypadnięciem. Pod leżanką znajdują się schowki o pojemności 300 l. W przypadku zamówienia kabiny z opcjonalnym, wysokim dachem klient otrzymuje do dyspozycji pojazd przeznaczony do transportu dalekobieżnego. Standardowa osłona przeciwsłoneczna kabiny wysokiej oraz opcjonalna, górna leżanka o wymiarach 610x1900 mm umożliwiają bezproblemową eksploatację pojazdu w obsadzie 2-osobowej. Do zalet kabiny z wysokim dachem zaliczają się: duże schowki nad przednią szybą i drzwiami bocznymi, pod dolną leżanką, elektrycznie sterowany, szklany szyberdach z przesłoną słoneczną i przeciw owadom. Tablica przyrządów zawiera obrotomierz, prędkościomierz, wskaźniki stanu pojazdu oraz wyświetlacz ciekłokrystaliczny informujący o niebezpieczeństwach, danych obsługowych i serwisowych w języku polskim. Nowy, elektroniczny tachograf firmy Kienzle jest zabudowany na konsoli środkowej, co ułatwia jego obsługę. Kierownica wyposażona w pneumatyczne ryglowanie posiada duży zakres regulacji pozwalający dopasować się do każdej osoby. Standardowy, pneumatyczny fotel kierowcy firmy Isringhausen jest zintegrowany z pasem bezpieczeństwa. Standardowe zawieszenie kabin wykonane jest jako 4-punktowe mechaniczne o częstości drgań 6 Hz lub w opcji dla kabiny długiej jako 4-punktowe komfortowe o częstości 1,8 Hz. Kabiny są podnoszone do góry za pomocą układu hydraulicznego. Kabiny niezależnie od wersji są wykonane jako całostalowe i w testach zderzeniowych potwierdziły spełnienie normy bezpieczeństwa ECE R 29, co podnosi bezpieczeństwo kierowcy i pasażera w razie wypadku.

SYSTEM SERWISOWANIA I DIAGNOZY POJAZDU TELLIGENT®

Seryjny system serwisowania i diagnozy pojazdu Telligent podwyższa ekonomikę transportu i obniża koszty eksploatacji. System prowadzi stałą kontrolę pojazdu, określa poziom paliwa, cieczy chłodzącej, oleju silnikowego, płynu w układzie wspomagania kierowaniem pojazdu, poziom płynu spryskiwaczy, a także stan filtra powietrza, akumulatorów, stanu zużycia okładzin hamulcowych. Kontroluje również temperaturę oleju w silniku, skrzyni biegów, w retarderze, w osiach napędowych i temperaturę otoczenia. Na tej podstawie system określa aktualny stopień zużycia elementów, oleju w zespołach i oblicza okres do następnej obsługi serwisowej, i to wszystko wielokrotnie w ciągu minuty. Kierowca zatem przed wejściem do pojazdu sprawdza stan opon, czystość szyb i lusterek, a po przekręceniu kluczyka w stacyjce komputer sprawdza stan pojazdu. Jeśli jakieś czynności serwisowe są do wykonania, system melduje o tym kierowcy na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym w postaci informacji tekstowej w języku polskim. Użytkownik może dostosować moment pobytu pojazdu w warsztacie do własnych potrzeb. Może on każdą pozycje obsługową optymalnie wykorzystać, co minimalizuje prace serwisowe, lub odstawić pojazd do warsztatu w optymalnym dla klienta czasie, co powoduje minimalizację pobytów pojazdu w warsztacie. W przypadku użytkowania pojazdu w transporcie dalekobieżnym wymiana oleju i filtrów co 100 000 km jest realna w polskich warunkach eksploatacji. Dla ochrony silnika przed przeciążeniem i uszkodzeniem przy trudnych warunkach użytkowania mogą być wykazane krótsze przedziały między wymianami oleju.

ZALETY POJAZDU

  • Dynamiczne silniki Atego od 18 t o wysokim momencie obrotowym i niskim zużyciu paliwa
    - silnik o pojemności 6,37 l o maksymalnym momencie 1100 Nm.
  • Silniki Atego w wersji Euro 3.
  • Seryjny system serwisowania i diagnozy pojazdu Telligent®.
  • Wszystkie informacje obsługowe i kontrolne Atego od 18 t wyświetlane na desce rozdzielczej.
  • Przebiegi między wymianami oleju silnikowego zależne od rzeczywistych obciążeń działających
    na pojazd - możliwe nawet do 120 000 km w transporcie dalekobieżnym.
  • Skrzynie biegów 6-, 12- i 16-biegowe o dużej rozpiętości przełożeń ze sterowaniem hydraulicznym
    lub elektro-pneumatycznym.
  • Wentylowane hamulce tarczowe o dużej skuteczności hamowania z systemem ABS.
  • Dostępny, opcjonalny system hamulcowy Telligent® zawierający układy ABS i ASR.
  • Konstrukcja ramy o dużej odporności na duże obciążenia w pojazdach specjalnych.
  • Przestronna kabina kierowcy z licznymi schowkami, swobodne przejście między fotelami
    kierowcy i pasażera, wygodne wejście.
  • Długa kabina kierowcy dostępna z wysokim dachem i dwiema leżankami dla obsady 2-osobowej
    w ruchu dalekobieżnym.
  • Kabiny we wszystkich wersjach dostępne jako konstrukcje całostalowe odpowiadające
    wymaganiom ECE R 29.
  • Szeroki zakres dopuszczalnej masy całkowitej Atego od 18 do 27 t.
  • Hamulec silnikowy (klapowy i dekompresyjny) o wysokiej mocy hamowania do 150 kW.

 05-10-2004