MERCEDES ACTROS MP II



Silniki Actrosa - mocniejszy napęd.

W Actrosie, tak jak dotychczas, stosowane są silniki widlaste 6 i 8- cylindrowe wyposażone w turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego. Silniki osiągają teraz większą moc (od 7 do 27 KM) i co ważniejsze przeciętnie o 10% większy moment obrotowy. Zmiany techniczne w silnikach dotyczą przede wszystkim układów sterowania silnikami, które w standardzie spełniają obecnie normę spalin Euro 3. Przekonstruowane głowice cylindrów, zmienione wtryskiwacze, tłoki o lepszym chłodzeniu, nowe pierścienie tłokowe zapewniające stałe, minimalne zużycie oleju, turbosprężarki o większym wydatku i większej sprawności to niektóre ze zmian podnoszących trwałość i sprawność silników. Poprzez zastosowanie lepszej obróbki powierzchniowej przebiegi między wymianami oleju mogą osiągać w nowym Actrosie 120 000 km w transporcie dalekobieżnym. Wydłużenie przebiegów między wymianami oleju do 150 000 km jest możliwe poprzez zastosowanie dodatkowego odśrodkowego filtru oleju i powiększonej miski oleju. Zawory ssące, gniazda zaworowe, wykonane z bardziej wytrzymałych na zużycie materiałów, umożliwiających wydłużenie okresów pomiędzy regulacjami.Silniki o mocy 408, 435, 503 KM są dostępne w wersji 4 ekopunkty, która jest ważna dla transportu na terenie Austrii i Niemiec. Całkowicie nowym rozwiązaniem proponowanym w Actrosie jest opcjonalny hamulec silnikowy Turbo Brake, który uzyskuje bardzo dużą moc hamowania rzędu 450 kW (600 KM) przy obrotach silnika ponad 2000 obr/min. Poprzez precyzyjne sterowanie dynamicznym doładowaniem cylindrów przeciwdziała on ruchowi tłoków i uzyskuje hamowanie pojazdu silnikiem.


Skrzynie biegów.

W nowym Actrosie są zbudowane, znane z wcześniejszych zastosowań, całkowicie zsynchronizowane 16- biegowe skrzynie biegów typu: G 210, G 211, G 231, G 240, G 260 o różnym przełożeniu i do różnych zastosowań. Skrzynie G 211 i G 231 najlepiej nadają się do ruchu dalekobieżnego, gdyż na biegu 16 mają bezpośrednie przełożenie 1:1, co powoduje minimalizację zużycia paliwa przez pojazd. Sterowanie skrzynią biegów odbywa się za pomocą komfortowego systemu Telligent, który składa się ze sterownika umieszczonego na konsoli podnoszonej do góry. Aby zmienić bieg w górę lub w dół. Później pozostaje tylko nacisnąć sprzęgło i krótko poczekać na załączenie biegu. Wskazanie wybranego wstępnie i załączonego biegu następuje na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym deski rozdzielczej. Opcjonalny układ automatycznej zmiany biegów Telligent nie tylko sam obsługuje sprzęgło, dobiera i załącza biegi dostosowując je do warunków na drodze i obciążenia pojazdu, ale również dąży do minimalizacji zużycia paliwa. Poza tym obciąża całkowicie kierowcę i zwiększa trwałość napędu Actrosa. Dla kierowców przyzwyczajonych do tradycji stoi do dyspozycji układ hydraulicznego sterowania skrzynią biegów, który bazuje na mechanicznym sterowaniu dźwignią w układzie podwójnej litery H.

Osie napędu.

Nowością w Actrosie jest hipoidalna oś tylna HL 6, z pojedynczym przełożeniem, montowana standardowo z silnikami o mocy do 460 KM. Waży ona o 90 kg mniej od swej poprzedniczki i ma większy prześwit W dalszym ciągu w użyciu pozostaje wypróbowana oś HL 7 ze zwolnicami planetarnymi. Wystarczający prześwit od podłoża, sprawia, że nadaje się ona szczególnie do ciągników siodłowych typu Lowliner. Natomiast przynosząca oszczędności paliwa oś hipoidalna HL 8, z pojedynczym przełożeniem w przekładni, montowana jest w połączeniu z silnikami do 540 KM. Wszystkie osie odznaczają się solidną, niezawodną konstrukcją i przystosowane są do nacisku na oś wynoszącego do 13 t. Seryjnie montowana blokada mechanizmu różnicowego i system zapobiegający poślizgowi kół napędowych ASR zapewniają także w najcięższych warunkach drogowych maksymalnie korzystne właściwości trakcyjne. W przypadku podwozi z zawieszeniem pneumatycznym, o dopuszczalnej masie całkowitej 25 t, układzie napędowym 6x2 i z silnikiem V6, na życzenie dostępna jest elektrohydraulicznie kierowana oś wleczona Telligent. Zmniejsza ona średnicę koła zawracania i podwyższa komfort kierowania pojazdem.


Rama Actrosa i zawieszenie osi - udoskonalona konstrukcja.

Solidna, ułatwiająca montaż zabudowy rama Actrosa to nie tylko konstrukcja o długiej żywotności i minimalnej masie własnej. Teraz dochodzą jeszcze dwie wyjątkowe cechy: po pierwsze innowacyjny integralny tył w ciągnikach siodłowych 4 x 2 i 6 x 2/4, po drugie zaprojektowana na nowo przednia część ramy. Zupełną nowością w resorowanych pneumatycznie ciągnikach siodłowych Actros jest przestrzeń do zabudowy, stworzona za kabiną, po lewej stronie. Wygospodarowano ją dzięki umieszczeniu akumulatorów i zbiorników sprężonego powietrza pomiędzy tylną osią, a tylną belką ramy. Uzyskana dzięki temu przestrzeń może być wykorzystana, np. do montażu jeszcze jednego zbiornika paliwa. Także montaż pomp hydraulicznych, kompresorów, zbiorników oleju hydraulicznego stał się teraz o wiele prostszy. Integralny tył ciągnika dostępny jest standardowo w połączeniu z kabiną Megaspace lub ze zbiornikami o pojemności 1500, względnie 1300 l. Zoptymalizowano masę przedniej belki przeciwwjazdowej (standard dla kabiny Megaspace) oraz przeniesiono wyżej reflektory Actrosa, gdzie nie są tak narażone na uderzenia kamieni. W dwuosiowych ciągnikach siodłowych wprowadzono kolejną innowację: zawieszenie pneumatyczne z dwoma miechami. Zmniejszenie masy pojazdu o 30 kg i obniżenie wysokości ramy to jeszcze nie wszystkie zalety. Likwidacja dwóch tylnych miechów umożliwiła umieszczenie amortyzatorów za osią tylną, co zdecydowanie poprawiło dynamikę jazdy i zmniejszyło kołysanie poprzeczne pojazdu. Podwozia Actrosa z zawieszeniem pneumatycznym w dalszym ciągu wyposażane są w sprawdzone zawieszenie z czterema miechami. Podobnie jak ciągniki siodłowe, dostępne są one  także w wersji z pełnym zawieszeniem pneumatycznym. Standardowa regulacja poziomu ramy Telligent, umożliwia w pojazdach z resorowaną pneumatycznie osią tylną szybką i prostą wymianę naczepy lub zabudowy. leszcze większy komfort w przypadku pojazdów z pełnym zawieszeniem pneumatycznym, przystosowanych do zabudów skrzyniowych, zapewnia dostępny na życzenie system regulacji pochylenia pojazdu Telligent. Zwiększa on bezpieczeństwo na drodze, przeciwdziała nadmiernemu przechylaniu się pojazdu na zakrętach.

Superszerokie opony.

Nowe, montowane na życzenie superszerokie opony na koła osi napędowej pozwalają zmniejszyć masę własną pojazdu o całe 200 kg. Superszerokie opony zastąpią dwie stalowe felgi, dwie opony i koło zapasowe. Aby zapewnić bezpieczeństwo i ekonomiczność użytkowania wyposażono superszerokie opony w system kontroli ciśnienia oraz w wewnętrzną konstrukcję, utrzymującą stabilność jazdy w przypadku awarii opony. Jeśli ciśnienie w oponie jest za niskie lub się zmniejsza, kierowca jest informowany o sytuacji odpowiednimi meldunkami na wyświetlaczu, aż do momentu ukazania się polecenia natychmiastowego zatrzymania pojazdu.

Bezpieczeństwo czynne i bierne w Actrosie.

Światło reflektorów Actros, dzięki nowym przeźroczystym szkłom ze szkła organicznego, jest optymalnie ustawione i zapewnia doskonałe dalekie oświetlenie drogi. Pojazdy resorowane pneumatycznie mogą na życzenie otrzymać reflektory ksenonowe. Wszystkie pojazdy Actros wyposażane są standardowo w wypróbowany układ hamulcowy Telligent wraz z systemem ABS i ASR. Wysoką skuteczność hamulców zapewnia stałe ciśnienie układu hamulcowego - 10 barów i wentylowane hamulce tarczowe, które nie tracą swych właściwości nawet na skutek długotrwałego obciążenia. Asystent układu hamulcowego w niebezpiecznych sytuacjach reaguje natychmiast, uzyskując pełną efektywność hamulców. Nowością układu hamulcowego Telligent jest montowana standardowo blokada przeciwdziałająca stoczeniu się pojazdu. Zapobiega ona niezamierzonemu staczaniu się pojazdu ze wzniesień podczas ruszania. Zmienione rowki w błotnikach Actrosa to udoskonalona ochrona przed mgłą wodną. Ponadto w Actrosie na życzenie montuje się wspomagający kierowcę system utrzymywania odległości Telligent. Rozpoznaje on obszar 150 m przed pojazdem oraz odstępy i prędkości pojazdów poprzedzających. Rezultat - prędkość i odstęp Actrosa od poprzedzającego samochodu dopasowują się automatycznie do sytuacji na drodze, bez ingerencji kierowcy. System stabilizacji jazdy Telligent (ESP) dostępny jest w ciągnikach siodłowych jako wyposażenie dodatkowe. Rozpoznaje on takie zagrożenia dla stabilności pojazdu na drodze, jak poślizg lub utrata przyczepności i - o ile jest to możliwe - przeciwdziała. Ten mechanizm zabezpieczający działa na zasadzie jednoczesnej regulacji momentu obrotowego, przyhamowywania poszczególnych kół ciągnika i sterowania układem hamulcowym przyczepy. Kabiny Actrosa są wykonane jako całostalowe i w testach zderzeniowych potwierdziły spełnienie normy bezpieczeństwa ECE R 29, co podnosi bezpieczeństwo kierowcy i pasażera w razie wypadku.


Kabiny kierowcy na dalekie trasy - L i Megaspace.

Swoboda ruchów i wiele przestrzeni do pracy i wypoczynku to charakterystyczne cechy kabin nowego Actrosa. Od płaskiej na całej powierzchni podłogi w kabinie Megaspace, po elektrycznie sterowany dach przesuwno-uchylny, komfortowy fotel kierowcy z regulacją ustawienia. Zarówno kabina typu L, jak i kabina Megaspace są wyposażone standardowo w manualnie regulowaną klimatyzację. Na życzenie dostępna jest klimatyzacja automatyczna i zintegrowane z systemem wentylacji pojazdu ogrzewanie postojowe. Klimatyzacja automatyczna steruje samoczynnie dmuchawą, rozdziałem powietrza, temperaturą, przy czym czujnik uwzględnia również natężenie światła słonecznego. Nowością w Actrosie jest także zintegrowany system jakości powietrza Air Quality System (AQS). Automatycznie zamyka on obieg powietrza w kabinie, do momentu, gdy powietrze na zewnątrz odzyska właściwą jakość. Duże, wielofunkcyjne schowki i półki w kokpicie, schowki umieszczone nad przednią szybą, a także schowki zewnętrzne dostępne od wewnątrz, umiejscowione pod łóżkiem, tworzą dużą przestrzeń przydatną podczas długich tras. Niezbędne w podróży narzędzia zostały umieszczone w dwóch oddzielnych, dostępnych z zewnątrz, zabezpieczonych schowkach. Na dużej górnej półce można podczas postojów postawić ekspres do kawy lub telewizor. Wysokogatunkowe materiały i delikatne, współgrające ze sobą barwy oraz miękkie powierzchnie na podłożu z pianki tworzą w Actrosie przyjemną atmosferę pracy. Na życzenie w Actrosie jest dostępna kabina typu L i Megaspace dla obsady jednoosobowej - doskonała na potrzeby jednego kierowcy. Klasyczne siedzenie pasażera zastąpił te­az komfortowy fotel ustawiony przy tylnej ściance kabiny. Po złożeniu oparcia fotela do przodu powstaje wygodne łóżko z materacem sprężynowym. Standardowe, dolne łóżko w kabinie Actrosa zapewnia nową jakość wypoczynku. Na łóżku znajduje się jednoczęściowy materac sprężynowy. Dzięki możliwości wyjęcia materaca wraz z prześcieradłem, kierowca może zawsze zasnąć w swoim własnym łóżku. Wyprofilowana standardowo tylna ściana kabiny tworzy dodatkową przestrzeń w górnej części tułowia. Powierzchnia łóżka poszerzona została w ten sposób o 110 mm zapewniając szerokość leżanki 71 cm. Szerokość 80 cm, długość 202 cm - już wymiary górnego, komfortowego łóżka nie pozostawiają wiele do życzenia. Podobnie jak dopasowujący się do kształtu ciała stelaż z listew, który po raz pierwszy znalazł się w wyposażeniu samochodu ciężarowego. Położony na stelaż, wysokogatunkowy materac piankowy zapewnia optymalny komfort wypoczynku. Dzięki przesuwnym listwom stelaż można dostosować do ciężaru użytkownika, tworząc dodatkową amortyzację dla wybranych części ciała. Rozwiązania, które do tej pory podnosiły komfort i bezpieczeństwo w samochodach osobowych, teraz można spotkać w Actrosie. Kierownica wielofunkcyjna umożliwia obsługę radia, telefonu i systemu informacyjnego kierowcy. Telefonują przy użyciu zestawu głośno mówiącego, szukają swej ulubionej stacji radiowej lub piosenki na płycie kompaktowej - zintegrowane w kierownicy przyciski pozwalają nie odrywać od niej rąk. Wybrane ustawienia zostają pokazane na wyświetlaczu na desce rozdzielczej. Za pomocą przycisków na kierownicy można ponadto wywołać na wyświetlaczu informacje użytkowe lub serwisowe.

ZALETY POJAZDU

  • Niskie zużycie paliwa i wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika.
  • Pakiet 4 ekopunkty (oferowany jako opcja).
  • Długie i zindywidualizowane odstępy pomiędzy przeglądami technicznymi aż do 120 000 km (opcjonalnie 150 000 km).
  • Nowe, wygodne kabiny z komfortowymi łóżkami i powiększoną objętością schowków o 200%.
  • Kierownica wielofunkcyjna do sterowania dużym wyświetlaczem w nowej desce rozdzielczej.
  • Ułatwione czynności kontrolne dzięki systemowi obsługi Telligent.
  • Komfortowe przełączenie biegów dzięki standardowemu systemowi przełączania biegów Telligent.
  • Automatyczny system przełączania biegów Telligent.
  • 5 w pełni zsynchronizowanych 16-biegowych, grupowych skrzyń biegów o różnych przełożeniach.
  • Nowa oś tylna HL 6, zwiększająca ładowność pojazdu i prześwit od podłoża.
  • Kierowana oś wleczona (opcja) Telligent, większy komfort kierowania i mniejszy promień skrętu.
  • Rama ułatwiająca montaż zabudowy, o minimalnej masie własnej.
  • Zawieszenie pneumatyczne z dwoma miechami: większa ładowność pojazdu i poprawa dynamiki jazdy.
  • Integralny tył - duża przestrzeń do zabudowy, np. na duże zbiorniki paliwa lub urządzenia pomocnicze.
  • Superszerokie opony - większa ładowność pojazdu i niższe zużycie paliwa.
  • Standardowy system regulacji poziomu nadwozia Telligent.
  • Nowe reflektory z przeźroczystymi szkłami, reflektory ksenonowe jako opcja.
  • Układ hamulcowy Telligent, teraz także z blokadą przed staczaniem się pojazdu.
  • System utrzymywania odległości Telligent.
  • System stabilizacji jazdy Telligent - przeciwdziała poślizgom i utracie stabilności pojazdu.
  • Asystent zachowania toru jazdy - kontroluje odstęp pomiędzy bokiem pojazdu, a pasami na jezdni.
  • Gwarancja układu napędowego Actrosa: została przedłużona z dwóch do trzech lat lub do 450 000 km przebiegu.
  • Nowy hamulec silnikowy „Turbo Brake" o bardzo wysokiej mocy hamowania do 600 kW mogący zastąpić ciężki i kosztowny retarder hydrauliczny, niższa cena, masa pojazdu mniejsza o 80 kg, dostosowanie pojazdu do wymogów ADR.

 

Oznaczenie silnika   OM 501 LA OM502 LA
Typ silnika i układ cylindrów   6 8
Zawory na cylinder / napęd   4 (dwa ssące, dwa wydechowe) /wałek rozrządu w kadłubie
Średnica / skok tłoka mm 130/150
Pojemność skokowa 1 11,95 15,93
Stopień sprężenia :1 17,75 :1
Ciśnienie wtrysku bar max 1800
System wtrysku   System pompa- przewód- wtryskiwacz (PLD)
Moc silnika przy 1800 obr./min

Moment obrotowy przy 1080 obr./min

kW/KM

Nm

235/320 1650 370/503 2400
265/360 1850 395/537 2500
300/408 2000 425/578 2700
320/435 2100    
335/456 2200    

01-07-2005