MERCEDES ACTROS MPII 4141 8x6

Objętość: tekst - 5,89kB; obraz - 117kB

W kabinie wszystkie podstawowe narzędzia i wyposażenie znalazło swoje miejsce i nic nie pałęta się pod nogami. Poza tym zwiększono ilość i pojemność półek na drobne rzeczy np. długopisy, itp. Zakres regulacji fotela w porównaniu z Scanią nie jest zbyt imponujący bo zaledwie w poziomie 16 cm (Scania 20 cm), a w pionie 8 cm (Scania 11 cm). W najwyższym miejscu wysokość wynosi 125 cm (Scania zaledwie 100 cm). Podstawą wentylacji w wywrotce jest szyberdach który umożliwia dowolne ustawienie. Wszystkie dzwignie, przełączniki znajdują się pod ręką więc nie musimy ich szukać i nachylać się aby je użyć. Również dotyczy to sterownika wywrotką co w Scanii jest bardzo niewygodne. Komputer pokładowy posiada prawie dokładne wyliczenia. Można jechać śmiało jeśli komputer pokazuje że jeszcze posiadamy paliwa na ok. 30 km. Wskaźniki też odzwierciedlają rzeczywiste wyniki z pomiarów. Śmiało można stwierdzić że nowy produkt flagowy Mercedesa jest najbardziej atrakcyjny z wyglądu zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz. Deskę rozdzielczą  Actros-a może pozazdrościć nie jeden samochód osobowy. Wszystkie elementy są dobrze skomponowane i dobrane kolorystycznie. Pozycja kierowcy jest bardzo wygodna, każdy może dobrać swoją ulubioną pozycję.

Masa pojazdu wynosi 15 700 kg (Scania 15 000 kg), masa całkowita pojazdu 41 ton (Scania 43 tony). Ładowność pojazdu 25 300 kg (Scania 27 930 kg). Teraz macie porównanie jak wygląda masa pojazdu z napędem na trzy osie Mercedesa, a jak z napędem na dwie Scanii. Dlatego częściej jest wybierana wywrotka z napędem na dwie osi bo można przewieź więcej towaru na jeden raz, a to ma duży wpływ na wybór wywrotki.

12 litrowy układ napędowy 410 konny odciąża kierowcy od mieszania w biegach. Jest to wynikiem nisko występującym maksimum momentu obrotowego. 800 obr./min nie oznacza że konieczne jest redukowanie przełożenia. Gdy jest już konieczna redukcja, to wystarczy połówka. Ekonomiczna strefa obrotomierza znajduje się w przedziale 800 – 1500 obr./min. Kompaktowa V 6 łatwo przyjmuje obciążenie , a w zakresie 800 obr./min wręcz milknie, by za chwilę wejść na wyższe obroty. Układ zmiany biegów Telligent został wyposażony w 16- biegową skrzynie biegów, który działa bez zarzutu i chroni pojazd przed błędami kierowcy. 16- biegowa skrzynia udostępnia maksymalne wartości siły na wale korbowym silnika (w zakresie „zielonej” strefy prędkości obrotowej). Bardzo wygodny jest podłokietnik w którym znajduje się również sterownik zmiany biegów. Komputer pokładowy również prawidłowo informuje nas o konieczności zmiany biegu. Układ napędowy posiada również wszelkiego rodzaju reduktory oraz blokady centralnego mechanizmu różnicowego. Można dzięki sterowaniu reduktorem całkowicie odłączyć napęd, przydatny podczas holowania, zmniejsza opory toczenia. Zużycie paliwa na pusto czyli 16 ton przy prędkości 79 km/h wynosiło 29,7 l/100km, natomiast po załadowaniu i jeździ w cyklu mieszanym czyli po asfalcie i w terenie zużycie wynosi 49 l/100km

Układ hamulcowy został zaopatrzony w wyłącznik ABS, niektórzy o tym zapominają. Ponieważ ABS na grząskim podłożu tylko wydłuża drogę hamowania.

W rozwiązaniach w 8x6 stosuje się napęd na pierwszą lub drugą oś kierującą. Prezentowana wywrotka posiada napęd na pierwszą oś co jest najlepszym rozwiązaniem bo uzyskujemy lepszą zwrotność niż w przypadku drugiej. Pierwsza oś napędzana zmniejsza opór toczenia kół. Wadą jest dodatkowy przegub na wale napędowym i wysoko umieszczona kabina. Prześwit zawieszenia przodu wynosi 38 cm, tył 29 cm (Scania posiada z przodu i tyłu 30 cm). Koło zapasowe znajduje się pod skrzynią ładunkową co jest bardzo kłopotliwe, a wręcz niemożliwe by go z stamtąd wydostać kiedy jesteśmy załadowani. Wywrotka jest trójstronna z zabudową F.X Meiller. Sterowanie nią jest bardzo wygodne ponieważ sterownik znajduje się w łatwo dostępnym miejscu.

 

Actros MP ii 4141 K wywrotka trójstronna z zabudową F.X. Meiller

Silnik

typ OM501 LA
elektroniczna regulacja silnika Telligent
pojemność skokowa 11 946 cm3
średnica/skok 130/150 mm
ilość zaworów na cylinder 4 + 1 dekompresyjny
moc 300 kW/408 KM/1800 obr./min
moment obrotowy 2000 Nm/1080 obr./min
hamulec silnikowy zawory dekompresyjne, dławienie wydechu

Skrzynia biegów

typ G 240-16, szesnastobiegowa
rozpiętość przełożeń 11,7-0,69
sterowanie Telligent II generacji

Skrzynia rozdzielcza

typ VG2400 3W, dwubiegowa 
Przystawka odbioru mocy z wałka za pośrednictwem skrzyni MB

Oś przednia (1,2)

nośność 7,5 t, 1. (napędzana)- AL 7, 2. - VL 4, resory paraboliczne układ kompensacyjny pomiędzy 1 i 2 osią)
Oś tylna (3,4) HL 7, most napędowy
nośność 13 t, resory paraboliczne
przełożenie przekł. gł. i = 5,333
Ogumienie 13 R 22,5 Michelin 154/150 K (XDY,XZY2, XDY, XDY)
Układ hamulcowy dwuobwodowy, Telligent z ABS, hamulce bębnowe na wszystkich osiach, hill-holder (ruszanie pod górę)
Układ kierowniczy LS 8
Akumulatory  2x12V/165Ah 
Kabina krótka typu S
Rozstaw osi 4500 + 1350 mm
Zabudowa F.X. Meiller typ 20N4 - dwa siłowniki (Meiller) z urządzeniem odcinającym wielotłokowej pompy hydraulicznej (Meiller 295/1)
skrzynia 6,00x2,30x1,00 m
podłoga 6 mm VS 100(Hardox)
ściany 3 mm QStE 500 (Weldox)
objętość ok. 13,8 m3
waga ok. 3780kg

2004-06-03