NOWE OBLICZE MERCEDESA "AXOR"


Rodzina Atego podzielona jest na dwie części: pojazdy o GW 6,5-15 ton oraz 18-26 ton. Cechą charakterystyczną pozwalającą przyporządkować określony model do konkretnej rodziny jest rama nośna. Lekkie Atego przeznaczone zwłaszcza do prac dystrybucyjnych posiada ramę dwuczęściową. Zasadnicza, tylna część ramy mniejszego Atego ma klasyczną konstrukcję opartą na podłużnicach o przekroju "ceowym", do niej dokręcana jest część przednia. Przedni element ramy pojazdu ma podłużnice wykonane w kształcie litery Z, dzięki czemu możliwe stało się niższe osadzenie silnika oraz elementów osprzętu, co pozwoliło z kolei na obniżenie podłogi kabiny, co jest niezwykle ważne właśnie w pracach dystrybucyjnych. Do napędu lekkiego Atego użyty może być jeden z silników serii 900. Mniejsza, 4-cylindrowa, jednostka napędowa ma pojemność skokową 4,3 litra i wytwarzana jest w wersjach o mocach 90, 112, 125 kW (121, 150 i 168 KM). Większy 6-cylindrowy silnik OM 906LA stosowany w Atego < 15 ton powstał w oparciu o jednostkę 4-cylindrową i ma pojemność 6,4 litra. Produkowany jest w dwóch wariantach mocy- 170 i 205 kW (228 i 275 KM). Lekkie Atego wyposażone może być w 5- lub 6-biegową skrzynię biegów (ZF 5 S 42, G60 lub G85) opcjonalnie stosuje się 12-biegową skrzynię G 100. Lekkie Atego oferowane jest z czterema rodzajami kabin: dwie odmiany standardowej (dł. 1650 i 1830 mm), długą (2250 mm) i długą podwyższoną.


Ciężkie Atego oferuje 17 modeli z silnikami o dwóch wartościach mocy oraz czterema odmianami kabin. Oferowane jest w zakresie masy całkowitej 18-26 ton. Pojazd dostępny jest w wersjach 2- i 3-osiowych, także w wersji 4x4. Do jego napędu silnik OM 906 LA regulowany na dwa zakresy mocy-170 i 205 kW (228 i 275 KM). Kierowca pojazdu wyposażonego co najmniej w zawieszenie pneumatyczne tylnej osi może kontrolować nacisk na osie dzięki ukł. Telligent, wiadomości wyświetlane są na ciepłokrystalicznym wyświetlaczu na tablicy przyrządów. Samochody przeznaczone do eksploatacji na drogach utwardzonych wyposażone są w hamulce tarczowe przy wszystkich osiach, te które będą eksploatowane na placach budowlanych mają hamulce bębnowe.


WERSJA ODMŁODZONA MERCEDESA "ACRTOS-a"

Największy z pojazdów Mercedesa to Actros. Actros zasilany jest 6- lub 8-cylindrowymi silnikami widlastymi o pojemności 12 litrów. Silniki 6-cylindrowe budowane są w wersjach 230, 260, 290, 315 kW (309, 349, 389, 423 KM), a silniki V8: 350, 390, 420 kW (470, 523, 563 KM). Actrosy dostępne są z czterema rodzinami kabin. Najbardziej reprezentacyjna wersja, przystosowana do transportu dalekobieżnego, z płaską podłogą na całej szerokości kabiny to Megaspace. Przeznaczona także na dalekie trasy, jednak nieco mniejsza, to kabina typu L, dostępna także w wersjach specjalizowanych z dachem obniżonym i zupełnie płaskim (np. do transportu samochodów). Pozostałe dwie kabiny to: kabina M, wydłużona, która opcjonalnie może być wyposażona w leżankę oraz kabina krótka S. Podobny wybór kabin oferują pojazdy budowlane serii Actros. W porównaniu do wersji drogowej wzmocniono tu ramę nośną, w zależności od masy całkowitej, zastosowania oraz długości. Jako jedna z niewielu firm Mercedes-Benz oferuje seryjnie wytwarzane pojazdy z ukł. przeniesienia napędu 8x8. W samochodzie 4-osiowym stosowany jest układ kompensacyjny, gwarantujący proporcjonalne rozłożenie nacisków na obydwie osie przednie w przypadku, gdy różnica poziomów po jakim się one toczą nie jest większa niż 100 mm. Do napędu pojazdów budowlanych używane są te same silniki, co w drogowej wersji Actrosa czyli OM 501 LA i OM 502 LA o mocach z zakresu 230-420 kW (309-563 KM). Układ napędowy wyposażony może być w jeden z trzech skrzyń biegów: G210, G240 i G260. Każda ze skrzyń może być sterowana układem HPS, tzn. hydraulicznym ze wspomaganiem pneumatycznym. Pojazdy z napędem na wszystkie koła wyposażone są w skrzynie przekładniowe VG 1700 lub VG 2400, pojazdy przeznaczone na szczególnie ciężkie tereny mogą być wyposażone w chłodnicę oleju skrzyni biegów. Ukł. hamulcowy Actrosów budowlanych z napędem na wszystkie koła wyposażony jest w hamulce bębnowe przy wszystkich kołach, pojazdy przeznaczone na "lżejszy" teren mogą być wyposażone we wszystkie hamulce tarczowe lub też układ mieszany z hamulcami tarczowymi z przodu. Samochody wyposażone są w resory paraboliczne o dwustopniowej charakterystyce, w wersjach 6x4 dostępne jest także pneumatyczne zawieszenie osi tylnych.

Wysokość wnętrza

1,56 m

1,56 m

1,92 m

1,92 m w całym zakresie dzięki płaskiej podłodze

Szerokość wnętrza

2,26 m

2,26 m

2,26 m

2,26 m

Długość wnętrza

1,53 m

1,78 m

2,03 m

2,03 m