MERCEDES AXOR

 

        Daimler Chrysler zaprezentował wąską grupę pojazdów, pokrywającą jednak znaczną część zapotrzebowań rynkowych w całej Europie, także w Polsce. Axor jest konstrukcyjnym połączeniem dużego Atego- kabina, Actrosa- podwozie, a także rzędowego silnika i nowej skrzyni biegów. Koncepcja takiego pojazdu narodziła się po analizie sugestii klientów poszukujących optymalnych rozwiązań transportowych, czyli niedrogiego zakupu taboru o dużej ładowności i zadowalających osiągach. Axor będzie produkowany w Niemczech. Większość stosowanych w montażu komponentów reprezentuje wypróbowaną na wielu pojazdach technikę, co dodatkowo powinno ośmielić klientów. Podwozie kryje kwintesencję Actrosa, czyli układ hamulcowy sterowany przez Telligent z wentylowanymi tarczami na wszystkich kołach. Elektrycznie uruchamiane hamulce niweluje zwłokę charakterystyczną dla klasycznych układów i tym samym znacznie skracają drogę hamowania. Dodatkowo Talligent czuwa nad równomiernym zużywaniem się okładzin klocków. Poprzez okresowe zwiększanie sił hamowania koła, na którym klocki są grubsze od pozostałych na ciągniku wyrównuje się stopień zużycia. Wymiana następuje więc równocześnie na wszystkich kołach.

Przyjmując możliwości systemów Telligent, Axor dobiera rozdział sił pomiędzy ciągnikiem a naczepą, aby uzyskać największą efektywność i stateczność hamowania. Z Actrosa pochodzi też układ kierowniczy z kółkiem o średnicy 450 mm i regulacją wysokości kolumny do 70 mm oraz kącie pochylenia 110 . Zmienne przełożenie przekładni kierowniczej umożliwia odpowiednie dozowanie sił wspomagania przy jeździe na wprost i manewrowaniu. Dzięki temu kierowca lepiej wyczuwa zachowanie się pojazdu w zmiennych warunkach podłoża i prędkości jazdy. Atego ofiarowało Axorowi swoją największą kabinę. Jej wnętrze pomogło zdobyć Mercedesowi tytuł "Truck of the Year" w 1999r. Poza nowymi fotelami i tablicą przyrządów wiele się tu nie zmieniło. Węższa od kabiny Actrosa na pewno przyniesie oszczędności w zużyciu paliwa, które m.in. zależą od czołowej powierzchni pojazdu. Konieczne jest jednak stosowanie defektorów i spojlerów zmniejszających Cx zestawu złożonego z "małego" ciągnika i klasycznej naczepy. Wysokość 1910 mm od komory silnika po dach kabiny typu H spełnia konieczny warunek wykorzystania jej w transporcie dalekim. Wnętrze zapewnia komfort dla pojedynczej obsady, która jest składnikiem oszczędzania w transporcie, czyli m.in. genezą Axora.

Kabina L z niskim dachem
Długość zewnętrzna 2250 mm
Wysokość 1510 mm
Długość dolnej leżanki 2040 mm
Szerokość dolnej leżanki 650 mm
Pojemność schowków pod leżanką 300 litrów
Kąt otwarcia drzwi 90st
Kabina L z wysokim dachem
Wysokość wnętrza 1560 mm
Szerokość wnętrza 2260 mm
Długość wnętrza 1530 mm

    W Axorze nie znajdziemy zbyt wiele technicznych nowinek, bo i nie o to chodzi w modularyzacji produkcji, która jest dziełem. Protoplasta silnika OM 457 był wykorzystywany w amerykańskim Freightlinerze, obecnie najnowsze odmiany stosowane są w napędzie autokaru Travego i najnowszej Setrze TopClass. W Axorze 12-litrowe OM 457 proponowane są w trzech odmianach o mocach 353, 401 i 428 KM. Są to jednostki Euro-3 o klasycznej wielogłowicowej konstrukcji z dolnym wałkiem rozrządu sterującym sekcjami wtryskowymi PLD. Wtryskiem steruje moduł elektroniczny układu Telligent. Sprawność OM 457 jest porównywalna z "V6" Actrosa, przy czym rzędówka Axora pracuje ciszej i spokojniej.

Nowy hamulec silnikowy turbobrake.

          Jego działanie polega na dostarczaniu max. ilości powietrza później sprężanego w cylindrach, a następnie zdławienie jego wylotu. Sercem układu jest nowa turbosprężarka wyposażona w ruchomą tuleję z nacięciami. Podczas hamowania tuleja przesuwa się w kierunku łopatek turbiny, częściowo zasłaniając wylot spalin (powietrza). Powoduje to wzrost ciśnienia gazów, które przechodząc przez wyprofilowane nacięcia tulei zwiększają prędkość obrotową wirnika sprężarki, a więc i ilość powietrza dostarczonego do cylindrów. Przed "przeładowaniem" chroni zawór upustowy odprowadzający nadmiar gazów do części wylotowej sprężarki. Z nowym hamulcem współpracują zawory upustowe umieszczone w głowicach, które dotąd pełniły rolę głównego hamulca silnikowego. Współdziałanie daje efekt porównywalny z działaniem intardera. Duża skuteczność wymaga jednak dopłaty, gdyż turbobrake jest wyposażeniem opcyjnym.

Atuty Axora.

  • Silnik 6-cylindrowy o pojemności 12 l spełniający normę emisji spalin Euro 3
  • Bardzo wysokie wartości momentu obrotowego odpowiednio 1850, 2000 i 2100 Nm uzyskiwane przy 1100 obr/min, maksymalny moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów 950-1350 obr/min, wysoka elastyczność silnika
  • Nowy hamulec silnikowy Turbodrake o bardzo wysokiej mocy hamowania do 450 kW mogący zastąpić ciężki i kosztowny ratarder hydrauliczny, niższa cena, masa pojazdu mniejsza o 80 kg, dopasowanie pojazdu do wymogów ADR
  • Skrzynia biegów 9-biegowa ze sterowaniem mechanicznym i hydraulicznym wspomaganiem. Prostota konstrukcji, łatwość sterowania (układ podwójnego H), niezawodność działania, niska masa własna (tylko 270 kg).
  • Opcjonalne skrzynie 16-biegowe ze sterowaniem mechanicznym lub elektro-pneumatycznym Telligent.
  • Zbiorniki paliwa stalowe i aluminiowe o pojemności od 400 do 1050 l.
  • Wentylowane hamulce tarczowe o dużej skuteczności hamowania z systemem ABS.
  • Opcjonalne, elektronicznie sterowane hamulce Axora z systemami ABS i ASR.
  • Bardzo niska masa własna pojazdu 6535 kg liczona dla pojazdu z długą kabiną sypialną, z pełnym zbiornikiem paliwa, kołem zapasowym i kierowcą. Opcjonalna kabina wysoka z elektrycznym, szklanym szyberdachem dla obsady 2-osobowej do transportu dalekobieżnego i międzynarodowego.
  • Stałe przebiegi między wymianami oleju silnikowego 80 000 km w transporcie międzymiastowym dla standardowego pojazdu i do 120 000 km przy zastosowaniu opcjonalnego systemu serwisowania i diagnozy pojazdu Telligent.
  • Wymiana olejów w skrzyni biegów i tylnym moście co 160 000 km, a w przypadku opcjonalnego systemu Telligent co 350 000 km przy zastosowaniu olejów mineralnych.

2002-01-26