MAN- TG-A

 

WYJAŚNIENIE.

Truck-no-lo-gy®. Pojęcie powstałe z połączenia słów truck ( => z j. angielskiego - pojazd ciężarowy) i technologia( => z j. greckiego - nauka o technice), obrazujące wiedzę fachową specjaistów firmy MAN oraz jej kompetencję w zakresie produkcji samochodów ciężarowych ( => prace badawczo-rozwojowe, konstrukcje, modele). T - oznacza innowacyjne projekty nowej generacji, wyróżniające się w szczególności: => komfortem, => bezpieczeństwem, => mocą silników, => ekonomicznością, => niezawodnością, => ochroną środowiska. Kombinacje słowne: generacja T. (TG = Trucknology Generation).

TG-A => klasa pojazdów MAN o ciężarze całkowitym od 18 ton.

WITAMY NA POKŁADZIE.

PRZEDE WSZYSTKIM WIĘCEJ DOŚWIADCZYĆ.

Wraz z wdrożeniem przyszłościowej technologii, firma MAN rozwinęła nową generację ciężkich pojazdów, które pod każdym względem oferują użytkownikowi więcej, niż dotychczas produkowane. Dla kierowcy i jego pomocnika generacja ta wniosła więcej ergonomii, komfortu i bezpieczeństwa, natomiast dla przedsiębiorstw przewozowych oznacza wyższą efektywność pracy oraz ekonomiczność w realizacji zadań. Wszyscy natomiast odniosą korzyści dzięki obniżeniu poziomu uciążliwości pojazdów nowej generacji dla środowiska. Zapoznajcie się z jedynym w swoim rodzaju, perfekcyjnym pojazdem wyruszającym na europejskie drogi.

PO PROSTU JEDNORAZOWO.

Program TG-A obejmuje pięć fascynujących kabin kierowcy, dobieranych do dowolnego zakresu użytkowania pojazdu. Zostały one skonstruowane w taki sposób, aby zapewnić jak najlepsze warunki pracy kierowcy i jego pomocnikowi. Najlepszą z nich jest kabina z wysokim dachem, model XXL, będąca największą kabiną montowaną w Europie na pojazdach ciężarowych. Stanowi ona spełnienie snów o przestrzeni w kabinie pojazdu przeznaczonego do ruchu dalekobieżnego i odpowiada rygorystycznym wymogom w zakresie komfortu jazdy. Równie komfortową szerokość kabiny (2.440 mm) posiada kabina modelu XL. Zapewnia ona uzyskanie niedużej wysokości całkowitej pojazdu. Jak na swoją wielkość jest stosunkowo lekka. Szczególnie nadaje się dla pojazdów wykorzystywanych w ruchu dalekobieżnym i prowadzonych jedynie przez jednego kierowcę. Serię kabin o szerokości 2.240 mm otwiera kabina LX z wysokim dachem, która stanowi syntezę komfortu i funkcjonalności, staje się nowym standardem w ruchu dalekobieżnym. Kabiny model L opracowane zostały z myślą o zastosowaniu ich w pojazdach używanych w tzw. lekkim transporcie dalekobieżnym (transport drzewa i materiałów budowlanych, naczepy-chłodnie, naczepy-cysterny i naczepy-silosy).

Model M

Długość 1.880 mm, szerokość 2.240mm

Model L

Długość 2.280 mm, szerokość 2.240mm, 1 leżanka

Model LX

Długość 2.280 mm, szerokość 2.240mm, wysoki dach, 2 leżanki

Model XL

Długość 2.280 mm, szerokość 2.440mm, 1 leżanka

Model XXL

Długość 2.280 mm, szerokość 2.440mm, wysoki dach, 2 leżanki

PRZY PROWADZENIU POJAZDU NIC NIE ODWRACA UWAGI.

Wspaniale prezentuje się kabina kierowcy opracowana z myślą o kierowcy. Wyposażona została w odpowiednio ułożone, nie utrudniające widoczności wskaźniki oraz logicznie rozmieszczone i łatwo dostępne elementy obsługowe. Przekładnia zmiany biegów, hamulec ręczny oraz pedały, ustawione zostały w niej w idealnym położeniu. Na życzenie klienta, kierownica może być wyposażona w poduszkę powietrzną. Przy pomocy przycisku nożnego, można płynnie zmieniać wysokość oraz kąt jej pochylenia. Najwyższy poziom pod względem ergonomii reprezentują fotele, bez względu na to czy zdecydujecie się na seryjną wersję Komfort, ekskluzywną Luksus, czy też warianty foteli Nonplusultra z elektryczną regulacją ustawienia. Wszystkie modele foteli amortyzowanych pneumatycznie, dysponują wielofunkcyjnym oparciem ze zintegrowanymi podgłówkami oraz systemem trójpunktowych pasów bezpieczeństwa (w przypadku wyposażenia kierownicy w poduszkę powietrzną, system pasów posiada samonapinacze). Uderzenia przenoszone na konstrukcję podwozia są prawie nie odczuwalne dla kierowcy i jego pomocnika, ponieważ zapewnia to nowego typu, pneumatyczne łożyskowanie kabiny kierowcy, ze sprężynami o ekstremalnie dużym ugięciu, które należy do standardowego wyposażenia.

W DRODZE, JAK W DOMU.

Ten, którego praca wymaga pełnej koncentracji, musi się czasami odprężyć. Z tego też względu, kabiny przeznaczone dla pojazdów dalekobieżnych zapewniają najwyższy komfort odpoczynku. W zależności od wariantu, posiadają one jedną lub dwie leżanki o imponujących rozmiarach, w tym między innymi największą z występujących na rynku - leżankę montowaną w pojazdach TG, w kabinach modelu XXL. Iście królewskie łoże jest odpowiednie dla pojazdów królujących na drogach. Wszystko na swoim miejscu - to dewiza stosowana w zakresie rozmieszczania rzeczy osobistych i wyposażenia. Stąd też, w kabinie umieszczono wiele praktycznych schowków i przestrzeni do przewozu małych i większych przedmiotów przydatnych osobom, które znaczną część swojego czasu spędzają w drodze.

    

REFLEKTORY W CENTRUM UWAGI.

Koncepcja reflektorów zastosowana w pojazdach generacji TG-A pozwala na widzenie sytuacji drogowych w nowym, o wiele korzystniejszym świetle. Na życzenie klienta, reflektory główne wyposażone mogą być w żarówki ksenonowe - co jest premierą wśród pojazdów ciężarowych. Wytyczającymi kierunki dalszego rozwoju są również zespolone ze sobą światła przeciwmgłowe oraz pomocnicze. Wszystko to razem, daje więcej światła oraz lepszą widoczność, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo w czasie jazdy.

PODWOZIE.

ZBUDOWANE Z MYŚLĄ O DROGACH TEGO ŚWIATA               

Podwozia zoptymalizowane pod względem ciężaru i zapewniające dużą ładowność, to podwozia 4x2 i 6x2 z osią pchaną lub wleczoną, względnie ciągniki siodłowe, które stanowią wzorcowe rozwiązania w zakresie efektywności transportu kołowego. Ważne jednak pozostają obsługa, stabilność jazdy, komfort i bezpieczeństwo w każdej sytuacji drogowej. 

WSZYSTKO CO JEST DOBRE.

TG-A oferuje godne uwagi innowacje techniczne, począwszy od ekstremalnie stabilnych ram, na których łatwo zamontować można różne typy nadwozi, a na elektronicznym układzie regulacji podwozia EFR skończywszy. Jedyną w swoim rodzaju jest przykładowo resorowana pneumatycznie oś przednia posiadająca najszerszy w swojej klasie rozstaw amortyzatorów pneumatycznych. Obudowa mostu reaguje jak „drążek skrętny”, prowadzenie osi oraz stabilizacja osiągane są bez dodatkowych stabilizatorów i elementów kierujących. Ponadto, resory pneumatyczne i amortyzatory tworzą zintegrowaną jednostkę - system LDS. Wynikiem tego jest wspaniała stabilność pojazdu w czasie jazdy oraz bezpieczeństwo, nawet w przypadku wysoko położonych środków ciężkości w zamontowanych nadwoziach. To, że pojazdami generacji TG-A jeździ się nadzwyczaj przyjemnie, jest w nie mniejszym stopniu zasługą zoptymalizowanego resorowania pneumatycznego posiadającego duży zakres regulacji, wynoszący 280 mm (w ciągnikach siodłowych -235 mm). Dzięki temu, podwozie może być obniżone w stosunku do poziomu jazdy o 90 mm oraz podniesione o 190 mm. Elektroniczny system regulacyjny ECAS umożliwia przy tym precyzyjne dopasowanie wzniosu ramy pojazdu. System ten dysponuje funkcją pamięci i może być bardzo prosto obsługiwany (klawiszowo).

NAJWAŻNIEJSZA DROGA: DROGA HAMOWANIA.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnego osiągnięcia technologicznego, jakim jest system zarządzania układami hamulcowymi pojazdu MAN BrakeMatic, w pojazdach TG-A skrócono drogę hamowania o przysłowiowy metr, który jest jednak decydujący dla użytkowników dróg, jeżeli chodzi o ich bezpieczeństwo. Wiele zalet posiada także zharmonizowanie zużycia okładzin hamulcowych oraz regulacja siły sprzęgającej w celu optymalnego dostosowania hamulców przyczepy/naczepy. Rezultatem tego jest perfekcyjne rozłożenie siły hamowania, krótsza droga hamowania oraz harmonijne zużywanie się okładzin hamulców w całym zestawie.

SYSTEM ZARZĄDZANIA UKŁADEM HAMULCOWYM MAN BRAKEMATIC.

Włącza się go w prosty sposób, przełącznikiem dźwigienkowym. Na skoku jałowym pedału hamulca przełączane są wtedy zarówno hamulec silnikowy, jak i zwalniacz hamulca zasadniczego. Funkcje zwalniacza są przy tym inteligentnie sprzężone z regulacją prędkości. Oznacza to, że wraz z ustawieniem przez was pożądanej prędkości jazdy (poprzez tempomat), automatycznie aktywujecie Bremsomat. W ten sposób jedziecie zawsze z zaprogramowaną prędkością, przy czym odchylenie od żądanej wartości wynosi +/-2 km/h

SPECJALNOŚĆ FIRMY MAN: JEDNOSTKA ŁOŻYSKUJĄCA.

Wszystkie osie pojazdu, włącznie z osią wleczoną, posiadają system stałego samosmarowania i dysponują jednostką łożyskującą umożliwiającą prostą i szybką wymianę tarcz hamulcowych. Łożysko koła nie musi być już rozbierane, a ustawiony fabrycznie luz łożyska - pozostaje nie zmieniony. W ten sposób nie tylko skraca się czas przestoju, lecz również ogranicza koszty obsługi technicznej.

NAPĘD.

SIŁA CZYSTEJ KRWI.

 

Ten kto przekręci kluczyk stacyjki, uruchamia siłę drzemiącą w silniku. Niezależne rozwijanie mocy już w dolnym zakresie liczby obrotów, wysoki moment obrotowy w szerokim paśmie liczby obrotów silnika oraz elastyczność i cicha praca silnika, stanowią charakterystyczne cechy wspaniałych silników wysokoprężnych produkowanych przez firmę MAN. Do dyspozycji jest pięć silników 6-cylindrowych, spełniających wymogi norm Euro 3. Silniki te posiadają następującą moc: 228 kW (310 KM), 265 kW (360 KM), 301 kW (410 KM), 338 kW (460 KM) oraz 375 kW (510 KM, jego średnie zużycie paliwa w tereni płaskim wynosi: 31,3 l/100 km, a w górach: 48,2 l/100 km ). Są to silniki z zewnętrzną recyrkulacją spalin, pozwalającą na redukcję tlenu w zasysanym powietrzu, przez co w znacznym stopniu zmniejsza się zawartość substancji szkodliwych w spalinach. W silnikach, które wykonane zostały w technice 4-zaworowej, uzyskiwane są wyśmienite wartości zużycia paliwa oraz składu spalin. Silniki o mocy od 228 kW (310 KM) do 338 kW (460 KM) mogą być dostarczane w wersji spełniającej wymogi Euro 2. Wszystkie silniki produkowane przez firmę MAN są seryjnie wyposażane w hamulec silnikowy, w skrócie EVB. Hamulec silnikowy daje dużą siłę hamowania, odciąża hamulec zasadniczy oraz redukuje stopień zużycia okładzin/wkładek hamulcowych.

WŁAŚCIWE ODNIESIENIA W RELACJI DROGA-POJAZD.

W celu umożliwienia uzyskania właściwych relacji, w nowej generacji pojazdów zastosowano odpowiednie przełożenia. Precyzyjnie pracujące skrzynie biegów doskonale odpowiadają charakterowi 6-cylindrowych zespołów napędowych o dużych momentach obrotowych. Hydrostatyczne przełączanie, prosty układ przełączania w kształcie litery H oraz przełączanie bez konieczności używania pedału sprzęgła powodują, że dla kierowcy obsługującego 16-biegową skrzynię biegów MAN ComfortShift, jazda jest szczególnie komfortowa. Pod tym względem przewyższają jedynie MAN TipMatic, tj. 12-biegowa, automatyczna skrzynia biegów, będąca absolutnie jedną z najlepszych skrzyń biegów. Niepotrzebne jest już sprzęganie i ręczne przełączanie biegów, zbędny jest pedał sprzęgła. Przełączanie biegów następuje automatycznie, w najbardziej odpowiednim zakresie liczby obrotów. Unika się błędów obsługi skrzyni biegów. W zależności od zamiłowania, skrzynia może być obsługiwana w trybie częściowo automatycznym, tzn. kierowca może wybierać bieg przy użyciu przełącznika ręcznego. Ekonomiczna jazda w trybie automatycznym pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa, a ponadto chroni cały ciąg napędowy. Zwiększa to ekonomiczność eksploatacji pojazdu.

MAN TRONIC.

STERUJE UKŁADAMI STEROWANIA: KOMPUTER KIEROWANIA POJAZDEM (FFR).

Komputer kierowania pojazdem zarządza wszystkimi funkcjami realizowanymi przez różne urządzenia sterujące komponentami ciągu napędowego. Do elektronicznego systemu nadzoru i regulacji przez komputer kierowania, włączone zostały skrzynia biegów, regulacja silnika, sterowanie hamulcem silnikowym i retarderem, zarządzanie pojazdem, a także napędy pomocnicze i przyłącza. Wynikiem powyższego jest uzyskanie perfekcyjnego sterowania funkcjami systemu, szybszego i bardziej niezawodnego aniżeli przy obsłudze mechanicznej, o ile w ogóle byłoby to możliwe w takim przypadku. Zastosowanie FFR umożliwia wykonanie szeregu innych funkcji pomocniczych zapewniających większą ekonomiczność i niezawodność eksploatacji pojazdu, komfort i bezpieczeństwo.

NA BIEŻĄCO, W CZASIE JAZDY

Stały nadzór pojazdu i jego stanu w czasie jazdy stanowią warunek sprawnego zarządzania informacjami, które zrealizowano wraz z wprowadzeniem do eksploatacji pojazdów TG-A. Zespolone urządzenie „Baseline” przekazuje kierowcy (w bardzo czytelny sposób) wszystkie istotne w danym momencie informacje. Oprócz takich danych jak na przykład prędkość, liczba obrotów silnika, ilość pozostałego paliwa oraz temperatura wody w chłodnicy, kierowca ma do dyspozycji informacje dotyczące zasięgu, średniego zużycia paliwa, średniej prędkości jazdy i temperatury panującej na zewnątrz kabiny. Jeszcze większe możliwości informowania kierowcy stwarza zespolone urządzenie „Midline”, w którym zintegrowano dodatkowo takie komponenty informacyjno-komunikacyjne jak telefon i radio. Perspektywicznym z całą pewnością jest system nawigacyjny, umożliwiający dotarcie do celu w możliwie jak najkrótszym czasie. Wszystkie odchylenia od normy (ważniejszych parametrów) sygnalizowane są kierowcy (w przypadku obu typów urządzenia zespolonego) poprzez zapalenie się centralnej lampki sygnalizacyjnej z diodą świecącą oraz uruchomienie brzęczyka. Przy użyciu urządzenia zespolonego można uzyskać informacje odnoszące się do wykonania zalecanych obsług konserwacyjnych, z uwzględnieniem sposobu eksploatacji pojazdu.

Najnowocześniejsze układy elektroniczne zastosowane w pojazdach MAN, mierzą jego „puls”. Przyjmują one i oceniają impulsy o wiele szybciej, aniżeli miliony szarych komórek w mózgu człowieka. W ten sposób są regulowane, sterowane i nadzorowane wszystkie funkcje pojazdu. Kierowca na bieżąco uzyskuje informacje o stanie pojazdu, ponieważ są one przedstawiane na monitorze. Systemy komputerowe są ze sobą połączone tworząc sieć, dzięki czemu wartości pomiarowe mogą być wykorzystywane przez wszystkie urządzenia sterujące. Zastosowanie infostrady CAN pozwoliło na ograniczenie liczby czujników, przewodów i połączeń wtykowych, a jednocześnie pozwoliło na osiągnięcie maksymalnej niezawodności.

TALENT ORGANIZACYJNY O WYSOKIM STOPNIU IQ: CENTRALNY KOMPUTER POKŁADOWY

Centralny komputer pokładowy komunikuje się z szyną danych ciągu napędowego, infostradą CAN oraz komputerem kierowania pojazdem. Nadzoruje on szereg parametrów eksploatacyjnych jak na przykład poziomy płynów, temperatury, ciśnienie oleju silnikowego oraz napięcie instalacji pokładowej. Ponadto, steruje on funkcjami związanymi z nadwoziem oraz komfortem jazdy (oświetlenie, układ centralnego smarowania, regulacja poziomu jazdy). Dzięki swoim rozległym możliwościom prowadzenia kontroli, centralny komputer pokładowy zapewnia wysoką niezawodność realizacji funkcji systemowych. Wielostronne diagnozowanie typu On-board dostarcza kierowcy ważnych informacji, wtedy gdy są one konieczne lub pożądane. Na potrzeby ukierunkowanego diagnozowania typu Off-board zastosowano pamięć błędów, która jest odczytywana poprzez MAN CATS II w celu dokonywania szybkiej analizy.

MAGICZNE SŁOWO - TELEMATYKA.

Zawrotną karierę robi obecnie nowe pojęcie - telematyka - czyli połączenie cyfrowej telekomunikacji z nowoczesną informatyką. Kombinowane wykorzystanie wysokowydajnych systemów przetwarzania informacji i danych oraz telekomunikacji, otwiera szereg innowacyjnych możliwości. Spektrum możliwości zastosowania rozciąga się od służb informacyjno-zabezpieczających, aż do zarządzania posiadanym parkiem samochodowym, co jest możliwe dzięki przesyłaniu danych w czasie rzeczywistym. Możecie być pewni, że już wkrótce nowa generacja pojazdów MAN, zaoferuje Wam szereg nowych rozwiązań w tej dziedzinie.

2002-06-06