MAN M2000 -Evolution-

Na drodze sukcesu. Nad zwyczaj dobrą opinią cieszą się pojazdy MAN serii średniej. Używane jako samo chody spedycyjne w ruchu podmiejskim i dostawczym, jak również lekkim ruchu dalekosiężnym. na placach budowy lub w szerokim spektrum gospodarki komunalnej, samochody M2000 określają sobą nową normę. Po modernizacji stały się jeszcze nowocześniejsze. Pod oznaczeniem typów LExxxB i MexxxB, samochód M2000 Evolution wnosi ze sobą jeszcze więcej komfortu, niezawodności i ekonomiczności. Litera L odnosi się do 4 kabin lekkiej serii, M — wskazuje na dwie kabiny ciężkiej serii, E oznacza EVOLUTION, a B — określa klasę wagi od 14 do 26 ton.

CZTERY WYGODNE KABINY KIEROWCY.

SAMOCHÓD CIĘŻAROWY W MIEJSKIM FORMACIE.

Już na pierwszy rzut oka kompaktowa kabina kierowcy, znana ze swojej funkcjonalności, bezpieczeństwa i komfortu przekonuje do siebie elegancką i aerodynamiczną formą, tym bardziej, że teraz jest jeszcze bardziej atrakcyjna dzięki nowemu kształtowi części przedniej i nowoczesnemu rozwiązaniu zderzaka z wbudowanymi reflektorami. Kompaktowa kabina kierowcy, dostosowana specjalnie do warunków miejskich, charakteryzuje się szeregiem zalet: należą do nich niskie wejście i wolna przestrzeń między jednymi i drugimi drzwiami oraz głębiej osadzone boczne okna w przedniej części, w celu uzyskania jak najlepszej widoczności krawężnika. Inne zalety to optymalna wysokość kabiny kierowcy, mały promień przechylenia oraz dobry kąt natarcia. Optymalny ciężar kabiny kierowcy jest zaletą gdyż dzięki niemu przednia oś posiada znaczną rezerwę w zakresie jej obciążenia.

WARIACJE NA JEDEN TEMAT.

Dobry początek stworzony przez kompaktową kabinę kierowcy jest kontynuowany, gdyż z tego samego odlewu wykonano kabinę kierowcy średniej długości (przedłużona o 300 mm) oraz kabinę kierowcy średniej długości z wysokim dachem, stworzoną przez oddział MAN w Wittlich — obie wyposażone stosownie do ruchu lokalnego. Zawsze, gdy jest konieczna obecność całej załogi, rozwiązanie stanowi podwójna kabina kierowcy, dostępna w M2000 Evolution o ciężarze 14 ton i 18 ton. Godna podziwu przestrzeń oferuje wystarczającą ilość wygodnego miejsca dla 6 do 7 osób, w zależności od wyposażenia kabiny w miejsce dla drugiego kierowcy.

TUTAJ ZOBACZYCIE WIĘCEJ.

Największą przyjemność sprawi  nowy system podwójnych reflektorów wraz z układem dowolnego ustawiania reflektorów i żarówkami H7. Nowoczesna technologia reflektorów znacznie poprawia oświetlenie jezdni, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo wasze i pozostałych użytkowników dróg. Strumień światła świateł mijania zwiększył się o 60%, światła drogowe świecą jaśniej o 50%, a reflektory przeciwmgielne nie dają już światła rozproszonego, przeszkadzającego innym użytkownikom dróg. W nowoczesnej technologii wykonane zostały również oprawka szeroko- i/lub daleko strumieniowa, dostępne jako wyposażenie specjalne. Na życzenie, możliwe jest zainstalowanie układu elektrycznej regulacji długości świateł oraz urządzenia czyszczącego szkła reflektorów silnym strumieniem wody, dzięki czemu uzysku je się dobre światło, a tym samym widoczność. Żarówki H7 mają o 40% przedłużoną żywotność, a wymiana żarówki jest teraz przyjemnością, ponieważ reflektory główne i dodatkowe można łatwo wyjąć.

ERGONOMICZNIE, PRAKTYCZNIE, DOBRZE.

Już samo wygodne wejście z szeroko otwieranymi drzwiami, oświetlone i zabezpieczone przed poślizgiem schody oraz idealnie umiejscowione w kabinach typu L uchwyty, spełniają najwyższe oczekiwania. Przykładem ergonomiczności jest tablica rozdzielcza z przejrzystymi wskaźnikami ustawionymi ku kierowcy i ułożonymi w logicznym porządku, a także łatwo dostępne elementy obsługowe. Kierownica z regulacją wysokości i kąta pochylenia jest poręcznie ułożona, w sposób zapewniający bezpieczeństwo przy zderzeniu. Posiada dużą powierzchnię włącznika klaksonu.

PROSZĘ ZAJĄĆ MIEJSCE.

Ergonomiczne siedzenie z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa i zagłówka mi, utrzymuje kierowcę w dobrej kondycji na długich trasach. Kto jednak chce jeszcze bardziej zadbać o swoje zdrowie, na własne żądanie może odjechać z komfortowym siedzeniem amortyzowanym pneumatycznie I wyposażonym w podpórką pod kręgi lędźwiowe i układ podgrzewania. Jest ono dostępne także dla współpasażera.

JEŻELI DO POKONANIA JEST 1.000 KM.

Wtedy dobrze jest wiedzieć że na pokładzie znajduje się miejsce do spania, umożliwiające wypoczynek. Kabina średniej długości dysponuje komfortowym miejscem do leżenia o wymiarach 1930x600 mm, wygodnym do wypoczynku w trakcie krótkiej przerwy w jeździe lub do pełnego wypoczynku. Duże skrzynie pod miejscem do leżenia umożliwiają jego złożenie i schowanie. Potrzebujecie drugiego miejsca do spania? Ten wymóg doskonale spełnia kabina kierowcy średniej długości, z wysokim dachem. Oprócz dolnego miejsca do wypoczynku posiada ona bowiem dodatkowe, składane miejsce do spania dzięki czemu tworzy się prawdziwa koja do spania dla dwóch osób. Oczywiście w obu przypadkach można zrezygnować z miejsca do spania, zyskując więcej wolnej przestrzeni potrzebnej do innych celów.

NIE SZUKAĆ, A ZNALEŹĆ.

Dewiza ta dotyczy różnorodnych możliwości wykorzystania schowków, których dostarcza każda z czterech kabin typu L. Liczne półki w drzwiach, przy tablicy rozdzielczej i w tylnej ścianie kabiny są bardzo pojemne. Jako wzorcowe obowiązywać mogą duże i łatwo dostępne schowki na bagaże znajdujące się nad przednią szybą. Ponadto, tuż obok wnęki na radio znajdują się dwie szuflady np. na inne urządzenia radiowe, odtwarzacz CD czy tachograf.

KABINA KIEROWCY TYPU M.

KABINA PODWÓJNEGO ZASTOSOWANIA.

Bez względu na to, czy chodzi o ruch lokalny, dalekobieżny, czy też dostawczy, zawsze obowiązuje zasada, że ten kto ma być w pełni wydajny, musi posiadać najlepsze miejsce i optymalne warunki w kabinie kierowcy. W końcu kondycja i koncentracja są warunkami bezpiecznej i planowej jazdy. Wymogi tego motta w zupełności spełniają dużej klasy kabiny dla pojazdów używanych w ruchu lokalnym i daleko bieżnym, dzięki którym również M 2000 Evolution spełnia najwyższe nawet wymagania.

JEŹDZIĆ BLISKO, ALE TEŻ DOBRZE.

Nieprzemijająco elegancka forma, wzorcowa ergonomiczność rozwiązań, doskonały komfort i bezpieczeństwo — w taki sposób prezentuje się kabina kierowcy dla pojazdów używanych głównie w ruchu lokalnym. Wiele jej elementów o doskonałej jakości, między innymi składane miejsce do spania, powoduje że jest ona doskonałą alternatywą dla kabiny kompaktowej. Kabina ulepszana przez dziesięciolecia osiągnęła swoją obecną perfekcyjną formę.

JEŹDZIĆ DALEKO I DOBRZE.

Na dalekie trasy idealna jest kabina dla pojazdu dalekobieżnego, o długości 2165 mm. Kabina ta nawiązuje do kabiny trucka i produkowana jest z seryjnie montowanym miejscem do spania, pod którym znajduje się schowek o objętości 400 I. Podobnie jak to ma miejsce w przypadku kabiny lżejszego typu, kabina kierowcy pojazdu dalekobieżnego zachowuje profil charakterystyczny dla pojazdów MAN. Z pakietem elementów aerodynamicznych, jej sylwetka staje się jeszcze bardziej wyrazista. Spoiler i boczne elementy o opływowych kształtach, stanowią akcent stylistyczny, przede wszystkim jednak powodują zmniejszenie oporów powietrza, a tym samym zużycia paliwa.

WSZYSTKO DOSTOSOWANE DO JAZDY.

Przejrzyste wskaźniki instrumentów i funkcjonalnie ułożone elementy obsługowe, odpowiadają rozplanowaniu kabiny przewidzianej dla pojazdów MAN ciężkiej serii. Nic nie odwraca uwagi kierowcy, wszystko jest na swoim miejscu. To dotyczy szczególnie różnych schowków i uchwytów. Środkowa konsola jest przygotowana do zamontowania radioodbiorników Hifi, bez problemu można też zainstalować telefon komórkowy, telefaks i komputer pokładowy. Wydajny system wentylacyjny z klapą powietrza recyrkulacyjnego, jak również filtr kurzu, zapewniają doprowadzanie świeżego powietrza oraz dobrą widoczność na każdą ze stron. W przypadku kabin dla pojazdu dalekobieżnego, firma MAN oferuje w niej ogrzewanie gazowe, stanowiącego alternatywę dla powszechnie stosowanego ogrzewania olejem napędowym. Na życzenie  można zamontować układ automatycznej klimatyzacji.

NIE OD MACOCHY.

Oddzielny rozdział stanowią siedzenia zaprojektowane wspólnie z lsringhausen specjalnie dla firmy MAN. Już w wersji statycznej, dzięki bocznym elementom regulacyjnym oferują one doskonały komfort siedzenia. Najlepszym modelem w tej serii — nawet w porównaniu z produktami innych firm światowych — jest podgrzewany, luksusowy fotel amortyzowany pneumatycznie, posiadający pneumatycznie regulowane boki, podpórkę pod kręgi lędźwiowe, płynną regulację wysokości i automatyczne ustawienia się w zależności od ciężaru kierowcy. Standardowe wyposażenie stanowią trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z optymalnym układaniem się, niezależnym od pozycji siedzenia. Zarówno w kabinach dla pojazdów przeznaczonych do ruchu lokalnego, jak i dalekobieżnego, jako opcja występuje składane siedzenie środkowe.

JAK LEŻEĆ, TO DOBRZE.

W kabinie kierowcy dla pojazdów dalekobieżnych można się wygodnie położyć. Na życzenie  montowane jest w niej drugie miejsce do spania, które podobnie jak pierwsze, spełnia wymogi komfortowego łóżka. Do umocowania materaca piankowego o grubości 100 mm służy doskonały system MAN, składający się ze stabilnej rurkowej ramy i elastycznego, gumowego układu naprężającego. Rezultatem tego jest wyspany, o dobrym samopoczuciu i odprężony kierowca, który szybko reaguje na zmienne sytuacje na drodze. Oczywiście można zrobić to również w kabinie pojazdu przeznaczonego do ruchu lokalnego, w którym na życzenie klienta może być również zainstalowane składane miejsce do spania, o wymiarach 1900 x 600 mm.

PODWOZIE.

IDEALNE UKSZTAŁTOWANIE RAMY.

Prosta rama drabinkowa jest wzorcowo stabilna i przyjazna do montażu różnorodnych nadwozi, ponieważ poza jej krawędzie nie wystają żadne elementy konstrukcyjne. Dzięki rurowym poprzeczkom jest optymalnie wyważona i bardzo stabilna, co nie tylko chroni nadwozie, lecz także zapewnia doskonałą stabilność jazdy. W ramach troski o bezpieczeństwo, M2000 Evolution jest produkowany z seryjnym urządzeniem zabezpieczającym przed wjechaniem pod pojazd z tyłu, a jeżeli istnieje taka potrzeba może posiadać także zabezpieczenie przed wjechaniem pod po jazd z boku, natomiast zabezpieczenie przed wjechaniem od przodu — dostępne jest wyłącznie jako wyposażenie specjalne.

RESORY DLA KAŻDEGO RODZAJU ZASTOSOWANIA POJAZDU.

Progresywne resory paraboliczne z gumowymi łożyskowaniami o niewielkim stopniu ścieralności i stabilizatorami, posiadają na osi tylnej seryjnie montowane amortyzatory. Resory trapezowe dostępne są jako wyposażenie specjalne. O ile resory piórowe gwarantują doskonały komfort jazdy, to bezobsługowe resorowanie pneumatyczne (piórowo-pneumatyczne lub w pełni pneumatyczne) ma jeszcze szereg innych zalet. Zapewnia ono doskonałe trzymanie się pojazdu na drodze, maksymalne bezpieczeństwo ładunku i wysoką efektywność. Elektroniczny system regulacji układu pneumatycznego resorowania w zależności od obciążenia ECAS, umożliwia precyzyjne ustawie nie poziomu do sprawnej zmiany rodzaju nadwozia lub naczepy, jak również optymalne dostosowanie do różnych wysokości wzniosu powierzchni ładowania, względnie ułożenia kąta najazdu. Poprzez funkcję pamięci, naciskając przycisk można zmieniać za programowane poziomy pomiędzy 140 mm w zakresie podnoszenia i 80 mm w zakresie opuszczania.

ŻYCZYCIE SOBIE WIĘKSZEJ ŁADOWNOŚCI?

 M2000 Evolution, z osią wleczoną lub pchaną. Zaletami stosowania tych osi jest zwiększona ładowność, niższa wysokość samych ram, doskonała zwrotność i niewielkie zużywanie się ogumienia. Dla jedne go pojazdu program obejmuje skrętną oś wleczoną (pojazd 20-tonowy) i kompaktową kabinę kierowcy, co procentuje optymalnym promieniem zawracania i prostą obsługa. W przypadku innego, 25-tonowego pojazdu program obejmuje albo unoszoną oś wleczoną albo skrętną oś pchaną, które stosowane są zarówno w przypadku kabiny dla pojazdu podmiejskiego, jak i dalekobieżnego. Skrętna oś pchana oferowana jest w przypadku zestawów naczepowych o dużym obciążeniu osi napędowej, np. przy ścianie skrzyni ładunkowej lub przy naczepie głęboko sprzężonej, posiadającej oś w części centralnej. Klasą samą dla siebie jest ekstremalnie zoptymalizowany pod względem ciężaru, 26-tonowy pojazd z podwójnym zespołem osi.

PEWNA JAZDA, PEWNE HAMOWANIE.

Przy hamowaniu M2000 Evolution przestrzega dewizy: krótsza droga hamowania zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Dlatego też na osi przedniej posiada pneumatycznie uruchamiane i wewnętrznie wentylowane hamulce tarczowe. Z tyłu dysponuje trudnościeralnymi i niezawodnie pracującymi hamulcami bębnowymi (z krzywkami S lub kimam rozprężnymi), z automatyczną regulacją ustawienia szczęk hamulcowych. W przypadku pojazdów o napędzie na wszystkie koła, wszystkie osie wyposaża się w hamulce bębnowe. We wszystkich typach pojazdu, system ABS stanowi wyposażenie standardowe. Na życzenie klienta dostępny jest także układ regulacyjny ASR, zapewniający maksymalną stabilność jazdy podczas ruszania pojazdu z miejsca oraz w czasie przyspieszenia.

NAJWAŻNIEJSZA PODCZAS JAZDY JEST SPRAWNOŚĆ.

W celu zapewnienia dużej sprawności, M2000 Evolution posiada na osi przedniej odporny na duże obciążenia jednolity, wygięty w dół łeb osi z piastami wykonanymi z żeliwa sferoidalnego. Wysokie rezerwy obciążeń, jakimi dysponuje przednia oś, stanowią zaletę w przypadku przesunięcia środka ciężkości pojazdu w wyniku niewielkiego stopnia załadunku, jak również w przypadku pojazdów z agregatem chłodniczym oraz samochodów ciężarowych z dźwigiem samo załadowczym umieszczonym za kabiną kierowcy. Za przesunięcie z tyłu w pełni odpowiada oś hipoidalna o prostym przełożeniu, odznaczająca się wysoką nośnością, dużym zakresem sprawności oraz małym ciężarem własnym — przez co idealnie nadaje się do przenoszenia dużych mocy przy większych szybkościach.

KOMFORTOWE KIEROWANIE.

Łatwe prowadzenie pojazdu i bezpośrednie tłumienie, to zalety układu kierowniczego Servocom, zwiększającego bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ma on zmienne przełożenie, nie wymaga konserwacji, posiada mały ciężar i rozłożenie optymalne do obciążenia przedniej osi. Wszystko to oraz skręt koła do 50° — w zależności od ogumienia — ułatwiają manewrowanie zarówno w mieście, jak i na placu budowy.

NAPĘD.

CZYSTA SIŁA W AKCJI.

Program napędów dla M2000 Evolution otwiera przed wami wybór pomiędzy silnikiem czystym i silnikiem jeszcze czystszym, tj. pomiędzy Euro 2 i Euro 3. Przyszłościowymi w dziedzinie ochrony środowiska są - 6-cylindrowe silniki Euro 3 o dużym momencie obrotowym oraz mocach od 132 kW (180 KM) do 206 kW (280 KM). Ekstremalnie niską wartość emisji substancji szkodliwych zapewnia system recyrkulacji spalin oraz układ regulacji EDC. Ponadto, seryjnie montowany TEMPOMAT przyczynia się do ograniczenia stopnia zużycia paliwa, co wychodzi na dobre nie tylko środowisku ale i waszym finansom. Oprócz tego zintegrowano inne funkcje pojazdu jak np. ograniczenie prędkości, regulację między- stopniowego momentu obrotowego oraz złącza ASR. Również zespoły napędowe Euro-2, tj. 4-cylindrowe o mocy 114 kW (155 KM) i 6-cylindrowe o mocy 162 kW (220KM) i 206 kW (280 KM) są na tyle silne, że mogą zapewnić efektywną realizację ekonomicznych interesów. Ostatni z wymienionych pojazdów posiada układ elektronicznej regulacją pracy silnika EDC i zintegrowane funkcje jak w przypadku silników Euro 3.

EURO 3 EURO 2
KW/KM 132/180 162/220 180/245 206/280 114/155 162/220 206/280
MAX. NM 650 850 975 1.100 580 825 1.100

EVB DLA WSZYSTKICH.

Wszystkie zespoły napędowe posiadają seryjny Exhaust Valve Brake, w skrócie zwany EVB. Jest to hamulec silnikowy zapewniający  uzyskanie wysokiej skuteczności hamowania, odciążający hamulec główny oraz zmniejszający stopień jego zużycia, a także zwiększający Wasze bezpieczeństwo. Opóźniacz jest w wielu przypadkach zbyteczny.

KRÓTKIE WŁĄCZENIE BIEGÓW.

Ręczne włączenie biegów jest szybkie i precyzyjne. 6- i 16-biegowa skrzynia ZE jest równie łatwa do obsługi co i 9- biegowa skrzynia Eaton. W ten sposób w pełni wykorzystujecie Państwo moc na ulicy i uzyskujecie zadowolenie z jazdy. A zresztą: wszystkie skrzynie biegów są wykonane w sposób umożliwiający montaż zwalniacza. Kto chciałby sobie uprościć jazdę, wybiera automatyczną skrzynię biegów o wysokim komforcie.

W DRODZE PO WERTEPACH.

Przejście z jazdy ulicznej do jazdy terenowej nie stanowi żadnego problemu dla M2000 Evolution w wersji z napędem na wszystkie koła. Pojazd wyposażony w skrzynkę rozdzielczą przeznaczoną do wyboru dla przyłączanego lub stałego napędu na wszystkie koła, z pneumatyczną blokadą — jest prawdziwą gwiazdą jazd terenowych.

DECYDUJE KOŃCOWY WYNIK.

To nie są wielkie słowa, lecz 1000 małych kroków, dzięki którym posuwamy się naprzód. W tym sensie nie tworzy się teorii lecz czyny, praktykę stosowaną w firmie MAN w celu stałego ograniczania obciążenia środowiska przez samochody ciężarowe podczas ich eksploatacji. Dla nowych, lepszych rozwiązań rozwijają koncepcje, których celem jest nie tylko zmniejszenie zużycia paliw, emisji spalin I hałasu, lecz także recyrkulacja surowców wtórnych i ochrona środowiska pod czas produkcji. 

U NAS CORAZ CISZEJ.

Dzięki skutecznym działaniom zmierzającym do redukcji hałasu  samochody ciężarowe średniej serii jeżdżą tak cicho, jak samochody osobowe. W ten sposób zostały spełnione najsurowsze międzynarodowe wymagania w stosunku do granicznych wartości emisji hałasu. Również  do dobrego tonu należy stosowanie materiałów i tworzyw nie stanowiących zagrożenia dla ludzi i środowiska. I nie od dzisiaj zwracają uwagę na to, aby przetworzyć i ponownie wykorzystać niektóre metale i tworzywa sztuczne uzyskane z pojazdów wycofanych z eksploatacji.

EKOLOGIA W PRODUKCJI.

W  zakładach dbają o czyste powietrze, oszczędność wody i energii elektrycznej oraz angażują się w sprawy związane z ochroną środowiska. Obecnie już 85% wszystkich stosowanych przez nich lakierów, stanowią lakiery rozpuszczalne w wodzie. W ostatnich latach drastycznie ograniczona została ilość wytwarzanych odpadów, za to wyraźnie wzrósł udział odpadów poddawanych recyklingowi. To tylko kilka przykładów ich wkładu w ochronę środowiska. Dobrowolnie stosują się do postanowień Rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie prowadzenia nadzoru ekologicznego w państwach członkowskich. Cztery zakłady otrzymały już certyfikaty spełniania normy ISO 14001, co dokumentuje  perspektywiczne zaangażowanianie w dziedzinie ochrony środowiska.

DROGOWY WYZNACZNIK- EURO 3.

Cel był wysoko postawiony i stanowił wyzwanie dla ich inżynierów: spełnienie dopuszczalnych wartości określonych normą Euro3, co oznaczało drastyczną redukcję emisji spalin. Osiągnięto założony cel i można go potwierdzić prezentując M2000 Evolution. Urzeczywistnienie go stało się możliwe dzięki zastosowaniu innowacji, jaką stanowi wewnętrzna recyrkulacja spalin oraz system EDC, które oferują w przypadku nowoczesnych silników 4- i 6- cylindrowych. Wraz z dalszym postępem techniki obciążenie środowiska naturalnego będzie się dalej zmniejszać.

2002-04-30