MAN L2000 -Evolution-

KABINA KIEROWCY

BLISKO, SZYBKO, LEPIEJ.

Jako bardzo chętnie wykorzystywany pojazd w ruchu dystrybucyjnym, L2000 stał się wyznacznikiem w za kresie bezpieczeństwa, ekonomiczności oraz tolerancji ze strony środowiska naturalnego. Teraz stał się jeszcze bardziej atrakcyjny. Części przedniej nadano nowy kształt, zoptymalizowano reflektory, dotychczasowy silnik wymieniono na silnik Euro-3, spełniający rygorystyczne wymagania pod względem uciążliwości dla środowiska, a ponadto zamontowano nową, komfortowo pracującą mechaniczną skrzynię biegów. Teraz dla was może jeździć po drogach znaczonych sukcesami. Oznaczenie LExxxC określa typ o najwyższej mocy i jakości: L dla czterech kabin lekkiej serii, E dla modelu Evolution, C dla klasy cię żaru od 6 do 12 ton. Prosimy zwracać uwagę na ten wzór postępu!

ERGONOMIA, KTÓRĄ WIDAĆ.

Już samo wygodne wejście z szeroko otwieranymi drzwiami, oświetlone i zabezpieczone przed poślizgiem schody oraz idealnie umiejscowione uchwyty spełniają najwyższe oczekiwania. Prosimy zająć teraz miejsce w perfekcyjnie ukształtowanej kabinie i rozkoszować się zachwycającą ergonomią i funkcjonalnością, jaka Was otacza. Przed wami znajduje się tablica rozdzielcza z przejrzystymi wskaźnikami ustawionymi ku kierowcy i ułożonymi w logicznym porządku, a także łatwo dostępne elementy obsługowe. Kierownica z regulacją wysokości i kąta pochylenia jest poręcznie ułożona, w sposób zapewniający bezpieczeństwo przy zderzeniu. Posiada dużą powierzchnią włącznika klaksonu. Istotna jest przestrzeń pomiędzy jednymi a drugimi drzwiami, a obniżony tunel silnika zapewnia dużą swobodę ruchów. Kto dużo jeździ, potrafi to docenić.

DŁUGIE SIEDZENIE NIE JEST KARĄ.

L2000 Evolution jest pojazdem, przy konstrukcji którego, priorytet stanowiło maksymalne bezpieczeństwo jazdy, z zachowaniem pełnego jej komfortu. Ergonomiczne siedzenie z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa i zagłówkami, utrzymuje kierowcę w dobrej kondycji na długich trasach. Kto jednak chce jeszcze bar dziej zadbać o swoje zdrowie, na własne żądanie może odjechać z komfortowym siedzeniem amortyzowanym pneumatycznie i wyposażonym w podpórkę pod kręgi lędźwiowe i układ podgrzewania. Jest ono dostępne także dla współpasażera. Sprawność kierowcy jego pełna koncentracja, są podczas jazdy najważniejsze. Szczególnie przyczynia się do tego czteropunktowe łożyskowanie kabiny kierowcy, a także sprawnie funkcjonujące amortyzatory i resory podwozia. Wszystko to chronić ma kręgosłup kierowcy. Dostęp świeżego powietrza do kabiny zapewnia wydajny system wentylacji i ogrzewania, wyposażony w filtry powietrza, a otwór dachowy stanowiący wyjście awaryjne, stwarza dodatkową możliwość doprowadzania świeżego powietrza do kabiny kierowcy.

NIE SZUKAĆ, A ZNALEŹĆ.

Dewiza ta odnosi się do różnego rodzaju schowków, jakimi dysponuje L2000 Evolution. Liczne półki znajdujące się w drzwiach, przy tablicy rozdzielczej i w tylnej ścianie kabiny dostarczają dużo wolnej przestrzeni. Jako wzorcowe obowiązywać mogą duże i łatwo dostępne schowki na bagaże, znajdujące się nad szybą przednią. Ponadto, tuż obok wnęki na radio, znajdują się dwie szuflady np. na sprzęt łączności radiowej, odtwarzacz CD, czy tachograf.

KABINA KIEROWCY ŚREDNIEJ DŁUGOŚCI POKAZUJE SWOJĄ WIELKOŚĆ.

Kabina ta, przedłużona o 300 mm w stosunku do kabiny kompaktowej, oferuje wzorcową wręcz ilość miejsca w swojej klasie, stanowiąc propozycję, z której możecie  elastycznie korzystać. Komfortowe miejsce do spania o wymiarach 1930 x 600 mm stworzono jako miejsce do wypoczynku w trakcie krótkiej przerwy lub do normalnego wypoczynku w czasie jazdy na długich trasach. Pod miejscem do spania znajdują się duże skrzynie na bagaże. Jeżeli rezygnujecie z miejsca do spania, wówczas kabina średniej długości oferuje Wam miejsca prawie w nadmiarze. Jeżeli potrzebujecie  miejsca na różnego rodzaju osprzęt i aparaty, to tutaj je znajdziecie. A może potrzebujecie  drugiego miejsca do spania? Ten wymóg doskonale spełnia kabina średniej długości, z wysokim dachem. Dodatkowo posiada ona składane miejsce do spania. Jest więc prawdziwą koją dla dwóch osób.

PODWÓJNIE DUŻA, PO PROSTU KLASA.

Wszędzie tam, gdzie niezbędna jest większa ilość osób załogi, odpowiednim rozwiązaniem jest podwójna kabina kierowcy. Jej zalety doceniane są na budowach, w obszarze gospodarki komunalnej, ogrodnictwie, straży pożarnej i po mocy drogowej. Oferuje godną podziwu przestrzeń, wystarczającą na wygodne miejsca dla 6 do 7 osób, w zależności od wyposażenia, tj. posiadania fotela lub ławki dla pasażera. Pod rzędem poczwórnego siedzenia znajduje się duża skrzynia na bagaże, w której podnoszone siedzenia stanowią jej zamknięcie. Powierzchnię siedzenia można usunąć, osiągającym tym samym wolną przestrzeń o dużej objętości. Do istotnych zalet podwójnej kabiny należy zaliczyć jej mały ciężar (tylko o 290 kg więcej od kabiny kompaktowej) oraz możliwość przysunięcia nadbudówek prawie do samej kabiny kierowcy. I tak np. dla uzyskania optymalnej ładowności, istnieje możliwość zainstalowania skrzyni samowyładowczej o długości do 3800 mm.

WIDOK DOOKOŁA. W L2000.

W L2000 Evolution jest najlepszy widok we wszystkie strony. Umożliwia to duża przednia szyba, głęboko osadzone przednie okna boczne (w celu optymalnego widoku krawężnika) i lusterko wsteczne umieszczone w sposób wynikający z doświadczeń eksploatacyjnych (dostępne lusterko z podgrzewaniem i elektryczną regulacja). Lusterka szerokokątne oraz do obserwacji krawężnika, należą do wyposażenia specjalnego. Dla zwiększenia widoczności w czasie jazdy pod słońce, za szybą przednią, na całej jej szerokości, są seryjnie montowane trzy przesłony przeciwsłoneczne.

TUTAJ ZOBACZYCIE WIĘCEJ.

Największą przyjemność sprawi wam nowy system podwójnych reflektorów wraz z układem dowolnego ustawiania reflektorów i żarówkami H7. Nowoczesna technologia reflektorów znacznie poprawia oświetlenie jezdni, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo nasze i pozostałych użytkowników dróg. Strumień światła świateł mijania zwiększył się o 60%, światła drogowe świecą jaśniej o 50%, a reflektory przeciwmgielne nie dają już światła rozproszonego, przeszkadzającego innym użytkownikom dróg. W nowoczesnej technologii wykonane zostały również oprawka szeroko- i/lub daleko strumieniowa, dostępne jako wyposażenie specjalne. Na życzenie, możliwe jest zainstalowanie układu elektrycznej regulacji długości świateł oraz urządzenia czyszczącego szkła reflektorów silnym strumieniem wody, dzięki czemu uzyskuje się dobre światło, a tym samym widoczność.

Żarówki H7 mają o 40% przedłużoną żywotność, a wymiana żarówki jest teraz przyjemnością, ponieważ reflektory główne i dodatkowe można łatwo wyjąć.

PODWOZIE

BRAK ZWYKŁYCH RAM.

Konstrukcja ramy podwozia odpowiada zasadzie sprawdzonej w pojazdach terenowych: podłużnice z przynitowanymi poprzeczkami rurowymi czynią je bardzo stabilnym, redukują obciążenia skręcające w nadwoziu i odpowiadają za optymalizację stabilności pojazdu, bez względu na stopień załadowania. Rama drabinkowa stanowi wzór konstrukcyjny przyjazny dla montażu nadwozi, ponieważ na całej jej długości jest równa, bez wystających elementów. Ten i wiele innych wariantów rozstawu osi dla długości nadwozia 8200 mm, jak również doskonałe wskaźniki dotyczące nośności, stanowią argumenty przemawiające na korzyść L2000 Evolution.

NA RESORACH PNEUMATYCZNYCH JEDZIE SIĘ LEPIEJ.

Znacznie poprawiony komfort jazdy to tylko jedna z zalet, jakie zyskuje się przy pneumatycznym resorowaniu tylnej osi (w przypadku L2000 Evolution występuje ono jako wyposażenie specjalne). Bezobsługowe resorowanie pneumatyczne umożliwia szybką regulację poziomu (obniżenie - 80 mm i podnoszenie — 155 mm). Dzięki funkcji pamięci mogą Państwo zaprogramować wzniosy powierzchni ładowania oraz kąty najazdu. Uruchomienie następuje w drodze zdalnego sterowania. W przypadku wyposażenia pojazdu w resorowanie piórowo-pneumatyczne wzmacniane są stabilizatory na osi tylnej. W pojazdach ciężarowych o wysoko umieszczonym punkcie ciężkości nadwozia te są gwarancją stabilności poprzecznej i bezpieczeństwa jazdy.

PEWNE JEST PEWNE.

Uruchamiane pneumatycznie, wentylowane hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach, jak również ABS, należą do seryjnego wyposażenia standardowego o najwyższym stopniu bezpieczeństwa. Hamulce działają szybko, pozwalając na delikatne dozowanie siły hamowania oraz dając wysokie wartości opóźniania hamowania. Nie ma mowy o zanikaniu (fading), tak więc nawet przy ekstremalnym obciążeniu skuteczność hamowania jest optymalna. W przypadku pojazdów o napędzie na wszystkie koła, możliwie krótką drogę hamowania zapewniają hamulce bębnowe. Dla przypadku, w którym okazałoby się, że droga hamowania innego pojazdu byłaby za długa, wszystkie L2000 Evolution wyposażono w skuteczne urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod pojazd z tyłu, a w razie potrzeby także z boku (na życzenie może być zainstalowane urządzenie zabezpieczające przed wjechaniem pod samochód od przodu).

NAPĘD

SIŁA SILNIKÓW MAN - ODPOWIEDNIA DLA KAŻDEJ PRACY.

W zakresie typów stosowanych silników, samochód L2000 Evolution daje wam niespotykaną dotychczas swobodę wyboru. Spośród ogółem sześciu silników znajdujących się do dyspozycji, wybierzecie dokładnie taki, który spełni Wasze wymagania. Silnikami przy konstrukcji których wykorzystano rozwiązania zmniejszające stopień zagrożenia dla środowiska, są 4- i 6- cylindrowe zespoły napędowe Euro 3 o mocy 103 kW(140 KM) i 132 kW (180 KM), oba ze znacznie wyróżniającymi się wartościami momentu obrotowego (odpowiednio 558 Nm i 650 Nm). Szczytowym osiągnięciem w tej dziedzinie jest silnik 6-cylindorwy o mocy 162 kW (220 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 850 Nm, co stanowi fascynujące połączenie mocy i siły. Ochronę środowiska zapewnia recyrkulacja spalin i układ regulacji EDC. Ponadto, do osiągania korzystnych wartości zużycia paliwa przyczynia się seryjnie montowany tempomat - sprzyjający nie tylko środowisku, ale Państwa finansom. Aby szybko, niezawodnie i ekonomicznie osiągać cel, montuje się także zespoły napędowe Euro-2. Mogą to być 4-cylindrowy o mocy 83 kW (112 KM) i 114 kW (155 KM), albo 6-cylindrowy o mocy 162 kW (220 KM).

EURO 3 EURO 2
KW/KM 103/140 132/180 162/220 83/112 114/155 162/220
MAX. NM 540 650 850 490 580 825

RUSZCIE Z MIEJSCA.

W przypadku L2000 Evolution jest to zupełnie proste, gdyż sześciobiegowa skrzynia ZF 6S 850 daje się włączać łatwo i precyzyjnie. Ponadto zoptymalizowano jej ciężar, co korzystnie odbija się zarówno na ładowności, jak i zużyciu paliwa. W zależności od zastosowanego silnika, montowana jest komfortowa 5-biegowa skrzynia biegów.

BEZ ZMĘCZENIA, W KAŻDYM TERENIE.

Wypiętrzenia terenu i kamienie nie sprawiają żadnego problemu 8- bądź 10- tonowemu pojazdowi, który może mieć stały lub przyłączalny napęd na wszystkie koła. W swoim wyposażeniu posiada wszystko, co jest najlepsze: skrzynkę rozdzielczą z biegiem terenowym pneumatyczną blokadą wzdłużną, podwozie z dużymi resorami parabolicznymi, szeroki rozstaw resorów, stabilizatory i amortyzatory. Czy ma posiadać ogumienie pojedyncze lub podwójne, uzależnione jest od waszych wymagań, podobnie jak wybór pomiędzy kompaktową kabiną kierowcy, a kabiną średniej długości.

SPECJALISTA DO WSZYSTKIEGO.

Pojazdy 10-tonowe z napędem na wszystkie koła, przewidziane do zamontowania na nich dodatkowego oprzyrządowania, zostały opracowane specjalnie z myślą o ich wykorzystaniu w drogowych służbach komunalnych. Znajdują uniwersalne zastosowanie do prac z urządzeniami nakładanymi i doczepianymi (z przodu lub z tył). Szczególną finezją odznacza się napęd Duodrive ZF, z konwencjonalnym napędem jezdnym i hydrostatycznym sterowaniem urządzeń. Dodatkowe napędy z przodu i z tyłu, pojedyncze ogumienie i kabina kierowcy średniej długości to dalsze cechy charakterystyczne tego „mistrza ulic”.

ŚRODOWISKO NATURALNE

EKOLOGIA STOSOWANA W PRODUKCJI.

W naszych zakładach dbamy o czyste powietrze, oszczędność wody i energii elektrycznej oraz angażujemy się w sprawy związane z ochroną środowiska. Obecnie już 85% wszystkich stosowanych przez nas lakierów, stanowią lakiery rozpuszczalne w wodzie. W ostatnich latach drastycznie ograniczona została ilość wytwarzanych odpadów, za to wyraźnie wzrósł udział odpadów poddawanych recyklingowi. To tylko kilka przykładów naszego wkładu w ochronę środowiska. Dobrowolnie stosujemy się do postanowień Rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie prowadzenia nadzoru ekologicznego w państwach członkowskich. Sześć naszych zakładów otrzymało już certyfikaty spełniania normy ISO 14001, co dokumentuje nasze zaangażowanie w dziedzinie ochrony środowiska.

DECYDUJE KOŃCOWY WYNIK.

To nie są wielkie słowa, lecz 1000 małych kroków, dzięki którym posuwamy się naprzód. W tym sensie nie tworzy się teorii, lecz czyny, praktykę MAN w celu stałego ograniczania obciążenia środowiska przez samochody ciężarowe podczas ich eksploatacji. Dla nowych, lepszych rozwiązań rozwijamy koncepcje, których celem jest nie tylko zmniejszenie zużycia paliwa, emisji spalin i hałasu, lecz także recyrkulacja i ochrona środowiska podczas produkcji. Dużo już osiągnięto, jednak z uczynionego postępu nie jesteśmy zadowoleni. Jesteśmy na drodze do stworzenia lepszej przyszłości samochodom ciężarowym.

DROGOWY WYZNACZNIK - EURO 3.

Cel był wysoko postawiony i stanowił wyzwanie dla naszych inżynierów: spełnienie dopuszczalnych wartości określonych normą Euro 3, co oznaczało drastyczną redukcję emisji spalin. Osiagnęliśmy założony cel i możemy go potwierdzić prezentując L2000 Evolution. Urzeczywistnienie go stało się możliwe dzięki zastosowaniu innowacji, jaką stanowi wewnętrzna recyrkulacja spalin oraz system EDC, które oferujemy w przypadku nowoczesnych silników 4- i  6-cylindrowych. Wraz z dalszym postępem techniki obciążenia środowiska naturalnego będzie się zmniejszać.

CORAZ CISZEJ.

Dzięki skutecznym działaniom zmierzającym do redukcji hałasu nasze samochody ciężarowe lekkiej serii jeżdżą tak cicho, jak samochody osobowe. W ten sposób zostały spełnione najsurowsze międzynarodowe wymagania w stosunku do granicznych wartości emisji szumów. Również u nas do dobrego tonu należy stosowanie materiałów i tworzyw nie stanowiących zagrożenia dla ludzi i środowiska. I nie od dzisiaj zwracamy uwagę na to, aby przetworzyć i ponownie wykorzystać niektóre metale i tworzywa sztuczne uzyskane z pojazdów wycofanych z eksploatacji.

22-05-2002