MAN

 

Rok 2000 dla firmy MAN przejdzie do historii jako rok stojący pod znakiem "Trucknology". Słowo to oznacza ni mniej ni więcej tylko wiedzę jaką MAN zgromadził w dziedzinie budowy ciężarówek, którą wykorzystał swoim nowym modelu T-GA. 24 marca 2000 roku MAN zaprezentował swoją nową ciężarówkę, i co ciekawe uczyniło równocześnie na wszystkich rynkach świata.

 Nowy pojazd MAN-a otrzymał charakterystyczną kabinę o dużej powierzchni przeszklonej. Szyba przednia w kabinie XXL nie kończy się tak jak zazwyczaj gdzieś na wysokości górnej krawędzi drzwi, sięga znacznie wyżej budząc skojarzenie z autobusem turystycznym. Poza tym z boku zastosowano także dwie dodatkowe szyby.

Wnętrze samochodu zaprojektowano tak, aby zapewnić załodze możliwe przestronne miejsce do pracy i wypoczynku. Wymiary wewnętrzne TG-A z kabiną XXL to 2100x2362x2110mm. W pojazdach z kabiną XXL wyposażaniem standartowym są dwie leżanki o wymiarach 790/705x2100mm, na życzenie zaś zamiast leżanki górnej może zostać zamontowane wyposażenie dodatkowe (kuchenka, lodówka itp). Samochody z kabiną XL standartowo wyposażone są w leżankę pojedynczą.

 

Obrotomierz nowego MAN-a w sposób dynamiczny wyświetla najkorzystniejszą dla danych warunków pracy prędkość obrotową silnika. W czasie jazdy może zaobserwować jak zapalają się dwie sąsiadujące ze sobą diody, wskazówkę należy utrzymywać pomiędzy nimi. Gdy hamujemy silnikiem zapalają się diody czerwone, pomagające wybrać kierowcy właściwe przełożenie dla zachowania jak największej skuteczności hamulca silnikowego. Na wyświetlaczu pokazywane są tylko komunikaty ważne lub żądane przez kierowcę. Na żądanie pojawiają się dane opracowane przez ZBR takie jak: średnie zużycie paliwa, średnia prędkość, zasięg itp. Wszelkie dane, które kierowa może obserwować "on-line" na wyświetlaczu, komputer pokładowy rejestruje, natomiast wszelkie błędy w układzie mogą być odczytywane w serwisie za pomocą urządzenia MAN CATS 2.

Zawieszenie przednie MAN-a może być mechaniczne lub pneumatyczne. W pierwszej wersji będą to zawsze resory paraboliczne (2-piórowe dla osi o nośności 7,1 t, 3-piórowe dla osi 8 t). W wersji pneumatycznej miechy powietrzne oraz amortyzatory tworzą jedną całość, moduł taki nosi nazwę LDS. Układ ten charakteryzuje się dużą trwałością ze względu na współosiowe ułożenie elementu resorującego i tłumiącego, dodatnie wpływa także na zachowanie się pojazdu na drodze, ze względu na możliwość szerszego, w porównaniu do układów tradycyjnych, rozstawienia.

W ciężkich pojazdach TG zastosowano system hamowania EBS posiadający zintegrowane funkcje  ABS i ASR.

Rodzina TG-A obejmuje w tej chwili ciągniki siodłowe w układzie 4x2 o rozstawie osi 3,6 i 3,9 m oraz podwozia pod zabudowę w konfiguracjach 4x2 i 6x2, w 10 rozstawach osi z zakresu 3,6-6,7 m.

Do napędu pojazdów można wybrać jeden z dwóch silników. Mniejszy, 12-litrowy regulowany jest na trzy zakresy mocy- 310/360/410 KM. Najmocniejszy w tej chwili silnik 12,8 l ma moc 460 KM. Silnik 310 KM stosowane są do zestawów o masie całkowitej do 36 t, przeznaczony do prac dystrybucyjnych. Silnik 360 KM montowane są do zestawów o masie całkowitej do 40 t, na średnie dystanse po płaskim terenie. Silnik 410 i 460 KM stosowane do pojazdów dalekiego zasięgu eksploatowanych w szczególnie trudnych warunkach.


Najlżejsze pojazdy MAN-a to seria L 2000, samochody lekkie o masie całkowitej 6-10 ton, przeznaczone głównie do prac dystrybucyjnych na terenie miejskim oraz do ruchu regionalnego. Pojazdy oferowane są z dwoma rodzajami kabin: dzienną kompakt i sypialną-kompaktowa przedłużona z leżanką. Samochody dostępne są z dwoma silnikami, każdy z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Mniejszy silnik o pojemności 4,6 l regulowany jest na dwie wielkości mocy 83 kW(112 KM) i 114 kW(153 KM). Większy silnik ma 6,9 l pojemności, o mocy 162 kW(218 KM).

   


W klasie średniej MAN oferuje serię M 2000 o dopuszczalnej masie całkowitej w granicach 12-25 ton. Samochód przeznaczony jest do prac dystrybucyjnych oraz spedycyjnych a także do zastosowań specjalistycznych i budowlanych. Pojazd budowany jest w konfiguracjach 4x2 lub 4x4 dla wersji 2-osiowych oraz 6x2 dla wersji 3-osiowych także w wykonaniu z osią samosterującą pchaną i wleczoną. Dostępne są zawieszenia w pełni mechaniczne, mieszane i pneumatyczne. Hamulce w zależności od przeznaczenia pojazdu i modelu- tarczowe, bębnowe lub tarczowe/bębnowe. Samochód dostępny jest z czterema typami kabin. Klasy lekkiej M2000/L: dzienna-kompaktowa (K), sypialna- kompaktowa przedłużona z leżanką (M); klasy ciężkiej M2000/M: dzienna (N), sypialna z jedną lub dwoma leżankami (F).


Największy pojazd MAN-a to seria F2000, przeznaczony zwłaszcza na dalekie trasy i do ciężkich prac specjalistycznych lub budowlanych. Wytwarzany w konfiguracjach 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x4, 8x6 lub 8x8. Napędzany jednym z trzech silników: 6-cylindrowym, 12 l i mocach 228/265/301 kW, 6-cylindrowym 12,8 l o mocy 338 kW. Najmocniejsza jednostka to silnik V10 18,3 l i mocy 552 KM. W ukł. przeniesienia napędu montuje się 16-biegowe skrzynie firmy ZF lub Eaton z biegami bezpośrednimi lub nabiegami. Układ hamulcowy z hamulcami bębnowymi lub tarczowymi z przodu i bębnowymi t tyłu. Pojazd dostępny jest z trzema typami kabin: dzienną (N), sypialną (F), sypialną wielkopojemną (G). Ta ostatnia dostępna także w wersji z dachem podwyższanym.