LIAZ-SKODA

    Firma Laurin & Mement rozpoczeła produkcję w 1901 r. trójkołowców dostawczych, w 1905 r. samochodów osobowych, a w 1907 r. ciężarówek i autobusów. W 1913 r. przejęta konkurenta RAF/Liberec (ciężarówki 1908-13 r., w tej fabryce są obecnie produkowane silniki Skody LIAZ). Założony w 1859 r. koncern maszynowy Skoda/PIzen rozpoczął w 1919 r. produkcję ciężarówek Skoda na licencji Sentinel/WIk. Brytania i w 1925 r. kupił firmę Laurin & Klement. Do 1939 r. byty używane równolegle marki Śkoda i Laurin & Klement, potem tylko Skoda. W 1951 r. wstała firma LIAZ, do której w styczniu 1952 r. przeniesiono produkcję ciężarówek zwanych teraz Skoda LIAZ. W 1953 r. LIAZ uniezależnił się od Skoda/Mlada Boleslay. Dopiero w 1984 r. zmieniono markę handlową na LIAZ. Od 1995 r. powtórnie większość udziałów (52,4%) należy do koncernu Skoda PIzen, a samochody byty sprzedawane w latach 1995-98 pod marką Śkoda LIAZ. W 1998 r. zmieniono nazwę firmy ze Skoda LIAZ na Truck Inernational, a markę na Skoda. firma wyprodukowała w 1998 r. - 336, a w 1999 r. - 140 samochodów ciężarowych. W 1998 r. zreorganizowano produkcję: Skoda Mnichovo Hradiste - montaż ostateczny pojazdów, - Skoda Motory a.s. w Jabłonce n. Nissou - produkcja i sprzedaż silników, Skoda Liberec - produkcja osi przednich m.in. dla Karosy, Skoda Melnik - produkcja ram, także dla Avii. Program:

• S - model 12.18 - podwozia, skrzyniowe (kabina Stcyr 152 - "L2000"); 4x2, GW 12t; ład. 7,6t; silnik D Steyr 6,6 l/182 KM,

• Furman FZ-model 13.18-podwozia, skrzyniowe (kabina Skoda 300); 4x2, GW 13t; ład. 6,7t; silnik D Steyr 6,6 l/184 KM,



• Seria 300:18.23,18.29, 18.30, 18.33, 24.23, 27.33, 29.33, 34.33, 40.33 - podwozia, wywrotki, skrzyniowe (prod. od 1993 r., kabina Skoda krótka lub długa); 4x2/4x4/6x2/6x4/8x4; GW 18-40t; ład. 9-30,5t; silniki D: 11,9 I/245-280-329 KM,



• Seria 300 -: 18.29 T, 29.33 T - ciągniki siodłowe (kabina j.w.); 4x2/6x4; GW 35-41t; silniki D 11,91/280-329 KM,

• Seria M300:18.33, 24.33 - skrzyniowe, podwozia (kabina Skoda długa, podwyższo-
na Maxi);4x2/6x2; GW 18-24,5t; silnik D: 11,9 1/242 KM,

• Seria M300:18.33 T, 19.33 T, 19.41 T, 19.43 T-ciągniki siodłowe (kabina j.w.); 4x2; GW 40-41t; silniki D: Skoda 11,9 I/329-408 KM, Detroit Diesel 428 KM,


• Seria 400: Xena 19.47 TBV - ciągniki siodłowe (premiera 1996 r., prod. od 1997 r); 4x2; GW 42t; silnik D. Detroit Diesel 12,7 I/437-477 KM,

• Seria 400: Fox 19.29 S.A./L-wywrotki (prod. od 1999 r., kabina j.w. krótka); 4x2; GW 19t; ład. 9,4t; silnik Skoda 11,4 1/280 KM.

Na eksport firma oferuje jeszcze samochody ciężarowe starych rodzin 100,150 i 200.