Kabiny SCANII

DUŻA WYDAJNOŚĆ PRACY KIEROWCY WYMAGA TYLKO NIEZNACZNEGO WYSIŁKU.

Scania zawsze wykorzystywała każdą sposobność aby podnieść funkcjonalność i prostotę na jeszcze wyższy poziom. Dotyczy to w równej mierze miejsca pracy kierowcy jak i każdej innej części samochodu. Dla Scanii kierowca jest zawsze na pierwszym miejscu, a pozostałe elementy mają mu służyć. Dzięki tej prostej zasadzie wiele spraw związanych z rozplanowaniem urządzeń sterujących wydaje się oczywistych. Jednakże to nie wszystko, dochodzi jeszcze dziedzina nauki - ergonomia i to jej prawa określają jak rozplanować urządzenia. Inżynierowie i projektanci Scanii analizują każdy aspekt związany z prowadzeniem samochodu. Nie tylko wysiłek i koncentrację dnia codziennego lecz także długotrwały wpływ wysiłku fizycznego i przemęczenia psychicznego. Oczywiście rozmieszczenie urządzeń sterujących jest bardzo istotne. Lecz równie ważne jest jak będą działać. Czy będą prawidłowo reagowały na polecenia kierowcy? Podobnie ma się sprawa czytelności wskaźników zarówno w dzień jak i w nocy. Czy mogą być odczytane natychmiast? Czy nie odwracają uwagi? A widoczność? Czy wszystko na zewnątrz widać na pierwszy rzut oka, czy też konieczne jest obrócenie głowy lub wychylenie szyi? Eliminując zbędny wysiłek, choćby mały, podnosi się komfort, nawet małe kroki wnoszą duży wkład w poprawę bezpieczeństwa, większą dyscyplinę i ekonomikę jazdy. Kierowca także osiąga korzyści. Zwiększa się jego zadowolenie z pracy. Zmniejsza się stres i wysiłek fizyczny.

„Kierowca pełni bardzo ważną rolę w utrzymaniu niezawodności ciężarówki, ekonomiczności jazdy, wydajności transportu i zmniejszeniu kosztów przewozów w długim okresie czasu. W firmie Scania zawsze uważaliśmy, że kierowcy mogą pracować dobrze tylko wtedy, gdy będą mieli zapewnione komfortowe warunki jazdy, czuli się bezpieczni i mieli szacunek dla swych pojazdów. Dlatego też kabiny samochodów serii 4 są tak zaprojektowane, by zapewniały wysoki komfort dla osoby, która jest odpowiedzialna za pojazd i jego ładunek. Tak - warunki wnętrza powinny być określane jako „luksusowe”. Ale słowo „konieczność” jest równie ważne. Dobre środowisko pracy kierowcy to właściwy sposób ochrony inwestycji właściciela w pojazd.”

DOSTOSOWANIE KABINY DO WYMAGAŃ KIEROWCY.

Dźwignia zmiany biegów, zwalniacza, hamulec przyczepy i hamulec postojowy: tuż pod ręką.

Przesuwany do przodu i do tyłu fotel kierowcy umożliwia takie ustawienie aby dźwignia zmiany biegów zwalniacza, hamulca przyczepy i hamulca postojowego znajdowały się w zasięgu ręki.

• Dźwignia zmiany biegów jest bardzo dobrze ulokowana i znajduje się blisko fotela. Umieszczona jest na naturalnej drodze dłoni odrywającej się od koła kierownicy. Skoki dźwigni są krótkie i łagodne.

• Zwalniacz działa automatycznie w powiązaniu z pedałem hamulca lub obsługiwany jest ręcznie za pomocą dźwigni umieszczonej na desce rozdzielczej. Kierowca nie musi pochylać się do przodu - dźwignia znajduje się w zasięgu ręki. Działanie dźwigni jest prawidłowe, żadnych zacięć, obsługa staje się intuicyjna.

• Inne blokady oraz dźwignia hamulca postojowego i przyczepy umieszczone są na przeciw dźwigni zmiany biegów. Lekkie działanie ułatwia obsługę.

• Dźwignie zmiany biegów, zwalniacza i hamulca postojowego są właściwie rozmieszczone i znajdują się w zasięgu ręki, bez potrzeby wychylania, nawet wtedy, gdy kolumna kierownicy jest całkowicie wysunięta.

• Regulowana kolumna kierownicy: zasięg i pochylenie.

• Przesuwane w dużym zakresie fotele z wieloma możliwościami podparcia pleców i ud.

• Zamontowane na kolumnie przełączniki znajdują się w pobliżu koła kierownicy.

• Pedały przesuwają się zgodnie z naturalnymi ruchami stóp, kostek i nóg. Oś obrotu pedałów umieszczono w górnej części, nie wystaje więc nic z podłogi.

Kierowanie: bez użycia siły.

Kierownica o średnicy 475 mm jest nieco mniejsza niż w poprzednich modelach. Prowadzenie jest komfortowe i łatwe w obsłudze dzięki czułemu mechanizmowi wspomagającemu oraz szerokiemu zakresowi regulacji.

• Progresywne wzmocnienie działania. Podczas jazdy nie odczuwa się wstrząsów pochodzących z nawierzchni.

• Pochylana kolumna kierownicy może być ustawiona w kilku położeniach w zakresie kątów od 32° do 52°.

• Zasięg płynnie regulowany w zakresie 60 mm. To więcej niż wymagają najkrótsze i najdłuższe ręce.

FOTEL KIEROWCY.

Luksusowe fotele Scania: najnowsze osiągnięcia w zakresie komfortu i dopracowania szczegółów.

Specjalnie dla pojazdów serii 4 Scania wprowadziła zupełnie nowe luksusowe siedzenia. Są one wyjątkowe, posiadają nie stosowane do tej pory rodzaje regulacji i komfortowy układ, umożliwiający dopasowanie go do każdego kierowcy. Luksusowe siedzenia Scanii nie tylko spełniają wymagania kierowców odnośnie komfortu, ale umożliwiają również zachowanie anatomicznie prawidłowej pozycji ciała za kierownicą. Pomaga to wyeliminować narastające w ciągu dnia zmęczenie ramion i nóg oraz ograniczyć narastające napięcie szyi i pleców. Żaden inny samochód nie oferuje lepszej, bardziej prawidłowej, bardziej komfortowej pozycji kierowcy.

• Wyjątkową cechą fotela jest zakres regulacji w rejonie pleców. Rezultatem tego jest to, że fotel może zostać ustawiony tak, aby zapewnić prawidłowe podparcie zarówno dolnym partiom kręgosłupa jak i górnym, łącznie z szyją.

• Wysokie oparcie fotela obejmuje zintegrowany zagłówek, który zabezpiecza szyję przed ewentualnym uderzeniem.

• Pasy bezpieczeństwa są zintegrowane z fotelem, znajdują się więc zawsze na właściwym miejscu co zapewnia komfort i bezpieczeństwo. Automatyczny mechanizm napinający zapewnia prawidłowe dopasowanie długości pasów do danego kierowcy.

• Regulacje odbywają się na drodze mechanicznej bądź elektropneumatycznej.

• Materiały tekstylne użyte do obicia foteli są wysokiej jakości, umożliwiają łatwe odprowadzanie ciepła i nie wywołują potu.

• Górna część fotela jest łatwo składana, i służyć jako stolik lub jako podest przy wchodzeniu na górne łóżko.

FOTEL ŚREDNIEJ KLASY. ALTERNATYWA DLA LUKSUSOWEGO FOTELA PRZY NIŻSZY

Fotel średniej klasy uznawany jest przez kierowców Scanii jako fotel w tradycyjnym stylu w który wyposaża się w najlepiej wyposażane kabiny. Szeroką gamą regulacji i wygodą ustępują tylko siedzeniom luksusowym Scania. Pod każdym względem, fotel ten oferują taką samą jakość, trwałość i bezpieczeństwo.

W jaki sposób fotel średniej klasy przyczynia się do bezpieczeństwa?

Pasy bezpieczeństwa są zintegrowane z fotelem. Znajdują się więc zawsze we właściwym miejscu.

• Automatyczne napinanie pasów bezpieczeństwa sprawia, że nie tylko są one bezpieczniejsze ale również bardziej praktyczne w użyciu, a przez to chętnie używane przez kierowców przez cały czas.

• Fotele standardowo wyposażone są w zagłówek zapewniający dobre podparcie szyi, właściwie chroniące przed ewentualnym urazem.

• W miejsce standardowej tapicerki, istnieje możliwość zamówienia fotela w wersji ekskluzywnej, wyróżniającej się bardziej eleganckim wyglądem. Niezależnie od wzoru, deska rozdzielcza oraz wystrój kabiny będą harmonizowały ze sobą. Zastosowane materiały tekstylne są trwałe, odporne na zabrudzenie i łatwe do oczyszczenia.

Dlaczego fotel średniej klasy jest tak komfortowy?

Możliwy jest szeroki zakres regulacji na wiele różnych sposobów. Fotel może być przesuwany do przodu i do tyłu, w dół i w górę, kąt ustawienia siedziska oraz oparcia może być zmieniany. Podparcie lędźwi może być regulowane.

• Fotel wyposażony jest w pamięć umożliwiającą zapamiętanie ustawionej wysokości.

• Zawieszenie fotela jest wyposażone w mechanizm tłumienia zapewniający kierowcy bardzo wysoki komfort.

• Fotel wyposażony jest w podgrzewanie; warianty: 100% mocy, 25 % mocy, wyłączone.

• Tapicerka jest tego samego rodzaju jak w fotelach luksusowych i zapewnia komfortowe warunki zarówno w ciepłych jaki i zimnych warunkach otoczenia.

• Fotel pasażera może być dodatkowo wyposażony w podłokietniki.

• Można zamówić także fotel pozbawiony zawieszenia pneumatycznego, wyposażony jednak

w regulację wysokości.

CZAS NA POSTÓJ. FOTEL, W KTÓRYM MOŻNA ODPOCZĄĆ.

Komfort prawdziwego fotela jest tym, co zapewni prawdziwy odpoczynek dla kierowcy przemierzającego z dużą prędkością dalekie trasy. Wygodny fotel zaprojektowany specjalnie dla kabin typu Topline i R doskonale zastępuje zwykłe siedzenie pasażera. Fotel jest umieszczony z prawej strony kabiny, blisko tylnej ściany i ma stałą, nieregulowaną pozycję. Jest szeroki, zapewnia dobre oparcie i pozwala kierowcy siedzieć prosto, wygodnie oprzeć się i odpocząć, wyciągając swobodnie nogi. Zależnie od zamówionej kabiny i jej wyposażenia, wszechstronność tego siedzenia może być jeszcze zwiększona poprzez wykorzystanie schowka szufladowego i stolika umieszczonego pod leżanką zamocowaną na tylnej ścianie.

• Fotel ten jest standardowym wyposażeniem wszystkich kabin Topline, może też być zamówiony jako dodatek w miejsce siedzenia dla pasażera w kabinach typu R.

• Pomimo tego, iż fotel ten został zaprojektowany dla odpoczynku kierowcy w czasie postoju, spełnia on wszystkie standardy bezpieczeństwa i może służyć jako siedzenie dla pasażera w czasie jazdy. Wyposażony jest więc w pasy bezpieczeństwa, które pasażer powinien zawsze zapinać, gdy pojazd jest w ruchu.

KIEROWANIE SAMOCHODEM – Z DOSKONAŁĄ WIDOCZNOŚCIĄ.

Deska rozdzielcza wszystkich samochodów ciężarowych serii 4 wygląda podobnie. Rozmieszczenie elementów jest podobne do poprzedniej generacji samochodów Scania - tak dobrze przyjęte na całym świecie. Czytelne wskaźniki, prawidłowe i intuicyjne wyczuwanie położenia przełączników, świetny przegląd sytuacji na desce rozdzielczej bez potrzeby odwracania uwagi od drogi, sprawiają, że jest ona wyjątkowa. Deska rozdzielcza w samochodach ciężarowych serii 4 została dopracowana i zmieniona w stosunku do poprzedniej wersji.

• Przyrządy kontrolno-pomiarowe znajdują się w naturalnym zasięgu wzroku kierowcy koncentrującym się na ruchu drogowym.

• Rzut oka umożliwia sprawdzenie prędkości pojazdu, obrotów silnika, czujników ciśnienia i temperatury, poziomu paliwa oraz stanu lampek ostrzegawczych

• Pochylona i jednocześnie wygięta deska rozdzielcza powoduje, że wszystko jest w zasięgu ręki i dobrze widoczne. Z tych powodów, nawet kierowcy nie jeżdżący wcześniej samochodem ciężarowym Scania, łatwo przystosowują się do nowego pojazdu.

• Urządzenia z których korzysta się podczas jazdy znajdują się w pobliżu koła kierownicy. Blokada mechanizmu różnicowego i zwalniacz znajdują się pod ręką. Sterowanie układem wentylacji i ogrzewania znajduje się nieco dalej.

• Wszystkie elementy sterujące są zoptymalizowane w zakresie kształtu i wielkości oraz posiadają ergonomiczną charakterystykę.

Centrum elektroniczne: w pełni zabezpieczone, dostępne, dobrze opisane. Łatwe do sprawdzenia.

Wszystkie przekaźniki oraz bezpieczniki usytuowano w desce rozdzielczej po stronie pasażera. Dzięki temu są one zawsze suche, nie są narażone na ciągłą wilgoć, brud i inne nie sprzyjające warunki,

• Wszystkie elementy są łatwo dostępne, dobrze widoczne i właściwie opisane. Nie umożliwiają jednak zablokowania immobilisera.

• W razie awarii układu elektrycznego, w pierwszej kolejności należy sprawdzić skrzynkę bezpieczników. Zapasowe bezpieczniki umieszczono w jej wnętrzu.

• Podłączania przekaźników w skrzynce bezpieczników w przedniej części kabiny uniemożliwiają niewłaściwe podłączenie.

W pobliżu skrzynki bezpieczników zamontowany jest układ sterowania układem napędowym podwozia oraz wyposażenia nadwozia.

• Gniazdka diagnostyczne układu Opticruise, EDC, ABS, TC oraz inne, umożliwiają łatwe zlokalizowanie usterki przy pomocy układu diagnostycznego Scanii.

• W wypadku awarii, możliwość prostego i szybkiego zlokalizowania usterki.

Poza deską rozdzielczą jest wiele innych podłączeń elektrycznych. W nadwoziu może występować nawet do 1500 takich połączeń. Więcej niż połowa znajduje się w desce rozdzielczej - w większości umiejscowionych z tyłu deski rozdzielczej.

• Przed włożeniem deski rozdzielczej do samochodu, jest ona sprawdzana w 100% w zakresie poprawności działania.

• Sposób montażu deski rozdzielczej w samochodzie zapewnia pewne i bezawaryjne działanie.

• Wszystkie panele elektryczne wyposażone są w dodatkowe podłączenia. Umożliwia to bezpośrednie podłączenie dodatkowego wyposażenia w bardzo prosty sposób.

BEZPIECZEŃSTWO I ZABEZPIECZENIE POJAZDU. OCHRONA KIEROWCY I ŁADUNKU.

Pasy bezpieczeństwa: działają pod warunkiem, że są zapięte.

Niewielu kierowców lubi pasy bezpieczeństwa. Nie chcą żeby sprawiały im kłopot. Badania przeprowadzone przez Scania wskazują, że pasy bezpieczeństwa byłyby chętniej zapinane, gdyby były bardziej wygodne. W samochodach ciężarowych wyposażonych w fotele luksusowe lub klasy średniej są one zintegrowane z konstrukcją foteli i umożliwiają automatyczne dopasowanie się do kierowcy. Pasy są bardzo wygodne, a kierowca nie czuje, że są zapięte. Punkt mocujący, prowadzenie pasa oraz zatrzask znajdują się zawsze we właściwym miejscu.

• Łatwe zapinanie oraz wygodne używanie prawdopodobnie sprawią, że będą one chętniej zakładane, a kierowcy poczują się bezpieczniej.

• Pasy bezpieczeństwa stanowią najbardziej skuteczne urządzenie bezpieczeństwa w wypadku kolizji. Pasy Scanii wyposażone są w elektroniczny układ blokowania, który działa znacznie szybciej niż tradycyjne układy mechaniczne. (Wyposażenie opcjonalne w niektórych krajach).

• Zablokowany pas utrzyma kierowcę w bezpiecznej pozycji, umożliwiając szybsze zorientowanie się w sytuacji i kierowanie samochodem.

• Standardowo fotele luksusowe oraz średniej kasy wyposażono w zintegrowane pasy bezpieczeństwa.

• Każdy samochód w wyposażeniu dodatkowym posiada poduszkę powietrzną.

• Opcjonalne wyposażenie stanowi alarm Scanii, pomagający kierowcy zachować czujność i pełną koncentrację.

• Wszystkie pojazdy standardowo są wyposażone w dobrze zabezpieczone drzwi i kluczyki zapłonu.

• Każdy samochód w wyposażeniu dodatkowym posiada autoalarm i immobilizer, których unieszkodliwienie wymaga wiele czasu i wiedzy technicznej.

Poduszka powietrzna Scanii: razem z pasem bezpieczeństwa zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo.

Wszystkie pojazdy Scanii, na życzenie mogą być wyposażone w poduszkę powietrzną dla kierowcy. W przypadku dużych kolizji, poduszka stanowi poważne zabezpieczenie. Jej skuteczna ochrona możliwa jest po uprzednim założeniu pasów bezpieczeństwa, które utrzymują kierowcę naprzeciw poduszki, niezależnie od nagłych zmian w kierunku jazdy samochodu.

• Poduszka powietrzna chroni głowę oraz klatkę piersiową przed uderzeniami.

• Chwilę po otwarciu, tzn. spełnieniu swojej funkcji, z poduszki szybko uchodzi powietrze, umożliwiając kierowcy opuszczenie samochodu.

Koncentracja: co można zrobić, żeby zwiększyć czujność kierowcy?

Scania uczestniczyła w badaniach poświęconym znalezieniu rozwiązań pomagającym zachować kierowcy maksimum skupienia i czujności, szczególnie pod koniec zmiany. W wyniku tych badań powstał układ sygnalizacji nazwany Scania Alert. Układ ten emituje sygnały z głośników, jednocześnie wyciszając dźwięk z radia lub magnetofonu.

• Emitowane sygnały są słyszalne ze zmiennym natężeniem, w różnych odstępach i są różnorodne.

• Badania wykazały, że przy zmniejszonej koncentracji, emitowane przez Scania Alert sygnały, pozwalają kierowcy zwiększyć skupienie i skoncentrować uwagę.

• Układ uruchamiany jest przez kierowcę. Może on być np. początkowo wyłączony a następnie, w każdej chwili uruchomiony.

Kluczyk do drzwi i stacyjki.

Aby zminimalizować niebezpieczeństwo kradzieży Scania wprowadziła nowe zabezpieczenia. Jeden kluczyk umożliwia otwarcie drzwi oraz rozruch silnika. Jego kształt zapewnia możliwość uzyskania 2 mln kombinacji, jest bardzo trudny do podrobienia.

• Jeżeli użyje się innego niż oryginalny kluczyka, nastąpi obracanie się korpusów zamków bez ich uszkodzenia jak również bez zadziałania.

• Jeżeli złodziej zdecyduje się na zerwanie blokady kierownicy, nastąpi pęknięcie części zewnętrznej, wewnętrzna część pozostanie nienaruszona, jednak nie będzie działania kolumny.

Inteligentny system zabezpieczenia pojazdu VPS.

Scania zastosowała nowy system zabezpieczenia VPS, chroniący pojazd przed złodziejami, którzy dostali się do wnętrza kabiny. Układ ten został zintegrowany z elektronicznym układem pojazdu przez co jest trudne do wykrycia i przełamania. Składa się on z autoalarmu i immobilizera.

• Przenośny elektroniczny pilot uaktywnia i wyłącza działanie alarmu. Możliwe jest odblokowanie jedynie drzwi kierowcy, uniemożliwiając w ten sposób dostęp do kabiny od strony pasażera.

• Uaktywniony układ alarmowy zadziała natychmiast po otwarciu drzwi, podniesieniu maski lub pochyleniu kabiny.

• Załączenie immobilizera następuje automatycznie po ok. 30 sekundach po wyjściu z kabiny, zatrzymaniu pojazdu bądź gdy kierowca zapomni o włączeniu układu alarmowego.

• Układ alarmowy może zostać rozszerzony na naczepę lub drzwi ładunkowe.

ZNAKOMITA WIDOCZNOŚĆ NA WPROST, NA BOKI I DO TYŁU - W DZIEŃ I W NOCY.

Zmęczenie: jak można ostrzec kierowcę?

Firma Scania uczestniczyła w badaniach poświęconym znalezieniu rozwiązań pomagającym zachować kierowcy maksimum skupienia i czujności, szczególnie pod koniec zmiany. W wyniku tych badań powstał układ sygnalizacji nazwany Scania Alert. Układ ten emituje sygnały z głośników, jednocześnie wyciszając dźwięk z radia lub magnetofonu.

• Emitowane sygnały są słyszalne ze zmiennym natężeniem, w różnych odstępach i czasu i są różnorodne.

• Badania wykazały, że przy zmniejszonej koncentracji, emitowane przez Scania Alert sygnały, pozwalają kierowcy zwiększyć skupienie i skoncentrować uwagę.

• Układ uruchamiany jest przez kierowcę. Może on być np. początkowo wyłączony a następnie, w każdej chwili uruchomiony.

• Scania Alert oferowany jest jako opcja.

Widoczność.

Zajmując po raz pierwszy miejsce za kierownicą ogromne pole widzenia sprawia imponujące wrażenie. Jeden rzut oka, bez potrzeby obracania głowy, umożliwia pełny przegląd sytuacji z przodu, po bokach oraz z tyłu samochodu. Pionowa szyba przednia zapewnia szeroki widok do przodu i nie trzeba się pochylać aby widzieć horyzont. Zaokrąglone narożniki szyby oraz wąskie słupki przednie kabiny eliminują zasłanianie przestrzeni narożnych. W porównaniu do poprzedniej generacji, kabiny serii 4 mają powierzchnię okien zwiększoną o ok. 15%.

Wiadomo, że w samochodzie ciężarowym nie można uzyskać widoczności w zakresie 3600. Ograniczenie jednak niewidocznych przestrzeni jest bardzo istotne. Z tego powodu zaprojektowano nowe lusterka umożliwiające kierowcy szeroki zakres widzialności na boki oraz do tyłu.

• Po stronie kierowcy znajduje się jedno duże lusterko, obejmujące swoim zasięgiem pole wzdłuż samochodu jak również daleko do tyłu.

• Po stronie pasażera podobne pole widzenia zapewniają dwa lusterka. Dodatkowo zastosowano trzecie lusterko umożliwiające obserwację kabiny w rejonie przedniego prawego koła.

• Powierzchnie lusterek są wypukłe i zapewniają szerokie pole widzenia bez zniekształceń.

• Dla ochrony przed drganiami, lusterka zamontowano na gumowych obręczach. Aerodynamiczny kształt lusterek eliminuje ewentualne odchylanie przy dużych prędkościach i chroni przed zabrudzeniem.

• Wszystkie lusterka można łatwo ustawiać. Duże lusterko boczne po stronie pasażera ustawiane jest elektrycznie z fotela kierowcy. Lusterka boczne wyposażone są w podgrzewanie.

• Wszystkie lusterka są przyciemniane.

• Zbiornik spryskiwacza szyb ma pojemność 14 litrów.

• Opływ powietrza wokół lusterek bocznych chroni szyby boczne i lusterka przed brudem, kurzem i zanieczyszczeniem.

• Bogate oświetlenie samochodu daje kierowcy wiele możliwości zarówno aby widzieć jak i być widzianym, niezależnie od nocy, mgły, świtu czy zmierzchu.

Więcej światła.

Kabiny serii 4 są dobrze wyposażone w różne systemy oświetlenia zasadniczego i dodatkowego. Zapalenie wszystkich świateł sprawia, że oświetlenie drogi jest imponujące. Być może jednak bardziej godne uwagi są światła mijania. Reflektory przednie posiadają trzy-ogniskowe lampy. Po włączeniu świateł mijania, umożliwiają one uzyskanie szerszego i mocniejszego strumienia światła i zapewniają doskonałe oświetlenie drogi bez oślepiania innych kierowców.

• Nowe reflektory przednie stanowią poważny krok w zakresie poprawy bezpieczeństwa. Wyjątkowe światła mijania znacznie poprawiają widoczność w nocy, kiedy nie można używać świateł drogowych ani pomocniczych.

• Lampy główne mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy i znacznie poprawiają widoczność w nocy tam, gdzie nie można stosować świateł drogowych i dodatkowych.

• Aby dodatkowo zabezpieczyć przed drganiami żarówki, reflektory przednie zamocowano na gumowych poduszkach. Wymiana żarówek jest bardzo łatwa i zajmuje kilka sekund.

• Widoczność w czasie deszczu poprawiają wysokoodporne wycieraczki reflektorów przednich.

• Pochylenie reflektorów ustawiane jest z wnętrza kabiny.

• Na żądanie istnieje możliwość zamontowania całej gamy oświetlenia pomocniczego. Przewody elektryczne oraz miejsca do montażu są standardowo przygotowane. Dodatkowe oświetlenie przygotowane przez firmę Scania nie wpływa niekorzystnie na wzrost oporów powietrza.

POWRÓT <<