Kabiny SCANII

ŻYCIE W KABINIE A KOMFORT JAK W DOMU.

Kiedy kierowca jest daleko od domu - nie ma znaczenia, czy tylko w ciągu dnia, czy też znacznie dłużej - nie ma powodu aby musiał rezygnować z całej pozostawionej w domu wygody. Od samego początku założenia projektu nowej kabiny żądały tak dużo miejsca w środku jak to tylko możliwe. Zostało to osiągnięte w zupełności. Zarówno w kabinach z miejscem do spania jak i kabinach dziennych. Rozważmy np. co jest potrzebne przy długich wyjazdach. Żeby naprawdę odpocząć potrzeba wiele miejsca. Miejsca, żeby opuścić fotel kierowcy, przeciągnąć się, położyć, odświeżyć przebrać ubranie, być może przygotować szybką przegryzkę oraz zaparzyć kawę. Kabina Topline jest dodatkowo podwyższona, zapewniając więcej miejsca do stania i umożliwiając przewożenie większej ilości bagażu. W stosunku do kabiny serii 3, jest o 140 mm szersza i dodatkowo wewnątrz dłuższa. Wyższa, szersza i dłuższa. Ale wymiary liniowe nie mówią wszystkiego o jakości dużych kabin R. Siedząc lub stojąc wewnątrz kabiny można doświadczyć przestrzeni. To samo dotyczy nowych kabin typu P: chociaż kompaktowe na zewnątrz, są zwodniczo duże w środku. Po przeciwnej stronie tej skali znajduje się kabina typu T, która jest klasą dla samej siebie jeśli chodzi o wielkość. Powierzchnia wewnętrzna oraz miejsca magazynowe są po prostu ogromne: żadna inna europejska kabina tego typu nie jest tak duża, tak dobrze wyposażona i tak komfortowa. Co więc uzyskano dzięki najnowszej generacji kabin P, R i T? Jadąc po autostradzie którąkolwiek z nowych kabin, można zdumieć się niskim poziomem hałasu. Zadziwia także brak drgań. Wydajna wentylacja odświeża. Podziwiać można również komfort wzbogacony rozważną tapicerką o spokojnych kolorach. Wzmacnia to miłe dla oczu wrażenia i ich nie drażni. Dla Scanii kabina samochodu ciężarowego nie jest miejscem w którym goni się za modą.

„Największą różnicą pomiędzy kabinami serii 4 a ich poprzedniczkami jest ogromna różnica w ilości miejsca. Pionowa szyba przednia pozwała dobrze wykorzystać pomieszczenie. Na przykład pokrywy schowków są duże, jednak nie dochodzą zbyt blisko czoła. W rezultacie uniknęliśmy stworzenia klaustrofobicznego miejsca do pracy. Atmosfera nowej kabiny sprawia, że kierowanie staje się bardziej relaksowe, w ten sposób obniżając stres. Jeśli kierowca zapragnie odpocząć, jest dużo miejsca, żeby to zrobić.”

ODDZIELENIE WNĘTRZA KABINY OD WARUNKÓW ZEWNĘTRZNYCH: POGODY, HAŁASU I DRGAŃ.

„Stworzenie dla kierowcy właściwych warunków pracy zależy bardzo od tego w jakim stopniu ograniczy się przenikanie warunków zewnętrznych do wnętrza kabiny, a także od prawidłowego dostarczenia do wnętrza kabiny świeżego powietrza, utrzymania odpowiedniej temperatury i właściwego dźwięku z urządzeń muzycznych. Aby ograniczyć stres kierowcy, hałas pochodzący z układu napędowego, urządzeń pomocniczych i kół musi zostać wyeliminowany. Hałas powietrza opływającego kabinę nie powinien być głośniejszy niż szept. Ekstremalne warunki zimowe oraz silnie prażące słońce muszą zostać skutecznie odparte. Drgania pochodzące z nawierzchni, podwozia i układu napędowego powinny zostać wytłumione i odseparowane.”

Niski poziom hałasu: sukces kabin serii 4!

W czasie normalnej jazdy poziom hałasu wynosi ok. 66 dB (A). Jest wyjątkowo słaby i odczuwany jako odlegle brzęczenie: spokojne, nie natrętne i ledwie dosłyszalne. Rozmowa może być prowadzona bez potrzeby podnoszenia głosu. Wyraźnie i czysto słychać muzykę. Wiele niepożądanych dźwięków zostało zatrzymanych u źródła: poprzez zastosowanie ciszej pracujących elementów układu napędowego, lepszego układu zawieszenia oraz najwyższej jakości wyposażenia pomocniczego. Dzięki ograniczeniu „produkcji” hałasu, zwalczanie tego co pozostało jest znacznie łatwiejsze.

• Hałas pochłaniany jest przez materiały tłumiące, rozmieszczone w dolnej części kabiny jak również przez zastosowanie absorbujących hałas materiałów użytych do wykończenia poszycia wewnętrznego kabiny oraz dywaników.

• W przeszłości dźwignia zmiany biegów była potencjalnym źródłem hałasu i drgań. Obecnie, pewnie mocowana na podłodze kabiny, uniemożliwia przedostawanie się jakichkolwiek zakłóceń do wnętrza kabiny.

• Po zakończeniu montażu, otwory przez które prowadzone są przewody zostają uszczelnione aby uniemożliwić w tych miejscach tworzenie się hałasu.

• Kluczową rolę w obniżeniu poziomu przedostającego się do wnętrza kabiny hałasu odgrywa struktura materiałów tłumiących.

Drgania: wyeliminowanie źródła oraz odseparowanie pozostałości.

Zwalczanie drgań, zasadniczo polega na zlikwidowaniu źródła. Jednak, duże siły pochodzące z układu napędowego jak również stan wielu nawierzchni drogowych wymaga zastosowania odpowiednich środków zaradczych. Zamocowanie silnika oraz przekładni na czterech gumowo-stalowych amortyzatorach, umożliwiło osiągnięcie w kabinach serii 4 bardzo niskiego poziomu drgań. Częstotliwości rezonansowe (jednoczesne nakładanie się drgań pochodzących z kilku źródeł), zostały wyeliminowane na etapie konstrukcji prototypowej. Dodatkowe odizolowanie drgań osiągnięto przez zastosowanie niezależnie działającego zawieszenia pneumatycznego kabiny. W zależności od typu kabiny może zostać zastosowane zawieszenie dwu lub cztero punktowe umożliwiające odizolowanie kabiny od szerokiego zakresu drgań pochodzących zarówno od nawierzchni drogowej jak i podwozia.

• Amortyzatory układu zawieszenia pneumatycznego działają progresywnie. Minimalne tłumienie w środkowym zakresie pracy amortyzatora umożliwia eliminację drgań bez nadmiernego oddziaływania na kabinę.

• Układ zawieszenia pneumatycznego jest umiejscowiony stosunkowo wysoko. Pozwala to na wytłumienie i ograniczenie drgań przy niedużych ruchach kabiny.

• Generalnie cały układ działa bardzo komfortowo i stabilnie.

Można zapomnieć o wietrze i pogodzie: zostały na zewnątrz.

Materiały, które stanowią efektywną ochronę przed hałasem dają także dobrą izolacją termiczną. Dzięki temu kabina jest doskonale zabezpieczona przed warunkami zewnętrznymi. Potencjalnym źródłem zimna i hałasu powodowanego wiatrem pozostają jedynie okna i drzwi.

• Uszczelki drzwi wykonano z zupełnie nowego profilu. Zapewniają one wyjątkowo dokładne uszczelnienie drzwi, jednocześnie nie ograniczając swobodnego ich zamykania.

• Dobrze spasowane drzwi oraz niskie opory powietrza kabiny, utrzymują hałas powodowany wiatrem na wyjątkowo niskim poziomie.

• Jako opcjonalne wyposażenie oferowane są podwójne szyby boczne stanowiące dodatkową barierę przed hałasem i zimnem.

REGULACJA WARUNKÓW OTOCZENIA WE WNĘTRZU KABINY: SZYBKIE OGRZEWANIE LUB WYMIANA POWIETRZA.

„Dostarczenie odpowiedni ej ilości świeżego i o odpowiedniej temperaturze powietrza nie jest tyle sprawą luksusu, co bezpieczeństwa. W kabinach serii 4 położono specjalny nacisk na system ogrzewania i wentylacji, aby zapewnić kierowcy komfortowe warunki jazdy i odpoczynku, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej koncentracji podczas jazdy.”

Świeże powietrze jest zawsze czyste.

Wszystkie kabiny w wersji podstawowej wyposażone są w ogrzewanie sterowane termostatem, układ wentylacji z wielozakresowym wentylatorem oraz filtr powietrza.

• Wysokiej klasy filtr powietrza zapobiega przedostawaniu się do wnętrza kabiny, poprzez układ wentylacyjny, pyłków kwiatowych i kurzu. Ogranicza w ten sposób występowanie objawów alergicznych u kierowcy jak również pomaga utrzymać czystość we wnętrzu kabiny.

• Sprawdzenie i czyszczenie filtra jest bardzo łatwe.

• Odpowiednio duża cyrkulacja powietrza w kabinie jest niezbędna aby uzyskać właściwą i stałą temperaturę w kabinie. Otwory doprowadzające powietrze usytuowane są najdalej jak było to możliwe od otworów odprowadzających, powodując dzięki temu przepływ świeżego powietrza na całej wysokości, szerokości i długości kabiny.

• Do szyby przedniej powietrze doprowadzane jest siedemnastoma otworami doprowadzającymi, dodatkowe pięć otworów na każdej stronie doprowadza powietrze do szyb bocznych.

• W mglisty i zimny poranek, użycie pełnej mocy systemu wentylacyjnego, umożliwi odparowanie szyby przedniej oraz szyb bocznych w kilka sekund.

• Dziesięć otworów wentylacyjnych wydmuchuje silny strumień gorącego powietrza w kierunku dolnej części szyby przedniej, w rejon w którym znajdują się wycieraczki. Powoduje to szybkie rozmrożenie lodu i umożliwia wcześniejsze uruchomienie wycieraczek.

Czym dysponuje kierowca?

Kierowca może indywidualnie ustalić temperaturę, kierunek i siłę nadmuchu powietrza. Jest wiele możliwości. Układ może także pracować automatycznie, uzyskując wcześniej zaprogramowaną temperaturę. Centralnie umieszczona dmuchawa zapewnia przepływ powietrza na obie strony kabiny. Silnik wentylatora jest ledwie słyszalny we wnętrzu kabiny.

• Wyloty powietrza umieszczone na desce rozdzielczej są skierowane na nogi oraz w stronę szyby przedniej. Wszystkie posiadają możliwość regulacji natężenia przepływu powietrza, a umieszczone bezpośrednio na desce wyposażono także w regulację kierunku nadmuchu.

• Nawet przy pracy dmuchawy z maksymalną mocą, przepływ powietrza w kabinie może być tak ustawiony, aby uchronić zarówno kierowcę jak i pasażera od przeciągów.

• Elektronicznie ustawiana temperatura umożliwia uzyskanie stałej temperatury w kabinie, niezależnie od zmiennych warunków pogodowych panujących na zewnątrz.

• Wybierając opcjonalnie oferowany układ klimatyzacji, elektroniczne sterowanie temperaturą stanie się jeszcze bardziej efektywne - wyrafinowany układ klimatyzacji zapewni super komfortowe warunki otoczenia we wnętrzu kabiny.

• Układ klimatyzacji nie zawiera freonu. Wiele elementów układu nadaje się do powtórnego przetworzenia.

• W celu zwiększenia efektywności układu klimatyzacji, dwa otwory recyrkulacyjne umieszczone zostały na głównej konsoli, umożliwiając przy niskim wydatku stały dopływ powietrza do kierowcy.

Ogrzewanie pomocnicze: dwie możliwości.

Występują dwie opcje: jedna oferuje ogrzewanie wnętrza kabiny, druga ogrzewanie wnętrza kabiny oraz silnika. W krajach w których występują wyjątkowo niskie temperatury otoczenia zaleca się stosowanie układu, który umożliwia utrzymanie wysokiej temperatury płynu chłodzącego silnika.

• Układ ten umożliwia automatyczne utrzymywanie temperatury płynu chłodzącego przy unieruchomionym silniku w pobliżu wartości występujących w czasie pracy silnika, nawet jeżeli temperatura otoczenia spadnie do ok. -4O°C.

• Układ podgrzewania wnętrza kabiny zapewnia odpowiednią temperaturę podczas długich postojów jak również ułatwia rozruch pojazdu.

• Sterowanie układem umożliwiają przełączniki umieszczone na desce rozdzielczej, a w wypadku kabiny Topline z miejscem do spania, także dodatkowe przełączniki usytuowane na dachu kabiny, przy łóżku kierowcy.

W przypadku hardziej łagodnych warunków klimatycznych, do podgrzewania kabiny może zostać zamontowany prosty układ powietrzny.

• Powietrze podgrzewane jest przy pomocy nagrzewnicy zasilanej olejem napędowym. Żądana temperatura może być utrzymywana tak długo jak jest to konieczne.

POWRÓT <<