Kabiny SCANII

DYNAMICZNY PROFIL NA NADCHODZĄCE LATA. EKONOMICZNOŚĆ DOCENICIE OD PIERWSZEGO DNIA.

Zmniejszenie kosztów eksploatacji samochodów było głównym celem przy projektowaniu kabin serii 4, tak więc dołożono wszelkich starań w celu zminimalizowania oporu powietrza i przez to osiągnięcie znacznego zmniejszenia zużycia paliwa. Zupełnie nowatorskie podejście do spraw związanych z oporami powietrza zaowocowało nowym aerodynamicznym kształtem, który przy pierwszym spojrzeniu może wywołać zdumienie. Pomimo to kabina - na przekór swemu obszernemu wnętrzu - ma bardzo niski współczynnik oporu czołowego. Kryją się tutaj duże oszczędności w zużyciu paliwa. Opór powietrza był ważnym kryterium podczas projektowania, lecz nie jedynym. Wytrzymałość, bezpieczeństwo i trwałość miały być lepsze niż kiedykolwiek. Aby osiągnąć te cele, poczyniono rozległe badania w zakresie zupełnie nowego sposobu wytwarzania. Precyzja wykonania płatów poszycia uzyskiwana jest za pomocą nowoczesnej poczwórnej linii tłocznej. Aby spełnić wymagania jakościowe Scanii, zbudowano super nowoczesną fabrykę. Montaż poszycia kabiny jest w tej chwili niemal całkowicie zautomatyzowany. Realizowane przez roboty sterowane komputerem, spawanie punktowe, umożliwia osiągnięcie stałej, wyjątkowo wysokiej jakości. Opatentowano metody umożliwiające uzyskanie najwyższej dokładności montażu. Powstał także zupełnie nowy zakład powłok antykorozyjnych i lakiernia. Oddano do użytku nowy budynek w którym odbywa się kompleksowa obróbka i wykończenie w specjalnych komorach. To wszystko powoduje wzrost jakości jak również ogranicza niekorzystny wpływ na środowisko. Aerodynamiczna stylizacja kabiny natychmiast rzuca się w oczy. Jakość produkcji wywoła je także, lecz będzie ono trwać przez wiele lat i wiele tysięcy przejechanych kilometrów.

KIEROWANIE PRZEPŁYWEM: JAK KSZTAŁTY KABINY POMAGAJĄ WALCZYĆ Z OPOREM POWIETRZA W CELU ZMNIEJSZENIA ZUŻYCIA PALIWA.

Klinowy kształt kabiny przyczynił się do zmniejszenia wpływu wiatrów bocznych na opór czołowy. Przednia część kabiny jest węższa niż tylna.

• Kształt szyby przedniej poprawia opływ powietrza i umożliwia jego łagodny opływ dookoła kabiny, minimalizując zawirowania i opór powietrza.

• Niemal pionowe umieszczenie szyby przedniej powoduje, że wnętrze kabiny jest większe i bardziej komfortowe.

Zastosowanie w konstrukcji kabiny krzywizn w miejsce narożników umożliwia bardziej łagodny opływ powietrza. Badania Scanii wykazują, że najkorzystniejszy promień krzywizny wynosi ok. 300 mm.

• Wyeliminowano ostre krawędzie i narożniki zwiększające opory powietrza. Zastąpiono je krzywiznami o promieniu możliwie najbardziej zbliżonym do optymalnego.

• Owiewki kierunkowe zamontowane na przednich narożnikach poszycia kabiny, kierują strumień powietrza w dół oraz do tyłu, zabezpieczając w ten sposób szyby boczne oraz lusterka przed wodą i zanieczyszczeniami.

Płaskie płaty poszycia z minimalną ilością wgłębień, nacięć lub występów umożliwiają przepływ powietrza bez zawirowań.

• W miejscach, gdzie poszycie nie może być zupełnie płaskie, dobierane są owiewki, które umożliwiają przy prędkościach drogowych najlepszy do uzyskania opływ powietrza.

• Szczeliny drzwi, zderzaków oraz świateł zmniejszono do minimum aby nie dopuścić do zawirowań powietrza.

Dlaczego musiano indywidualnie projektować spoilery aby uzyskać tak dobre wyniki ?

Montaż dowolnego typu regulowanych owiewek na tylnych bokach kabiny oraz klinowej owiewki na dachu nie daje zbyt wiele. Prawdziwą korzyść z punktu widzenia aerodynamiki może przynieść jedynie precyzyjne ukierunkowanie przepływu powietrza. Prawidłowo opracowany, dla danego samochodu system owiewek, na innym pojeździe wywoła zawirowania powietrza.

• Nieproporcjonalne, niepoprawnie wyregulowane bądź źle zamocowane owiewki mogą przyczynić się do zwiększenia zużycia paliwa.

• Aerodynamiczny kształt kabiny został tak zaprojektowany, by stanowić całość z nadwoziem lub przyczepą i zapewnić łagodny przepływ powietrza wokół całego pojazdu. Najlepsza efektywność aerodynamiczna jest zachowana w pojazdach o wysokości do 4 metrów.

Szczelina pomiędzy tylną ścianą kabiny a nadwoziem bądź naczepą może doprowadzić do niepotrzebnego wzrostu zużycia paliwa.

• Samochody ciężarowe serii 4 mogą być wyposażone w nadwozia zamontowane tuż za tylną ścianą kabiny, przyczyniając się dzięki temu do ograniczenia zawirowań powietrza i zmniejszenia zużycia paliwa. Tył dachu kabiny jest ustawiony pod kątem w taki sposób aby umożliwić umieszczenie agregatów chłodniczych bez utrudnienia odchylania kabiny.

• Dla osiągnięcia optymalnego zużycia paliwa, szczególnie mocno zaleca się zastosowanie bocznych owiewek.

• Nadal występuje szczelina, jednak dużo mniejsza. Klinowy kształt kabiny kieruje powietrze na zewnątrz szczeliny.

• Dla samochodu z naczepą zasadniczy wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa mają spoilery zamocowane na dachu kabiny.

OPORY POWIETRZA: DLACZEGO NAWET NAJWIĘKSZA KABINA ZADOWALA SIĘ UMIARKOWANĄ ILOŚCIĄ PALIWA

Większa kabina bez większej ilości paliwa w zbiorniku.

Wszystkie kabiny samochodów Scania serii 4 mają wyjątkowo przestronne wnętrze. Wszystkie nowe kabiny samochodów ciężarowych Scania serii 4 posiadają wewnątrz wyjątkowo dużo miejsca a zewnętrzne kształty oraz wielkość kabiny nie powodują większego zużycia paliwa.

Jest tak dlatego, gdyż przyjęto, że kabiny przeznaczone są do pojazdów, które będą eksploatowane na dobrych drogach a ich prędkość podróżna wynosić będzie na długich dystansach 80-90 km/godz. W tych warunkach, spokojny wiatr opływający dach i boki kabiny nie wywołuje zawirowań powietrza. Także największa kabina typu Topline, z mocno podwyższonym dachem, posiada niską charakterystykę oporów powietrza, oznaczającą niskie zużycie paliwa przy prędkościach podróżnych. Podwyższony dach jest integralną częścią kabiny. Osłona przeciwsłoneczna wokół górnej części szyby przedniej została tak zaprofilowana, aby wzmóc przepływ powietrza przy prędkości podróżnej, bardziej poprawiając w ten sposób opływ powietrza niż zmniejszając jego opór.

• Ukryte w konstrukcji kabiny światła umożliwiają oświetlenie spoilera dachowego oraz nazwy firmy transportowej i logo.

• Światła pomocnicze umożliwiają poprawienie widoczności nocą. Z uwagi na wysokie punkty mocowania tych świateł, są one bardziej odporne na zabrudzenie i przez to są bardziej efektywne.

W jaki sposób lusterka pomagają utrzymać szyby kabiny w czystości zapewniając jednocześnie widoczność do tyłu.

Duże lusterka są bardzo korzystne, jednak wymagają odpowiedniego zaprojektowania jeżeli mają nie mieć wpływu na aerodynamikę. ształt lusterek serii 4 ma swój pozytywny udział w opływie powietrza wokół kabiny.

• Obudowy lusterek są tak zaprojektowane aby skierować powietrze blisko ale jednak obok szyb kabiny, wymuszając przplyw powietrza, który uniemożliwia osadzanie się na szybach zanieczyszczeń.

• Przednie narożne owiewki tworzą następny silny prąd powietrza dookoła kabiny. Przechwytuje on wodę wydobywającą się spod kół i odrzuca ją na tył kabiny uniemożliwiając zachlapanie drzwi, okien ilusterek.

Dlaczego wejście do kabiny nie wpływa na opory powietrza.

Niektóre kabiny (głównie w samochodach poruszających się ze stałą, wysoką prędkością podróżną) posiadają taki zarys, z którego nie wystają stopnie. Oczywiście stopnie są niezbędne do wchodzenia lecz mogą być chowane, gdy nie są potrzebne. Obniża to zawirowania powietrza i chroni je przed zabrudzeniem (stopnie mogą być niebezpieczne jeśli są śliskie).

• Gdy kabina jest otwarta, stopień znajduje się pozycji opuszczonej. Z uwagi na jego wystawanie poza  kabinę, możliwe jest lepsze, łatwiejsze i bezpieczniejsze wchodzenie. W tym położeniu stopień jest oświetlany.

• Przy zamykaniu drzwi stopień jest chowany. Możliwe jest jednak pozostawienie stopnia w położeniu otwartym aby umożliwić kierowcy oczyszczenie szyb i lusterek.

• Z uwagi na bezpieczeństwo, nie jest możliwe złożenie stopnia, jeśli ktoś na nim stoi.

OBSŁUGA POJAZDU: ŁATWA I SZYBKA

Aby ułatwić kierowcy obsługę codzienną pojazdu, kabiny serii 4 zostały tak zaprojektowane, by tych kilka prostych prac mogło być wykonanych szybko i sprawnie. Zapewniono także dobry dostęp do normalnej obsługi - lepszy niż kiedykolwiek. Ułatwiając życie kierowcy i obsłudze serwisowej chciano mieć pewność, że zalecane czynności obsługowe będą właściwie przeprowadzane

Kabiny typu T: łatwy dostęp, dużo miejsca i można dotrzeć do każdego elementu.

Pokrywa kabiny typu T jest odchylana do przodu i umożliwia dostęp do silnika oraz prawie całego pozostałego osprzętu. Mechanizm odchylania kabiny jest doskonale wyważony, posiada także mechaniczne blokady. Do otwarcia lub zamknięcia pokrywy wymagany jest tylko nieznaczny wysiłek fizyczny. Trzy stopnie umieszczone tuż przed osią przednią - umieszczone po obu stronach pojazdu - umożliwiają kierowcy, czy też obsłudze serwisowej wejście na podest roboczy i zajęcie bezpiecznej pozycji z której można dotrzeć do wielu punktów obsługowych, a także oczyścić szybę przednią lub wysoko położone oświetlenie pomocnicze.

• Pokrywa kabiny zabezpieczona jest blokadą, która może zostać zwolniona jedynie z wnętrza kabiny. Dostęp do dźwigni możliwy jest tylko wtedy, gdy otwarte są drzwi znajdujące się po lewej stronie. Unika się w ten sposób przypadkowego zwolnienia pokrywy podczas jazdy samochodu.

• Przymocowane na stałe części kabiny nigdy nie wymagają podniesienia, aby przeprowadzić normalny przegląd bądź aby zapewnić dostęp do sprzęgła, skrzyni biegów, zwalniacza, przystawek odbioru mocy i elementów pomocniczego układu chłodzenia.

• Wszystkie kabiny typu R i T z miejscem do spania posiadają przestrzeń ładunkową znajdującą się pod dolnym łóżkiem. Dostęp do niej możliwy jest z zewnątrz, z obu stron pojazdu. Stanowi ona dobre miejsce do przewożenia narzędzi, podnośnika, i innych długich ciężkich elementów.

Kontrola codzienna: zabiera tylko kilka chwil

W kabinach typu P i R nie ma potrzeby pochylania kabiny aby sprawdzić pojazd czy też uzupełnić płyny. Przednia część kabiny może zostać natychmiast całkowicie otwarta, umożliwiając przeprowadzenie wszystkich czynności obsługowych w czasie nie dłuższym niż 2 minuty.

• Duża, zawiasowo mocowana klapa odchylana do góry. Mała klapa odchylana w dół stanowi mocny podest i umożliwia kierowcy oczyszczenie całej szyby przedniej.

• Narożne płaty poszycia zamocowano na zawiasach, umożliwiając przez to jeszcze lepszy dostęp do czynności sprawdzających i obsługowych.

• Cały przód kabiny typu P i R może zostać całkowicie otwarty W kilka sekund i odsłonić dostęp do wszystkich punktów obsługowych.

• Narzędzia oraz podnośnik stanowią wyposażenie standardowe. W kabinach z miejscem do spania są one przechowywane pod łóżkiem.

• Odchylane kabiny typu P i R umożliwiają pełny dostęp do wszystkich miejsc obsługowych - łącznie z przednią częścią wokół chłodnicy. Normalny przegląd realizowany jest szybko i bez problemów.

• Dostępu nie utrudnia izolacja dźwiękowa. Materiał izolacyjny umieszczono w konstrukcji kabiny i podwozia.

• Błotniki mocowane są do podwozia przy pomocy zatrzasków. Mogą być szybko odłączone bez potrzeby użycia narzędzi, umożliwiając służbom serwisowym łatwy dostęp i dając dużo dodatkowego miejsca.

SĄ SPRAWY, KTÓRE SIĘ NIGDY NIE ZMIENIAJĄ. WYTRZYMAŁOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO - DLA SCANII ZAWSZE NAJWAŻNIEJSZE.

Kabina spełnia najbardziej surowe, międzynarodowe normy bezpieczeństwa. Konstrukcja, materiały, metody montażu oraz zabezpieczenia antykorozyjne są najwyższej jakości. Jednocześnie użyto wielu lekkich materiałów, nadających się do ponownego użycia. Zasadnicza konstrukcja nośna kabiny wykonana jest w formie wytrzymałej klatki pokrytej płatami poszycia.

• W odróżnieniu od samochodów osobowych kabina ma bardzo krótką strefę zgniotu. Cała kabina musi absorbować energię kinetyczną doznając jak najmniejszych odkształceń.

• Wszystkie wersje kabin pojazdów Scania muszą spełniać najwyższe normy bezpieczeństwa. Standardowy test obejmuje uderzenie wahadłowe ciężarem o wadze 1 tony puszczonym z odległości 3 metrów od strony przedniego słupka narożnego i tylnej ściany kabiny.

Nowe metody produkcji i montażu poprawiły dawne zalety.

Więcej niż 85% wytwarzania i montażu poszycia kabiny realizowane jest przez komputerowo sterowane roboty przemysłowe. Nowe metody montażu - specjalnie stworzone dla kabin serii 4 - są jednymi z najbardziej zaawansowanych na świecie. Precyzja wykonania jest najważniejsza, nie tylko z uwagi na wytrzymałość lecz także dokładny montaż wyposażenia wewnętrznego i zminimalizowanie drgań.

• F-ma Scania jest pionierem w zastosowaniu montażu typu „gliding joint”, który jest wyjątkowo dokładny. Poszycie każdej wykonanej kabiny wykonywane jest z dokładnością +/-2 mm dla najdłuższego wymiaru liniowego.

• Z uwagi na ochronę środowiska wyeliminowano całkowicie spawanie elektro-gazowe.

• Aby ułatwić montaż i uzyskać maksymalną wytrzymałość, płaty poszycia kabin serii 4 są wyjątkowo duże. Realizacja ich produkcji wymagała dużych inwestycji w najnowszą technologię tłoczenia. Płaty poszycia o powierzchni 2 m ciśnienia hydraulicznego przekraczającego 1,250 ton.

Wytrzymałość w innej postaci.

Pewne elementy kabiny wykonane są metodami wtryskowymi z tworzyw termoplastycznych. Są one lekkie, wyjątkowo mocne i łatwe do naprawienia po niewielkim uderzeniu. Nadają się one także do powtórnego przetworzenia.

• Każdy element posiada numer identyfikacyjny umożliwiający ustalenie procedury powtórnego przetworzenia.

• Przednie narożne elementy kabiny oraz dwie przednie, zawiasowo mocowane pokrywy, są malowane na kolor pozostałego stalowego poszycia kabiny.

• Standardowym wyposażeniem kabin typu L i G jest zderzak z tworzywa termoplastycznego. w dolnej części posiada on ukrytą belkę, chroniącą przed skutkami zderzenia.

• Do podwozia przymocowane są błotniki wykonane z tworzywa termoplastycznego. Są one wyjątkowo mocne, wytrzymują obciążenie kierowców i obsługi technicznej a jednocześnie są na tyle lekkie, że swobodnie można je przenosić.

Drgania.

Kabiny prototypowe poddano próbom wytrzymałościowym oraz funkcjonalnym. Cała konstrukcja kabiny została poddana drganiom aby wychwycić ewentualne miejsca awarii oraz wyeliminować je w kabinach produkowanych seryjnie.

• Procedury sprawdzające oparte są na Metodzie Elementów Skończonych, umożliwiającej precyzyjne ustalenie miejsc, które wymagają wzmocnienia, bądź są przewymiarowane i mogłyby być lżejsze.

Kiedy potrzebna jest wytrzymałość stali.

Można się spodziewać że wiele pojazdów użytych na placach budów bądź w trudnym terenie potrzebować będzie stalowego zderzaka. Dlatego wszystkie pojazdy typu C, standardowo wyposażone są w mocny, odporny na wszystko, stalowy zderzak przedni, który wytrzyma nieuchronne stuknięcia i uderzenia.

• Próby na stanowisku kontrolnym sterowane są za pomocą komputera symulującym warunki drogowe. Odpowiadają one przejechaniu 2 milionów kilometrów z wstrząsami, zginaniem, skrzywianiem pojazdu i są bezlitośnie egzekwowane w przyśpieszonym i ciągłym cyklu testowym.

• Każda belka, każda spoina, każde mocowanie musi wytrzymać

• Aby uzyskać optymalną wytrzymałość bez zbytecznego zwiększania wagi, każdy rodzaj kabiny próbowany. Jest wiele razy i podlega pełnemu zakresowi prób.

• Zderzak wykonany jest ze stali ocynkowanej, zapewnia bezpieczeństwo i komfort.

• Kształt aerodynamiczny zderzaka został dostosowany do kształtu kabiny, w taki sposób aby osiągnąć dobry opływ powietrza przy prędkościach drogowych.

WALKA Z NATURĄ I PROCESAMI STARZENIA.

Uruchomiono całkowicie nową lakiernię malującą i nakładającą zabezpieczenie antykorozyjne na kabiny serii 4. W budynku specjalnie zaprojektowanym do tych celów wykorzystuje się osiągnięcia najnowszej technologii dla zapewnienia efektywnej i trwałej ochrony przed większością ekstremalnych warunków które mogą wywołać korozję.

• Nasz Klient może zamówić malowanie kabiny i podwozia na dowolny kolor przez niego określony. Wysokiej jakości wykończenie lakiernicze nie tylko ma ładny wygląd, jest też wyjątkowo trwałe.

• Wybór 60 kolorów umożliwia wielu klientom szybsze odebranie pojazdu, ponieważ malowanie na zamówienie przedłuża cykl produkcji pojazdu. Dodatkowe malowanie (pasy lub znaki firmowe) może być wykonane szybko, bez potrzeby specjalnych przygotowań.

• Wszystkie pojazdy są dostarczane z kabiną i podwoziem pomalowanymi w kolorach standardowych. Do wyboru jest 60 kolorów malowania kabin i podwozi.  

Ochrona antykorozyjna: zaprojektowana, położona, uszczelniona.

Rozległy, wielopoziomowy proces zabezpieczeń rozpoczyna się zanim rozpocznie się produkcja. Kontynuowany jest po zmontowaniu poszycia kabiny lecz przed malowaniem Po malowaniu proszkowym wykonywane jest dalsze zabezpieczanie. Także po ostatecznym malowaniu natryskowym prowadzi się dalsze zabezpieczanie antykorozyjne. Wszystko to po to aby zagwarantować maksymalnie trwałą ochronę wewnątrz i na zewnątrz.

Przygotowanie produkcji: zabezpieczenie blach.

Cynk chroni przed rdzą. Pokrywa się nim metodą ogniową wszystkie blachy stalowe.

• Uszkodzona przez zarysowanie lub wgniecenie powłoka cynkowa reaguje z otoczeniem wytwarzając jony, które wywołują proces samo naprawiania.

Przygotowanie do malowania: odtłuszczanie i fosforanowanie.

Wykonuje się kompleksowe mycie, odtłuszczanie i podwójne płukanie. Po dwóch dodatkowych płukaniach natryskuje się powłokę fosforanową.

• Proces automatycznego odtłuszczania oraz fosforanowania jest całkowicie odizolowany. Zapobiega się w ten sposób zabrudzeniu, które mogłoby zmarnować proces ochrony antykorozyjnej i obniżyć jakość malowania końcowego.

• Woda użyta do płukania jest specjalnie filtrowana i oczyszczana. Jest ona bardziej czysta niż normalnie używana do picia - pozbawiona zupełnie śladów minerałów.

Warstwa podkładowa: wewnątrz i na zewnątrz.

Warstwę podkładową stanowi farba proszkowa. Umożliwia ona jeszcze większą ochronę przed korozją. Proszek podawany jest jednocześnie z czystym, filtrowanym powietrzem aby nic dopuścić do przedostawania się zanieczyszczeń.

• Malowanie proszkowe odbywa się automatycznie przez zaprogramowane roboty, które docierają do każdego rogu, połączenia blach i przestrzeni zamkniętej. Malowanie na zewnątrz wykonywane jest w sposób liniowy.

Uszczelnianie połączeń blach: zabezpieczenie przed korozją.

Połączenia blach i szczeliny są bardziej podatne na korozję, więc dodatkowe zabezpieczenie przynosi duży pożytek.

• Tworzywo uszczelniające nakładane jest na połączenia blach po położeniu i wygrzaniu farby podkładowej. Nakładanie odbywa się ręcznie przy pomocy pistoletów ciśnieniowych.

Malowanie ostateczne: wysokie kwalifikacje.

Proces ten wykonany jest ręcznie. Wysoko kwalifikowani i doświadczeni malarze uzyskują doskonałe pokrycie powierzchni i lustrzaną powłokę, której nie można wykonać w procesie automatycznym.

• Farba jest tak dobrana aby chronić powłokę malarską przed stopniowym wyblaknięciem i pogorszeniem jakości pod wpływem promieni ultrafioletowych, a także, żeby była odpowiednio twarda i żeby stanowiła skuteczną ochronę przed czynnikami zewnętrznymi.

Walka z niewidzialnym wrogiem: wypełnianie przestrzeni zamkniętych.

Po malowaniu ostatecznym wykonuje się jeszcze jedno zabezpieczenie. Tym razem jest to olej antykorozyjny.

• Olej, przy pomocy dysz rozbryzgowych wtryskuje się do otworów, umożliwiając w ten sposób jego penetrację do niewidocznych przestrzeni zamkniętych, które w innym przypadku mogłyby stanowić potencjalne miejsce rozwijania się korozji.

Dlaczego niektóre elementy kabiny nie są malowane.

Materiały termoplastyczne użyte do wykonania zderzaka, błotników i dolnego, przedniego poszycia nie wymagają ochrony przed korozją. Odlewane one są z tworzywa w odpowiednim kolorze. Materiał tych elementów może być ponownie wykorzystany pod warunkiem, że nie był wcześniej pomalowany.

• Coraz więcej firm będzie promowało użycie jak największej ilości materiałów nadających się do ponownego wykorzystania. Z tych właśnie powodów nie są one malowane.

• Z czasem w wyniku eksploatacji, na malowanych powierzchniach mogą pojawić się uszkodzenia powłoki lakierniczej. Jednak nie malowane elementy z tworzyw termoplastycznych nie mogą być uszkodzone w ten sposób.

Malowanie a ochrona środowiska.

Scania używa najnowszej generacji farb proszkowych a nic tradycyjnych farb wytwarzanych u bazie rozpuszczalników, które zanieczyszczają atmosferę i są niebezpieczne dla zdrowia. Farby proszkowe nie są niebezpieczne i dlatego znacznie lepsze z punktu widzenia ochrony środowiska.

• Wytrzymałość powłoki wykonanej farbą proszkową jest wyższa niż powłok wykonanych innymi rodzajami farb, co powoduje lepsze wykończenie i większą odporność na uszkodzenia wynikające z eksploatacji.

POWRÓT <<