Kabiny MAN-a

Objętość: tekst - 42kB; obraz - 243kB

Przyjemność jazdy. TG-A, generacja pojazdów (MAN Trucknology Generation) klasy powyżej 18 ton ciężaru całkowitego, zaprasza do doznania całkowicie nowych doświadczeń. Oczekuje na was pięć niepowtarzalnych kabin, wykonanych w ramach specjalnego programu, które są tutaj po raz pierwszy prezentowane. Poznajcie nieprzeciętny komfort oraz inteligentne rozplanowanie przestrzeni, jakie oferuje każda z tych kabin. Zachwycajcie się zarówno funkcjonalnymi, jak i atrakcyjnymi przestrzeniami kabiny w części roboczej i wypoczynkowej. Pojazdy serii TG-A, począwszy od deski rozdzielczej, aż po bardzo komfortowe leżanki, opracowane zostały zgodnie z oczekiwaniami kierowców. Wejdźcie do środka i przekonajcie się sami. TG-A przedstawia się ze swoich najlepszych stron, ponieważ jej tematami są kształt, ergonomia oraz komfort nowych kabin. 

Duży krok. TG-A wchodzi na nowe drogi w dziedzinie stylistyki, co daje się zauważyć od pierwszego spojrzenia na typowy pojazd firmy MAN. Jego eleganckie kształty łączą w sobie wysoką wartość użytkową z przyjemnym i sympatycznym pierwszym wrażeniem. Forma i funkcjonalność stanowią tutaj sensacyjną syntezę. Przede wszystkim jednak, na wszystkich kabinach TG-A od modelu XXL do M wyraźnie odciśnięta została linia rozumu i rozsądku. Czy nie jest pięknym widzieć, jak niepowtarzalnie dobre są te kabiny?

MODEL XXL - NAJWYŻSZA KLASA.

Kabina XXL z wysokim dachem oraz wysokością stania wynoszącą 2.100 mm jest jak dotychczas największą kabina stosowaną w pojazdach europejskich. Ziścił się sen o kabinie kierowcy posiadającej dużo przestrzeni oraz gwarantującej maksymalny komfort, która nadawałaby się idealnie dla pojazdów wykorzystywanych w dalekobieżnym transporcie międzynarodowym. Wysoką klasę prezentuje duża, zachodząca aż na podwyższony dach, panoramiczna szyba przednia. Kabina posiada 2.228 mm długości, 2.440 mm szerokości, wysoki dach oraz 2 miejsca do leżenia.

MODEL LX- KLASA EXECUTIVE.

Kabina LX z wysokim dachem, będąca syntezą komfortu i funkcjonalności, stanowi wzorzec nowego standardu dla kabin stosowanych w pojazdach dalekobieżnych. Jest ona pierwszorzędną alternatywą dla kabiny XXL, dobrze wyposażoną we wszystko, co potrzebuje dwóch kierowców w międzynarodowym ruchu dalekobieżnym. Wyjątkowo wygodne są niskie wejścia, co uzyskano poprzez obniżenie podłogi kabiny o 170 mm. Posiada długość 2.280 mm, szerokość 2.240 mm, wysoki dach oraz dwa miejsca do leżenia.

MODEL M - KLASA MASTER.

Jest to kabina przeznaczona do użytku W ruchu lokalnym i dostawczym, w branży budowlanej oraz gospodarce komunalnej. Kierowca i pasażer szczególnie dobrze oceniać będą wygodną wysokość wejścia do kabiny. Posiada ona 1 .880 mm długości oraz 2.240 mm szerokości.

MODEL L - KLASA COMFORT  

Kabina przekonuje do siebie wysokim komfortem, bardzo korzystną wysokością wejścia oraz niską wysokością całkowitą pojazdu. Posiadając miejsce do leżenia oraz wariantowane możliwości wykonywania schowków, nadaje się w szczególności do wykorzystania w tzw. lekkim ruchu dalekobieżnym, jak również w transporcie drewna, materiałów budowlanych oraz w pojazdach chłodniach, cysternach i silosach. Posiada 2.280 mm długości, 2.240 mm szerokości oraz jedno miejsce do leżenia.

MODEL XL - KLASA BUSINESS.

Kabina XL z płaskim dachem pozwala na osiągnięcie niskiej wysokości całkowitej pojazdu. Jest stosunkowo lekka i ma komfortową szerokość kabiny XXL. Wykazuje szczególną przydatność w eksploatacji na dalekich trasach, gdy pojazd prowadzi tylko jeden kierowca. Kabina posiada 2.280 mm długości, 2.440 mm szerokości oraz 1 miejsce do leżenia.

DZIAŁANIE W PERFEKCYJNYM KSZTAŁCIE.

POKAZOWY KSZTAŁT.

Bez względu na to, którą z kabin macie przed oczami, to zawsze widzicie kształt odpowiadający TG-A. Stroma, rozszerzająca się ku górze panoramiczna szyba przednia - w modelu XXL jest tak duża, jak w żadnym innym samochodzie ciężarowym - wyraziście osadzona partia zderzaków, a przede wszystkim zmodernizowany znak firmowy, są typowe dla wszystkich pojazdów MAN. Cecha charakterystyczna: w kabinach o szerokości 2.240 mm są wyraźnie wystające wybrzuszenia osłon wnęk kół. Nowe elementy zaznaczają się również na powierzchniach bocznych kabiny. Już od pierwszego wejrzenia rzucają się w oczy szyby boczne pozbawione pionowych poprzeczek oraz biegnące ku tyłowi kabiny wytłoczenia, nadające jej dynamicznego wyglądu. Stanowią one jednak nie tylko element stylistyczny, lecz również usztywnienie konstrukcji. Kabina pozbawiona jest kątów i ostrych krawędzi, dominują wykończenia o łukowatym kształcie. W ten sposób powstała linia kabiny pełna prężności i stylistycznej elegancji, która już dzisiaj może być określana jako klasyczna. W przypadku kabiny modelu XXL, perfekcyjnie zintegrowany z nią podwyższony dach, zapowiada nieosiągalną dotychczas przestrzeń kabiny. Wszystkie modele kabin TG-A harmonizują ze sobą, tworząc typowy, jednolity wizerunek dla pojazdów firmy MAN.

 

1. Wysoki dach.
2.Zderzak z tworzywa sztucznego.
3. Przedłużenia drzwi oraz wejście.
4. Błotnik za kabiną oraz osłona boczna.
5. Osłona aerodynamiczna.
6. Spoiler dachowy.

KREATYWNIE ZASTOSUJCIE PAŃSTWO KOLORY SWOJEJ FIRMY.

Kabiny TG-A możecie  kształtować kolorystycznie, używając kolorów Waszej firmy, względnie zgodnie z własnymi upodobaniami. Możliwości w tej dziedzinie są prawie nieograniczone.

NISKIE OPORY POWIETRZA.

O tym, że estetyczne kształty kabin kierowcy mają również praktyczne znaczenie, możecie się  przekonać słuchając znikomych szumów opływającegoje powietrza oraz stwierdzając zmniejszone zużycie paliwa. Ogólnie rzecz biorąc, znakomita aerodynamika była w przypadku kabin TG-A, miarodajnym celem prowadzonych prac rozwojowo-badawczych. Dzięki wielu różnym przedsięwzięciom stylistycznym, uzyskano doskonałą wartość oporów powietrza Cw. Zaliczyć do nich należy między innymi stopnie wejścia osłonięte drzwiami kabiny oraz opływowy kształt lusterek bocznych. Narożne spoilery ze zintegrowanymi wlotami ukierunkowującymi strumienie powietrza, zapewniają właściwy jego przepływ oraz pozwalają na uniknięcie zbytniego zabrudzenia szyb bocznych kabiny oraz lusterek.

Z PAKIETEM ELEMENTÓW AERODYNAMICZNYCH - JESZCZE PIĘKNIEJSZE I SPRAWNIEJSZE.

Jednak najbardziej zdecydowanie obniża opory powietrza pakiet elementów aerodynamicznych, przeznaczony dla ciągników siodłowych. Spoiler dachowy i boczne elementy umieszczane na kabinie, bardzo korzystnie wpływają na przepływ powietrza wzdłuż naczepy. Boczne elementy są przesuwalne, co zapewnia dobry dostęp do platformy roboczej pojazdu oraz przyłączy naczepy. Optymalne stosunki przepływu powietrza zabezpieczają ponadto odchylane osłony boczne znajdujące się przy podwoziu. Tak czy owak, oznaczają one zmniejszenie zużycia paliwa oraz dodatkowe podwyższenie walorów estetycznych pojazdu.

LEPSZA WIDOCZNOŚĆ I OŚWIETLENIE DROGI - TO WIĘKSZE BEZPIECZEŃSTWO JAZDY.

WIDOCZNOŚĆ DO PRZODU I DO TYŁU.

Dzięki panoramicznej szybie przedniej, obniżonym szybom okien bocznych oraz podgrzewanym lusterkom z elektryczną regulacją ustawienia, zapewniającym uzyskanie optymalnych pól widzenia, kierowca w każdym momencie doskonale orientuje się w sytuacji panującej na drodze. W kabinach modeli M, L i LX - jako opcja - występuje szyba tylna ułatwiająca cofanie oraz manewrowanie pojazdem.

W CENTRUM UWAGI - REFLEKTORY.

1. Oświetlenie drogi halogenowymi żarówkami H7.

2. Oświetlenie drogi żarówkami ksenonowymi.

 

Reflektory główne do jazd nocnych, wykonane zostały w technice reflektorów swobodnego pola i wyposażone w żarówki halogenowe H7, bądź też ksenonowe (po raz pierwszy w pojeździe ciężarowym). Efektem tego jest uzyskanie jeszcze szerszego pola oświetlonej drogi, o jednorodnym oświetleniu nie męczącym zbytnio kierowcy. Żarówki ksenonowe występujące jako wyposażenie specjalne, posiadają lepszą wydajność oraz charakteryzują się długim okresem używalności. W tej samej technice co reflektory główne, wykonane zostały reflektory przeciwmgłowe i pomocnicze. W tym jedynym w swoim rodzaju, atrakcyjnym wizualnie rozwiązaniu, obie wymienione wyżej funkcje spełnia żarówka H4. Ponieważ reflektory są opuszczane, to wymiana żarówek jest bardzo prosta. Całość obrazu dopełnia bezkonkurencyjny reflektor wsteczny o wydajności świetlnej 285 luksów. Ogólnie rzecz ujmując, wszystko to oznacza większe bezpieczeństwo na wszystkich drogach.

POMYSŁOWO WYKONANE, TYPOWO DLA TG-A.

ODCHYLANE W CELU UŁATWIENIA OBSŁUG KONSERWACYJNYCH.

Zoptymalizowany mechanizm odchylania kabiny pojazdu pod kątem 65°, stwarza  najlepszy dostęp do silnika i podzespołów, a ponadto ułatwia dokonywanie napraw i obsług konserwacyjnych. Funkcjonalnie skonstruowany mechanizm odchylania kabiny usytuowany w dobrze dostępnym miejscu w obszarze wejścia po stronie pasażera, może być obsługiwany bez dużego nakładu sił. Jako wyposażenie specjalne występuje silnik elektryczny, który dodatkowo ułatwia jego obsługę. W zasięgu ręki skupione zostały wszystkie punkty przeprowadzania codziennych kontroli technicznych. Znajdują się one za klapą czołową, otwieraną od wewnątrz.

Z DOBRYM RESOROWANIEM KABINY JEŹDZI SIĘ LEPIEJ.

Kierowca wykonując swoją pracę ma już dostatecznie dużo na karku, ponieważ nierówności drogi obciążają nie tylko krzyżowy odcinek kręgosłupa. Dzięki zastosowaniu w kabinach 4-punktowego łożyskowania pneumatycznego (ugięcie sprężyny +/-45 mm), prowadzący prawie nie odczuwa wstrząsów wywoływanych nierównościami drogi. Stanowi ono standardowe wyposażenie w pojazdach przeznaczonych do ruchu dalekobieżnego. Oprócz zwiększenia komfortu jazdy, podwyższyliśmy również ochronę kabiny. W punktach łożyskowania znajdują się elementy kontrolowanego zgniotu, które w razie zderzenia czołowego pojazdu pociągają za sobą zdefiniowany ruch ku tyłowi, dodatkowo poprawiając w ten sposób bezpieczeństwo bierne. A propos ochrony kabiny: lekkie, niezbyt drogie i wymienialne elementy zderzaków (z przodu, po obu stronach) znacznie upraszczają dokonywanie napraw.

CZYSTA SPRAWA: ZASYSANIE POWIETRZA.

Nowością jest położenie po lewej stronie w górnym obszarze ściany tylnej kabiny, wysoko wyprowadzonego układu zasysania powietrza. Efektem tego jest zasysanie czystszego powietrza, zmniejszenia stopnia zanieczyszczenia filtra oraz wydłużenie okresu między kolejnymi jego wymianami. Usytuowanie filtra i powietrznych kanałów dolotowych nie wpływa na możliwości montażu osprzętu i nadwozi. Zintegrowanie systemów wstępnego oczyszczania powietrza nie nastręcza żadnych problemów.

WEJŚCIE W NAJWYŻSZĄ JAKOŚĆ.

WYGODNIEJ JESZCZE PAŃSTWO NIE WCHODZILIŚCIE.

Już otwarcie drzwi pod katem 87° umożliwia dostęp do wszystkich miejsc w kabinie. Trzy oświetlone, przeciwpoślizgowe, szerokie i głębokie stopnie, wprowadzą do cudownej krainy wielkiej przestrzeni TG-A. Dwa uchwyty o dużej długości zapewniają  pewny uchwyt przy wygodnym wchodzeniu do kabiny. Przedłużenie drzwi jest czymś więcej, aniżeli optycznym akcentem. Poprawiają one aerodynamikę kabiny oraz zabezpieczają  ją przed zbytnim zabrudzeniem.

NAJWYŻSZA JAKOŚĆ, ZGODNIE Z ZAŁOŻENIAMI.

Kabiny TG-A zostały skonstruowane z założeniem zapewnienia dużego bezpieczeństwa, długiego okresu eksploatacji oraz utrzymania jakości. Dzięki zastosowaniu metody gotowych elementów, przedział pasażerski został obliczony i wykonany w sposób zapewniający dużą wytrzymałość oraz sztywność konstrukcji, przy jednoczesnym zredukowaniu jego ciężaru. Wyposażenie go w trzy pasy wzmocnień spowodowały, że cała kabina kierowcy charakteryzuje się wspaniałą odpornością na rozrywanie, spełniającą wszystkie wymogi bezpieczeństwa zawarte w ECE R26 (symulacja zderzenia czołowego). Wzorcowe bezpieczeństwo funkcjonowania oraz jakość montażu modułowych kabin zapewnia nowa koncepcja ich produkcji w stanie surowym. Takie komponenty jak drzwi, dach, wspornik tablicy rozdzielczej są wstępnie segregowane na grupy w procesie przygotowawczym, a więc składane i starannie sprawdzane poza obrębem kabiny. Są to prace o dużym stopniu precyzji, bo przykładowo odchylenia w zakresie występujących szczelin wynosić mogą co najwyżej 8 mm, co daje pojęcie o jakości w produktach firmy MAN.

OCYNKOWANY PODZESPÓŁ.

A dokładnie mówiąc - w pełni ocynkowany. Wszystkie blaszane elementy kabiny wykonane zostały z blach dwustronnie ocynkowanych, dzięki czemu osiągnięto odpowiednie zabezpieczenie przed korozją oraz optymalny okres utrzymywania wysokiej jakości. W miejscach narażonych na uderzenia kamieni, zastosowane zostały osłony wykonane z tworzyw sztucznych. Tak jak szereg innych nowoczesnych laminatów stosowanych w budowie lekkich konstrukcji, pozwalają one na zmniejszenie ciężaru, bez uszczerbku dla jakości. Dla przykładu, w wersjach kabin XXL i LX, podwyższone dachy zostały wykonane z wielowarstwowych tworzyw poliestrowych.

WSZYSTKO, CO WYKORZYSTUJĄ KIEROWCY POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH.

PRZYGODA Z TG-A.

Gdy zajmujecie  miejsce w kabinie TG-A, znajdujecie w niej wszystko to, co chcielibyście w niej znaleźć. A więc imponującą ilość miejsca, wzorcową ergonomiczność i wyszukany komfort. Wnętrze kabiny ukierunkowane na oczekiwania kierowcy, prezentuje się doskonale tak pod względem kształtu, jak i funkcjonalności. Wskaźniki są dobrze widoczne i nie oślepiają kierowcy, a elementy obsługowe logicznie rozmieszczone oraz łatwo dostępne. Obrotowe przełączniki świateł i blokady mechanizmu różnicowego zapewniają dokonywanie przełączeń funkcji w logicznym porządku. Przełączniki przechylne oznakowane są dużymi symbolami oraz podświetlane (oświetlenie ułatwiające wyszukiwanie samych przełączników, jak i funkcji), co zapewnia najwyższe bezpieczeństwo ich obsługi. Dźwignia zmiany biegów, hamulec ręczny oraz ustawienie pedału nożnego - są w idealnej pozycji. Czteroramienne koło kierownicze (na życzenie klienta - z poduszką powietrzną) może być pneumatycznie - w sposób płynny - przestawiane (pedałem nożnym) zarówno pod względem wysokości, jak i kąta nachylenia. Ponadto, może być podniesione do góry przy użyciu uchwytu, co stanowi idealne rozwiązanie w przypadku wsiadania lub wysiadania, a także gdy chce się przejść na stronę pasażera. W celu zapewnienia dobrej widoczności przy silnie świecącym słońcu od przodu, zamontowano dwie rolety elektryczne (w kabinach XXL i LX) lub obsługiwane ręcznie. Szyby boczne wyposażono w opuszczane przesłony. W kabinach XXL z wysokim dachem, w górnej części szyby przedniej, założono zielony pas tłumiący promieniowanie światła słonecznego. Doskonałe wytłumienie szumów, przyjazna atmosfera wewnątrz oraz zastosowanie najwyższej jakości materiałów, wyśmienicie wpływają na samopoczucie kierowcy. W każdym detalu widać rękę profesjonalisty, dążącego do spełnienia oczekiwań kierowcy.

PROSTE I WYGODNE PRZEŁĄCZANIE BIEGÓW.

Ergonomicznie ukształtowana dźwignia zmiany biegów znajduje się dokładnie w bezpośrednim zasięgu ręki kierowcy, co stwarza mu komfort obsługi. Skrzynia biegów MAN ComfortShift oferuje do wyboru 16 biegów, przełączalnych w układzie litery H, tylko na dwóch ścieżkach. Nowinką techniczną jest możliwość przełączania biegów bez konieczności wciskania pedału sprzęgła oraz bez zwalniania pedału przyspieszenia. Do wykonania tego należy jedynie wcisnąć mały przycisk przy główce dźwigni zmiany biegów. Jak  widzicie, ComfortShift oznacza przełączanie za pomocą przycisków.

Jeszcze bardziej inteligentnym rozwiązaniem jest MAN TipMatic, tj. 12-biegowa, automatyczna skrzynia biegów stanowiąca absolutnie ostatnie osiągnięcie współczesnej techniki. Nie jest już potrzebny żaden pedał sprzęgła, ponieważ przełączanie biegów oraz suche sprzęgło są sterowane i uruchamiane elektropneumatycznie.

KOMFORT PRZEJAWIA SIĘ WSZĘDZIE.

I tak, dla przykładu, wielofunkcyjny moduł w drzwiach kierowcy, obsługiwany jest przysłowiowo lewą ręką. Przyciśnięciem klawisza dokonuje się ustawienia lusterek, włącza ich ogrzewanie, a także uruchamia centralną blokadę zamków. A propo centralnej blokady: gdy jest ona włączona, to stan ten sygnalizowany jest dwukrotnym zapaleniem się migającego światła. Komfort uwidacznia się również w innych detalach. We wnętrzu kabiny TG-A odnosi się to do elektrycznego tachografu dla dwóch kierowców (spełniającego wymogi Unii Europejskiej), licznika przepracowanych godzin, 12-woltowa instalacja przygotowana do podłączenia radioodbiornika, uchwyty na kolumnach oraz instalacja przygotowana do montażu urządzenia głośno mówiącego. Pomyślano o wszystkim, w tym również o nagłośnieniu kabiny przy pomocy sześciu głośników (w tablicy rozdzielczej, w drzwiach oraz słupkach), zapewniających doskonałą jakość dźwięku hifi. Czy nie brzmi to wspaniale?

CZASAMI TO DOBRZE, GDY NIE CHCE SIĘ URUCHOMIĆ.

Można robić co się chce, a silnik i tak nie uruchomi się. Uruchomienie pojazdu TG-A przez osoby nieuprawnione do tego, zostało znacznie utrudnione przez wprowadzone blokady elektroniczne. Tylko użycie kluczyka stacyjki, właściwego dla danego pojazdu, umożliwia uruchomienie silnika. Wyłączenie silnika powoduje automatycznie, ponowne włączenie się blokady.

KIEROWCY POJAZDÓW TG-A WIEDZĄ WIĘCEJ.

NA BIEŻĄCO, W CZASIE JAZDY.

Nowoczesna kabina TG-A może posiadać dwa rodzaje, różnie wyposażonych tablic rozdzielczych tj. „Baseline” (wyposażenie standardowe) lub „Midline” (z większym wyświetlaczem). Zespolone urządzenie „Baseline” już na pierwszy rzut oka dostarcza kierowcy wszystkich, ważnych w danym momencie danych informacyjnych, jak na przykład prędkość, temperatura wody chłodzącej i napięcie instalacji elektrycznej, liczba obrotów silnika, zapas paliwa, zasięg jazdy, średnie zużycie paliwa, średnia prędkość jazdy oraz temperatura panująca na zewnątrz kabiny. Dane te są podawane na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym LCD za pomocą łatwo zrozumiałych symboli, względnie w postaci informacji tekstowej. Informowanie kierowcy jeszcze lepiej realizowane jest w przypadku dysponowania zespolonym instrumentem „Midline”, w którym zintegrowane zostały dodatkowo komponenty komunikacyjne, jak telefon i radio. Perspektywicznym jest z całą pewnością system nawigacyjny umożliwiający dotarcie do celu w możliwie jak najkrótszym czasie. Wszystkie odchylenia od normy (ważniejszych parametrów) sygnalizowane są kierowcy (w przypadku obu typów urządzenia zespolonego) poprzez zapalenie się centralnej lampki sygnalizacyjnej z diodą świecącą LED oraz uruchomienie brzęczyka. Przy użyciu urządzenia zespolonego można uzyskać informacje odnoszące się do wykonania zalecanych obsług konserwacyjnych, z uwzględnieniem sposobu eksploatacji pojazdu. Dzięki temu lepiej można zaplanować terminy obsług technicznych oraz skrócić przestoje pojazdu w warsztatach.

Z WYKORZYSTANIEM MOŻLIWOŚCI TELEMATYKI.

Telematyka, czyli połączenie cyfrowej telekomunikacji z nowoczesną informatyką, stwarza możliwość wielu nowych, innowacyjnych dróg rozwojowych. Dzięki inteligentnemu sprzężeniu telefonów komórkowych z systemem nawigacyjnym pojazdów, uzyskuje się możliwość informowania komunikacji w trybie Online. W ramach powyższego funkcjonują przykładowo usługi telematyczne, jak nawigacja dynamiczna z przesyłaniem w czasie rzeczywistym danych o warunkach ruchu na drogach, dzięki czemu możecie unikać  zatorów komunikacyjnych. Gdy liczy się każda sekunda, zaoszczędzacie cenny czas dzięki funkcji automatycznej lokalizacji pojazdu poprzez system GPS. W razie potrzeby możecie również szybko uzyskać pomoc w przypadku awarii.

ZAJMIJCIE MIEJSCE W PIERWSZYM RZĘDZIE. 

W KABINACH TG-A SIEDZI SIĘ RZECZYWIŚCIE DOBRZE.

A mianowicie, na pneumatycznie resorowanym fotelu nowej generacji, wykonywanym w trzech wersjach. Już fotel w wersji „Comfort” spełnia wysokie wymagania. Dzięki licznym możliwościom regulacji, jak na przykład pneumatyczna regulacja wysokości, szybkie opuszczanie, czy też regulacja tłumienia drgań pionowych, kierowca może dobrać sobie pozycję siedzenia odpowiadającą jego indywidualnym potrzebom. Siedzenie pasażera posiada możliwość ustawienia go, aż do pozycji spoczynkowej, w której może czuć się tak wygodnie, jak na leżaku. Ten, kto pragnie jeszcze większej wygody, powinien zająć miejsce w fotelu wersji „Lux”, który dodatkowo dysponuje układem podgrzewania siedzenia, pneumatyczną podpórką dla lędźwiowej części kręgosłupa, układem dopasowującym kształt boków fotela do sylwetki ciała, a także hydraulicznym układem kompensacji drgań poziomych. Regulowana jest również głębokość siedzenia w fotelu. Wszystko to stwarza kierowcy cudowne możliwości dopasowania fotela do swoich upodobań. Nonplusultra oferuje warianty przestawiane elektrycznie, które dzięki funkcji pamięci, ustawiane mogą być automatycznie w jednej z trzech zapamiętanych pozycji. Wszystkie warianty siedzeń resorowanych pneumatycznie dysponują wielofunkcyjnymi oparciami ze zintegrowanymi zagłówkami i 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa, a w przypadku występowania poduszki powietrznej, również napinaczami pasów. Kształt oparcia zapewnia optymalne podparcie partii barkowej pleców, co ogranicza zmęczenie mięśni szyjnych i barkowych. Nie wpłynęło to na swobodę ruchów łokcia, tak potrzebną przy prowadzeniu pojazdu oraz cofaniu do tyłu. Do ergonomicznego wyposażenia kabiny zaliczyć również należy szerokie i wygodne podłokietniki umieszczone na drzwiach kabiny. Genialnie prosta jest także obsługa foteli nowej generacji, co jest możliwe dzięki usytuowaniu elementów obsługowych zgodnie z mottem: „nie szukać długo i znaleźć”!

ZGODNIE Z PAŃSTWA GUSTEM.

W kabinach TG-A możliwe jest pełne uwzględnienie waszych oczekiwań. Pakiety wyposażeniowe „Comfort", „Traveller” i „Exclusiv” spełnią Wasze indywidualne wymagania, nawet gdyby chodziło o wysokogatunkową skórę, czy też orientalne drewno.

JAK SIĘ WAM TO PODOBA?

ZAWSZE MIŁA ATMOSFERA.

Nawet wtedy, gdy na zewnątrz kabiny temperatura znacznie spada, to w kabinie panuje zawsze miła atmosfera. Za jej utrzymywanie odpowiadają systemy ogrzewania o wysokiej mocy, a jednocześnie ekonomiczne w eksploatacji, wykonane dla wszystkich modeli kabin i rodzajów eksploatacji pojazdu. Instalacja klimatyzacyjna z automatyczną regulacją temperatury odpowiada za skuteczne chłodzenie, ogrzewanie oraz utrzymanie odpowiedniej wilgotności wewnątrz kabiny. Jako dodatkowy układ ogrzewania wystąpić może nagrzewnica powietrzna pracująca w oparciu o spalanie oleju napędowego, względnie nagrzewnica gazowa, która jest płynnie regulowana poprzez zegar z termostatem. Urządzenia te przekonują do siebie wysoką mocą grzewczą oraz miłą dla ucha pracą. Optymalne rozprowadzanie powietrza w kabinie zapewnia wysoki współczynnik komfortu klimatyzacji. Urządzenia grzewcze pracujące w oparciu o spalanie oleju napędowego mogą być także alternatywnie napędzane przyjaznym dla środowiska olejem rzepakowym (RME). Poza tym osiągalne jest urządzenie do dogrzewania w czasie jazdy lub dostarczania miłego ciepła podczas krótkiego postoju. Wstępne podgrzewanie wody chłodzącej redukuje stopień zużycia silnika i zmniejsza emisję substancji szkodliwych, ponieważ odpada faza podgrzewania.

OTWORZYĆ DO GÓRY.

Kto chce się dobrze przewietrzyć, ten może otrzymać świeże powietrze również od góry. Służy do tego elektrycznie napędzany dach uchylno-przesuwny (seryjne wyposażenie w kabinach XXL i LX), który może być uruchamiany przyciskiem znajdującym się przy fotelu kierowcy, także z leżanki. Dach może być ustawiony w sposób umożliwiający jego wykorzystanie w czasie opadów atmosferycznych lub też całkowicie otwarty (650 x 250 mm). Zablokowanie dachu uchylno-przesuwnego jest możliwe w każdym jego położeniu. W kabinach modeli XL, L oraz M zamontowane zostały klapy dachowe komfortowo obsługiwane ręczną dźwignią (dwa położenia przy jeździe w deszczu tj. 20 i 45 mm, natomiast pełne otwarcie wynosi 235 mm). Obydwa typy otworów dachowych wystają jedynie kilka milimetrów powyżej zarys dachu, nie ograniczając tym samym swobodnej przestrzeni ponad kabiną kierowcy.

SWOBODNY DOSTĘP DO WSZYSTKICH MIEJSC.

Optymalna swoboda ruchów w całym wnętrzu kabiny TG-A znamionuje perfekcyjne wykorzystanie całej jej przestrzeni. Dzięki nisko położonemu tunelowi silnika powstaje możliwość swobodnego przejścia z jednej strony kabiny na drugą.

TUTAJ URZECZYWISTNIAJĄ SIĘ ŻYCZENIA KIEROWCY.

KOMFORT DLA SNÓW.

Jeżeli wykonywana praca wymaga dużej koncentracji, to konieczny jest odpowiedni wypoczynek. Dlatego też przeznaczony do tego przedział kabiny wyposażyliśmy z myślą o zapewnieniu pełnego komfortu. Leżanka o dużych rozmiarach odpowiada królewskiej klasie pojazdów TG-A. Na kierowcę czeka aż nadto miejsca. Dolna leżanka w kabinie XXL posiada 2.200 mm długości i 790 mm szerokości. Takie same wymiary ma pojedyncza leżanka w kabinie XL. Górna leżanka w kabinie XXL ma wymiary 2.125 mm x 705 mm. Odstęp pomiędzy leżankami wynoszący 790 mm, pozwala na wykorzystywanie dolnej leżanki w charakterze wygodnego miejsca do siedzenia. Już nawet kabiny modeli L oraz LX posiadają leżanki o ponad przeciętnej wielkości, oferując komfort najwyższej klasy. Aby rzeczywiście nic nie zakłócało wypoczynku, kabinę wyposażono w zasłonki nie przepuszczające światła, co zaciemnia przedział wypoczynku oraz zabezpiecza przed zaglądaniem do środka. Z leżanki oraz z fotela kierowcy łatwo osiągalne są elementy obsługowe ogrzewania, oświetlenia wewnętrznego, okienek bocznych, a w przypadku kabin modeli LX i XXL również seryjnie montowanego dachu uchylno-przesuwnego. Radioodbiornik posiada zdalne sterowanie. Nowoopracowane zabezpieczenie przed wypadnięciem oraz jeszcze prostszy w obsłudze mechanizm ryglowania leżanki, są drobiazgami, które dopełniają wyposażenie kabiny.

WSZYSTKO POD DACHEM, NA PÓŁCE.

PROSIMY POŁOŻYĆ.

 

„Wszystko położone na swoim miejscu” to dewiza odnosząca się do rzeczy osobistych i pozostałego wyposażenia zabieranego w podróż. Na pokładzie pojazdu zastosowano szereg praktycznych półek i schowków, które mogą pomieścić mniejsze i większe przedmioty potrzebne w czasie podróży. Szczególnie pomysłowe rozwiązanie stanowi przede wszystkim system schowków na bagaż, wykonany nad szybą przednią. We wszystkich modelach kabin został on wykonany w sposób modułowy i podzielony na trzy jednostki schowkowe. Dzięki temu istnieje możliwość prostego rozmieszczenia indywidualnych modułów. We wnęce usytuowanej nad głową kierowcy, uzupełniająco do odpowiednich przedsięwzięć przygotowawczych zrealizowanych w zakresie oprzyrządowania pojazdu, umieszczone zostały seryjnie montowane wsuwane panele odpowiadające normom DIN, przewidziane na dodatkowy osprzęt, jak na przykład radio. Kabiny dysponują otwartymi półkami znajdującymi się ponad szybą przednią, które przewidziane zostały dla obciążenia wynoszącego 85 kg. W pojazdach z kabinami o wysokim dachu, znajdują się tam dodatkowe, zamknięte schowki o dużej pojemności.

ZAPROSZENIE DO ZAŁADOWANIA.

Bagaż osobisty potrzebny  w podróży, możecie doskonale zapakować do kabiny TG-A, ponieważ jest w niej odpowiednio dużo miejsca. Szczególnie ucieszy Was duży bagażnik, oświetlony i dostępny od wewnątrz oraz od zewnątrz kabiny, w którym można schować nawet kontener z wodą mineralną. Drugi taki skrzyniowy schowek, ale dostępny tylko od zewnątrz, przeznaczony jest na odzież roboczą i rozmaite przyrządy.

KABINA W PEŁNYM BLASKU.

Koncepcja oświetlenia kabiny stawia wnętrze kabiny w dobrym świetle. W centralnym punkcie znajdują się jasne punkty oświetleniowe, posiadające również reflektorki wąskostrumieniowe. Komfortowym rozwiązaniem jest oświetlenie kabiny po opuszczeniu jej przez kierowcę i uruchomieniu centralnego zamka. Funkcję tą umożliwia centralny komputer pokładowy ZBR. W ramie luku dachowego zintegrowane zostały dwa światła biało-czerwone. Czerwone światło stwarza w kabinie przyjemną atmosferę, nie utrudnia prowadzenia pojazdu, a jednocześnie pozwala na szybkie znalezienie tego, czego się szuka. Lampki do czytania, umieszczone przy leżance, uzupełniają całą koncepcję oświetlenia wnętrza kabiny.

ERGONOMICZNE SCHOWKI NIE SĄ BŁAHOSTKĄ.

Praktyka potwierdza słuszność szeroko zakrojonej koncepcji schowków, stwarzającej wiele możliwości dla kierowcy i pasażera, w zakresie korzystania z drobiazgów, które w czasie jazdy muszą być w zasięgu ręki. W kabinach TG-A macie dostęp do wszystkich półek i schowków, a także przemyślane i zastosowane rozwiązania szczegółowe, jak na przykład dostępne ergonomicznie z fotela kierowcy różnego rodzaju i wielkości schowki oraz półki. Kilka z nich ma znormalizowane wymiary wsuwanych paneli, które mogą być wykorzystane do montażu różnego typu urządzeń elektronicznych. W środkowej części konsoli oraz za dźwignią zmiany biegów znajdują się uchwyty do puszek i butelek. Ponadto, na drzwiach znajdują się schowki, natomiast na tylnej części siedzenia kierowcy również elastyczne kieszenie oraz haczyki na odzież. A czy możliwe jest dysponowanie wysuwanym pojemnikiem izolowanym termicznie, który nie zabierałby cennego miejsca? Bardzo proszę, w kabinie TG-A pojemnik taki daje się wyciągnąć bez żadnych problemów. Posiada on pojemność około 40 litrów, a ponadto został tak wykonany, aby było możliwe wyjęcie z niego do trzech 2-litrowych butelek, bez konieczności wyciągania całego pojemnika. Poza tym jest on silnej konstrukcji, ponieważ jest używany również jako stopień służący do wejścia na górną leżankę znajdującą się pod wysokim dachem kabiny.

Z NICZEGO NIE REZYGNOWAĆ.

Macie  ochotę na rozrywkę, tj. posłuchanie radia lub odtwarzacza CD, obejrzenie telewizji lub odtworzenie filmu z magnetowidu? W kabinie TG-A wszystko jest do tego przygotowane. 12-woltowe przyłącze znajduje się na tablicy rozdzielczej, a przyłącza antenowe oraz video - w środkowej części schowka bagażowego. Magnetowid może być zamontowany na stałe w bocznej części schowka bagażowego. Poza tym w ofercie znajduje się dodatkowy stolik, który może być wykorzystywany jako stolik pod telewizor. Jeżeli się go nie używa, to jest on schowany w schowku bagażowym. Chcecie  dysponować połączeniami telefonicznym, radiowym lub faksowym i być przez cały czas osiągalnym? Kabina jest w pełni przygotowana do zainstalowania tych dodatkowych urządzeń. Oczywiście nie może zabraknąć komputera (laptop) oraz drukarki. A wszystko po to, abyście  w razie potrzeby mogli w kabinie TG-A urządzić swoje ruchome biuro.

11-08-2002