NOWY IVECO "TRAKKER"

Nowe Iveco Trakker ma nową nazwę bo zlikwidowano człon "Euro". Trakker dostał nową kabinę Stralisa Active Day i Active Time, czyli te trochę mniejszą. Kierowca otrzymał ten sam komfort co koledzy z ciężarówek drogowych. Z zewnątrz Trakker został osłonięty nowym, trzyczęściowym stalowym zderzakiem, osłonami lamp, stopniem ułatwiającym mycie szyb, schodkami z ruchomym najniższym stopniem. Większość wywrotek posiada kabiny AD, ale jest również dostępna kabina AT długa na 2,15 m z jedną leżanką. W kabinie znajdujemy wiele elementów a Stralisa. Na przykład nowe fotele, wykładziny podłogi, kolumnę kierowniczą z podwójnie regulowanym kołem. Deska rozdzielcza jest podobna do stralisa, choć sam zestaw zegarów jest odmienny. na środku znajduje się 5- calowy, ale nie kolorowy, lecz monochromatyczny monitor podzielony na trzy strefy. Górna pokazuje warunki jazdy i załączony bieg, na środku można przeglądać funkcje silnika lub średnią prędkość i zużycie. paliwa. A na dole jest możliwe wyświetlanie ewentualnych anomalii i problemów. Kabina została zawieszona na czteropunktowym zmodyfikowanym zawieszeniu który można usztywnić lub zmiękczyć. Kabina posiada również stabilizator który kontroluje skoki kabiny. W kabinie AT jest możliwość zainstalowania zawieszenia pneumatycznego. Nowe kabiny zostały wyciszone o 6 decybeli co do poprzedniej wersji.

Trakker będzie miał możliwość zainstalowania silników Cursor 8 (jest lżejszy o 240 kg od 10) i Cursor 13. 8- litrowy Cursor oferuje moc 270, 310 i 354 KM i jest najlepszy do lżejszych wersji. Natomiast 13- litrowy oferuje moc 380, 440 i 480 KM i są wykorzystywane do najcięższych zadań. W mniejszych silnikach maksymalny moment obrotowy jest osiągany w zakresie 700-850 obrotów (zaczynając od 1080 obr./min), a w dużych w zakresie 450-600 obrotów (od 1000 obr./min). osiągi silników przekładają się na możliwości pokonywania wzniesień. 350 KM w 32- tonowym samochodzie pozwala na ruszenie pod górę o kącie wzniesienia 39%, a przy 40 tonach - 30%. Dla Cursora 13 440 KM 40- tonowy pojazd rusza pod górę o wzniesieniu 46%, a przy 56 tonach - 33%. Jest to związane z zastosowaniem skrzyni biegów. Najwięcej jest ZF Ecomid i Ecosplit o 16 biegach ze wspomaganiem Servoshift ze zbiornikiem powietrza zabudowanego w obudowie skrzyni. Zmiana biegów jest łatwa i przyjemna. Stosowane są skrzynie zautomatyzowane EuroTronic 2 o 12 biegach. 

Tylnie osie podwójne są zależne od typu pojazdu. Dla lżejszych wersji które są bardziej przygotowane na jazdę po drogach posiadają konfigurację 6x4, 8x4 i 8x8 osie maj nośność 2x10,5 tony. Dla cięższych 2x16 ton. Wszystkie osie napędowe tylne maj blokadę dyferencjału, a przednie osie podwójne mają także blokadę między osiową. Jedynie Iveco które posiada pojedyncze przełożenia tylnego mostu jest betoniarka 6x4 i 8x4. Podłużnice posiadają grubość od 7,7 mm dla gamy lekkiej i 10 mm dla ciężkiej. 

Co do zawieszenia to lżejsze Trakkery maj standartowo resory paraboliczne, a cięższe z przodu paraboliczne (8 ton) lub 9- tonowe paraboliczne względnie półeliptycznie. Zawieszenie tandemów (podwójna oś) to resory półeliptyczne pub paraboliczne o nośności 32 ton. Dostępne jest także zawieszenie pneumatyczne tandemów 6x4 lub 8x4 po 4 zbiorniki na każdej osi, w wersji 21 lub 6 ton. 

Hamulce jak zawsze na przodzie tarczowe z tyłu bębnowe. Kontrola ciśnienia dostarczanego do hamulców spoczywa na systemie EBL, który jest następcom dawnych mechanicznych i niedoskonałych korektorów siły hamowania. Poza standartowym hamulcem silnikowym Turbo Brake, który działa na zasadzie częściowego otwierania zaworów wydechowych pod koniec suwu sprężania), może by wyposażony w retardery hydrauliczne ZF.

Oczywiście nowy Trakker posiada linię CAN, którą są przesyłane sygnały cyfrowe od poszczególnych urządzeń elektrycznych, która pozwala zmniejszyć o połowę ilości kabli i bezpieczników, co obniża koszty produkcji.

Sterowanie pracą silnika może być dostosowany do trzech różnych typów przystawek odbioru mocy dzięki sterownikowi DMI.

A to co najważniejsze że nowy Iveco Trakker jest oszczędniejszy w  eksploatacji, gdyż zużycie paliwa obniżono o 1,6%. Wymiany olejów dokonuje się co 80 tyś. km, sprzęgło wytrzymuje dłużej z powodu nowego silnika (mniej zmian biegów),  Przypuszczalna cena nowego Trakker ma by o 4% podniesiona.

2005-01-11