IVECO STRALIS ACTIVE TIME

Objętość: tekst - 7,31kB; obraz - 58,5kB

Stralis Active Time jest mniejszym bratem Stralisa Active Space. Głównym przeznaczeniem mniejszego Stralisa jest transport krajowy i dystrybucja ciężka, (ale znając polskich przewoźników podstawowym przeznaczeniem będzie transport dalekobieżny) i dlatego korzysta się z niego inaczej niż z większego Stralisa. Dlatego najważniejsze w nim jest wygoda kierowcy, który nie spędza w nim parę dni jak w większym Stralisie, lecz jeden dzień. Ważniejsze w nim jest wygodne wsiadanie który jest ważnym element w dystrybucji.

Z zewnątrz łatwo jest odróżnić mniejszego Stralisa po mniejszej ilości otworów wentylacyjnych na masce (są tylko 3, a nie 4), posiada krótszy deflektor narożny, który ma na celu zapobiegania zabrudzeniu się okien bocznych i lusterek. Przedni zderzak jest bardzo podobny, składa się z trzech części i posiada wymienialne elementy które są narażone na częstsze uszkodzenia np. w razie wypadku, otarcia lub innego uszkodzenia. Wszystkie modele nowych Stralisów mają w wyposażeniu standardowy zderzak w kolorze nadwozia.

W wewnątrz pierwszą zmianą jest obniżona podłoga, wygodniejsze schodki, lepszy promień skrętu przy zachowaniu wszystkich obliczonych pod kątem kierowcy rozwiązań  znanych ze Stralisa.

Kabina kończy się tylnymi spoilerami, ważnymi jeśli wziąć pod uwagę, że jest ona węższa od naczepy.

Kabina Active Time jest sypialna, ma 2,15 m długości i w standardzie posiada jedno łóżko złożone z trzech części, z których środkowa ma 82 cm szerokości. To w wersji o niskim dachu. Przy dachu podwyższonym można mieć jedno lub dwa łóżka, a o wygodzie świadczy fakt że stojąc na środku kabiny mamy do sufitu 182 cm.

Siedząc za kierownicą Stralisa Active Time czuje się jak w Stralisie do transportu dalekiego. Jedyna różnica jaką się odczuwa że siedzi się w „małym” Stralisie to taka że centralna część tablicy rozdzielczej jest inna, zamiast zakręcać w kierunku środka kabiny, biegnie prosto, jak we wszystkich małych ciężarówkach. Kilka innych drobnych różnic to między innymi na stanowiącym lewy podłokietnik obiciu drzwi założono panel z regulacjami lusterek i szyb bocznych, pod leżanką w okolicy prawego łokcia kierowcy zamontowano schowek na butelki z napojami, a jeszcze bardziej za fotelem jest tabliczka, którą nakłada się na kierownicę, np. w celu wypełnieniu dokumentów, dobry pomysł gdy samochód jest wykorzystywany do dystrybucji.

Krótka kabina Stralisa Active Day ma 1,66 m i oczywiście nie posiada łóżka , bo służy on tylko do dystrybucji i krótkich tras nie wymagających noclegu. Za fotelem ustawionym w normalnej pozycji mamy do dyspozycji ok. 15 cm przestrzeni.

Do Stralisów będą wkładane silniki Cursor 8 o mocy 270, 310 i 352 KM, także Cursor 10 o mocy 400 i 430 KM. Do dyspozycji będziemy mieli dwie skrzynie ZF o 9 i 16 biegach, wyposażone seryjnie w ułatwiające zmianę biegów urządzenie ServoShift, a jako najwygodniejsze rozwiązanie polecana jest najnowsza wersja EuroTronica II o nawie 12 AS 2301. Umożliwia on pracę w trybie całkowicie zautomatyzowanym, gdy komputer sam zmienia biegi, lub w trybie półautomatycznym, gdy kierowca zmienia biegi popychając joystick do przodu lub do tyłu.

Wersje z silnikiem Cursor 10 mają hamulce Knorr SB 7000 z wentylowanymi tarczami i ABS-em Wabco. Pojazdy o mocach do 350 KM wyposażono w tylne hamulce bębnowe, wersje 400 i 430 KM mają również z tyłu hamulce tarczowe. Te wersje „uzbrojono” także w układ hamulcowy Electronic Braking System (EBS), czyli zaawansowany technologicznie układ, łączący hamulec silnikowy, tempomat (cruise control) oraz pozostałe urządzenia do hamowania lub do automatycznej zmiany biegów. Iveco deklaruje, że system ten pozwala zredukować drogę hamowania z 85 km/h o ok. 16 m w porównaniu z zestawem wyposażonym jedynie w ABS. Dodatkową zaletą tego rodzaju sterowania jest wydłużony czas eksploatacji tarcz i okładzin. Komputerowy system diagnostyczny Iveco, Modus, pozwala skrócić czas potrzebny do określenia ewentualnej usterki i jej usunięcia.

Stralis  posiada duży zakres dopasowania konkretnej ciężarówki do indywidualnych wymagań klienta. Liczba potencjalnych konfiguracji jest bardzo duża. Proponuje trzy rodzaje kabin: krótka oraz dwie długie ze standardowym dachem i jednym łóżkiem, oraz opcjonalną drugą leżanką i wysokim dachem. Jest do wyboru wiele wersji: dwu- i trzyosiowe, z pojedynczą lub podwójną redukcją tylnego mostu. W zależności w jakich warunkach samochód będzie eksploatowany, można wybierać jedno z pięciu zawieszeń mechanicznych lub pneumatycznych. Do zastosowań z nadwoziami wymiennymi można zamówić regulowane zawieszenie pneumatyczne, pozwalające na obniżenie nadwozia o 300 mm.

2003-08-19