NOWE IVECO EUROCARGO

Objętość: tekst - 9,21kB; obraz - 166kB

Zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz Iveco zmieniło się diametralnie. Wygląd nawiązuje do wizerunku Stralisa, jest delikatniejszy, a kształt nie jest tak agresywny jaki posiadał jego poprzednik. Z zewnątrz zastosowano nowe profile w dachu, słupkach i innych miejscach. Przyklejona przednia szyba zapewnia nie tylko szczelność kabiny ale także decyduje o sztywności konstrukcji. Jeden mankament to że zastosowano trochę za duże deflektory zamocowane na rogach kabiny jak na taki mały samochód, ale i tak wykonanie kabiny jest bardzo udane. Dzięki nowym kształtom kabiny poprawiła się aerodynamika, a co za tym idzie spadnie zużycie paliwa. Wewnątrz zmian jest sporo począwszy od deski rozdzielczej która jest podzielona na trzy części. Panel wskaźników jest bardzo podobny do Stralisa, także jest wykonany z miłych materiałów w dotyku co sprawia że jazda jest jeszcze przyjemniejsza. Ale jeszcze nie skonstruowano kabiny idealnej i dlatego jest parę minusów nowej kabiny między innymi trzy przyciski do obsługi komputera pokładowego są trochę za daleko usytuowane od kierowcy. Przeszkadza trochę tarcza prędkościomierza, na której oprócz kilometrów wciśnięto mile (trochę nie potrzebny dodatek w europie), co zamazuje czytelność całości. Także dostęp do dźwigni zmiany świateł umieszczono zbyt blisko dźwigni kierunkowskazów. Kierownica jest regulowana na wysokość i odległość, ale jest trochę duża. Kabina zdaje się bardzo dobrze wyciszona z porównaniu z poprzednikiem. Zmiany w kabinie opięły ponad 300 elementów, w tym fotele, uchwyty pomagające przy wsiadaniu, nowe schowki.

Przygotowano trzy podstawowe warianty szoferek. Największym powodzeniem będzie się zapewne cieszyła kabina dzienna, zaprojektowana z myślą o kierowcach pokonujących niewielkie odległości. Dla kierowców operujących na dłuższych odległościach przewidziano kabinę sypialną z jednym lub dwoma leżankami, których standardowa szerokość wynosi 60 cm. Odmianą tej kabiny jest najbardziej komfortowa, którą wyposażono w podwyższony dach. Jej wysokość w środku wynosi 2 m. W zależności od potrzeb szklany luk w dachu może być otwierany i zamykany jednym z dwóch przełączników: w centralnej konsoli lub na ścianie przedziału wypoczynkowego. W skład wyposażenia tej wersji kabiny wchodzą: półki na całej szerokości tylnej ściany, dwie duże kieszenie i dwie boczne lampki oraz dwa dodatkowe, zamykane na klucz schowki w górnej konsoli. Do specjalnych zastosowań przewidziano możliwość wydłużenia kabiny o dodatkowy przedział pasażerski, przez co uzyskano brygadową wersję pojazdu, który oprócz kierowcy może zabrać sześciu pasażerów.

Duży wpływ na wygląd nowego EuroCargo ma wysokość jego zawieszenia. Jak dawniej Iveco miało koła 17,5, 19,5, 22,5 cala, co odpowiadało jednemu stopniowi wejściowemu do kabiny na wysokości zaledwie 50 cm, dla wersji najlżejszych lub dwóm stopniom dla pojazdów cięższych. Przód kabiny lżejszych pojazdów, wyposażonych w koła o średnicy 17,5 cala, uzupełnia u dołu wąski zespół zderzaka. W pojazdach których dmc. Przekracza 12 ton zderzak jest wyraźnie szerszy i masywniejszy.

Obecnie gama pojazdów EuroCargo składa się z 13 odmian o dopuszczalnej masie całkowitej od 6 do 18 ton .Nowe Iveco można skonfigurować na trzy sposoby pod względem układu napędowego: 4x2, 4x4 i 6x4. Zachowano znany już cyfrowo-literowy sposób oznaczania pojazdów np. symbol 60 E 13 oznacza pojazd o dmc. 6 ton i silniku o mocy 130 KM, 180 E 28 kryje się odmiana o 18 tonach dmc. o mocy 280 KM. Ramy wszystkich podwozi wykonano z giętych na zimno profili ceowych, wzdłuż których poprawnie rozmieszczono niezbędny osprzęt. W dziedzinie bezpieczeństwa zastosowano rozwiązanie obowiązkowe od 2003 roku dla samochodów powyżej 7,5 t, czyli tzw. FUPS- belkę pod zderzakiem zapobiegającą w razie zderzenia z mniejszym samochodem wjechania pod ciężarówkę. Nowe reflektory poprawiły oświetlenie drogi które znamy ze Stralisa.

W zawieszeniu jedyną zmianą jest wprowadzenie wersji z zawieszeniem pneumatycznym wszystkich 4 kół w modelu 8-10- tonowych z silnikiem 170 KM.

Hamulce tarczowe na wszystkich kołach mają teraz także pojazdy 4x2 aż do 18 ton dmc. W stosunku do norm EEC (hamowanie z 60 km/h na dystansie 36,7 m) EuroCargo zależnie od tonażu zatrzymuje się od 4 do 9 m wcześniej. A ABS ma w standardzie każdy pojazd.

Wszystkie modele nowego EuroCargo wyposażono w rzędowe jednostki napędowe ze sprawdzonego typu Tector, w którym wykorzystano technologię wtrysku paliwa Common Rail. Jak wspomniałem silniki zostały bez zmian, 4-cylindrowe, 4-litrowe mogą mieć od 129 do 170 KM, a 6- cylindrowe od 182 do 275 KM. Jak uważa Iveco, silniki te niezależnie od niskiego zużycia paliwa i elastyczności nie tylko spełniają dzisiejsze normy Euro 3, ale mogą po niewielkiej modyfikacji sprostać normie Euro 4 (obowiązującej od 2006 r.). Nowością jest wprowadzenie, w odmianach EuroCargo o dmc. 12 i 15 ton, silnika 6- cylindrowego o mocy 154kW (210 KM). Elektronika pokładowa nowych samochodów została zaprojektowana w oparciu o zastosowanie zbiorczej szyny przesyłu danych typu CAN. Dzięki tej technice sygnały sterujące docierają łatwo nie tylko do silnika, gdzie zapewniają optymalne ustawienie rozrządu, zużycia paliwa i skład spalin. Ułatwiona jest diagnostyka jednostki napędowej, realizacja przydatnej funkcji Cruise Control oraz ograniczenia prędkości jazdy i kontrola pracy urządzeń dodatkowych np. przystawka odbioru mocy.

Do wyboru skrzyni biegów mamy trzy rodzaje przekładni 5-, 6- lub 9-   stopniową, a zmianę przełożeń ułatwia pneumatyczny siłownik wspomagający pracę sprzęgła. Podstawowy typoszereg stanowią skrzynie biegów o oznaczeniach: 2855,5, 2855,6, 2870,5 i 2895,9, a pojazdy ośmio- i dziesięciotonowe można ponadto zamówić z 9- stopniową przekładnią typu 2970,9. Dzięki zastosowaniu aluminiowych obudów skrzyni biegów przyczyniło się to, do obniżenia masy własnej aut.

Dzięki różnym zmianom ułatwiającym demontaż podzespołów i wymianę części eksploatacyjnych, jak choćby łożysk w nowym moście tylnym, czas napraw, a więc i koszty serwisu, i koszty wynikające z postoju samochodu zmniejszono w nowym EuroCargo o 25 %. Przebiegi między kolejnymi wymianami oleju i filtrów wydłużono do 80 tyś. km, a ubytki oleju, odniesione do zużycia oleju napędowego, zredukowano do 0,1 %.

Silniki w nowym EuroCargo.

Odmiana silnika Typ silnika Pojemność skokowa Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy
E13 Tector 4 3920 cm3 95 kW (129 KM) przy 2700 obr./min 430 Nm przy 1200 obr./min
E15 110 kW (150 KM) przy 2700 obr./min 490 Nm przy 1200 obr./min
E17 125 kW (170 KM) przy 2700 obr./min 560 Nm przy 1200 obr./min
E18 Tector 6 5880 cm3 143 kW (182 KM) przy 2700 obr./min 570 Nm przy 1200 obr./min
E21 154 kW (210 KM) przy 2700 obr./min 680 Nm przy 1200 obr./min
E24 276 kW (240 KM) przy 2700 obr./min 810 Nm przy 1250 obr./min
E28 202 kW (275 KM) przy 2700 obr./min 930 Nm przy 1250 obr./min

Konfiguracja podwozi nowego EuroCargo.

 
Odmiany pojazdów Rozstawy osi [mm] Średnica kół [cal]
60E, 65E, 75E, 80EL, 80E, 90E, 100E, 110EL, 120EL 2700, 3105, 3330, 3690, 4185, 4455, 4815 17,5
120E, 130E, 150E 3105, 3690, 4185, 4455, 4815, 5175, 5670, 6570 19,5 i 22,5
180E 3690, 4185, 4590, 4815, 5175, 5670, 6210, 6570 22,5

2003-08-19