DAF-XF

Objętość: tekst - 25kB; obraz - 347kB

Ewolucja technologii XF.

Nowoczesny wygląd zewnętrzny, odmłodzone wnętrze, lżejsze podwozie odporne na jeszcze większe obciążenia, hamulce tarczowe sterowane elektronicznie, dłuższe okresy miedzy obsługowe oraz nowe silniki o jeszcze niższym zużyciu paliwa. Rezultat: niższe koszty eksploatacji dla przewoźnika. Większa wygoda kierowcy. To właśnie oznacza dla nas "ewolucja technologii XF".

Wprowadzenie serii DAF 95XF, rozpoczęto nową erę w dziejach firmy DAF Trucks. Niskie koszty eksploatacji, większa niezawodność i możliwie największa wygoda kierowcy stanowiły najważniejsze założenia rozwojowe, jak również podstawę odniesionego sukcesu, bowiem seria DAF 95XF okazała się strzałem w dziesiątkę; zarówno w przypadku przewoźników, jak i samych kierowców.

Technologia jest nieustannie rozwijana. Jednocześnie zwiększają się wymagania kierowców i firm transportowych. W związku z tym firma DAF wprowadziła kolejną nową serię - XF.

Zapewnia ona jeszcze większą wygodę i ekonomiczność od swoich poprzedniczek. Nowoczesna linia, wykazująca pokrewieństwo z seriami CF i LF. Wnętrze oferujące zwiększoną wygodę i bardzo dużo miejsca. Lżejsza konstrukcja podwozia do przewożenia cięższych ładunków. Nowy układ napędowy umożliwiający uzyskiwanie optymalnych osiągów przy jeszcze niższym zużyciu paliwa. Liczne innowacje technologiczne, zapewniające jeszcze większą niezawodność i jeszcze niższe koszty eksploatacji. Oszczędność na każdym kilometrze.

Moc obliczona na zysk.

Wygląd zewnętrzny serii XF jest nowoczesny, wyrazisty i jednocześnie elegancki. Ładne, duże światła. Wyraźna, mocna linia. Prezentuje wizerunek typowy dla naszych czasów. Jednak największe zalety serii XF ukryte są pod tym szykownym wyglądem zewnętrznym. W przestronnej kabinie i pod nią. Weźmy choćby silniki. Mają moc obliczoną na zysk.

Potężny, nowoczesny sześciocylindrowy silnik DAF o pojemności 12,6 litra wykorzystujący technologię 24-zaworową, turbodoładowanie i intercooler. Dostępny w wersjach o różnej mocy: od 280 kW (381 KM) do 390 kW (530 KM). Zapewnia wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości silnika, a dzięki temu niespotykaną moc pociągową i elastyczność. To czysta wygoda dla kierowcy.

Dzięki zastosowaniu najnowszych materiałów do produkcji bloku i głowicy cylindrów, zwiększeniu uległ stopień sprężania. W połączeniu z wyjątkowym elektronicznie sterowanym układem wtrysku paliwa UPEC firmy DAF oraz licznymi innymi innowacjami, zapewnia to optymalne osiągi przy zmniejszonym zużyciu paliwa. To czysty zysk dla firmy transportowej.

Ponadto, zaawansowana technologia silnikowa firmy DAF zapewnia, że niskie zużycie paliwa odpowiada normie emisji spalin Euro 3 i niskiemu hałasowi. To czysty zysk dla środowiska.

Silnik w roli hamulca.

Oprócz dobrze znanego standardowego hamulca wydechowego, firma DAF Trucks opracowała hamulec silnikowy DAF Engine Brake (w skrócie: DEB) dla zespołu silnikowego 12,6 litra. Jest to dodatkowy hamulec - niezwykle efektywny i odporny na zużycie. Gdy DEB jest uruchamiany, zawory wydechowe otwierają się tuż przed zakończeniem suwu sprężania, dzięki czemu tłoki nie są poddawane działaniu sił rozprężania. Dzięki temu uzyskujemy dodatkowy potencjał hamulcowy, rosnący wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika.

Układ napędowy w szerokim wyborze.

Ekonomiczny silnik nie jest sam w sobie gwarancją niskiego zużycia paliwa. Skrzynia biegów i tylna oś są równie istotne. Biorąc to pod uwagę, firma DAF od dziesięcioleci przykłada wielką wagę do zintegrowanej technologii układu napędowego tak, aby każdy litr oleju napędowego pozwalał przejechać jak najwięcej kilometrów.

Pojazdy serii DAF XF standardowo wyposażone są w 16-biegowe manualne, synchronizowane skrzynie biegów. Dzięki wspomaganiu Servoshift, będącym w wyposażeniu standardowym, zmiana biegów wymaga niewielkiego nakładu siły, a przesunięcie dźwigni jest krótkie. Zmiana biegu nie sprawia najmniejszej trudności.

AS-Tronic

W celu zapewnienia jeszcze większej wygody i wydajności, w ramach serii XF oferowane jest przekazywanie napędu poprzez AS-Tronic najnowszej generacji. Najnowocześniejsza, w pełni zautomatyzowana skrzynia biegów. Dzięki elektronicznemu wyborowi odpowiedniego biegu w dowolnej sytuacji, AS-Tronic łączy niespotykaną łatwość zmiany biegów z jeszcze niższym zużyciem paliwa. Umożliwia to kierowcy pełniejszą koncentrację na drodze, co zwiększa bezpieczeństwo.

A jeżeli kierowca chce sam przejąć kontrolę nad biegami, AS-Tronic jest równie łatwa w obsłudze ręcznej. Nie wymaga sprzęgła i zbliżona jest do sekwencyjnej skrzyni biegów w nowoczesnych samochodach sportowych.

Ekonomiczna tylna oś.

Napęd w serii XFjest przenoszony przez oś tylną DAF SR1347. Przekładnia hipoidalna wysoce ceniona nie tylko ze względu na trwałość i niezawodność, ale również w szczególności ze względu na niskie opory wewnętrzne. Oznacza to mniejszą stratę energii w układzie napędowym, a co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa. Co więcej, szeroki wybór przełożeń przekładni redukcyjnej zapewnia wybór odpowiedniego układu napędowego dla każdego zastosowania. Dla uzyskania optymalnych osiągów i najwyższej wydajności.

Mocna redukcja w piastach.

W przypadku zastosowań wymagających wytrzymałości na duże obciążenia, pojazdy serii XF mogą być wyposażone w mocną oś z redukcją w piastach DAF HR1354. Ta oś to "urodzony wojownik", zapewniający wysoki moment obrotowy na kołach, bez niepotrzebnego obciążania układu napędowego. Jest to doskonałe rozwiązanie dla zestawów o wysokiej DMC, szczególnie dla ciężkiego transportu.

Mocne podwozie które zwiększa ładowność.

Każdy kilogram mniej oznacza zwiększenie ładowności oraz zysk na każdym kilometrze. Dlatego właśnie zmniejszenie masy pojazdu było tak ważną kwestią podczas prac nad serią XF. O mocnym, a jednocześnie lekkim podwoziu, elektronicznie sterowanym hamulcom tarczowym i licznym innym rozwiązaniom umożliwiającym zmniejszenie masy, seria XF zapewnia zwiększenie ładowności o kilkaset kilogramów. Czysty zysk.

Zastosowanie nowej stali o wysokiej wytrzymałości oraz rozwiązań konstrukcyjnych pozwalających zmniejszyć masę to nie jedyne cechy charakterystyczne podwozia serii XF. Podwozie jest całkowicie płaskie; wiele elementów montowanych jest na jego stronie wewnętrznej. W wyniku tego, ułatwiona została zabudowa, jak również uzyskano więcej miejsca na montaż elementów składowych, jak np. dodatkowe zbiorniki paliwa czy dodatkowy zestaw hydrauliczny ze sprężarką do transportu specjalistycznego.

Co więcej, można, rzecz jasna, wybrać pomiędzy elektronicznie regulowanym zawieszeniem pneumatycznym, resorami parabolicznymi a konwencjonalnymi resorami trapezowymi przystosowanymi do dużych obciążeń. Mocowanie resorów do ramy pojazdu jest bezobsługowe.

Elektronicznie sterowane hamulce tarczowe.

Unikalnym elementem serii XF DAFa są wyjątkowe hamulce tarczowe o pływających tarczach, izolowanych termicznie od piasty.

Zapobiega to powstawaniu pęknięć w tarczach i zapewnia długi okres użytkowania. Dodatkowo, elektroniczne sterowanie układem hamulcowym (EBS) zapewnia jednakowe zużycie okładzin na osiach przednich i tylnych, co równie istotne, gwarantuje optymalne rozłożenie siły hamowania pomiędzy pojazdem ciągnącym a przyczepą (naczepą). W ten sposób, otrzymujemy optymalny stopień bezpieczeństwa i komfort hamowania, a jednocześnie niskie koszty eksploatacji na kilometr.

Funkcje ABS (układ zapobiegający blokowaniu się kół w trakcie hamowania) i ASR (układ zapobiegający poślizgowi kół przy przyspieszaniu) zostały zintegrowane z układem elektronicznym, zaś przyczepy (naczepy) z EBS wyposażone zostały w interfejs CAN.

Kontrola stabilności pojazdu (VSC) jest funkcją opcjonalną. Zapewnia stabilność pojazdu, nawet w sytuacjach szczególnie trudnych, a także dodatkową redukcję niebezpieczeństwa przechyłu, zarzucania przyczepą i znoszenia. VSC dostępna jest również dla ciągników dwuosiowych.

Szeroki wybór.

Seria XF oferuje szeroki wybór konfiguracji osi, od podwozi i ciągników dwuosiowych do pojazdów czteroosiowych, włączając modele 8x4 z trzema osiami tylnymi z przeznaczeniem do specjalnych zastosowań. Rozszeżajac gamę zastosowań wprowadzono szereg różnych zawieszeń: od elektronicznie regulowanego zawieszenia pneumatycznego poprzez resory paraboliczne do konwencjonalnych resorów trapezowych przystosowanych do dużych obciążeń. Wprowadzono bezobsługowe mocowanie resorów do ramy pojazdu.

Wygoda ma swoje miejsce.

Kabina w wersji Super Space Cab w pojazdach serii XF jest niewątpliwie najbardziej przestrzenną kabiną w swojej klasie. Zapewnia dużo przestrzeni w miejscu pracy kierowcy, wypoczynku oraz liczne schowki. Dużo miejsca nad głową i dużo wolnej przestrzeni nad łóżkami. Pionowa szyba przednia i wyjątkowa długość kabiny zapewniają maksymalną ilość miejsca wewnątrz. W ciężarówkach serii XF można mieszkać.

Wnętrza ciężarówek serii XF mają nowoczesny wygląd. Deska rozdzielcza jest zakrzywiona, umożliwiając kierowcy łatwy dostęp do wszystkich elementów sterowania. Tablica przyrządów przypomina wyglądem wyposażenie samochodu osobowego najwyższej klasy a w ciemności jest przyjemnie podświetlana diodami elektroluminescencyjnymi.


Wyświetlacz.

Ciekłokrystaliczny wyświetlacz w centrum tablicy przyrządów informuje kierowcę o najważniejszych funkcjach pojazdu i silnika, jak np. ciśnienie w układzie hamulcowym, ciśnienie i poziom oleju, ciśnienie doładowania, poziom paliwa, napięcie ładowania, temperatura cieczy chłodzącej, zużycie okładzin hamulcowych oraz działanie m.in. ABS, ASR, EBS oraz układu zawieszenia pneumatycznego DAF ECAS. Informacje te wyświetlane są jednak jedynie na życzenie kierowcy lub gdy występuje jakiś problem. Dzięki temu, kierowca nie jest rozpraszany niepotrzebnymi informacjami.

Pozycja siedząca.

Fotel kierowcy o pneumatycznym zawieszeniu można regulować w poziomie w zakresie co najmniej 200 mm, a w pionie o ponad 125 mm. Wraz ze swobodnie regulowaną kolumną kierownicy, umożliwia to każdemu kierowcy dopasowanie pozycji siedzącej odpowiednio do budowy ciała. Pochylenie koła kierownicy, o wysokim punkcie zamocowania, można regulować w zakresie 30° - 45°, a jego wysokość w zakresie do 85 mm. Aby zmienić ustawienie koła kierownicy, wystarczy nacisnąć przycisk na kolumnie kierownicy, co powoduje pneumatyczne odblokowanie układu regulacji. Ten sam przycisk zablokuje koło po zakończeniu ustawiania. Średnica koła kierownicy wynosi 450 mm, a jego grubość zapewnia wygodny chwyt.

Maksymalna wygoda kierowcy.

Zdalnie sterowany zamek centralny, barwione i termoodporne szyby opuszczane elektrycznie, zdalne sterowanie układem elektronicznej regulacji zawieszenia pneumatycznego ECAS, czerwone oświetlenie nocne w standardzie, oświetlenie wewnętrzne z dodatkowymi lampkami umożliwiającymi czytanie na przednich fotelach, lampki w przedziale sypialnym, dodatkowe włączniki oświetlenia oraz włącznik ogrzewania postojowego w przedziale sypialnym - to tylko niektóre z funkcji ułatwiających życie kierowcy, oferowanych przez pojazdy serii XF. Dodać do tego należy wysuwaną lodówkę pod łóżkiem, wysokiej jakości sprzęt audio z doskonale umiejscowionymi głośnikami oraz kuchenkę mikrofalową i mamy wszystko, o czym kierowca może zamarzyć.

Łóżko jak w domu.

Jest sprawą oczywistą, że podczas prac nad serią XF zwracano baczną uwagę na takie kwestie, jak ogrzewanie i wentylacja, odpowiednia izolacja kabiny oraz jak najniższa emisja hałasu utrzymana na poziomie zaledwie 66 dB(A) przy prędkości 85 km/h. Wygoda kierowcy to dla DAF absolutna konieczność. Dotyczy to również odpoczynku i snu. Dolne łóżko, na przykład, zostało podwyższone, tak aby można było na nim również wygodnie siedzieć. Kierowca może teraz wygodnie usiąść przy blacie wysuwanym z deski rozdzielczej.

Jeżeli chodzi o spanie, w pojazdach serii XF zastosowano duży jednoczęściowy materac. Dopasowane prześcieradło i kołdra zapewniają wygodę spania zupełnie jak w domu. Dolne łóżko posiada materac o grubości 15 cm, długości 203 cm i szerokości 81 cm w środkowej części. Górne łóżko wyposażone jest w materac o długości 205 cm, szerokości 60 cm i grubości 8,5 cm. W kabinie Super Space Cab, materac górnego łóżka posiada szerokość 70 cm, długość 191 cm i grubość 7 cm.

Obszerne schowki.

 

Kierowca odbywający długą podróż zabiera ze sobą wiele rzeczy. Zarówno kabina Space Cab, jak i Super Space Cab posiada duże zamykane schowki nad szybą przednią. Środkowy schowek jest tak duży, że mieści się w nim kuchenka mikrofalowa, oferowana jako opcja. Pod dolnym łóżkiem jest również dużo miejsca na schowek, a po stronie kierowcy znajduje się szczelny schowek, dostępny wyłącznie z zewnątrz. Nadaje się on idealnie do przechowywania rzeczy brudnych lub o nieprzyjemnym zapachu, jak rękawice, narzędzia, środki czyszczące i szmaty. Ponadto, kabiny pojazdów serii XF wyposażone są w podręczne schowki we wszystkich możliwych miejscach, aż do krawędzi dachu. Pojemność magazynowa kabiny Super Space Cab wynosi niemal 1,1 metra sześciennego.

Konfiguracja podwozia.

FA 4x2
FT 4x2
FTG 6x2
FTP 6x2
FAR 6x2
FTR 6x2
FAS 6x2
FTS 6x2
FAN 6x2
FAT 6x4
FTT 6x4
FAK 8x2
FAD 8x4
FTM 8x4

-oś kierowana  - oś napędowa   - oś nośna niekierowana

Kabiny DAF-a XF.

DAF XF Space Cab

       

 

DAF XF Super Space Cab

     

Silniki DAF-a XF.

Silniki DAF EX ... C, 12,6l , 4-suwowy, o zapłonie samoczynnym, 6 cylindrowy, z turbodoładowaniem i intercoolerem, zasilanie poprzez 6 pomp we wspólnej obudowie elektronicznie sterowanych (UPEC).
Osiągi XE 280 C XE 315 C XE 355 C XE 390 C
Moc użyteczna silnika

ECE R24-03/ISO 1585

280 kW - 381 kM 

przy 1900 obr/min

315  kW - 428  kM 

przy 1900 obr/min

355 kW - 483 kM 

przy 1900 obr/min

390 kW - 530 kM 

przy 1900 obr/min

Moment obrotowy

ECE R24-03/ISO 1585

1750 Nm

przy 1000-1500 obr/min

1950 Nm

przy 1000-1500 obr/min

2100 Nm

przy 1050-1500 obr/min

2350 Nm

przy 1050-1500 obr/min

Jednostkowe zużycie paliwa 196 g/kWh

przy 1200 obr/min

195 g/kWh

przy 1200 obr/min

192 g/kWh

przy 1200 obr/min

192 g/kWh

przy 1200 obr/min

2005-04-01