KOSMICZNY DAF XF 105

Objętość: tekst - 12,3kB; obraz - 644kB

 

Ogólna charakterystyka.

To nie rewolucja, lecz ewolucja. Taki był punkt wyjścia nowego, czołowego modelu firmy DAF. Centrum projektowe DAF zapewniło pojazdom serii XF105 wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju wygląd, zachowując jednocześnie doskonale rozpoznawalne elementy stylu cieszącej się dużym powodzeniem serii XF95. Jeszcze bardziej wyrazisty dolny gril osłaniający chłodnicę, przechodzący w stalowy zderzak o nowej stylistyce, gładsze linie górnego grila o nowej konstrukcji, nowy wygląd lusterek i całkowita zmiana dachu kabiny Super Space Cab - to wszystko razem tworzy wyjątkowy wizerunek pojazdów XF105, wyrazisty, a jednocześnie przyjazny. Ksenonowe reflektory główne, osłonięte gładkim tworzywem, dostępne jako opcja, charakterystyczne światła zespolone o kształcie kocich oczu w zderzaku oraz zintegrowane reflektory punktowe na dachu kabiny Super Space Cab stanowią o nowym obliczu pojazdów XF105. Całkowicie zmieniony dach kabiny Super Space Cab ze zintegrowanymi reflektorami punktowymi i nowy wygląd lusterek tworzą wyjątkowy wizerunek pojazdów XF105. Bardziej wyrazista dolna atrapa chłodnicy przechodzi w stalowy zderzak o nowej stylistyce. Przezroczyste ksenonowe reflektory główne dostępne jako opcja i charakterystyczne światła zespolone stanowią o nowym obliczu pojazdów XF105.

Wnętrze kabiny.  

Seria XF105 wyznacza całkowicie nowe standardy, jeżeli chodzi o wystrój wnętrza kabiny. Zarówno pod względem użytych materiałów oraz kolorystyki, przestrzeni i jej zagospodarowania, jak też jakości, wykończenia oraz właściwości ergonomicznych. Od atrakcyjnej dekoracji drzwi po nowoczesną tablicę rozdzielczą, od logicznie rozmieszczonych dźwigni i przełączników po koło kierownicy zapewniające kierowcy wygodny chwyt i składaną dźwignię zmiany biegów, od licznych, wygodnych schowków po oświetlenie nocne podłogi i centralnego schowka światłem o ciepłym bursztynowym, kolorze.

Pod każdym względem wnętrze zdaje się potwierdzać, że najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę podczas prac projektowych nad serią XF105 był kierowca. W najdrobniejszych szczegółach życzeniom i warunkom pracy kierowców zostały nadane najwyższe priorytety. Wreszcie, starannie dobrane połączenia kolorów nadają wnętrzu kabiny wygląd i atmosferę zapewniające wyjątkowo przyjemne warunki pracy i odpoczynku. Wystarczy zasiąść w wygodnym fotelu, za kierownicą zapewniającą doskonały chwyt i od razu staje się jasne, że bezpieczeństwo i łatwość obsługi były priorytetowymi wymogami podczas projektowania serii XF105.

Koło kierownicy o nowej konstrukcji jest dostępne w opcji z poduszką powietrzną oraz zintegrowanymi, podświetlanymi przełącznikami sterującymi całym szeregiem funkcji, takich jak tempomat, kontrola prędkości zjazdowej i telefon. Inne kluczowe funkcje operacyjne, w tym skrzyni biegów AS-Tronic, również zostały zintegrowane z kolumną kierownicy. Wszystkie przełączniki na desce rozdzielczej, jak również przełączniki sterujące czterema dużymi lusterkami i opuszczaniem szyb, umieszczone na konsoli drzwi, są podświetlane. Przełączniki systemu ogrzewania i wentylacji z automatyczną kontrolą temperatury (automatic temperature control - ATC) znajdują się w zasięgu ręki.  

Deska rozdzielcza obejmuje trzy gniazda DIN, umieszczone jedno nad drugim, w celu zapewnienia łatwej instalacji nie tylko systemu audio, ale również wyświetlacza systemu nawigacji lub komputera pokładowego, idealnie w polu widzenia kierowcy. A w centrum nowoczesnej tablicy rozdzielczej został zainstalowany wyświetlacz, przedstawiający najważniejsze informacje dotyczące pojazdu.

Dzięki nowemu, obniżonemu położeniu tunelu silnika pojazdy XF105 oferują możliwość przyjęcia pozycji wyprostowanej zarówno w kabinie Space Cab, jak i Super Space Cab. Ponieważ dźwignia zmiany biegów jest składana, a w wersji AS-Tronic nie ma jej w ogóle, przechodzenie z fotela kierowcy do części sypialnej odbywa się bez przeszkód, a kierowca ma pełną swobodę ruchów.

Nowy projekt części sypialnej obejmuje dwie obszerne leżanki; niższa może również służyć jako wygodne siedzenie. Dostęp do górnej leżanki jest ułatwiony dzięki składanej, aluminiowej drabince o szerokich szczeblach. Nowy mechanizm łatwego podnoszenia zapewnia proste składanie górnej leżanki. Możliwość zawieszenia ręcznika na leżance ilustruje fakt, że DAF, jak żadna inna firma, spełnia życzenia kierowców. Pod leżanką jest miejsce na obszerne wysuwane schowki, z możliwością zainstalowania wysuwanej lodówki o pojemności 45 l, w której nawet duże butelki można przechowywać w pozycji stojącej. W zasięgu ręki kierowcy został zainstalowany również uchwyt na butelki.

Podwozie.

Umieszczając zbiorniki powietrza i elementy układu hamulcowego po wewnętrznej stronie podwozia, wygospodarowano miejsce na wyjątkowo duże zbiorniki paliwa. W pojazdach XF105 mogą być montowane zbiorniki firmy DAF o łącznej pojemności 1500 l. Są one dostępne w wersji aluminiowej lub stalowej.

Zbiornik AdBlue dla instalacji odazotowania spalin (SCR DeNOx) jest dostępny w wersji o pojemności 50 lub 75 l. Ten drugi zapewnia zasięg operacyjny w granicach 4500 km. Obok standardowego wskaźnika paliwa, na tablicy rozdzielczej znajduje się oddzielny wskaźnik pokazujący poziom AdBlue.

Nowy napęd Daf-a.

Nowy silnik PACCAR MX 12,9 l, zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę DAF Trucks w Eindhoven, będzie początkowo dostępny w wersjach o mocy od 410 KM (305 kW) do 510 KM (380 kW), o potężnym momencie obrotowym, odpowiednio 2 000 i 2 500 Nm. Kolejna wersja, która zejdzie z linii produkcyjnej będzie miała maksymalną moc 560 KM (418 kW). Ten całkowicie nowy 6-cylindrowy silnik łączy znakomite osiągi z niskim zużyciem paliwa.

 

Przykładowe wyniki XF105 w górach na odcinku 50 km

510 KM 63,9 km/h 54,3 l/100 km
460 KM 63,2 km/h 55,5 l/100 km
410 KM 65,7 km/h 56,9 l/100 km

Zastosowanie wysokiej jakości materiałów, jak np. lite żelazo grafityzowane (Compact Graphite Iron - CGI) w bloku cylindrów i głowicy cylindrów oraz szerokie zintegrowanie komponentów przyczyniają się do doskonałej trwałości i niezawodności. Na przykład, kolektor dolotowy został zintegrowany z głowicą cylindrów, a filtr oleju, termostat i chłodnicę oleju połączono w jeden moduł olejowy.

Mocny, zintegrowany hamulec dekompresyjny w silniku MX zapewnia maksymalną moc hamowania 325 kW, przy czym nie mniej niż 200-250 kW jest dostępne w użytecznym zakresie obrotów silnika. Zapewnia to optymalną wygodę przy zjeździe ze wzniesień, zwłaszcza w przypadku wybrania opcji z systemem kontroli prędkości zjazdowej powiązanym z tempomatem. Unikalny inteligentny układ wtryskowy SMART wraz z technologią katalizatora umożliwiają spełnienie przez silnik PACCAR MX surowych norm emisji Euro 4 i Euro 5 i to bez filtra sadzy.

2006-03-10