DAF-CF


Objętość: tekst - 17,4kB; obraz - 141,0kB 

Podobnie jak inne pojazdy DAF, ciężarówki z rodziny CF cechują się maksymalną niezawodnością i zapewniają wysoką opłacalność inwestycji. Są to pojazdy praktyczne, tanie w eksploatacji i - dzięki niskiej masie własnej - charakteryzują się dużą ładownością. Ponadto, mocne i elastyczne rzędowe silniki sześciocylindrowe gwarantują niskie zużycie paliwa. Jeśli dodać do tego doskonałe właściwości jezdne, optymalny poziom bezpieczeństwa uzyskany dzięki sterowanym elektronicznie, wentylowanym hamulcom tarczowym DAF na osi przedniej i tylnej, a także najwyższy poziom komfortu, to nietrudno dojść do wniosku, że ciężarówki serii CF świetnie spełniają zarówno wymagania kierowców, dla których są miejscem pracy, jak i operatorów, dla których liczy się niski koszt jednego kilometra przebiegu. 

WYDAJNE, MOCNE SILNIKI, ZGODNE Z NORMĄ EURO 3.

Modele DAF CF75 i CF85 są przeznaczone do różnych zastosowań, w których obowiązują bardzo specyficzne wymagania. To samo dotyczy mocy silnika. Pojazdy z rodziny CF są wyposażone w dwa różne typy silników, co pozwala uzyskać optymalne połączenie mocy i wydajności w każdym z obszarów zastosowań. Każdy silnik jest przeznaczony do konkretnych zadań. 

Silnik DAF o pojemności 9,2 l.

W modelach CF75 montowana jest nowa wersja silnika DAF o pojemności 9,2 l. Jest to nowoczesny silnik 24-zaworowy wyposażony w unikatowy elektroniczny układ wtryskowy UPEC firmy DAF, zapewniający dużą moc i niskie zużycie paliwa. Modele CF75 są dostępne w wersjach z silnikami o mocy 183 kW (249 KM), 228 kW (310 KM) i 265 kW (360 KM). Maksymalny moment obrotowy silników o pojemności 9,2 l uzyskiwany jest w zakresie od 1100 do 1700 obr./min, i wynosi odpowiednio 1050, 1275 lub 1450 Nm, zależnie od wersji. A w dodatku ten prawdziwy mistrz w swojej klasie pracuje niezwykle cicho.

Silnik DAF XE o pojemności 12,6 l w modelach CF85.

Modele CF85 są wyposażone w silnik DAF XE o pojemności 12,6 l, który także jest rzędową jednostką sześciocylindrową wykonaną w technologii 24-zaworowej, dostępną w czterech wariantach różniących się mocą: 250 kW (340 KM), 280 kW (381 KM), 315 kW (428 KM) i 355 kW (483 KM), z momentem obrotowym wynoszącym odpowiednio 1600, 1750, 1950 i 2100 Nm. Maksymalna moc osiągana jest przy obrotach 1900 obr./min., zaś maksymalny moment obrotowy w silnikach o pojemności 12,6 l uzyskiwany jest w zakresie 1000 - 1500 obr./min. Podobnie jak silnik 9,2-litrowy, silnik DAF o pojemności 12,6 l wyposażony jest w układ wtrysku paliwa UPEC.

MECHANICZNA LUB AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW.

W modelach CF75 i CF85 dostępne są ośmio-, dziewięcio- lub szesnasto-biegowe skrzynie biegów. Co więcej, ta ostatnia dostępna jest z pneumatycznie sterowanym wspomaganiem zmiany biegów Servoshift. Z myślą o pojazdach do zastosowań specjalnych, takich jak wozy straży pożarnej lub miejskie śmieciarki, przewidziano możliwość wyposażenia modelu CF75 w całkowicie automatyczną sześciobiegową skrzynię Allison.

AS-Tronic.
Jako dodatkowy element wyposażenia modeli CF75 i CF85, dostępna jest najnowsza generacja skrzyni biegów AS-Tronic, zapewniająca optymalny komfort i wydajność. Jest to zaawansowana, w pełni automatyczna skrzynia biegów. Ponieważ właściwy bieg w danej sytuacji dobierany jest przez układ elektroniczny, skrzynia AS-Tronic gwarantuje, poza niezwykle łatwą zmianą biegów, także dalsze obniżenie zużycia paliwa. Kierowca może skupić się na ruchu, a tym samym prowadzić pojazd bezpieczniej. Jeśli jednak kierowca zechce sam przejąć kontrolę nad zmianą biegów, układ AS-Tronic umożliwi łatwą ręczną zmianę przełożeń bez użycia sprzęgła.

Ekonomiczna tylna oś.

W zależności od typu i rodzaju zastosowań, pojazdy serii CF są wyposażone w różne osie tylne DAF z pojedynczym przełożeniem. Wszystkie osie cieszą się doskonałą opinią, i to nie tylko ze względu na trwałość i niezawodność, lecz przede wszystkim z uwagi na niskie opory wewnętrzne. Oznacza to małe straty energii w układzie przeniesienia napędu, a w konsekwencji -niższe zużycie paliwa. Szeroka gama dostępnych wariantów przełożeń pozwala ponadto wybrać układ przeniesienia napędu najlepiej przystosowany do konkretnego zastosowania. Można zatem uzyskać optymalne warunki eksploatacji przy najwyższej możliwej wydajności.

Zwolnica.

Jeśli pojazd serii CF ma być używany w wyjątkowo trudnych warunkach, może zostać wyposażony w pojedynczą oś ze zwolnicą DAF HR 1354 lub podwójną oś napędową HR 1355T. Tak przygotowana ciężarówka to naprawdę „twardy zawodnik”. Maksymalny moment jest podawany na koła bez przeciążania układu przeniesienia napędu. Jest to doskonałe rozwiązanie dla zestawów drogowych o szczególnie dużej masie, używanych na przykład w transporcie ciężkim.

PODWOZIE TO PODSTAWA.

Podwozie pojazdów DAF serii CF jest całkowicie płaskie, dzięki czemu stanowi doskonałą podstawę dla każdego rodzaju zabudowy. Od wywrotki po betoniarkę. Od chłodni po zestaw do rozładunku. Od wozu strażackiego po transporter samochodów. Ciężarówki DAF serii CF to świetna podstawa dla każdego zastosowania. Zbiorniki paliwa i powietrza, układ wydechowy, akumulatory i inne elementy zaprojektowano tak, aby uzyskać jak najwięcej wolnego miejsca na podpory, blokady, skrzynię ładunkową czy przystawkę odbioru mocy. Wykonawca zabudowy może od razu przystąpić do pracy, bez konieczności przenoszenia elementów konstrukcyjnych. Nawet otwory do mocowania zabudowy są już przygotowane. Podwozie jest wykonane ze stali wysokiej jakości, przez co jest wyjątkowo silne, a jednocześnie lekkie i charakteryzuje się dużą ładownością netto.

Elektronicznie sterowane hamulce tarczowe.

Pojazdy serii CF wyposażone są w wyjątkowe hamulce tarczowe firmy DAF. Mocowane pływająco, izolowane termicznie od piasty, charakteryzują się dużą trwałością. Co więcej, elektroniczny układ sterujący w modelach CF75 i CF85 (warianty 4x2 i 6x2) gwarantuje równomierne zużycie wszystkich okładzin na osiach przedniej i tylnej, i wreszcie, co równie ważne, układ EBS zapewnia optymalny rozkład siły hamowania pomiędzy pojazdem ciągnącym a ciągnionym. Układ ABS (zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania) został zintegrowany z układem elektronicznym, zaś dla przyczep i naczep wyposażonych w układ EBS dostępny jest interfejs sieci CAN. Wszystko razem stanowi idealne połączenie optymalnego bezpieczeństwa, komfortu hamowania oraz niskiego kosztu jednego kilometra przebiegu.

Zawieszenie pneumatyczne lub na resorach parabolicznych.

W zależności od sposobu eksploatacji i wymagań klienta, ciężarówki CF są dostępne w wersjach z długimi, elastycznymi resorami parabolicznymi albo z elektronicznie sterowanym zawieszeniem pneumatycznym na osi przedniej i tylnej. Z myślą o wyjątkowo trudnych warunkach pracy przewidziano możliwość zastosowania tradycyjnych resorów piórowych. Wersje 6x4 i 8x4 wyposażone są w wyjątkowe zawieszenie zespołu osi podwójnej z ośmioma drążkami stabilizującymi, dużym zakresem ruchu postępowo-zwrotnego i korzystnie ulokowaną osią przechyłu. Aby zapobiec przeciążeniu jednej z osi przednich w pojazdach czteroosiowych, osie rozmieszczone są w odległości 2,05 m od siebie, zaś kompensacja obciążenia stosowana jest automatycznie.

Konfiguracje osi.

Pojazdy CF75 i CF85 dostępne są w wielu różnych konfiguracjach osi - od dwuosiowych ciągników i ciężarówek do zabudowy po pojazdy trzy- lub czteroosiowe. Z jedną lub dwiema osiami napędowymi, z osią wleczoną lub pchaną (również kierowaną). Do każdego rodzaju zastosowań można zatem wybrać właściwą konfigurację.

Optymalne właściwości jezdne.

Pojazdy serii CF charakteryzują się doskonałymi właściwościami jezdnymi i łatwością manewrowania. W toku projektowania wiele uwagi poświęcono współpracy podwozia, układu kierowniczego, hamulców, zawieszenia i osi. Efektem tych starań są niezrównane właściwości jezdne. Stabilność układu jezdnego ciężarówek DAF serii CF wynika z przemyślanej konstrukcji podwozia, które jest maksymalnie usztywnione z przodu, starannego doboru geometrii kół oraz optymalizacji układu kierowniczego. Wysokociśnieniowy układ kierowniczy ciężarówek CF pozwala bez trudu skręcać koła nawet w nieruchomo stojącym pojeździe. Znacząco ułatwia to manewrowanie. Kierowca ma stale pełną kontrolę nad pojazdem. Oto jeszcze jeden powód by czuć się bezpiecznie.

Solidna konstrukcja.

Pojazdy serii CF na ogół nie są używane do lekkich prac. W transporcie dostawczym i na budowie nietrudno o drobne uszkodzenia. Dlatego ciężarówki serii CF (podobnie, jak wszystkie inne pojazdy firmy DAF) wyposażono w mocny, stalowy zderzak przedni. Inną typową cechą każdej ciężarówki DAF jest duży kąt natarcia i maksymalny prześwit.

NAJWAŻNIEJSZA JEST ERGONOMIA.

Wygoda to przede wszystkim rewelacyjny fotel. Pojazdy serii CF są wyposażone w wygodne, regulowane w szerokim zakresie fotele kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym i zintegrowanym trzypunktowym pasem bezpieczeństwa. Dzięki starannie dopracowanemu mechanizmowi regulacji kierownicy, w którym punkt łamania umiejscowiony jest w górnej części kolumny kierownicy (tak jak w modelu DAF XF), kierowca może sobie stworzyć perfekcyjne miejsce pracy.

Elektroniczny zestaw przyrządów.

Pod względem wzornictwa i wykończenia wnętrze ciężarówki serii CF przypomina wnętrze samochodu osobowego najwyższej klasy. Zaokrąglone krawędzie i luksusowe wykończenie deski rozdzielczej nie mają precedensu wśród wnętrz kabin pojazdów ciężarowych. Wszystkie elementy sterujące są łatwo dostępne, a elektroniczny zestaw przyrządów jest bardzo dobrze czytelny. Kierowca jest informowany o rozmaitych funkcjach pojazdu za pośrednictwem centralnie umieszczonego wyświetlacza LCD. Informacje są jednak wyświetlane tylko na żądanie kierowcy lub w sytuacjach awaryjnych. Dzięki temu kierowca nie rozprasza uwagi, choć wciąż otrzymuje wszystkie niezbędne informacje. Wyświetlacz LCD przekazuje również dane na temat czasu trwania podróży, średniej prędkości i liczby godzin pracy przystawki odbioru mocy.

Zawsze dobra widoczność.

Duże powierzchnie szyb i lusterka odpowiedniej wielkości to gwarancja, że kierowca ciężarówki CF w każdej sytuacji będzie miał zapewnioną bardzo dobrą widoczność. Jako wyposażenie opcjonalne dostępne jest lusterko szerokokątne, które do minimum redukuje „martwe pole" obok kabiny. Podgrzewane lusterko można zamontować do standardowego mocowania lusterka. Pojazd wyposażony jest w wydajne ogrzewanie i układ wentylacyjny. Dużo uwagi poświęcono problemowi odparowywania szyb. Drzwi wyposażono w specjalne nawiewy służące do odparowywania bocznych szyb i spełniające funkcję dodatkowego źródła nadmuchu powietrza. Po skierowaniu gorącego powietrza na szyby boczne, zimne powietrze nawiewane od okien nie może przedostać się do kabiny. Przyczynia się to do poprawy ogólnego komfortu jazdy. W postaci wyposażenia opcjonalnego dostępny jest także zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania kabiny.

Przestrzeń na długiej trasie.

Ciężarówki CF są dostępne nie tylko z kabiną dzienną, lecz także z kabiną sypialną wyposażoną w jedną lub dwie leżanki. Dzięki obszernej kabinie, w ramach standardowego wyposażenia montowane są leżanki o szerokości 70 cm z materacem o grubości 12 cm. Jako wyposażenie opcjonalne dostępny jest komfortowy materac o grubości 15 cm. Ciężarówki serii CF są także dostępne w wersjach z kabiną Space Cab o podwyższonym dachu, z dwiema obszernymi leżankami. W wersji z kabiną Space Cab wysokość sufitu nad tunelem silnika wynosi 1,85 m, zaś całkowita pojemność rozmaitych schowków wynosi 900 litrów. Obszerne schowki znajdują się nie tylko pod leżanką (lewy schowek jest izolowany od zapachów i dostępny z zewnątrz), lecz także nad przednią szybą - gdzie w modelu CF z kabiną Space Cab umieszczono duże, zamykane schowki.

Niski stopień.

Częste i bezpieczne wchodzenie do kabiny wymaga niskiego usytuowania podłogi i dobrego rozmieszczenia stopni oraz uchwytów. Pojazdy serii CF mają wyjątkowo nisko umieszczoną podłogę: 108 cm w modelu CF75 i 115 cm w modelu CF85. Antypoślizgowe, podświetlane stopnie są rozmieszczone w równych odległościach i mają kształt schodów. Dzięki temu wchodzenie i wychodzenie z kabiny nie wymaga wykonywania nienaturalnych ruchów. Drzwi są bardzo szerokie i sięgają aż po dach, co dodatkowo ułatwia dostęp i poprawia widoczność z boku pojazdu. Jest to szczególnie ważne dla kierowców pojazdów dostawczych, którzy wchodzą i wychodzą z kabiny po kilkadziesiąt razy dziennie. Jako wyposażenie opcjonalne ciężarówek CF dostępny jest też centralny zamek, na życzenie wyposażony w pilota.

DANE TECHNICZNE MODELI CF
MODEL Silnik Typ Moc Moment obrotowy
CF75 PE-C

9.2 l

CF75.250 183kW/249KM 1050 Nm/1100-1700 obr./min.
CF75.310 228kW/310KM 1275 Nm/1275-1700 obr./min.
CF75.360 265kW/360KM 1450 Nm/1200-1700 obr./min.
CF85 XE-C

12.6 l

CF85.340 250kW/340KM 1600 Nm/1000-1500 obr./min.
CF85.380 280kW/381KM 1750 Nm/1000-1500 obr./min.
CF85.430 315kW/428KM 1950 Nm/1000-1500 obr./min.
CF85.480 355kW/483KM 2100 Nm/1050-1500 obr./min.

2002-09-27